Auteurschap en datering Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2017 17:42

Maar weer on-topic..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2017 17:48

Enne..ik ben juist pro-intellectueel. Vandaar dat ik hard moet lachen om voorwerpen van vermeend 6.000.000.000. jaar oud.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 21 mei 2017 17:51

Johan100 schreef:Enne..ik ben juist pro-intellectueel. Vandaar dat ik hard moet lachen om voorwerpen van vermeend 6.000.000.000. jaar oud.


Ja, daar zou ik ook bijzonder verbaasd over zijn, aangezien dat 1,5 miljard jaar ouder is dan aarde zelf.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 21 mei 2017 17:54

Pff..ik ga maar een goed boek lezen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Quasi2 » 22 mei 2017 05:30

Mortlach schreef:Nee hoor, totaal niet zelfs. Maar je zult me maar moeten vergeven dat ik informatie van - bijvoorbeeld - universiteiten en gerenomeerde onderzoeksinstituten meer serieus neem dan informatie van mensen die qua webdesign nog in het tijdperk van Hyves zitten. Iedereen kan tegenwoordig gratis (of zo goed als) een website opzetten; dat betekent uiteraard niet dat alles wat ze daar dan op plempen de moeite van het lezen waard is.


Kap nou gewoon eens een keer met dat semi-intellectuele gedoe. Sorry dat ik wat scherp reageer, maar zo is het wel een beetje. Jij trekt conclusies uit bronnen die je leest en dat is allemaal helemaal prima, maar vervolgens doe je ALTIJD voorkomen alsof de bronnen die jij erbij pakt verheven zijn boven de bronnen van creationisten. Mij is ooit weleens verweten dat het vervelend is dat ik in het evo-topic niet inhoudelijk reageer. Waarvan akte, want ik geef per direct toe dat ik er te weinig van weet. Ik heb zeer veel ontzag voor de wetenschappers die hun werk doen en meng me daar inhoudelijk niet in, ook al heb ik misschien heus wel wat argumenten. Ik vermoed echter dat ik zeker niet volledig zal zijn.

In het andere topic bleek ineens dat ook jij meer dan genoeg onderliggende motieven hebt die helemaal niet zo wetenschappelijk zijn. Aannames die jij gedaan hebt waarvoor je zonder meer mag uitkomen. Maar waar ik echt wat moeite mee heb (niet naar jou persoonlijk, ik kom het vaker tegen) is het onbewust of bewust ervan uitgaan dat jouw aannames meer zeggingskracht hebben dan die van een ander.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2017 14:05

Quasi2 schreef:Kap nou gewoon eens een keer met dat semi-intellectuele gedoe. Sorry dat ik wat scherp reageer, maar zo is het wel een beetje. Jij trekt conclusies uit bronnen die je leest en dat is allemaal helemaal prima, maar vervolgens doe je ALTIJD voorkomen alsof de bronnen die jij erbij pakt verheven zijn boven de bronnen van creationisten.


Uhh, ja? Ga nou niet net doen alsof je teleurgesteld bent dat ik het werk van Charles Darwin of Stephen Jay Gould boven dat van Ben Hobrink stel.


Mij is ooit weleens verweten dat het vervelend is dat ik in het evo-topic niet inhoudelijk reageer. Waarvan akte, want ik geef per direct toe dat ik er te weinig van weet. Ik heb zeer veel ontzag voor de wetenschappers die hun werk doen en meng me daar inhoudelijk niet in, ook al heb ik misschien heus wel wat argumenten. Ik vermoed echter dat ik zeker niet volledig zal zijn.


Prima. Lees het boek van Hobrink eens, dan wil ik het daar best over hebben. Jij geeft toe dat je te weinig inhoudelijk weet; maar als ik stel dat ik wél inhoudelijk genoeg weet om ALLE bronnen van (met name Jonge Aarde-)creationisten af te wijzen, dan mag dat ineens niet. Sorry, maar ik heb ondertussen genoeg leugens en foute argumenten gelezen om die lui nog serieus te nemen.

In het andere topic bleek ineens dat ook jij meer dan genoeg onderliggende motieven hebt die helemaal niet zo wetenschappelijk zijn. Aannames die jij gedaan hebt waarvoor je zonder meer mag uitkomen. Maar waar ik echt wat moeite mee heb (niet naar jou persoonlijk, ik kom het vaker tegen) is het onbewust of bewust ervan uitgaan dat jouw aannames meer zeggingskracht hebben dan die van een ander.


Mijn niet-wetenschappelijke motieven om georganiseerd geloof onzettend eng en beklemmend te vinden liggen prima in lijn met mijn wetenschappelijke, maar die wetenschappelijke alleen zijn meer dan sterk genoeg om creationisme compromisloos af te wijzen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2017 15:21

Veel mensen nemen slechts een deel van de Bijbel voor waar aan en verwoesten daarmee het fundament. Het is mijn diepste verlangen dat de conferentie mensen weer terugbrengt naar de Bijbel en de vijf sola’s van de Reformatie.”
BIJBEL CLAIMT HISTORISCHE EN EXCLUSIEVE WAARHEID
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2017 16:04

Chaya schreef:Veel mensen nemen slechts een deel van de Bijbel voor waar aan en verwoesten daarmee het fundament. Het is mijn diepste verlangen dat de conferentie mensen weer terugbrengt naar de Bijbel en de vijf sola’s van de Reformatie.”
BIJBEL CLAIMT HISTORISCHE EN EXCLUSIEVE WAARHEID


Ik vraag me altijd - oprecht - af of dit een heilzame weg is. Als het aannemen van Jezus zou inhouden dat ik ook zou moeten geloven dat de Aarde ~ 6 000 jaar oud is, dan kan ik garanderen dat ik dat dus nooit of te nimmer zou kunnen doen. Niet eens niet willen, maar niet kunnen!

Ik vraag me dus af in hoeverre vasthouden aan deze koppeling mensen niet van het geloof af houdt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Chaya » 22 mei 2017 16:16

Mortlach schreef:Ik vraag me altijd - oprecht - af of dit een heilzame weg is. Als het aannemen van Jezus zou inhouden dat ik ook zou moeten geloven dat de Aarde ~ 6 000 jaar oud is, dan kan ik garanderen dat ik dat dus nooit of te nimmer zou kunnen doen. Niet eens niet willen, maar niet kunnen!

Het aannemen van Jezus (liever gezegd als: God heeft mij bekeerd) houdt in dat je gelooft dat het Woord van God waar is.
En dan doet het er in feite niet zoveel toe om te weten hoe oud precies die aarde is, dat is een bijzaak.

In de verschillende topics wordt gediscussieerd wanneer iets gebeurd zou zijn en waar precies.
Best fijn om te weten, maar als je het niet weet, is het ook niet erg.
Mortlach schreef:Ik vraag me dus af in hoeverre vasthouden aan deze koppeling mensen niet van het geloof af houdt...


Lieve Mortlach,
Spurgeon merkte ooit op dat wij de Bijbel niet hoeven te verdedigen, maar dat deze als een leeuw is die zichzelf wel kan verdedigen. Lewis voegde daaraan toe: „Er zijn al eerder mensen geweest, die zo’n belangstelling en ijver kregen om het bestaan van God te bewijzen, dat zij God Zelf erbij vergaten... Alsof Onze Lieve Heer niet anders te doen had dan te bestaan!” Blijkbaar kunnen we dus zo druk zijn met het ‘bewijzen’ van God, dat we vergeten God lief te hebben.

Bovendien kunnen we het bestaan van God fanatiek beargumenteren en daar veel energie aan geven, terwijl ons hart zich ver van God houdt.BRON


Dus qua wetenschappelijke bewijzen win jij altijd met 1-0, maar is het werkelijk van belang?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2017 16:24

Chaya schreef:Het aannemen van Jezus (liever gezegd als: God heeft mij bekeerd) houdt in dat je gelooft dat het Woord van God waar is.
En dan doet het er in feite niet zoveel toe om te weten hoe oud precies die aarde is, dat is een bijzaak.


Dat laatste is blijkbaar niet iedereen met je eens, sterker nog, er wordt blijkbaar echt een breekpunt van gemaakt.

In de verschillende topics wordt gediscussieerd wanneer iets gebeurd zou zijn en waar precies.
Best fijn om te weten, maar als je het niet weet, is het ook niet erg.


Goed, dus als ik nu weet waar en wanneer precies soorten zijn geëvolueerd, gaat dat niet op gespannen voet staan met wat ik in de kerk 'dien' te geloven?

Lieve Mortlach,
Spurgeon merkte ooit op dat wij de Bijbel niet hoeven te verdedigen, maar dat deze als een leeuw is die zichzelf wel kan verdedigen. Lewis voegde daaraan toe: „Er zijn al eerder mensen geweest, die zo’n belangstelling en ijver kregen om het bestaan van God te bewijzen, dat zij God Zelf erbij vergaten... Alsof Onze Lieve Heer niet anders te doen had dan te bestaan!” Blijkbaar kunnen we dus zo druk zijn met het ‘bewijzen’ van God, dat we vergeten God lief te hebben.

Bovendien kunnen we het bestaan van God fanatiek beargumenteren en daar veel energie aan geven, terwijl ons hart zich ver van God houdt.BRON


Dus qua wetenschappelijke bewijzen win jij altijd met 1-0, maar is het werkelijk van belang?


Ik vind dit wel een mooie uitspraak. Ik ga het artikel zeker ook lezen. En weet je, ik zie best in dat religie voor mensen waardevol kan zijn - ik zei ergens al "als het je helpt een beter mensen te zijn en je vertrouwen geeft tijdens het stervensproces, wie ben ik dan om daar wat van te zeggen?"

Maar om op je vraag antwoord te geven, is het werkelijk van belang, moet ik toch echt "ja" zeggen. Je moet er toch niet aan denken dat de anti-wetenschappelijke houding van bepaalde stromen (voornamelijk Amerikaanse) evangelicalen algemeen voet aan de grond zou krijgen? Dat alle vooruitgang die we tot nu toe hebben geboekt op alle vlakken van ons leven worden teruggedraaid. Dat het klimaat nog sneller om zeep wordt geholpen dan nu al het geval is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Cathy » 22 mei 2017 16:27

Christian Andresen uit artikel schreef:"Veel mensen nemen slechts een deel van de Bijbel voor waar aan en verwoesten daarmee het fundament."

Als ik voor mezelf mag spreken: Ik neem de hele Bijbel voor waar aan.....alleen niet letterlijk.
Want dat bedoelt Andresen waarschijnlijk: "Hij betoogde dat het sola Scriptura niet willekeurig toegepast mag worden, maar dat de Bijbelse waarheid „historische, exclusieve en bovenal verplichtende claims" met zich mee brengt.

Daarmee het fundament verwoesten? Dacht het niet. Het fundament is Christus. Onverwoestbaar.

Mortlach schreef:Ik vraag me altijd - oprecht - af of dit een heilzame weg is.

Ik ook maar ik denk het niet. En ik begrijp niet dat men dat niet inziet.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2017 16:35

Cathy schreef:Ik ook maar ik denk het niet. En ik begrijp niet dat men dat niet inziet.


Tja, de zwart-witwereld is nu eenmaal een stuk gemakkelijker. Dan hoef je nooit uit te leggen welk deel dan precies wél en welk deel niet 'waar' is. Of waarom de mythen van de Babyloniërs niet waar zijn, maar die van de Hebreëers wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Katlheen » 22 mei 2017 16:53

Het aannemen van Jezus (liever gezegd als: God heeft mij bekeerd) houdt in dat je gelooft dat het Woord van God waar is.


Ik heb dat even dik aangezet. Ik geloof ook dat het Woord van God waar is, maar niet dat alles letterlijk heeft plaatsgevonden of dat alles historisch correct is. De Bijbel is een verzameling boeken welke getuigen over de relatie van God met de mens. Het is geen historisch boek en dat moet je er ook zeker niet in lezen. Wanneer je dat wel doet loop je snel genoeg vast en nergens zegt de Bijbel van zichzelf dat je haar letterlijk moet lezen en dat ze een historisch perfecte weergave geeft. Juist door de Bijbel zo plat te slaan ontdoe je haar van veel zeggingskracht.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 22 mei 2017 17:17

Katlheen schreef:Ik heb dat even dik aangezet. Ik geloof ook dat het Woord van God waar is, maar niet dat alles letterlijk heeft plaatsgevonden of dat alles historisch correct is. De Bijbel is een verzameling boeken welke getuigen over de relatie van God met de mens. Het is geen historisch boek en dat moet je er ook zeker niet in lezen. Wanneer je dat wel doet loop je snel genoeg vast en nergens zegt de Bijbel van zichzelf dat je haar letterlijk moet lezen en dat ze een historisch perfecte weergave geeft. Juist door de Bijbel zo plat te slaan ontdoe je haar van veel zeggingskracht.


De eerste stap was de letterlijke betekenis loslaten van Gen. 1 en 2 en toen werd evolutie vermengt met het Bijbelse scheppingsverhaal en toen kreeg je theïstische evolutie. Toen was de stap flinterdun, of eigenlijk al gemaakt, om de zondeval los te laten, maar het meer te zien als een mythische voorstelling van zaken dat Adam en Eva geleefd hebben. De diepte van de zondeval en de noodzaak van wedergeboorte, daar hoor ik nooit over bij theïstische evolutionisten, zeg maar de mensen die wel in een God willen blijven geloven, maar ook de evolutietheorie willen omarmen. Het is zo'n geslaagde list van satan, want niet Darwin zit er achter, maar satan. Dat geloof ik.

Ik zeg niet dat God aan je zal vragen of je letterlijk of figuurlijk in de scheppingsdagen geloofd hebt. Maar, het is een hellend vlak waar je je op begeeft als je de evolutietheorie omarmd. Je ziet dat denominaties afglijden en zelfs verdwijnen die de evolutietheorie hebben omarmd. Dat is de laatste stap, 'God bestaat helemaal niet'. En men ontaardt in losbandigheid. Dat God ons moge behoeden voor afval en definitieve afval!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 22 mei 2017 17:50

Mortlach schreef:Ik vraag me altijd - oprecht - af of dit een heilzame weg is. Als het aannemen van Jezus zou inhouden dat ik ook zou moeten geloven dat de Aarde ~ 6 000 jaar oud is, dan kan ik garanderen dat ik dat dus nooit of te nimmer zou kunnen doen. Niet eens niet willen, maar niet kunnen!

Ik vraag me dus af in hoeverre vasthouden aan deze koppeling mensen niet van het geloof af houdt...


Nee, hoor! Ik geloof niet dat dat een voorwaarde is dat je dan moet geloven dat de aarde exact 6000 jaar oud is.
Laten we eerlijk zijn, tussen Gen.1:1 en 2 kunnen we niet lezen hoeveel tijd daartussen zat, tussen beide verzen. Lees het stukje maar eens. Ik denk en geloof dat er niet veel tijd tussen zat, maar het staat er niet. Als we de tijd terugrekenen van nu naar de eerste mens Adam kom je wel op ongeveer 6000 jaar uit.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Huisje_op_de_hei en 38 gasten