Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 17:14

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 17:22

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Mortlach » 25 mei 2017 17:27

Bambi schreef:Ik zit er ook nog wel eens naast hoor, als ik de Bijbel lees. ik ben en blijf ook een mens met gevoelens en maar een iq van 125, dat niet toereikend bleek om die Bijbel met alleen maar mijn eigen verstand te lezen

Maar het verschil zit hem erin dat ik in mijn persoonlijk leven zoveel heb ervaren, dat ik niet meer om het bestaan van God en de waarheid van die Bijbel heen kan
En geleerd heb dat je je als mens ook niet moet focussen op andere gelovigen en daaruit je conclusie over het geloof moet trekken, maar God Zelf zoeken en daar mee praten en daar bewijzen en antwoorden van vragen. En dan leidt Hij je zelf en dat wil ik je meegeven. Ga het eerst bij God Zelf zoeken en Hem vragen wat waarheid is


Ik ben oprecht blij voor je dat je dit zo ervaart, en daar zit geen spat sarcasme aan.

Maar je slaat mijn vraag over. Jij zegt "Als een schrijver schrijft dat er niets aan een tekst mag worden afgedaan, dan heeft die persoon dat niet zelf verzonnen." Dat is letterlijk je argument. Dus als in de eerste regels van de Koran wordt gesteld dat dat het Woord van God is, dan is dat dus zo, want de schrijver kan dat niet zelf hebben verzonnen. (ik pak even een bekend voorbeeld, maar er zijn tal van andere culturen waarin dit soort frasen ook voorkomen in de heilige boeken). Als je dus vasthoud aan je standpunt, kom je hopeloos in de knoop en zijn ineens ook de Upanishad van de Hindoes het Woord van God.

Dus zul je je standpunt moeten aanpassen tot dat het of in zijn geheel niet geldt (dat schrijvers behoorlijke fantasie hebben en vanalles kunnen verzinnen) of dat het ALLEEN voor de Bijbel geldt maar voor de rest niet. Ik ben zeer benieuwd naar je onderbouwing als je voor optie 2 gaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 17:48

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Cicero » 25 mei 2017 17:50

pindas83 schreef:Hmm.. je hebt een punt maar je vergeet hoe wij God kunnen leren kennen. Dat is toch echt door deze bijbel. Waar zouden we zijn zonder dat evangelie, waar Zijn grote daden en zijn liefde voor mensen in doorklinkt?
Ons gevoel kan alle kanten op gaan en ons verstand is verre van volmaakt maar Zijn woord is vast en geeft houvast, kracht en bemoediging en blijft relevant voor ons leven.
Daarom denk ik dat de bijbel essentieel voor ons geloof.

Zeker.

Ik geloof echter niet dat je daarom je common sense uit moet schakelen. Sterker nog, ik vind het nog veel overtuigender als de Bijbel niet met allerlei flauwe trucjes en dreigementen met de hel overeind hoeft gehouden te worden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Cicero » 25 mei 2017 17:57

Bambi schreef:Daarnaast het punt dat alleen de Bijbel in zijn geheel wordt afgebroken overal en alleen daar zoveel moeite voor wordt gedaan, zelfs onder Christenen zelf, dat zie je bij niet 1 ander geloof, is voor mij juist al het bewijs dat dat niet een leugenboek, maar het juiste Boek is, want waarom zoveel moeite om nu net dat Boek onderuit te halen, waar geschreven staat over Jezus en niet de Torah, die toch hetzelfde is als het Oude Testament?
En waarom niet de geschriften van Buddha of de hindu goden of de goden uit de oude rijken?
Nee, alleen alles over Jezus moet weg.


Volgens mij ben jij (en anderen) juist degene die het christelijk geloof belachelijk maakt.

Wat mij betreft moet je alle 'heilige' boeken even kritisch benaderen.

Jij maakt echter steeds een uitzondering voor de Bijbel, met nogal doorzichtige drogredenen. Een verstandige niet-christen die dit leest zal daar echt niet door overtuigd worden, zeker niet als je hysterisch met de hel gaat lopen dreigen.

Ik laat graag zien dat je én onverschrokken met de wetenschap mee kan gaan én in het evangelie kan geloven.

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 18:05

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Cicero » 25 mei 2017 18:25

Bambi schreef:Als je van iemand houdt, kun je niet èn daar gelukkig mee zijn èn tegelijkertijd boeken die die persoon helemaal afbreken en alles wat die persoon is afbreken en in twijfel trekken, met plezier lezen en onderzoeken in die boeken over wie die persoon waar jij zo van houdt is. laat staan dat je een persoon serieus kan nemen die zegt dat je geliefde niet eens leeft
Nee, als je van iemand houdt, dan leer je die persoon kennen en vraag je dingen aan die persoon zelf, hoe die persoon is en wat die persoon gedaan en beleeft heeft en vraag je aan die persoon zelf wat die persoon wil dat je doet en laat en wat de waarheid over die persoon is. En als je dan een boek leest die allemaal dingen over die persoon schrijft die die persoon tot leugenaar maken, en daar uit wil leren over die persoon, dan hou jij echt totaal niet van die persoon

Als een moslim dit tegen je zou zeggen over Mohamed, hoe zou je reageren?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Johan100 » 25 mei 2017 18:26

Cicero schreef:Nog steeds pissig dat je geen inhoudelijk antwoord meer kon geven in die andere discussie? Je laat je wel kennen zeg.

Doe even normaal zeg, ik heb altijd antwoord. Maar jij vervalst heel het christelijke geloof, met je nepwijsheid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 18:33

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Cicero » 25 mei 2017 18:43

Bambi schreef:Mohamed is dood en Jezus leeft

En als een moslim dit van Allah zegt?

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 18:53

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Mortlach » 25 mei 2017 19:09

Bambi schreef:Ik weet dat voor iemand die niet Christelijk is, alle geloven hetzelfde kunnen klinken en zijn
Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring zeggen, dat ik in mijn hart de zekerheid heb, dat God van de Bijbel de enige ware God is en vanuit die zekerheid heb ik gezien in andere geschriften en geloven, dat dat dan niet de ware geloven zijn


Dat is prima. Ik weet ook vrij zeker dat 'mijn' Boeddhisme waar is en dat je gehechtheid aan christelijke zaken juist jouw verlichting in de weg staat. We weten dus allebei zéker dat de ander het fout heeft; daar schieten we dus niet zo heel veel mee op.

Alleen al het punt dat in al die andere geschriften, de mens het zelf moet doen en geen God hebben, die ze ervaren en in hun hart hebben


Oké, je neemt een belangrijk punt uit het Christendom en verheft dat tot maatstaf. Ik kan dus net zo goed zeggen dat het de gehechtheid van al die andere geloven is dat de gelovigen in de weg staat. Er is nu eenmaal geen 'meta-geloof' waarmee je kunt bepalen welk geloof écht waar is. Beweren "Mijn geloof is waar want mijn geloof is het enige met X" is geen sterk argument en werkt alleen voor eigen gemeente.

Daarnaast het punt dat alleen de Bijbel in zijn geheel wordt afgebroken overal en alleen daar zoveel moeite voor wordt gedaan, zelfs onder Christenen zelf, dat zie je bij niet 1 ander geloof,


Nee? De Joden hebben daar geen traditie van? En in hoeverre ben je op de hoogte van, noem eens wat, het Shinto geloof en hoe zij tegenover hun schriften staan?

Dat niet-gelovigen in het Westen de Bijbel kritisch benaderen en de Upanishad niet, kan er natuurlijk niet aan liggen dat die eerste hier wel cultureel relevant is en die tweede niet... ](*,)

is voor mij juist al het bewijs dat dat niet een leugenboek, maar het juiste Boek is, want waarom zoveel moeite om nu net dat Boek onderuit te halen, waar geschreven staat over Jezus en niet de Torah, die toch hetzelfde is als het Oude Testament?
En waarom niet de geschriften van Buddha of de hindu goden of de goden uit de oude rijken?


Omdat die hier geen enkele culturele invloed hebben.

Nee, alleen alles over Jezus moet weg.


Nee hoor, totaal niet. Alleen de Christenen die menen op basis van hun strenge geloof wetten te mogen opleggen aan anderen, die mogen van mij wat inbinden.

Terwijl dat nu net de pijler van het Christelijk geloof is en de enige overwinning op het kwaad, wat in alle geloven in alle vormen voorkomt. Alleen Jezus heeft dat kwaad overwonnen en in alle andere geloven, moeten mensen dat zelf overwinnen


Daar ga je weer. Element X is uniek voor mijn geloof, dus element X is de maatstaf voor de waarheid van alle geloven. Buiten het feit dat het helemaal niet zo uniek is natuurlijk. Er is echt verdraaid weinig uniek aan menselijke constructies, dat weten antropologen al lang.

Denk je dan niet zelf dat het kwaad zelf er baat bij heeft, dat die Jezus dan maar onder het tapijt geschoven moet worden?


Ik kan niet zo heel veel met die personificatie van abstracte begrippen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Cicero » 25 mei 2017 19:25

Bambi schreef:Als je van iemand houdt, kun je niet èn daar gelukkig mee zijn èn tegelijkertijd boeken die die persoon helemaal afbreken en alles wat die persoon is afbreken en in twijfel trekken, met plezier lezen en onderzoeken in die boeken over wie die persoon waar jij zo van houdt is. laat staan dat je een persoon serieus kan nemen die zegt dat je geliefde niet eens leeft
Nee, als je van iemand houdt, dan leer je die persoon kennen en vraag je dingen aan die persoon zelf, hoe die persoon is en wat die persoon gedaan en beleeft heeft en vraag je aan die persoon zelf wat die persoon wil dat je doet en laat en wat de waarheid over die persoon is. En als je dan een boek leest die allemaal dingen over die persoon schrijft die die persoon tot leugenaar maken, en daar uit wil leren over die persoon, dan hou jij echt totaal niet van die persoon

Ik heb liever dat iemand mij met een objectieve blik en kritische analyse de waarheid vertelt dan dat ik met een roze bril alles voor zoete koek slik.

Bambi

Re: Is Jezus geboren in Bethlehem of in Nazareth?

Berichtdoor Bambi » 25 mei 2017 19:34

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 06:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten