-

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Bambi » 30 okt 2017 21:01

Grappig eigenlijk wel, ik heb nog nooit herenkleding die God als herenkleding aangemerkt heeft, gedragen :-oo

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor schaapje » 30 okt 2017 22:32

Het heeft alles te maken met het bewust verkleden tot een andere sekse. Een gruwel voor God Deut.22:5
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Bambi » 30 okt 2017 23:29

schaapje schreef:Het heeft alles te maken met het bewust verkleden tot een andere sekse. Een gruwel voor God Deut.22:5

Je bedoelt dat ik geen 3-delig pak aan mag en een man niet als travestiet verkleed mag gaan?
Naar huidige maatstaven van de maatschappij, (niet van God, maar de maatschappij) wat vrouwen en mannenkleding zou zijn ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2017 09:56

Bambi schreef::mrgreen:

De enige kledingregels van God voor ons nu zijn, dat je anderen niet moet verleiden met je kleding.
En dat geldt voor zowel mannen als vrouwen
Als je kleding draagt waar je dat niet mee doet, dan is het goed wat je draagt
En dat weet een ieder voor zichzelf wel wat daar onder valt
Een vrouw die zich sexy voelt in haar kleding, zit dus al fout
Moeten we dan maar zakken dragen? Nee, er is een verschil tussen sexy en vrouwelijk
En als je als vrouw uit moet kijken met je kleding hoe je moet zitten en dat je niet moet bukken, weet je al genoeg
En het ergste is dat daar niet tegen gewaarschuwd wordt in de kerk. Nee tegen een broek, want ach, die korte rok en decolleté is maar een hype en mag zelfs de kerk in.

Maar een man moet bij mij niet aankomen dat ik geen lange broek moet dragen, de broek voor de man, was net zo goed niet van God en een afwijking van de Bijbelse regels toen.

En net als je toen damesjurken had, heb je nu damesbroeken
En anders ook maar terug naar de mannenkleding die door God als mannenkleding is ingesteld, een jurk dus, vooral in de kerk
(Ben wel benieuwd naar de smoezen van de mannen om hier onderuit te komen)


Aan de andere kant lost nettere kleding ook niet alles op. In landen waar je helemaal bedenkt moet zijn vinden sommige mannen een stukje enkel ook al opwindend en waar mensen nauwelijks kleren dragen zijn blote borsten weer heel gewoon. De grens is dus wel cultuurbepaald en er zijn altijd mensen, meestal mannen, die op een verkeerde manier kijken. Ongeacht hoe je je kleedt. Nee, je hoeft het niet "uit te lokken" maar het probleem ligt vooral bij mannen en niet bij de vrouw. En dan kan je prima waarschuwen dat je er een beetje fatsoenlijk bij loopt, helemaal mee eens. Maar verder moet je gastvrij zijn voor mensen, ook als ze ze niet kleden zoals je graag zou willen. Ik heb liever dat een ongeïnteresseerde tiener in korte rok in de kerk zit dan dat ze wegblijft omdat iedereen haar het gevoel geeft dat ze niet welkom is.

ps. ik wil best een kilt aan hoor ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 14:15

Marnix schreef:Aan de andere kant lost nettere kleding ook niet alles op. In landen waar je helemaal bedenkt moet zijn vinden sommige mannen een stukje enkel ook al opwindend en waar mensen nauwelijks kleren dragen zijn blote borsten weer heel gewoon. De grens is dus wel cultuurbepaald en er zijn altijd mensen, meestal mannen, die op een verkeerde manier kijken. Ongeacht hoe je je kleedt. Nee, je hoeft het niet "uit te lokken" maar het probleem ligt vooral bij mannen en niet bij de vrouw. En dan kan je prima waarschuwen dat je er een beetje fatsoenlijk bij loopt, helemaal mee eens. Maar verder moet je gastvrij zijn voor mensen, ook als ze ze niet kleden zoals je graag zou willen. Ik heb liever dat een ongeïnteresseerde tiener in korte rok in de kerk zit dan dat ze wegblijft omdat iedereen haar het gevoel geeft dat ze niet welkom is.

ps. ik wil best een kilt aan hoor ;)

Laten we het maar beperken tot de westerse wereld waarin wij leven
want als in die landen waar inheemse volken naakt rondlopen het evangelie wordt verkondigd en mensen tot geloof komen, dan komen er ook kleertjes die die blote bovenkant gaan bedekken.
Dus is het wel vreemd als de korte rokjes en diepe decolleté wel in de westerse kerk kunnen. En de reden die jij daarvoor aan geeft is precies waarom ze dat wel toelaten. Maar komt die puber in een lange broek, dan mag ze er toch echt niet in, net zomin als wanneer ze met lang haar een hoofddeksel niet op wil.

Die kilt is te kort :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2017 15:19

Ik vraag me af in hoeverre dat klopt. Dat zijn de klassieke tekeningen van missionaire werkers die inboorlingen bekeren waarna ze vervolgens opeens in een pak gaan rondlopen. Tal van voorbeelden waar dat niet gebeurt en dat is ook niet erg. Als het wel gebeurt is het niet omdat wat ze doen niet kan of voor problemen zorgt, maar omdat met het geloof ook andere normen en waarden worden meegegeven. Als iedereen namelijk zonder kleren rond zou lopen zouden er daardoor denk ik niet meer seksuele problemen ontstaan, eerder minder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 17:09

Marnix schreef:Ik vraag me af in hoeverre dat klopt. Dat zijn de klassieke tekeningen van missionaire werkers die inboorlingen bekeren waarna ze vervolgens opeens in een pak gaan rondlopen. Tal van voorbeelden waar dat niet gebeurt en dat is ook niet erg. Als het wel gebeurt is het niet omdat wat ze doen niet kan of voor problemen zorgt, maar omdat met het geloof ook andere normen en waarden worden meegegeven. Als iedereen namelijk zonder kleren rond zou lopen zouden er daardoor denk ik niet meer seksuele problemen ontstaan, eerder minder.

Volgens mij gingen de meesten niet in pak, maar in een kleed, of zo'n inheemse jurk (lijkt op die in de Bijbel)

Volgens mij is het naaktlopen door God Zelf afgeschaft na de zondeval. En niet zonder reden. :-oo

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2017 17:31

Ik weet niet of het is afgeschaft. Ik vind dat wel een lastig stukje. Voor wie schaamden ze zich? Voor elkaar? Dat zou vreemd zijn. Ik ga niet zonder kleren over straat lopen maar als alleen mijn vrouw erbij is schaam ik me daar niet voor. Voor God? Dat zou kunnen, dan verbergen ze zich. Maar God had hen gemaakt zoals ze waren. Waarom dan die schaamte? Ik zou me overigens zelf wel schamen als ik ergens ongekleed was waar de rest wel gekleed is. Dan voel je je kwetsbaar, bekeken. Maar als ik vanavond na het sporten met andere sporters ga douchen schaam ik me toch echt niet. En als ik naar de sauna ga ook niet. Maar is dat verkeerd omdat Adam en Eva zich na de zondeval schaamden? En als ik dat gevoel van schaamte niet heb, hoe komt dat dan als dat gevoel zo vanzelfsprekend zou moeten zijn na de zondeval?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 17:55

Door de zondeval besefte de mens dat hij naakt was.
De boom heet ook de boom van de kennis des goeds en des kwaads
De ogen gingen open en vanaf toen, mocht de vrouw alleen begeerte hebben tot haar eigen man en werden ze gekleed door God
dus dat je er geen problemen mee hebt bij je eigen vrouw is maar goed ook en dat je er geen problemen mee hebt met mannen onder elkaar in de douche is een teken dat je hetero bent.

Maar met anderen is door bovenstaande door God afgeschaft. De mens moest kleding gaan dragen en zich bedekken want door de zondeval, is er dus een zondige begeerte, die er voor de zondeval niet was.
En ooit gelezen in de Bijbel dat de engelen naakt waren? Zoals de mens ook nog denkt, met hun naakte engeltjes straks met kerst

Als God het zo heilig vond, zouden engelen ook wel naakt zijn hè? En zou men in de hemel ook naakt rondlopen

Mattheüs 28: 2 En ziet, er geschiedde een grote aardbeving; want een engel des Heeren, nederdalende uit den hemel, kwam toe, en wentelde den steen af van de deur, en zat op denzelven.
3 En zijn gedaante was gelijk een bliksem, en zijn kleding wit gelijk sneeuw.


En zo worden de gelovigen in de hemel ook bekleed met een wit kleed

Openbaringen 19:8 En haar is gegeven, dat zij bekleed worde met rein en blinkend fijn lijnwaad; want dit fijn lijnwaad zijn de rechtvaardigmakingen der heiligen.

Dat is trouwens dat bruiloftskleed wat je nodig hebt in de hemel

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2017 21:16

Hm ik vind dat wel lastig. Allereerst omdat ze bij de zondeval ontdekten dat ze naakt waren maar toen waren er alleen de man en zijn vrouw. Daarnaast omdat het daar een heel “natuurlijk” proces lijkt, dat gevoel. Terwijl ik dat gevoel helemaal niet heb. Niet voor God want Hij heeft me gemaakt, kent me door en door, ziet me als ik kleren aan heb maar ook als ik onder de douche sta. Moet ik dat gevoel wel hebben? Als het een logisch gevolg is van de zondeval, waarom heeft niet iedereen dat gevoel dan? Ik ga dus graag naar de sauna en heb daar helemaal geen schaamtegevoel en ook totaal niet de behoefte om naar mensen te kijken. Ik heb juist het idee dat dat daar veel minder gebeurt, juist omdat niemand er kleren aan heeft. Dus ik snap wat je zegt en heb dat ook altijd zo gehoord maar in de praktijk ervaar ik dat heel anders, daarom vind ik het wat verwarrend omdat ik het idee krijg dat ik schaamte zou moeten voelen of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 21:53

Een mens kan een heleboel gevoelens wegstoppen in zichzelf, als de mens dat wil. Ook schaamtegevoelens

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2017 23:20

Ja dat kan, maar ik heb niet het idee dat dat het geval is. Is misschien iets te makkelijk. Als je bepaalde gevoelens niet hebt zul je ze wel gewoon weggestopt hebben. Ik denk dat het ook gewoon heel erg per persoon verschilt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Bambi » 01 nov 2017 00:41

Dat weet ik niet Marnix, ik kan niet in je hart kijken

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2017 00:53

Klopt ;)

En natuurlijk ben ik niet de enige, ik ken genoeg christenen die voor wat ik in de omgang met hen zie oprecht met God leven en dat ook zo zien en daar ook zo tegenaan kijken. Die ook gerust naar een sauna gaan bijvoorbeeld. En daar geen verkeerde gevoelens van krijgen, maar juist daar enorm tot rust kunnen komen en zonder gewetensbezwaren naartoe kunnen gaan. Ik kan God oprecht danken voor zo’n dag.

En dat botst met de theorie dat hoe minder kleren je aan hebt, hoe zondiger het is. Daarom haalde ik ook het voorbeeld aan van stammen waar men nauwelijks kleren draagt en dat dat helemaal niet leidt tot meer problemen op seksueel vlak, integendeel. Het lijkt wel alsof die problemen er meer zijn, waar men meer op kleding focust.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Bambi » 01 nov 2017 06:43

Ik zou me er niet prettig voelen in mijn nakie, naast anderen in hun nakie
Vind het ook niet nodig dat anderen dat zien of ik dat van anderen zie


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten