de moordenaar en het ongelovige vrouwtje

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

de moordenaar en het ongelovige vrouwtje

Berichtdoor katherina » 21 jun 2017 10:37

goedemorgen.
Ik ben al een tijdje een meelezer op deze site, maar nu heb ik voor de eerste keer de behoefte om iets op het forum te schrijven. Gisteren las ik de vraag die gesteld was over de moordenaar en het ongelovige vrouwtje. En ik begrijp het antwoord van de dominee, maar toch kan ik er niet mee uit de voeten. Ik ben vast een beetje 'advocaat van de duivel', als je de uitdrukking kent, maar als een ongelovige dit antwoord leest, dan zou zijn conclusie toch logischerwijs kunnen wezen, dat het voor God niets uitmaakt hoe je je leven leeft, als je maar gelooft en berouw hebt van je zonden?
Immers, goede werken maken niet zalig, dat komt van God. En als we ons bekeren en onze zonde belijden dan rijkt Gods' hand naar ons.
En natuurlijk, we mogen niet roven, plunderen en moorden en de meesten van ons willen dat ook helemaal niet, maar als we het zouden doen, en we komen tot God en bidden om vergeving, dan is het toch goed?
Hoe goed de dominee het ook bedoelt, ik denk niet dat dit hetgene is wat hij bedoeld. Maar onder de reacties staat altijd dat de vragenrubriek niet de plek is om in discussie te gaan met de dominee, dus ik dacht, dan probeer ik het maar hier.
Bedankt voor het lezen.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: de moordenaar en het ongelovige vrouwtje

Berichtdoor blijblij » 21 jun 2017 10:54

katherina schreef: als een ongelovige dit antwoord leest, dan zou zijn conclusie toch logischerwijs kunnen wezen, dat het voor God niets uitmaakt hoe je je leven leeft, als je maar gelooft en berouw hebt van je zonden?

Ik heb het antwoord op de vraag niet gelezen, maar er wordt vast bedoeld dat geloof/bekering leidt tot het besef dat bij bepaalde daden sprake is van zonde en dat geloof/bekering leidt tot berouw over die zonden. De dominee zal bedoelen dat iemand die gelooft/berouw heeft over zijn zonden zijn leven zal aanpassen en dus niet (bewust) doorgaat met zondigen (in dit geval moorden). Hoewel natuurlijk geen mens zonder zonde is.

En volgens mij bedoelt de dominee met "goede werken maken niet zalig" dat de genade/vergeving van God daar niet van afhangt. Gods genade ontvang je uit geloof en uit liefde van God.
In mijn beleving leidt geloof wel tot een levenswijze die geïnspireerd is op het voorbeeld dat Jezus ons gegeven heeft, maar die goede werken zorgen niet voor onze zaligheid, maar zijn een gevolg van geloof.

Ps: er is ook op het forum ruimte voor discussie/ om afwijkend te reageren op de antwoorden uit de vragenrubriek: viewtopic.php?f=6&t=26721&start=1995

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de moordenaar en het ongelovige vrouwtje

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2017 11:40

katherina schreef:goedemorgen.
Ik ben al een tijdje een meelezer op deze site, maar nu heb ik voor de eerste keer de behoefte om iets op het forum te schrijven. Gisteren las ik de vraag die gesteld was over de moordenaar en het ongelovige vrouwtje. En ik begrijp het antwoord van de dominee, maar toch kan ik er niet mee uit de voeten. Ik ben vast een beetje 'advocaat van de duivel', als je de uitdrukking kent, maar als een ongelovige dit antwoord leest, dan zou zijn conclusie toch logischerwijs kunnen wezen, dat het voor God niets uitmaakt hoe je je leven leeft, als je maar gelooft en berouw hebt van je zonden?
Immers, goede werken maken niet zalig, dat komt van God. En als we ons bekeren en onze zonde belijden dan rijkt Gods' hand naar ons.
En natuurlijk, we mogen niet roven, plunderen en moorden en de meesten van ons willen dat ook helemaal niet, maar als we het zouden doen, en we komen tot God en bidden om vergeving, dan is het toch goed?
Hoe goed de dominee het ook bedoelt, ik denk niet dat dit hetgene is wat hij bedoeld. Maar onder de reacties staat altijd dat de vragenrubriek niet de plek is om in discussie te gaan met de dominee, dus ik dacht, dan probeer ik het maar hier.
Bedankt voor het lezen.


Hey, bij deze wat gedachten:

- Jezus zegt dat niemand dat de Vader komt dan door Hem. Weet je wat dat inhoudt? Dat houdt in dat niemand uit zichzelf gered wordt. Van nature hebben we allemaal een grote schuld bij God. Als de moordenaar aan het kruis tot geloof komt en Jezus zegt dat Hij bij Hem in het paradijs zal zijn is dat enkel en alleen door Jezus Christus. Maar dat geldt voor iedereen. Ook voor mensen die wel netjes leven. Je kan jezelf niet redden, er is alleen redding door het offer van Jezus Christus. Genade is niet krijgen wat je verdient, het is krijgen wat je niet verdient. Maar als je helemaal niet denkt gered wil worden, word je dan gered? Als een schip zinkt en 100 mensen komen in zee terecht, aardige mensen, niet aardige mensen, mensen met strafblad, mensen zonder strafblad, en er gooit iemand ze een touw toe, wie wordt er dan gered? Degene met strafblad die het touw aangrijpt, of degene die netjes leeft en het touw niet aanpakt? Die denkt: Ik red mezelf wel, of ik geloof niet dat je me kan redden? Is het dan onrechtvaardig als degene die de redding afwijst, niet gered wordt? Dat is toch een logisch gevolg?

- De boodschap van Jezus is nooit: Het maakt niet uit wat je doet, als je je op het eind maar bekeert. Als je zo leeft en denkt, ik kan me later nog wel bekeren, dan is er iets mis met je hart. Als iemand denkt: Ik leef er vrolijk op los en bekeer me op mijn 60e wel, zou die persoon dan echt van Jezus houden en Hem willen volgen? Zou zo'n bekering dan echt uit het hart komen? Zou er sprake zijn van echt geloof? Kortom, op het moment dat je weet dat Jezus Christus alles opgaf om je te redden, moet dat je toch ook veranderen? Anders wijs je Zijn redding toch af? Zo kan een moordenaar op het eind van zijn leven ontdekken dat Jezus Christus ook voor Hem wilde sterven, zich bekeren en gered worden. Maar hij kan niet op zijn 30e denken: Oeh, er is redding maar nu nog even niet. Dat doe ik wel als ik 50 ben. Ik ga nu nog even door met mijn verkeerde gedrag hoor.

- Als je tot geloof komt komt de Geest, en Hij verandert je. God wil je niet alleen maar vergeven, Hij wil je veranderen zodat je mooier wordt, op Hem gaat lijken, zoals je bedoeld bent. Dat geeft echt geluk. Het maakt God wel degelijk uit wat je doet, hoe je leeft. Juist daarom wil Hij je vergeven en veranderen. Je kan vergeving en verlossing niet los zien van heiliging. De Bijbelse oproep die overal klinkt is om je te bekering. Dat heeft te maken met terugkeren, je gedrag veranderen. Terugkomen van de verkeerde weg die je bent ingeslagen.

- Het kan onrechtvaardig klinken als je het ziet als een weegschaal, waarbij je goede en slechte daden worden afgewogen en het oordeel wordt bepaald op basis van welke kant te weegschaal opgaat. Maar dat is niet wat de Bijbel leert. Het zou inhouden dat we onszelf wel zouden kunnen redden. En waar hebben we Jezus dan nog voor nodig?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de moordenaar en het ongelovige vrouwtje

Berichtdoor Cicero » 21 jun 2017 11:53

Romeinen 2
14Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun ​hart​ geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het ​evangelie​ dat ik verkondig, God door ​Christus​ ​Jezus​ oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
26 En wanneer iemand die niet ​besneden​ is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als ​besneden​ worden beschouwd?

Hier laat Paulus de mogelijkheid open dat een niet-christen toch gered wordt.

Verder: het purgatorium (vagevuur) is natuurlijk een prachtig antwoord op de bovengestelde vraag. :wink:

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: de moordenaar en het ongelovige vrouwtje

Berichtdoor katherina » 21 jun 2017 12:39

Bedankt voor jullie reacties. De metafoor met het touw dat naar drenkelingen gegooid wordt kende ik niet.
Misschien dat ongelovigen zichzelf niet als drenkeling zien? :-k

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: de moordenaar en het ongelovige vrouwtje

Berichtdoor Cicero » 21 jun 2017 18:23

katherina schreef:Bedankt voor jullie reacties. De metafoor met het touw dat naar drenkelingen gegooid wordt kende ik niet.
Misschien dat ongelovigen zichzelf niet als drenkeling zien? :-k

Inderdaad. Het klinkt een beetje als: Jezus moet de oplossing zijn, en daarom verzinnen we er zelf een probleem bij.

In katholieke kringen zijn ze wat dat betreft ruimhartiger. Men zegt wel dat Christus het ultieme licht is, maar dat bij anderen ook heus wel lichtstralen zijn te vinden. We kunnen het daarom aan God overlaten om bijvoorbeeld een goede vrouw of vrome moslim toch te redden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de moordenaar en het ongelovige vrouwtje

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2017 22:25

Met dat laatste ben ik het eens. Ik ga / wil geen oordeel uitspreken over het lot van die mensen.

Met de metafoor wilde ik ingaan op de vraag of het rechtvaardig is al een misdadiger wordt gered en iemand die een stuk beter leeft niet. Dat heeft wel te maken met de vraag of iemand gered wil worden. Als die misdadiger dat wel doet en het touw aangrijpt en iemand die beter leeft zegt: Pff, ik heb God niet nodig, dan is de vraag of het reeel is om over rechtvaardiging te praten. Dan gaat het over of je wel gered wil worden. Als je dat wel wil maar je weet niet hoe ligt dat allicht weer anders.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten