-

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gotu
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jun 2017 12:13

-

Berichtdoor Gotu » 19 jun 2017 19:17

-
Laatst gewijzigd door Gotu op 17 jun 2019 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor lekkerbek » 19 jun 2017 20:39

Waarom maak jij je zo druk over hoe refo's denken?
Ik draag geen lange broek, heb geen televisie, geen open internet. Als ik me hier prettig bij voel hoeft een ander daar toch niets van te vinden?
Ik hoef me toch ook niet te verantwoorden voor jou waarom ik dingen wel of niet doe? Ben ik tenminste niet van plan. Er zijn zinniger discussies. Doe jij je ding dan doe ik dat ook. Als collega's me vragen waarom ik dingen doe of laat dan is er wel respect. Dat mis ik in je bijdrage, als je gewoon open vragen zou stellen en je respecteert de ander dan had je een ander antwoord gekregen. Als je bijvoorbaat al een mening hebt over deze dingen dan kan er toch geen goed gesprek op gang komen?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor gravo » 19 jun 2017 20:58

Gotu schreef:(...)De televisie...Thoughts?


Er is inderdaad één God. Daar zijn alle christelijke kerken het over eens. Daar kan je kritiek zich dus niet op richten.
En waar houdt Gotu zich dan allemaal zelf wel niet mee bezig, als het niet de futiliteiten zijn waarover hij spreekt?

gravo

PS. Wat hebben de refo's het eigenlijk goed gezien, wat een vooruitziende blik: TV moet tegenwoordig steeds meer terrein prijsgeven aan de social media op Internet en zo. Zou dat misschien komen omdat Internet de vrijheid geeft om zelf te zeggen wat men vindt, in plaats van stilletjes te moeten toekijken en toehoren wat het anderen (van de radio en TV) belieft ons voor te schotelen?
Dat is altijd een argument tegen TV geweest en niet ten onrechte: anderen bepalen de inhoud. Als je daar dan geen vat op hebt wordt dat wel degelijk gevoeld als indoctrinatie. De EO is onder andere een reactie daarop geweest door dan maar zelf uit te gaan zenden
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Prisma23 » 19 jun 2017 21:55

Er zijn zelfs van die hypocriete farizeeërs die op refoweb over deze futiliteiten een nieuw onderwerp starten...

Gotu
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jun 2017 12:13

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Gotu » 19 jun 2017 22:25

-
Laatst gewijzigd door Gotu op 17 jun 2019 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor coby5 » 19 jun 2017 22:53

Gotu schreef:Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

De televisie, een nogal controversieel onderwerp in de gereformeerde gezindte.
Tijdens de opmars van de televisie in de jaren ‘70 werden er verschillende boekjes gepubliceerd dat waarschuwde voor de mogelijke gevaren van een televisie.
De televisiehype valt te vergelijken met de eerste stoomtrein die een ongehoorde snelheid had van wel 40 kilometer per uur, of de eerste ruimtereis, want hoogmoed komt nu eenmaal ten val zoals de bijbel ons dat geleerd heeft in de geschiedenis van Babel. Echter, vandaag de dag malen wij niet meer om de vele treinen die dagelijks over het spoor reizen of satellieten die 24/7 in de ruimte zweven.

Hoe kan het dan dat de meerderheid van de gereformeerde gezindte nog steeds een sterke afkeer lijkt te tonen tegen de televisie?

Nog steeds worden er tijdens sollicitatieprocedures, huisbezoeken van de kerk of intake-gesprekken van scholen gevraagd of je een televisie in huis hebt, als dat het geval is dan heb je wat uit te leggen. In de refo-cultuur moeten we nu eenmaal conformeren, dus geen TV (internet echter geen probleem). En stel je hebt je TV nodig voor je werk, dan kan je hem natuurlijk altijd verstoppen ergens hoog in een hoekje van uw studeerkamer zoals Bas van der Vlies de oud-fractievoorzitter van de SGP dat deed. "De TV is goddeloos" is de norm die onze voorouders vroeger hebben vastgesteld, en daar mogen we geenszins van afwijken als refo.

Waarom wordt het internet wel geaccepteerd in de refo-cultuur?

Een dominee beschreef ooit eens tijdens zijn preek, elke nieuwe generatie gaat ‘lichter’ denken en verlegt grenzen. Dit is wederom bewezen als we kijken naar een wijdt geaccepteerd ‘kwaad’ dat in opmars kwam nog niet eens zo lang geleden, namelijk het internet. Met het internet -en de bijbehorende hulpmiddelen om op het internet te surfen- heb je talloze mogelijkheden om de ‘wereld’ op te zoeken. Inventies worden dezer dagen veel sneller geaccepteerd dan vroeger.

En dan nog maar te zwijgen over het dragen van een broek als reformatorische vrouw zijnde. Dat kan zeer zeker niet, terwijl mensen in een broek eerbaarder gekleed gaat dan een aanzienlijk aantal reformatorische dames met een (mini)rok. Maar als gereformeerde predikant of dominee mag je hier geen uitgesproken mening over hebben of je wordt gelyncht door je eigen gemeente (@certainforumusers Nee, dit is beeldspraak).

Waarom verspillen we onze tijd met futiliteiten als deze mensen? We lijken de essentie van Gods woord te zijn vergeten. Zoveel kerkverbanden, zoveel onderlinge meningsverschillen, maar uiteindelijk is er maar één God.

Thoughts?

Nou mooi toch? Er is toch alleen maar rotzooi op tv. Heel goed gewaarschuwd van ze. Hoorde laatst in de pinkster whatever die kerk van ons is: entertainment: entertain me, it's all about me. Ah ik las eens wat over een kerk in Spanje, weet ik hoeveel mensen kwamen daar tot bekering. Ze vroegen de voorganger hoe dat kon. We hebben allemaal de tv eruit gegooid en we bidden nu, zei ie.
Die rottige computerspellen, ik ben er helemaal klaar mee. Ja leuk, zeggen de kinderen, alle kindjes van school doen het ook. Fijn, jullie niet. Wat een occulte bende.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2017 23:11

Sorry, ik vind het erg zwart-wit. Ja, er is een hoop rotzooi op tv. Maar er zijn okk mooie programma's, leerzame programma's, leuke programma's waar je als christen gerust naar kan kijken. Je moet uitkijken dat de tv je leven niet gaat beheersen en je bij God weg trekt. Hetzelfde geldt voor je geld, je auto, je hobby, je werk, je kinderen, je familie, je uiterlijk en ga zo maar door. Allemaal dingen die je niet weg moet doen maar die je ook niet op de eerste plaats in je leven moet zetten. Als er ergens een opwekking komt is dat niet omdat men de tv weg doet maar omdat men weer minder tv gaat kijken en meer bidden. Omdat God weer op de eerste plek komt te staan. En zo kunnen tal van christenen af en toe goede tv-programma's zien en God ervoor danken en daar meer dan genoeg tijd voor overhouden. Laat dat nou eens de oproep zijn. En laat elkaar dan in hun waarde met die oproep. En dan kan het zijn dat de een helemaal de tv het huis uit gooit en de ander niet en beiden God de eer geven. Veroordeel elkaar niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor irmo » 20 jun 2017 10:25

Was je Google stuk schat, dat je hier weer een discussie over moest beginnen? :-oo

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Chaya » 20 jun 2017 13:08

Gotu schreef:Wat ik poogde duidelijk te maken was dat ongeacht of je een TV in huis hebt of een broek draagt als refo, je bent er geen minder christen om. Zo wordt echter wel gedaan in mijn directe omgeving.

Je bent christen of je bent het niet. Een tussenvorm is er niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2017 14:57

Dat klopt. Maar wordt er soms niet wel zo gedaan? Alsof je meer christen bent als je geen tv hebt, een broek draagt en zo voorts? Wordt dat signaal niet sterk afgegeven? Mijn vrouw vertelde dat ze in een zwaar dorp er wel eens op werd aangekeken, nagewezen, nageroepen. Want ze had een broek aan. Andere kinderen werden opgevoed met het beeld dat je dan een mindere christen was. Of helemaal geen christen, dan klopt je statement weer.... maar het oordeel niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Chaya » 21 jun 2017 13:10

Marnix schreef:Dat klopt. Maar wordt er soms niet wel zo gedaan? Alsof je meer christen bent als je geen tv hebt, een broek draagt en zo voorts?

Meer of minder christen is het dan niet, maar sommige uiterlijke kenmerken zouden niet samen kunnen gaan met een godvruchtig leven.
Marnix schreef:Mijn vrouw vertelde dat ze in een zwaar dorp er wel eens op werd aangekeken, nagewezen, nageroepen. Want ze had een broek aan.

Hoeveel jaar is dat geleden? Want ook meiden uit een "zwaar" dorp fietsen met een lange broek aan naar school en verkleden zich daar om volgens de schoolregels.
Marnix schreef:Andere kinderen werden opgevoed met het beeld dat je dan een mindere christen was.

Die meiden komen in de puberteit en rekken die grenzen op.
Mijn familie kerkt grotendeels in de rechtse bevindelijke kerken, maar de meiden dragen gewoon trendy broeken hoor.
En tv, ach, met het kijkgedrag van tegenwoordig is dat een achterhaald standpunt.
Kijk Marnix, wat voor de één een futiliteit is, is voor de ander een struikelblok.
En het gaat er toch niet om wat de ander van jou denkt? Denken staat vrij. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor StillAwake » 21 jun 2017 13:21

Chaya schreef:Meer of minder christen is het dan niet, maar sommige uiterlijke kenmerken zouden niet samen kunnen gaan met een godvruchtig leven.

Ik snap je punt, maar er zijn zaken die in mijn gevoel niet samen zouden kunnen gaan met een godvruchtig leven die in de refozuil wel tot standard verheven zijn.
Aan de andere kant maak ik in mijn leven juist weer keuzes waarvan ik weet dat ze in jouw optiek niet kunnen samengaan met een godvruchtig leven, maar ik maak die keuzes juist vanuit mijn christen-zijn.
Met andere woorden: die uiterlijke kenmerken waar sommigen over vallen zegt wellicht meer over hun eigen vooroordelen dat dat het iets zegt over degene waar men een oordeel over heeft.
Chaya schreef:En het gaat er toch niet om wat de ander van jou denkt? Denken staat vrij. :D

Eens. De ellende is alleen dat het zelden bij denken blijft...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 21 jun 2017 15:29

Chaya schreef:Meer of minder christen is het dan niet, maar sommige uiterlijke kenmerken zouden niet samen kunnen gaan met een godvruchtig leven.


Klopt. De Bijbel geeft daar mooie richtlijnen voor. Maar verbiedt vrouwen niet om een broek te dragen of om tv te kijken. Kortom, het zijn menselijke bedachte regels en menselijke toepassingen op bepaalde zaken. En dat heeft dan niets met wat je wel of niet kan doen als christen te maken. De Bijbel leert wél dat je je medechristenen niet op basis van dat soort zaken moet veroordelen...

Hoeveel jaar is dat geleden? Want ook meiden uit een "zwaar" dorp fietsen met een lange broek aan naar school en verkleden zich daar om volgens de schoolregels.


Wel een poos terug. Maar ja, dat soort kenmerken horen bij een godvruchtig leven en daar merk je dan opeens weinig van... dat gaat daar alleen maar om het je houden aan regeltjes.... De Bijbel zegt niet dat je geen tv mag kijken of dat je een broek aan moet. Wel dat je elkaar niet mag veroordelen. En dat heeft men precies omgedraaid. Opmerkelijk. Gaat het dan om wat de Bijbel zegt of over eigen bedachte dingen?

Die meiden komen in de puberteit en rekken die grenzen op.
Mijn familie kerkt grotendeels in de rechtse bevindelijke kerken, maar de meiden dragen gewoon trendy broeken hoor.
En tv, ach, met het kijkgedrag van tegenwoordig is dat een achterhaald standpunt.
Kijk Marnix, wat voor de één een futiliteit is, is voor de ander een struikelblok.
En het gaat er toch niet om wat de ander van jou denkt? Denken staat vrij. :D


Niet helemaal mee eens. Als je gedachten verkeerd zijn is dat ook niet goed. Als jij ten onrechte slecht denkt over een ander ben je daar niet vrij in. En ja, gelukkig is dit wel aan het veranderen. Daar ben ik blij mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Chaya » 22 jun 2017 13:12

Marnix schreef:Klopt. De Bijbel geeft daar mooie richtlijnen voor. Maar verbiedt vrouwen niet om een broek te dragen of om tv te kijken. Kortom, het zijn menselijke bedachte regels en menselijke toepassingen op bepaalde zaken. En dat heeft dan niets met wat je wel of niet kan doen als christen te maken.

De Bijbel is ook geen wetsboek, maar het gaat erom wat iemand tot zonde wordt.
En dat zijn dan geen menselijke regels, maar als iemand na bekering bepaalde dingen niet meer kan of juist moet doen, heet dat tegenwoordig wettisch.
Ik ken een vrouw die op haar 56e uit de wereld radicaal werd bekeerd. Ze veranderde niet alleen innerlijk, maar ook uiterlijk veranderde er heel veel.
Ze verfde haar haren niet meer, ze droeg geen broeken meer, de tv ging de deur uit, omdat het haar van God afbracht.
Broeken waren een mannendracht geworden.
Ik heb daar diep respect voor, omdat het van binnenuit kwam.
Marnix schreef:Gaat het dan om wat de Bijbel zegt of over eigen bedachte dingen?

Wat iemand in het hart gelegd krijgt, want in de Bijbel worden dit soort dingen niet letterlijk genoemd. Maar als je tussen de regels leest, kun je daar wel heel veel uit halen.
In die tv zit de zonde niet, die zonde zit in ons, in wat wij willen kijken, onze tijd mee verdoen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2017 13:59

Ik vind het ook prima als iemand na bekering bepaalde dingen niet meer doet. Net als dat een alcoholist die daar vanaf is gekomen vaak helemaal niet meer drinkt. Ook al is af en toe een drankje drinken voor de meeste mensen prima, voor die persoon ligt dat dan heel anders. Of wanneer iemand uit principe helemaal niet drinkt. Ook prima. Ik heb daar ook respect voor.

Het wordt echter een ander verhaal wanneer:

1. Een alcoholist die van de alcohol af is en helemaal niet meer drinkt, tegen anderen gaat zeggen: Jij mag niet af en toe drinken, dan ben je fout.
2. Een instantie zegt: Omdat het voor sommige mensen niet goed is om uberhaupt te drinken mag niemand meer drinken. Drinken is fout!

Of in jouw voorbeeld: Als die bekeerde vrouw iedere andere vrouw die wel een broek draagt, met de nek aankijkt veroordeeld of probeert terech te wijzen. Of iemand die op een goede manier gebruik maakt van de tv, op basis daarvan veroordeelt. Of iemand die het haar verft terecht gaat wijzen. Zie Romeinen 14 over wat voor de een goed is en voor de ander niet en hoe we daar richting elkaar mee om moeten gaat. Dat noemt de Bijbel letterlijk. Veroordeel elkaar niet op dat soort bijzaken. Laat elkaar in waarde. Degene die geen tv kijkt moet degene die dat wel doet en God ervoor dankt, niet veroordelen en degene die het wel doet moet degene die dat niet doet niet minachten of veroordelen.

Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, want er staat geschreven: 'Zo waar ik leef - zegt de Heer -, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.' Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.

Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten