Auteurschap en datering Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2017 16:58

Chaya schreef:Ik denk dat een theorie van big bang heeft kunnen ontstaan omdat men het bestaan van de Schepper wil ontkennen.


Dat vind ik altijd van die vreemde complottheoriëen die je wel vaker uit religieuze hoek hoort komen. Een van de aartsvaders van de Big Bang theorie was een Belgische priester/astronoom, ene George LeMaitre, dus het lijkt me niet dat die het bestaan van de schepper wilde ontkennen.

Nee, men zag dat alle sterrenstelsels van elkaar af bewegen (Hubble) en rekende dat terug tot men op een situatie uitkwam waar alles opeengepakt zat in een punt met oneindige dichtheid. Dat heeft niks met het al dan niet bestaan van God te maken.


De schrijvers van de Bijbel waren heel verschillend: visser, boer, koning, geleerde, dichter, profeet, of priester. Ze leefden in heel verschillende tijden en culturen: vanaf ongeveer 1400 voor Christus tot ca. 90 na Christus, in Israël, Egypte, Babylonië, Perzië en Griekenland, Rome. Toch is de Bijbel één boek, met onmiskenbaar één grondgedachte en één doel geschreven: om de persoon bekend te maken die de heerschappij van God op aarde zal vestigen en door wie de mensen toegang krijgen tot Gods koninkrijk: Jezus Christus.
DE OORSPRONG VAN DE BIJBEL

Hoe vind je die gedachte, dat allerlei mensen mochten schrijven, van eenvoudige visser tot intelligente geleerde?


Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat boeren en vissers destijds konden schrijven. Algemeen verspreid alfabetisme is een vrij recent verschijnsel. Verder schuilt er natuurlijk vrij veel redactie- en selectiewerk achter het eindproduct van de Bijbel zoals we die nu kennen. Het lijkt me verder zeer sterk dat de Joden het Oude Testament hebben geschreven met Jezus Christus in gedachten. Dat christenen dit er later van hebben gemaakt, is heel wat anders.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Bambi » 23 mei 2017 17:15

Pcrtje schreef:Onwaar. Een van de belangrijkste grondleggers van deze theorie was een diepgelovige wetenschapper: Georges Lemaître.

Dit zegt God Zelf tegen Mozes.
Exodus 20:11
Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.


Dus diepgelovig in wie en wat?

Lees dit nog maar es
Als je de lijn van de Bijbel globaal bekijkt, draait het maar om 1 ding
Het begint met de schepping, omdat God mens en dier met Hem daar wilde laten leven. En het eindigt dat er weer opnieuw een nieuwe hemel en aarde komt waar dat wel gaat gebeuren. Dus ontkennen van de schepping is alles ontkennen, waar het in principe om draait in de Bijbel. Want van schepping tot schepping, gaat het eigenlijk alleen om het herstellen van de relatie van God en mens, en met degenen waar dat bij lukt, die mogen mee op die nieuwe aarde
Dus geloof en evolutie gaat totaal niet samen


Met die schepping begon het leven van de mens en de relatie met God. Wij zijn de kroon op Zijn schepping en krijgen een verheerlijkt nieuw lichaam, bij de opstanding.Dus hoe kun je alles dan aan een evolutie toekennen van miljarden jaar ontwikkelen van dier tot mens. Dan zit er toch echt een steekje los aan je geloof en jezelf, dus ga me niet vertellen dat die man een diepgelovige man was

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 23 mei 2017 17:50

Pcrtje schreef:De reden waarom je er nooit over hoort is omdat je je oren volledig hebt dichtgestopt. Ik heb je al driemaal een lijst gegeven van orthodoxe, gereformeerde en reformatorische Nederlanders die de evolutietheorie omarmen en wel degelijk de zondeval en de noodzaak van wedergeboorte benadrukken.

Er is een groot verschil tussen 'niet horen' en 'niet willen horen'.


Oké, daar ben ik dan wel benieuwd naar. Kun je een verwijzing geven naar een preek, meditatie of iets anders van deze personen waarin de zondeval en de noodzaak tot wedergeboorte worden benadrukt?
Want mensen die zeggen in de evolutietheorie te geloven en ook zeggen christen te zijn, bij hen komt het er altijd op neer dat de zondeval mythisch opgevat moet worden namelijk als ik het goed heb. Het zou me dan verbazen dat het ben hen anders is.....

Johan geve een bron voor deze uitspraak. (Oh, en niet dat ene artikeltje van het Logosinstituut van een paar weken geleden maar een degelijk onderbouwd artikel dat met cijfers kan aantonen dat dit daadwerkelijk gebeurt.)

Ik kan me niet herinneren dat ik een artikel van het Logosinstituut heb geplaatst waarin het ging over kerkverlating? Sterker nog, ik weet het zelfs zeker dat ik dat niet heb gedaan.
Dus hoe kom je daarbij?

Kijk maar om je heen. Denominaties waar de evolutietheorie wordt omarmd lopen langzaam maar zeker leeg..

hier
een artikel over de Gereformeerde Kerken in Nederland. De cijfers kun je zelf wel opzoeken op internet hoeveel leden zoveel jaar terug en nu.
Natuurlijk zie jij weer geen verband tussen deze kerkverlating en de evo-theorie. Ik vul het maar vast in. Ik weet nu al waar je mee gaat komen.
1) ah joh, dat is een flutartikel
2) ik zie geen verband daartussen
3) cynisme
4) etc.

Nog een artikel hieronder, zal je wel flut vinden en geen bewijs. Bewijs is het ook niet, dat ben ik met je eens. Maar ik hoop dat het ja aan het denken zet, want ik geloof echt dat hier een verband is tussen ontkerkelijking en de omarming van de evolutietheorie binnen kerken, onder andere. Er zijn meerdere factoren natuurlijk die een rol spelen.

AMSTERDAM – De acceptatie van de evolutietheorie binnen de kerk is een opmaat naar kerkverlating en secularisatie, zo bleek vrijdag tijdens het door de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam georganiseerde debat ”Waar komen we vandaan?”
Sympathie voor het creationisme was vrijdag tijdens het debat nauwelijks te bespeuren bij de inleiders en de forumleden. Slechts prof. dr. Gijsbert van den Brink vormde daarop een gunstige uitzondering.
(...)
Vrijdenkers als Multatuli beschuldigden de modernen van huichelarij. Ze stelden: „Zet nu ook die laatste stap naar het atheïsme.” Kerkleden namen die consequentie ten slotte wel: vanaf 1920 keerde een toenemend aantal mensen de Hervormde Kerk de rug toe.
hele artikel

Verder wil ik het hierbij laten en wil ik weer terug keren naar het topic-onderwerp uit respect voor de topic-starter en de moderators.
Je mag me pb-en als je een preek hebt van deze mensen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Cathy » 23 mei 2017 18:41

Bambi schreef:Nee hoor, in de Bijbel staat dat er een nieuwe hemel en aarde komt. Maar als je gelooft dat de oude door een Big boom en miljarden jaar ontwikkeling is ontstaan, denk je dan dat die nieuwe ook zo ontstaan of niet?

Nogmaals, ik heb geen glazen bol; ik heb geen idee hoe God dat gaat aanpakken.
Denk jij dat het op dezelfde manier gebeurt? En zo ja waarom dan?

Want de meeste evolutionisten zeggen dat het geloof in evolutie niks met het geloof in God en de Bijbel te maken heeft, maar het ontkennen van het begin is ook ontkennen vh eind, dus eigenlijk het ontkennen van de hele Bijbel van kaft tot kaft, maar er alleen wat dingetjes tussenuit pikken die je wel aanspreken. Dat is geen geloof. Geloof is totale overgave.

Ik begrijp de logica niet: het ontkennen van het begin = het ontkennen van het eind = ontkennen van de hele Bijbel.
Wat bedoel je in vredesnaam.
Kun jij je echt niet voorstellen dat er mensen zijn die op een andere manier denken?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Bambi

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Bambi » 23 mei 2017 19:21

Cathy schreef:Nogmaals, ik heb geen glazen bol; ik heb geen idee hoe God dat gaat aanpakken.
Denk jij dat het op dezelfde manier gebeurt? En zo ja waarom dan?
Op dezelfde manier als de huidige
Jesaja 65:17
Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.



Ik begrijp de logica niet: het ontkennen van het begin = het ontkennen van het eind = ontkennen van de hele Bijbel.
Wat bedoel je in vredesnaam.
Kun jij je echt niet voorstellen dat er mensen zijn die op een andere manier denken?Nee, het ging God erom, om met mens en dier samen op Zijn geschapen aarde te leven. Daar draaide alles om en dat heeft de mens verpest en daar gaat het op de nieuwe aarde weer om, daar kijken de gelovigen naar uit, om op een nieuwe aarde te leven met God samen, zonder alle ellende van de huidige. Dus dat die aarde door God geschapen is, en die nieuwe ook weer door God geschapen wordt, is de essentie van het geloof in principe

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 23 mei 2017 19:31

Bambi schreef: Nee, het ging God erom, om met mens en dier samen op Zijn geschapen aarde te leven. Daar draaide alles om en dat heeft de mens verpest en daar gaat het op de nieuwe aarde weer om, daar kijken de gelovigen naar uit, om op een nieuwe aarde te leven met God samen, zonder alle ellende van de huidige. Dus dat die aarde door God geschapen is, en die nieuwe ook weer door God geschapen wordt, is de essentie van het geloof in principe

Dat zal wat zijn Bambi, nooit geen ellende en nooit geen zonde meer. Weer leven waarvoor we oorspronkelijk geschapen zijn. In gerechtigheid en heiligheid volmaakt een relatie hebben met God en de medemensen die daar ook mogen zijn. De Waarheid die geen geweld meer aangedaan kan worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Bambi » 23 mei 2017 19:36

Johan100 schreef:Dat zal wat zijn Bambi, nooit geen ellende en nooit geen zonde meer. Weer leven waarvoor we oorspronkelijk geschapen zijn. In gerechtigheid en heiligheid volmaakt een relatie hebben met God en de medemensen die daar ook mogen zijn. De Waarheid die geen geweld meer aangedaan kan worden.

Eindelijk echte rust en vrede en liefde, ipv al het surrogaat van de wereld, waarin liefde zogenaamd is dat je alles wat tegen God ingaat moet gunnen aan de mensen

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 23 mei 2017 19:53

Bambi schreef:Eindelijk echte rust en vrede en liefde, ipv al het surrogaat van de wereld, waarin liefde zogenaamd is dat je alles wat tegen God ingaat moet gunnen aan de mensen


Daar is geen voorstelling van te maken hoe het zal zijn op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.

1 Kor. 2 zegt: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien die Hem liefhebben.

Op. 20 zegt: En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Zie, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.
En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Quasi2 » 24 mei 2017 05:59

Mortlach schreef:Omdat Hobrink eigenlijk alleen de standaard creationistische 'bronnen' nakwaakt en halverwege zijn boek zonder het zelf door te hebben gemeenschappelijke afstamming bewijst terwijl hij juist denkt dat hij een tegenargument maakt. Bijzonder amusant om te lezen.


Oké, prima. Maar jij weet ook dat er aan de andere kant een wetenschapper als Stephen Hawking is die wel redelijk doorslaat in het trekken van conclusies.


Mortlach schreef:Dat hangt van de wetenschapper en de redenen af. Het blijft gewoon een feit dat aan de ene kant lui als Stephen Jay Gould en Neill de Gras Tyson staan, en aan de andere kant kwiebussen als Kent Hovind.


Natuurlijk. En verder staat er aan de andere kant ook niks. Het heeft niet zoveel zin (mijns inziens!) om aan de ene kant alle zwakke broeders te plaatsen en aan de andere kant de betere. In ieder vakgebied zijn goede wetenschappers en minder goede wetenschappers te vinden.

En ik geef niet alleen dat aan. Ik probeer jou ervan te overtuigen dat je, net zomin als ik, wetenschapper op dat gebied bent, en wij dus als leken met elkaar zullen moeten praten. Leken die allebei op verschillend gebied bepaalde wetenschappelijke theorieën erg interessant vinden en daar hun mening over hebben, maar verder niet meer en niet minder. En dáárom ga ik dus inhoudelijk de discussie niet aan.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Cathy » 24 mei 2017 08:54

Bambi schreef:Op dezelfde manier als de huidige.

Jij weet dat kennelijk heel zeker; ik niet.
Dus dat die aarde door God geschapen is, en die nieuwe ook weer door God geschapen wordt, is de essentie van het geloof in principe.

Ik zou het een essentie willen noemen maar dan verschillen we toch niet veel? Ik geloof hetzelfde. Zelfs moslims geloven dat. :wink:
Alleen over de manier waarop zijn we het niet eens. Jij leest letterlijk, ik niet.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor blijblij » 24 mei 2017 09:45

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/208 ... -en-aarde/

Zelfs de beantwoorders van vragen op Refoweb hangen niet het model (schepping van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde) aan van Bambi.

Jezus spreekt ook nergens (bij mijn weten) over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, maar over de komst van het Koninkrijk van God in deze wereld.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor blijblij » 24 mei 2017 10:00

Johan100 schreef:Oké, daar ben ik dan wel benieuwd naar. Kun je een verwijzing geven naar een preek, meditatie of iets anders van deze personen waarin de zondeval en de noodzaak tot wedergeboorte worden benadrukt?


Hier een interview met Gijsbert van den Brink: http://www.kontekstueel.nl/35-algemene- ... -den-brink

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Mortlach » 24 mei 2017 12:31

Quasi2 schreef:Oké, prima. Maar jij weet ook dat er aan de andere kant een wetenschapper als Stephen Hawking is die wel redelijk doorslaat in het trekken van conclusies.


Hawking valt wel mee, toch? Dawkins is wel een beetje doorgeslagen, maar die negeer ik dan ook al een aantal jaar sinds hij zijn kruistocht is begonnen.

Natuurlijk. En verder staat er aan de andere kant ook niks. Het heeft niet zoveel zin (mijns inziens!) om aan de ene kant alle zwakke broeders te plaatsen en aan de andere kant de betere. In ieder vakgebied zijn goede wetenschappers en minder goede wetenschappers te vinden.


Natuurlijk. Er zijn goede geologen en er zijn minder goede geologen. En dan zijn er creationisten die alles aan hun laars lappen.

En ik geef niet alleen dat aan. Ik probeer jou ervan te overtuigen dat je, net zomin als ik, wetenschapper op dat gebied bent, en wij dus als leken met elkaar zullen moeten praten. Leken die allebei op verschillend gebied bepaalde wetenschappelijke theorieën erg interessant vinden en daar hun mening over hebben, maar verder niet meer en niet minder. En dáárom ga ik dus inhoudelijk de discussie niet aan.


Ik heb dan wel weer de illusie dat ik er net genoeg vanaf weet om pertinente onzin als zodanig te kunnen herkennen. Met name pertinente onzin met een DIJK van een verborgen agenda.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor antoon » 25 mei 2017 11:16

Reuze gezellig dat gekakel over dat evo verhaal, maar naar mijn weten wordt dat hier niet behandelt, ik had het over de zuivere chronologie en de duidelijke raakvlakken en bewijzen uit de wereldlijke historie.
Ik heb een bestand gemaakt met de verantwoording van 537bc tot 1513, dat is het jaar van de vloed.
http://blogimages.bloggen.be/chronologie_oudheid/attach/320552.htm

Nu is het boeiend om te zien hoeverre de bevestigd wordt door geschiedenis die niets met de bijbel te maken heeft, lees je het goed Mortlach het gaat om oude historici die geen binding hebben met de bijbelse volgorde, dat komt op mijn volgende bestanden.

Voor wie het werkelijk van belang vind om aan waarheidsvinding te doen, kan dat een opsteker zijn

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Auteurschap en datering Bijbel

Berichtdoor Johan100 » 25 mei 2017 11:26

antoon schreef:Johan Ik begrijp je bezwaren, toch als je werkelijk uitgaat van de schrift en iedere gegeven tijdsperiode serieus neemt kom je tot een sluitend geheel en vaak ook aanknopingspunten met de wereldlijke geschiedenis
Het belangrijkste sleuteljaar is 539 bc. zo goed als iedereen is het er mee eens dat Cyrus Babylon veroverde in dat jaar.

Dat nemen we dan als uitgangspunt en rekenen naar achteren met de gegevens
2 jaar daarna vertrokken de joden uit babylon, de 70 jaar ballingschap is voorbij

dus
539 - 002=537
537+ 070=607

de koningen hebben 390 jaar geregeerd
607+390= 997

997 is dus het 1e jaar van Jerobeam en Rehabeam

Salomo heeft 40 jaar geregeerd
997+040= 1037

de tempelbouw was in zijn 4e jaar
1037+004= 1033

De uittocht was 480 jaar eerder

1033+480= 1513

40 jaar omzwerving


1513+040=1473
Belangrijk 1473 het jaar van de intocht in Jericho
tot zover even, het moet overzichtelijk blijven.

539 - 002=537
537+ 070=607

607+390= 0997
997+040= 1037

1037+004= 1033
1033+480= 1513

1513+040=1473

Leuk, al die getallen. Maar dat zegt niks over het feit of er een Oud Egyptisch rijk heeft bestaan ;) Niet alle geschiedenis staat in de Bijbel, onthoudt dat maar. Ik denk dat je er goed aan doet eens een cursus O.T. en geschiedenis te doen.
Eigenlijk reageer je nu als volgt. Ik zeg dat er een dynamo en een startmotor in mijn auto zit en dan zeg jij vervolgens dat er wielen onder zitten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten

cron