Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor blijblij » 21 mei 2017 21:22

Bambi schreef:Want?

Je raaskalt nogal.

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 21 mei 2017 21:31

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:17, 1 keer totaal gewijzigd.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor blijblij » 22 mei 2017 09:30

Bambi schreef:Echt? Volgens welke normen?

Omdat je vanalles op een hoop gooit. Wat hebben de Islam, de evolutietheorie en de duvel(?) nu weer met dit topic te maken?

Nog een opmerkelijk verschil tussen de geboorteverhalen:
Volgens Lucas werd Jezus geboren toen Quirinius het bewind over Syrië voerde: Dat is vanaf 6 na Chr.

Volgens Matteus was werd Jezus geboren toen Herodes koning was: Herodes stierf 4 voor Chr.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 22 mei 2017 11:41

blijblij schreef:Omdat je vanalles op een hoop gooit. Wat hebben de Islam, de evolutietheorie en de duvel(?) nu weer met dit topic te maken?

Nog een opmerkelijk verschil tussen de geboorteverhalen:


Volgens Matteus was werd Jezus geboren toen Herodes koning was: Herodes stierf 4 voor Chr.


Waarschijnlijk is Jezus ook geboren voor het jaar o tussen het jaar -4 tot -7. en zijn ze begonnen te tellen bij o toen Jezus dus als mens een kleuter was. Dat Herodes koning was staat vast. (Matth.2:1).

blijblij schreef:Volgens Lucas werd Jezus geboren toen Quirinius het bewind over Syrië voerde: Dat is vanaf 6 na Chr.

Hoe weet je dat zo zeker? Ergens op wikipedia gelezen? Ben je erbij geweest?
Er zijn verschillende hypotheses over. Lees maar. Ik ga er gewoon vanuit dat het klopt. (Lukas 2:2).

Zet even de teksten erbij voortaan als je wilt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 22 mei 2017 11:55

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 22 mei 2017 12:12

Mooi stukje, hertje!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor blijblij » 22 mei 2017 12:19

Johan100 schreef:Ik ga er gewoon vanuit dat het klopt.


Dat is je goed recht. Maar zoals die wikipedia pagina al aangeeft moet je heel wat uitvluchten verzinnen om het verhaal van Lucas overeind te houden.
Voor mij zitten er te veel problemen/verschillen tussen de twee geboorteverhalen om te kunnen denken dat 'het gewoon klopt.'

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 22 mei 2017 12:36

Helemaal niet. Het is helemaal niet bekend wie er stadhouder was over Syrie tussen -4 en 0. Als je er nu eens vanuit gaat dat de Bijbel klopt i.p.v. wikipedia-artikelen te verheffen boven de Bijbel kijk je al heel anders naar de dingen. Daar zit het probleem. Sommige mensen zijn gewoon blijblij dat ze denken wat gevonden te hebben. Maar ik zie geen enkel probleem tussen de verhalen, maar vind het juist een boeiende combinatie. Lees eerst het stukje van Bambi maar eens.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor blijblij » 22 mei 2017 12:58

Johan100 schreef:Helemaal niet. Het is helemaal niet bekend wie er stadhouder was over Syrie tussen -4 en 0. Als je er nu eens vanuit gaat dat de Bijbel klopt i.p.v. wikipedia-artikelen te verheffen boven de Bijbel kijk je al heel anders naar de dingen. Daar zit het probleem. Sommige mensen zijn gewoon blijblij dat ze denken wat gevonden te hebben. Maar ik zie geen enkel probleem tussen de verhalen, maar vind het juist een boeiende combinatie. Lees eerst het stukje van Bambi maar eens.

Ik ken de apologetische verzinsels om de geboorteverhalen te redden, maar vindt die niet overtuigend.
Ik vind het ook een boeiende combinatie, maar krijg het niet voor elkaar om er een logisch verhaal van te maken.

Als je stelt dat de bijbel moet kloppen/Waarheid is vind ik het nogal lastig om in lucas 2, 39 te lezen dat ze na het bezoek aan de Tempel naar Nazareth gingen, terwijl ik dan moet denken: nee, ze gingen niet naar Nazareth, maar eerst terug naar Bethlehem, toen kwamen er wijzen, toen de vlucht naar Egypte en toen pas gingen ze terug: Jozef wilde naar Bethlehem, maar durfde niet, dus toen gingen ze maar naar Nazareth. Maar dan nog is lucas 2, 39 waar? In mijn beleving niet.

Maar ik heb helemaal geen zin in deze discussie, want we komen er toch niet uit.

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 22 mei 2017 13:17

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 22 mei 2017 13:18

blijblij schreef:Ik ken de apologetische verzinsels om de geboorteverhalen te redden, maar vindt die niet overtuigend.
Ik vind het ook een boeiende combinatie, maar krijg het niet voor elkaar om er een logisch verhaal van te maken.

Ja natuurlijk. Noem het maar obscure verzinsels. Alleen alles wat jij leest is toevallig waar en geen verzinsel. We zakken af naar het niveau van wens-denken. Ik wil dat iets niet klopt, dus geloof ik die bron en daar zoek ik weer bronnen bij die dit bevestigen.

Als je stelt dat de bijbel moet kloppen/Waarheid is vind ik het nogal lastig om in lucas 2, 39 te lezen dat ze na het bezoek aan de Tempel naar Nazareth gingen, terwijl ik dan moet denken: nee, ze gingen niet naar Nazareth, maar eerst terug naar Bethlehem, toen kwamen er wijzen, toen de vlucht naar Egypte en toen pas gingen ze terug: Jozef wilde naar Bethlehem, maar durfde niet, dus toen gingen ze maar naar Nazareth. Maar dan nog is lucas 2, 39 waar? In mijn beleving niet.

Maar ik heb helemaal geen zin in deze discussie, want we komen er toch niet uit.

Dat zegt meer iets over jou. Als er een ingewikkeld verhaal over bijvoorbeeld de evolutietheorie om de hoek komt kijken is het opeens geen probleem en de Bijbel moet helemaal pasklaar zijn, voor jou begrijpelijk, want 'anders klopt het niet'. Als je denkt dat de Bijbel een simpel boek is, heb je het mis. De Bijbel is een boek met gezag die we moeten onderzoeken. Het is niet zomaar een simpel boekje. Maar als je de Bijbel niet het hoogste gezag/autoriteit toekent, maar eerder aan wikipedia-artikelen, etc., dan komen we er inderdaad niet uit.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Cicero » 22 mei 2017 13:33

Bambi schreef:Als je er vanuit gaat dat er geen fouten in de Bijbel staan, omdat God Zelf de Bijbel geïnspireerd heeft en echt geen onwaarheden erin heeft laten zetten, zul je als mens het dus passend moeten maken en niet dan maar de Bijbel als leugenboek bestempelen

Als je historisch onderzoek doet, mag je er niet vanuit gaan dat de bron foutloos is. Je moet juist kritisch kijken of de bron wel valt te vertrouwen.

Als er dingen in de Bijbel staan die historisch niet kloppen, is de Bijbel daarmee geen leugenboek. Net zo min omdat er dingen instaan die natuurkundig niet kloppen.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor blijblij » 22 mei 2017 13:39

Johan100 schreef:Maar als je de Bijbel niet het hoogste gezag/autoriteit toekent,......


Voor jou betekent dat dat er geen foutjes in de Bijbel mogen staan en dat alles feitelijk gebeurd is zoals het in de Bijbel staat.

Ik vind het geen probleem om te stellen dat de auteurs van Lucas en Matteüs verschillende geboorteverhalen bedacht hebben. In die verhalen wordt hun theologie al duidelijk en vertellen zij wat volgens hen het goede nieuws van Jezus is. En om die reden hoef ik ook niet krampachtig vast te houden aan de stelling dat beide verhalen feitelijk gebeurd moeten zijn.

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 22 mei 2017 14:39

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 22 mei 2017 14:42

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten