Vrijgemaakt

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Oproepje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2016 16:19

Vrijgemaakt

Berichtdoor Oproepje » 15 mei 2017 09:52

Hoi allemaal!
Ik ben benieuwd naar het mens- en wereldbeeld van leden van de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt!
Kan iemand mij hier wat over vertellen?
Hartelijk dank :) en groetjes!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2017 10:36

Vroeger had de GKV het idee dat ze de enige ware kerk waren. Misschien is er nog een klein groepje dat dapper stand probeert te houden hoewel de meesten van dat clubje zich inmiddels al wel afgescheiden hebben. Tegenwoordig is de GKV gewoon een redelijk linkse gereformeerde kerk en is bovenstaand denkbeeld grotendeeld allang uitgebannen. Veel overeenkomsten met de midden / linkerflank van de CGK en met de NGK waarmee tegenwoordig dan ook veelvuldig wordt samengewerkt. Nog wel veel mensen die hun kinderen ook naar een vrijgemaakte school sturen, maar ook dat wordt langzamerhand wat minder.

Wat wil je nog meer weten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Vrijgemaakt

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jun 2017 20:29

Ik weet het eigenlijk niet precies. Vroeger wilden ze gereformeerd zijn. En een gereformeerd mensbeeld is: als mens lig je verloren voor God door de zondeschuld, maar er is redding in Jezus Christus te verkrijgen, zodat je verlost kan worden van de eeuwige verdoemenis.
Maar dit zullen ze tegenwoordig vaak wel te zwaar vinden klinken, vermoed ik. Ik denk dat ze nu iets humanistischer zijn. Meer van: je bent oké voor God, en zo. (Dan sla je dus wat over: dat verloren liggen in schuld, het eerste stuk, het stuk der ellende.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrijgemaakt

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2017 20:32

Hoezo? Je bent oké voor God vanwege het offer van Christus, niet vanwege je eigen gedrag. Als je je gered werd door Hem ga je niet focussen op je oude zondige aard maar op wat je in Hem hebt, je nieuwe mens in Christus. In de kerk klinkt iedere week de oproep tot geloof en bekering en het evangelie van redding. Als je dan in de ellende gaat rondwentelen klopt er iets niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Vrijgemaakt

Berichtdoor StillAwake » 19 jun 2017 09:21

Boekenlezer schreef:Ik weet het eigenlijk niet precies. Vroeger wilden ze gereformeerd zijn. En een gereformeerd mensbeeld is: als mens lig je verloren voor God door de zondeschuld, maar er is redding in Jezus Christus te verkrijgen, zodat je verlost kan worden van de eeuwige verdoemenis.
Maar dit zullen ze tegenwoordig vaak wel te zwaar vinden klinken, vermoed ik. Ik denk dat ze nu iets humanistischer zijn. Meer van: je bent oké voor God, en zo. (Dan sla je dus wat over: dat verloren liggen in schuld, het eerste stuk, het stuk der ellende.)

Ik moet zeggen dat in onze gemeente er niet snel iets "te zwaar" klinkt, en het stuk Ellende wordt echt niet achterwege gelaten. Maar ik ben het met je eens dat de eenzijdige gereformeerde benadering (gelukkig) wat aan het afzwakken is te gunste van een wat genuanceerder en Bijbelser beeld...
In vroeger tijden (en ik zie dat in wat rechtsere genootschappen nog steeds) was de ellende juist oververtegenwoordigd ten opzichte van de dankbaarheid en de verlossing.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten