Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Katlheen » 29 mei 2017 16:43

16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;


Maar welke Schrift is dat dan precies? Dit werd opgetekend, lang voordat de Bijbel zoals we die nu kennen werd vastgelegd. Net zo goed dat in Openbaringen staat dat er niets aan mag worden toegevoegd etc. Dat slaat ook uitsluitend op het boek Openbaringen, en niet op andere boeken aangezien de Bijbel nog niet bestond.

Dus zeg het maar, welke Schrift was het dan? OT? En is dat dan ook met of zonder Makkabeeën om maar iets te noemen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 30 mei 2017 13:06

gewist.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 30 mei 2017 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor blijblij » 30 mei 2017 13:25

Johan100 schreef:Maar welke Schrift is dit dan precies? Dit slaat in de directe context op het O.T. In Paulus zijn tijd bestond alleen het O.T. In de wijdere context slaat dit op heel de Bijbel. Paulus heeft deze woorden geïnspireerd door de Heilige Geest gezegd en op laten tekenen/opgetekend. Ik geloof dat God ervoor heeft gezorgd dat de Bijbel zoals we die kennen samengesteld is en deze woorden daarin opgetekend zouden worden. Dit gaat heel de Bijbel aan.


2 Timoteüs is waarschijnlijk niet door Paulus geschreven.
Je laat blijken dat je geen zicht hebt op hoe God is en hoe Hij voor Zijn Woord heeft gezorgd en tot stand heeft laten komen.


Nogal hoogmoedig! Jij hebt een bepaald idee bij God en hoe Hij er voor gezorgd zou hebben dat de Bijbel tot stand is gekomen.
Maar dat is ook maar een mening ;)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 30 mei 2017 13:27

Johan100 schreef:2 Tim. 3:13 Doch de boze mensen en bedriegers zullen tot erger voortgaan, verleidende en wordende verleid.
14 Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wien gij het geleerd hebt;
15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is.
16 Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;
17 Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.


Katlheen schreef:Maar welke Schrift is dat dan precies? Dit werd opgetekend, lang voordat de Bijbel zoals we die nu kennen werd vastgelegd. Net zo goed dat in Openbaringen staat dat er niets aan mag worden toegevoegd etc. Dat slaat ook uitsluitend op het boek Openbaringen, en niet op andere boeken aangezien de Bijbel nog niet bestond.

Dus zeg het maar, welke Schrift was het dan? OT? En is dat dan ook met of zonder Makkabeeën om maar iets te noemen?

Maar welke Schrift is dit dan precies? Dit slaat in de directe context op het O.T. In Paulus zijn tijd bestond alleen het O.T. In de wijdere context slaat dit op heel de Bijbel. Paulus heeft deze woorden geïnspireerd door de Heilige Geest gezegd en op laten tekenen/opgetekend. Ik geloof dat God ervoor heeft gezorgd dat de Bijbel zoals we die kennen samengesteld is en deze woorden daarin opgetekend zouden worden. Dit gaat heel de Bijbel aan.

Net zo goed dat in Openbaringen staat dat er niets aan toegevoegd mag worden. God heeft ervoor gezorgd dat dit in de Bijbel kwam te staan. Deze tekst uit Openbaringen slaat op heel de Bijbel. Wat is dit nu voor een idee dat je de Bijbel uit elkaar trekt en het als afzonderlijke boekjes beschouwd?

Deze methode kun je misschien gebruiken bij een menselijk boek, maar niet bij Gods Woord. Je laat blijken dat je geen zicht hebt op hoe God is en hoe Hij voor Zijn Woord heeft gezorgd en tot stand heeft laten komen. De totale eenheid van de Bijbel ontken je min of meer of begrijp je niet. Maar misschien interpreteer ik het niet juist. Misschien is het een zoektocht van je. Beschouw de Bijbel dan als één geheel, vraag om licht, wijsheid en inzicht aan God zelf. Ik ben ook maar een mens. Aan wie kan je het beter vragen dan aan God Zelf en bij wie kan je beter terecht dan bij Hem?

De Makkabeeen wordt beschouwd als apocrief en bij Orthodoxe christenen en Rooms-Katholieken als deuterocanoniek.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Katlheen » 30 mei 2017 14:57

Deze tekst uit Openbaringen slaat op heel de Bijbel. Wat is dit nu voor een idee dat je de Bijbel uit elkaar trekt en het als afzonderlijke boekjes beschouwd?


Omdat de Bijbel niets anders is dan een samenstelling van boeken? Er werd gekozen uit een ruim aanbod, en er zijn genoeg boeken afgevallen. Je kunt met geen mogelijkheid zeggen dat de tekst van Openbaringen op de hele bijbel mag slaan. Dat is inlegkunde om vooral aan een bepaalt standpunt vast te houden. De schrijver van Openbaringen kon met geen mogelijkheid weten dat het ooit onderdeel zou zijn van een "collectie" boeken genaamd de Bijbel. De Bijbel het "geïnspireerde" Woord? Zeker! Maar dat kan niet inhouden dat je op deze manier maar wat dingen inlegt en op alles betrekt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 30 mei 2017 15:16

Katlheen schreef:Omdat de Bijbel niets anders is dan een samenstelling van boeken? Er werd gekozen uit een ruim aanbod, en er zijn genoeg boeken afgevallen. Je kunt met geen mogelijkheid zeggen dat de tekst van Openbaringen op de hele bijbel mag slaan. Dat is inlegkunde om vooral aan een bepaalt standpunt vast te houden. De schrijver van Openbaringen kon met geen mogelijkheid weten dat het ooit onderdeel zou zijn van een "collectie" boeken genaamd de Bijbel. De Bijbel het "geïnspireerde" Woord? Zeker! Maar dat kan niet inhouden dat je op deze manier maar wat dingen inlegt en op alles betrekt.

Jaja. De Bijbel is uiteindelijk één boek, het vormt één geheel. Daar heeft God voor gezorgd, geloof ik. Waarom de apocriefe boeken afgevallen zijn is een ander onderwerp dan het topic-onderwerp. Ik zou me er eens echt in verdiepen als ik jou was. En niet met een opstandig hart, maar onderwerp je aan het Woord.

Ik kan wel degelijk zeggen dat de tekst uit Openbaringen op heel de Bijbel slaat, dat zie je toch?! De Bijbel is één geheel. Alleen mensen die zich niet willen onderwerpen aan het Woord verzinnen van die hele listige foefjes om onder het gezag uit te komen van de Bijbel.
Je hebt een veel te menselijk voorstellingsvermogen van het ontstaan van de Bijbel. Je schakelt God als het ware uit en bedenkt een methode waarop normaal gesproken een boek ontstaat. Deze theorieën kun je best toepassen bij het ontstaan van een gewoon boek, maar heb je weleens ervaren dat de Bijbel echt Gods woorden zijn?! Volgens mij niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Cicero » 30 mei 2017 21:31

Openbaring 22:18-19 wie iets toedoet bij of afdoet aan de woorden van dit boek, is verdoemd.

Dit betekent bijvoorbeeld dat alle kopiisten en uitgevers van de Bijbel verdoemd zijn, want de oorspronkelijke handschriften hebben we niet meer, en de handschriften die we wel hebben bevatten allemaal fouten. Ook de Statenvertalers zijn verdoemd, want ze hebben gebrekkige handschriften gebruikt.

Iedereen die het hier niet mee eens is, buigt niet onder het Woord! Het staat er toch!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 31 mei 2017 08:44

Het gaat er m.i. om dat je niet bewust en opzettelijk de woorden uit de Bijbel verdraaid tot je eigen verderf.

In de context van Gal.1:6 Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,
7 terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.
8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Misschien zelfs ook wel onbewust, want er is maar één weg tot zaligheid. Als het niet via die weg gaat worden we niet zalig en is de consequentie dat we dus vervloekt zijn. We kunnen onszelf ook onbewust bedriegen, we hebben het licht van de Heilige Geest nodig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Cicero » 31 mei 2017 09:23

Johan100 schreef:Het gaat er m.i. om dat je niet bewust en opzettelijk de woorden uit de Bijbel verdraaid tot je eigen verderf.
Wat is dat nu voor vrijzinnige interpretatie.

Woorden afdoen of toedoen. Het staat er. Wat is daar nou moeilijk aan? Of wil je niet bukken onder het Woord?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 31 mei 2017 09:57

Cicero schreef:Wat is dat nu voor vrijzinnige interpretatie.

Woorden afdoen of toedoen. Het staat er. Wat is daar nou moeilijk aan? Of wil je niet bukken onder het Woord?

Je moet nog een hoop leren jij.

Dat zou betekenen dat bijvoorbeeld alle kopiisten en uitgevers van de Bijbel verdoemd zijn, want de oorspronkelijke handschriften hebben we niet meer, en de handschriften die we wel hebben bevatten allemaal fouten. Ook de Statenvertalers zijn verdoemd in jouw weergave, want ze hebben gebrekkige handschriften gebruikt.

Niemand heeft de 100% oorspronkelijke versie van hoe de Bijbelschrijvers zijn geïnspireerd wat de exacte letter betreft. Er zit vermoedelijk in elke Bijbel wel ergens een vertaalfoutje.
Denk je nu echt dat God niet voor Zijn Eigen Woord instaat?
Je hebt er schijnbaar geen idee van hoe nauwkeurig de kopiisten te werk zijn gegaan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Pcrtje » 31 mei 2017 10:08

Johan100 schreef:Denk je nu echt dat God niet voor Zijn Eigen Woord instaat?
Je hebt er schijnbaar geen idee van hoe nauwkeurig de kopiisten te werk zijn gegaan.
Had je de manuscripten minuscule 109 en minuscule 80 al gezien? De kopiist die verantwoordelijk is voor deze manuscripten heeft duidelijk niet opgelet:

    The text of Luke 3:23-38 (Genealogy of Jesus) was rewritten from a two-column text.[5] In the process of copying, the columns were confused, and instead of copying them vertically in proper succession, the scribe copied the genealogy as though the two columns were one, following the lines across both columns. As a result, almost everyone is made the son of the wrong father. (For instance, God is made the son of Aram and Phares is made creator of the world. See also Minuscule 80.)[3]
    Bron: zie linkjes hierboven.

Dus heeft God hier opeens een steekje laten vallen? Of staat God hier ook voor in?
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 31 mei 2017 10:32

Lees nu even mijn eerste reactie joh.

Het gaat er m.i. om dat je niet bewust en opzettelijk de woorden uit de Bijbel verdraaid tot je eigen verderf.

In de context van Gal.1:6 Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,
7 terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.
8 Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een evangelie zouden verkondigen, anders dan wat wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.
9 Zoals wij al eerder gezegd hebben, zo zeg ik ook nu weer: Als iemand u een evangelie verkondigt anders dan wat u ontvangen hebt, die zij vervloekt.

Misschien zelfs ook wel onbewust, want er is maar één weg tot zaligheid. Als het niet via die weg gaat worden we niet zalig en is de consequentie dat we dus vervloekt zijn. We kunnen onszelf ook onbewust bedriegen, we hebben het licht van de Heilige Geest nodig.

Waarop ik een cynische reactie kreeg en ik op dezelfde wijze terug reageer.
Maar oh, pcrtje heeft weer wat gevonden om lekker over te discussiëren.
Weet je, het gaat allang niet meer om het oorspronkelijke topic-onderwerp en ik ga hier niet meer op reageren. Dat pleziertje gun ik jullie niet.

groetjes,
Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Pcrtje » 31 mei 2017 10:48

Johan100 schreef:Waarop ik een cynische reactie kreeg en ik op dezelfde wijze terug reageer.
Maar oh, pcrtje heeft weer wat gevonden om lekker over te discussiëren.
Wat een hooghartige toon, joh, de hele tijd... Als je het met iemand oneens bent is het belangrijk om duidelijk te luisteren naar elkanders argumenten en die ook echt proberen te begrijpen. Uitspraken die juist contraproductief zijn, zijn bijvoorbeeld: "Je moet nog een hoop leren jij." "Je hebt er schijnbaar geen idee van hoe (...)." "Ik zou me er eens echt in verdiepen als ik jou was. En niet met een opstandig hart (...)." Enzovoorts.

Enne, wat discussiëren betreft, ja, dat vind ik leuk; daar houd ik wel van. We bevinden ons dan ook op een discussieforum.

Johan100 schreef:ik ga hier niet meer op reageren. Dat pleziertje gun ik jullie niet.

groetjes,
Johan
Hoezo zou het ons pleziertje zijn..?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Mortlach » 31 mei 2017 11:00

Johan100 schreef: Ik zou me er eens echt in verdiepen als ik jou was. En niet met een opstandig hart, maar onderwerp je aan het Woord.


Ik vind dit altijd zo'n leuk argument. "Als je doet wat ik heb gedaan, maar toch op een andere conclusie uitkomt dan ik, dan ligt dat aan je opstandigheid, want ik heb immers gelijk."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 31 mei 2017 12:14

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten