-

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2017 08:49

Dat snap ik. Dan zou er ook niet naartoe gaan dan. Maar goed, punt is dus of kleding wel de oplossing voor het probleem is. En ook of het wel de oorzaak is. Leidt minder kleding tot meer problemen? Dat denk ik niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor mona » 01 nov 2017 11:45

Marnix schreef: Leidt minder kleding tot meer problemen? Dat denk ik niet.


Ik kan deze stelling niet zo goed vatten, en ook niet Bijbels verdedigen.
Het eerste wat de mens doet na de val, is zich schamen omdat ze naakt zijn, en zo snel mogelijk bedekken zij zich.
God bekleed hen Zelf!
Zij worden zich bewust dat zij ont-dekt zijn, naakt, onbeschermd voor het kwaad waarin zijn gevallen zijn.
De verleiding van satan speelt zich gelijk vanaf die tijd vooral af op seksueel gebied.
De onreinheid en naaktheid van de rituelen voor de heidense goden, zijn een gruwel in Gods ogen. Als er een koning komt die de Heere vreest, laat hij vaak als eerste de de seksuele zonden aan de kaak stellen, en ruimt de goden op die onreinheid promoten.

Het eerste dier dat gedood werd voor de mensen, werd opgeofferd om de naaktheid van de mensen te bedekken. Die kleding was primair niet bedoeld als bescherming tegen de ruwe omgeving, kou of de zon, maar was een plaatsvervangende bedekking voor de zonde.
citaat uit:
https://stichting-promise.nl/christelij ... arheid.htm

Mijns inziens is het gaan naar de sauna juist je schaamte laten zien.
Je kunt zeggen dat het je niets doet, misschien voel je er inderdaad op dat moment helemaal niets bij.
Maar satan kan de vrouwen (en mannen ook!) die je gezien hebt, zo te binnen brengen, op een moment dat je zwak bent.
Ik vind het best lastig om te lezen dat je God kunt danken, dat jij de schaamte van andere mensen hebt gezien, die verborgen hadden moeten blijven.
Marnix schreef:Ik kan God oprecht danken voor zo’n dag.


En ik wil je niet kwetsen met mijn reactie, maar ik kan het gewoon niet begrijpen, ik kan het niet met elkaar in overeenstemming krijgen ....
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Chaya » 01 nov 2017 12:36

Marnix schreef:Dat snap ik. Dan zou er ook niet naartoe gaan dan. Maar goed, punt is dus of kleding wel de oplossing voor het probleem is. En ook of het wel de oorzaak is. Leidt minder kleding tot meer problemen? Dat denk ik niet.

Wat leert ons het zevende gebod?
Dat alle onkuisheid van God vervloekt is , en dat wij daarom,haar van hart vijand zijnde , kuis en ingetogen leven moeten , hetzij inden heiligen huwelijken staat of daarbuiten.
Dan gaat het er niet alleen om hoe jij er in staat, maar dien je de ander ook te beschermen.
Want voor jou kan bloot niet prikkelend zijn, voor iemand - die naar jou kijkt - wel.
Leid dus ook de ander niet in verzoeking.
mona schreef:Ik kan deze stelling niet zo goed vatten, en ook niet Bijbels verdedigen.
Het eerste wat de mens doet na de val, is zich schamen omdat ze naakt zijn, en zo snel mogelijk bedekken zij zich.
God bekleed hen Zelf!

Dan komen we dus op de stelling uit: ik vind dat....
Maar wat zegt Gods Woord! En dat is er toch wel duidelijk in zoals jij aantoont.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor de passant » 01 nov 2017 12:58

mona schreef:Het eerste wat de mens doet na de val, is zich schamen omdat ze naakt zijn
Nee hoor, ze schamen zich omdat ze ongehoorzaam zijn geweest om niet van de verboden vrucht te eten, ze hebben zich laten verleiden om God ongehoorzaam te zijn , daarom schamen ze zich, of wil je beweren dat het naakt zijn , een toestand waarin God henzelf had geschapen zondig zou zijn???
mona schreef:Zij worden zich bewust dat zij ont-dekt zijn, naakt, onbeschermd voor het kwaad waarin zijn gevallen zijn.
En wat is dat "kwaad"dan? het naakt zijn of de ongehoorzaamheid?????

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Chaya » 01 nov 2017 13:16

de passant schreef:Nee hoor, ze schamen zich omdat ze ongehoorzaam zijn geweest om niet van de verboden vrucht te eten, ze hebben zich laten verleiden om God ongehoorzaam te zijn , daarom schamen ze zich, of wil je beweren dat het naakt zijn , een toestand waarin God henzelf had geschapen zondig zou zijn???

Dat staat er niet!
Er staat niet in Genesis dat God hen kleding gaf omdat zich nu ineens voor elkaar schaamden.
Er staat: En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee.
Zij zagen elkaar al die tijd al naakt. En die toestand was niet zondig vóór de zondeval.
Maar lees wat de straf op die zonde is.
Hij verdreef de mens, en plaatste ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een vlammend zwaard, dat heen en weer bewoog, om de weg naar de boom des levens te bewaken. Gen 3 vs 24.
DAT was de straf op de zonde, uit het Paradijs waar het volmaakt was, weggestuurd en terugkeer was niet meer mogelijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor de passant » 01 nov 2017 13:33

Chaya schreef:Dat staat er niet!
Er staat niet in Genesis dat God hen kleding gaf omdat zich nu ineens voor elkaar schaamden.
Er staat: En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee.
Zij zagen elkaar al die tijd al naakt. En die toestand was niet zondig vóór de zondeval.
Maar lees wat de straf op die zonde is.
Wat was volgens jou dat de essentie(de kern) van de zondeval?
Chaya schreef:Hij verdreef de mens, en plaatste ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een vlammend zwaard, dat heen en weer bewoog, om de weg naar de boom des levens te bewaken. Gen 3 vs 24.
DAT was de straf op de zonde, uit het Paradijs waar het volmaakt was, weggestuurd en terugkeer was niet meer mogelijk.

Ze schaamden zich omdat ze de vertrouwensband met God hadden verbroken door van de verboden vrucht te eten door naar de leugen van satan te luisteren :"Heeft God werkelijk gezegd dat u van geen enkele boom in de tuin mag eten?" en "'U zult helemaal niet sterven! 5God weet dat uw ogen open zullen gaan als u eet van die boom, en dat u dan gelijk zult worden aan God, door de kennis van goed en kwaad."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Chaya » 01 nov 2017 13:41

de passant schreef:Wat was volgens jou dat de essentie(de kern) van de zondeval?"

De essentie is dat Adam en Eva in het Paradijs volmaakt leefden, tot eer van God. Door ongehoorzaamheid hebben ze zichzelf als het ware vervreemd van God. Vanaf toen zijn onze gedachten, gevoelens en begeertes met zonden beladen.
de passant schreef:Ze schaamden zich omdat ze de vertrouwensband met God hadden verbroken door van de verboden vrucht te eten door naar de leugen van satan te luisteren

Dat staat er niet passant!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor mona » 01 nov 2017 14:00

de passant schreef:Ze schaamden zich omdat ze de vertrouwensband met God hadden verbroken door van de verboden vrucht te eten door naar de leugen van satan te luisteren


Genesis 3:

7 Toen werden de ogen van beiden geopend en zij merkten dat zij naakt waren. Zij vlochten vijgenbladeren samen en maakten voor zichzelf schorten.
8 En zij hoorden de stem van de HEERE God, Die in de hof wandelde, bij de wind in de namiddag. Toen verborgen Adam en zijn vrouw zich voor het aangezicht van de HEERE God te midden van de bomen in de hof.
9 En de HEERE God riep Adam en zei tegen hem: Waar bent u?
10 En hij zei: Ik hoorde Uw stem in de hof en ik werd bevreesd, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2017 14:12

Chaya schreef:Dat staat er niet!
Er staat niet in Genesis dat God hen kleding gaf omdat zich nu ineens voor elkaar schaamden.
Er staat: En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee.
Zij zagen elkaar al die tijd al naakt. En die toestand was niet zondig vóór de zondeval.
Maar lees wat de straf op die zonde is.
Hij verdreef de mens, en plaatste ten oosten van de hof van Eden de cherubs met een vlammend zwaard, dat heen en weer bewoog, om de weg naar de boom des levens te bewaken. Gen 3 vs 24.
DAT was de straf op de zonde, uit het Paradijs waar het volmaakt was, weggestuurd en terugkeer was niet meer mogelijk.


Het vreemde is alleen dat naar we vermoeden, de man en de vrouw alleen waren op aarde. En ook dat je als man en vrouw je niet voor elkaar hoeft te schamen op dat vlak. Dat is ook niet onkuis. Dus waarom schaamden ze zich en moesten ze gekleed worden?

Chaya schreef:Wat leert ons het zevende gebod?
Dat alle onkuisheid van God vervloekt is , en dat wij daarom,haar van hart vijand zijnde , kuis en ingetogen leven moeten , hetzij inden heiligen huwelijken staat of daarbuiten.
Dan gaat het er niet alleen om hoe jij er in staat, maar dien je de ander ook te beschermen.
Want voor jou kan bloot niet prikkelend zijn, voor iemand - die naar jou kijkt - wel.
Leid dus ook de ander niet in verzoeking.

Dan komen we dus op de stelling uit: ik vind dat....
Maar wat zegt Gods Woord! En dat is er toch wel duidelijk in zoals jij aantoont.


Dat je anderen niet in verzoeking moet brengen snap ik op zich wel. Maar als je daar niet tegen kan en het juist prikkelend vind moet je natuurlijk niet naar de sauna gaan. Ik vind het wat vergezocht dat als ik naar de sauna nam ik anderen daarmee in verzoeking breng die er mogelijk niet tegen kunnen. Ik geloof overigens ook niet dat de dames daar door mijn aanwezigheid worden geprikkeld, maar dat terzijde. Daarnaast, als ik ergens juist niet de neiging heb om naar vrouwen te kijken is het wel in een sauna. Dat is misschien wat lastig uit te leggen maar heeft wel te maken met waarom ik dat hier aansneed. Daarom heb ik dus helemaal niet een conflict met wat de Bijbel zegt over zedigheid, niet begeren van je naaste etc. Dat is wat de Bijbel verbiedt maar geloof me, dan is het voor me een stuk veiliger om naar een sauna te gaan dan gewoon over straat te lopen.

mona schreef:Ik kan deze stelling niet zo goed vatten, en ook niet Bijbels verdedigen.
Het eerste wat de mens doet na de val, is zich schamen omdat ze naakt zijn, en zo snel mogelijk bedekken zij zich.
God bekleed hen Zelf!
Zij worden zich bewust dat zij ont-dekt zijn, naakt, onbeschermd voor het kwaad waarin zijn gevallen zijn.
De verleiding van satan speelt zich gelijk vanaf die tijd vooral af op seksueel gebied.
De onreinheid en naaktheid van de rituelen voor de heidense goden, zijn een gruwel in Gods ogen. Als er een koning komt die de Heere vreest, laat hij vaak als eerste de de seksuele zonden aan de kaak stellen, en ruimt de goden op die onreinheid promoten.

Het eerste dier dat gedood werd voor de mensen, werd opgeofferd om de naaktheid van de mensen te bedekken. Die kleding was primair niet bedoeld als bescherming tegen de ruwe omgeving, kou of de zon, maar was een plaatsvervangende bedekking voor de zonde.
citaat uit:
https://stichting-promise.nl/christelij ... arheid.htm

Mijns inziens is het gaan naar de sauna juist je schaamte laten zien.
Je kunt zeggen dat het je niets doet, misschien voel je er inderdaad op dat moment helemaal niets bij.
Maar satan kan de vrouwen (en mannen ook!) die je gezien hebt, zo te binnen brengen, op een moment dat je zwak bent.
Ik vind het best lastig om te lezen dat je God kunt danken, dat jij de schaamte van andere mensen hebt gezien, die verborgen hadden moeten blijven.


En ik wil je niet kwetsen met mijn reactie, maar ik kan het gewoon niet begrijpen, ik kan het niet met elkaar in overeenstemming krijgen ....


Dat is goed hoor, je mag dit gerust vinden, ik probeer het uit te leggen maar vraag niet van je om het te snappen. Maar voor wie schamen Adam en Eva zich precies? Voor elkaar? Dat is volgens mij niet helemaal zoals het hoort te zijn want man en vrouw hoeven zich niet voor elkaar te schamen. Voor anderen? Welke anderen? En verder, het heeft voor mijn idee niets met seksuele zonden te maken want er is niets seksueels aan. Integendeel. Het is juist gewoon en niet raar omdat je er allemaal zo bij loopt. Denk aan de stammen in Afrika waar ze niks dragen boven de navel. Niemand die daar opgewonden wordt als ze de borsten van een vrouw zien. Maar goed, ingewikkeld. Waarom is die schaamte er dan niet als het zo'n natuurlijk gevolg van de zondeval is? Gaat dat dan niet vooral over je kwetsbaarheid als geklede mensen je ongekleed zien? Want dan snap ik dat gevoel weer wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor GDK » 01 nov 2017 14:19

Marnix schreef: Dus waarom schaamden ze zich en moesten ze gekleed worden?


Ze schaamden zich voor de Heere die wandelde in de hof, staat er in Genesis 3.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2017 14:20

mona schreef:Genesis 3:

7 Toen werden de ogen van beiden geopend en zij merkten dat zij naakt waren. Zij vlochten vijgenbladeren samen en maakten voor zichzelf schorten.
8 En zij hoorden de stem van de HEERE God, Die in de hof wandelde, bij de wind in de namiddag. Toen verborgen Adam en zijn vrouw zich voor het aangezicht van de HEERE God te midden van de bomen in de hof.
9 En de HEERE God riep Adam en zei tegen hem: Waar bent u?
10 En hij zei: Ik hoorde Uw stem in de hof en ik werd bevreesd, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.


Dus het is geen schaamte voor elkaar maar schaamte voor God vanwege hun zonde? Maar voor God kwam maakten ze al schorten van vijgenbladeren omdat ze ontdekt hadden dat ze naakt waren. Maar waarom deden ze dat toen al? Schaamden ze zich op dat moment dan ook voor elkaar? Het lijkt er wel op aangezien er bij de schepping van de vrouw wordt gezegd: Beiden waren naakt en ze schaamden zich niet voor elkaar. En die schaamte voor elkaar is toch niet blijvend? En voor God toch ook niet als we door Christus weer rein voor Hem mogen verschijnen?

Adam was afraid, because he was naked; not only unarmed, and therefore afraid to contend with God, but unclothed, and therefore afraid so much as to appear before him. We have reason to be afraid of approaching to God if we be not clothed and fenced with the righteousness of Christ, for nothing but this will be armour of proof and cover the shame of our nakedness. Let us therefore put on the Lord Jesus Christ, and then draw near with humble boldness. - Matthew Henry, Commentary on the Whole Bible
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Nonsens » 10 nov 2017 10:50

Bambi schreef:Ik zie al die oordelende mannen later wel in de hemel
Allen in een jurk


Dit verbaast mij altijd heel erg. Zijn wij echt zo 'eng' in ons denken dat we dat gaan bepalen?
Het gaat me volgens mij meer om de tendens dan dat een jurk of een broek goed is.
En ik geloof dat veranderingen niet altijd verbeteringen zijn, maar goed, misschien ben ik daar ook te conservatief voor. :mrgreen:
:D :D :D :D :D

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor jaapo » 11 nov 2017 23:51

De hele discussie over naaktheid is niet relevant, als je het prachtige scheppingsverhaal niet letterlijk neemt, maar als een geloofsbelijdenis ziet (inclusief schuldbelijdenis). Jammer, die negatieve benadering van naaktheid, juist bij christenen. De krampachtigheid is in verleden en ook heden de oorzaak van veel leed. De kerken hebben weinig gedaan aan troostvolle en bemoedigende begeleiding op dit punt. Het is toch een soort "fout" zien in de schepping van de mens, als je naar de lichamelijkheid kijkt en daarin zoveel kwaads ziet. Daar doe je de Schepper mee te kort. Overigens: naaktheid in omstandigheden, waar je kleding niet nodig hebt (sauna, zonnebaden, met een sociale groep als o.a. een sportvereniging gezamenlijk douchen, enz.), is veel minder prikkelend en daarmee "zondig" , dan in die omstandigheden schaars gekleed zijn. Naakt zijn en seksualiteit zijn lang niet altijd elkaars verlengde. Overigens is dit maar een onderdeeltje van het topic als totaal. Helaas zijn taboes, hypocrisie en futiliteiten juist in de kerken vaak enorm indringens, terwijl het juist van minimaal belang zou moeten zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor jaapo » 16 nov 2017 01:30

Verder het zwijgen ertoe doen, is een makkelijke manier om de discussie uit de weg te gaan. Ik zal dan wel gelijk hebben, denk ik dan. Wat mij betreft, slotje erop. Wie weet tot een volgende keer bij een ander topic.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Taboes, Hypocrisie & Futiliteiten

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2017 07:37

jaapo schreef:Verder het zwijgen ertoe doen, is een makkelijke manier om de discussie uit de weg te gaan. Ik zal dan wel gelijk hebben, denk ik dan. Wat mij betreft, slotje erop. Wie weet tot een volgende keer bij een ander topic.


Wie zwijgt stemt toe. Ik had niet zoveel aan te vullen. Ben het er wel aardig mee eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten