Theologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Theologie

Berichtdoor antoon » 29 apr 2017 08:59

Naar aanleiding van een Genesis topic..
Hola, ik ben zowel gelovige als theoloog. Theologen doen ook aan "ernstige studie". En veel gelovigen niet. Het omgekeerde kan dus ook waar zijn. Bovendien hou ik niet zo van die veronderstelde tegenstelling tussen gelovigen en theologen.
Gooi je hier niet wat makkelijk alles door elkaar en wordt je opmerking niet veroorzaakt door vooroordelen over theologen?

Aldus Gravo.
Dit vereist natuurlijk een antwoord

Wat is studie theologie, op internet vind je verschillende antwoorden, van studie in Godgeleerdheid tot naslag van nevenbronnen en boeken
de student kan een ongelovige of gelovige zijn.
Welke weg ligt open na een afgeronde studie, er staat onder meer welzijnwerkers tot geestelijk/ pastorale aangestelde medewerkers.

Studie theologie, Godgeleerdheid
In de bijbel staat niet dat christenen een studie moeten volgen en een goed betaalde baan krijgen, integendeel de eerste christenen waren gewone mensen, maar wel met de opdracht om de leringen van Jezus te
verkondigen aan iedereen niemand van hen was uitgezonderd, net zo min als dat van de mensen die zij benaderden ook niemand een status aparte had.

Als je dan wel diep ingaat op onderzoek naar Godswegen, dat is overigens de bedoeling van de bijbel, prima maar ga dan geen onzin verkopen dat gedeelten niet waar zijn, zeg dan ronduit dat je geen geloof hebt
Veel theologen en voorgangers, zo niet de meeste geven voor de schrift te vertegenwoordigen en tegelijk leren zij voor dat het geschrevene niet klopt, belachelijker kan gewoon niet.
en het is niet eens nodig de archeologie geschiedenis en veel andere wetenschappelijke expertises ondersteunen het woord.

Tekenend is wat studenten voor proefschriften maken over het onderwerp., ik ben er weleens op ingegaan en werd redelijk aardig te woord gestaan, aan het begin zeker, maar als ik dan wijs op de talloze speculaties en aantoonbare
onjuistheden, krijg je vaak als antwoord: het kan zo zijn maar dat is mijn vakgebied niet en verwijst men naar een ander geleerde die ook weer schrijft over dingen die dan zijn vakgebied niet zijn, men neemt maar over van anderen en boeken.

Zo ook de beroemde theologen op vrijdenkers fora, het ene boek na het andere wordt aangehaald, de ene schrijver is nog niet besproken of er komt weer een andere knakker op het toneel
Theologie krijgt of heeft gewoon een zeer negatieve lading en inderdaad er zullen uitzonderingen zijn. mogelijk ben jij zo een appel naast de mand, positief bedoeld dus

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Theologie

Berichtdoor gravo » 30 apr 2017 20:36

Dag antoon,

Ik ga in dit topic niet in op de vraag wat theologie is.
Ten eerste omdat je het belangrijkste item naar aanleiding waarvan je mij een reactie geeft bent vergeten. Dat was de volgende uitspraak van jou:
"Wat heel veel gelovigen na ernstige studie wel begrijpen en veel theologen niet is ondermeer het volgende (...)".
Ten tweede omdat jij deze vraag met algemeenheden benadert.
Ten derde ben ik bang dat ik in de zoveelste eindeloze discussie over onderwerpen als archeologie en Bijbel verzeild raak.
Daar zou de vraag wat theologie is maar door worden ondergesneeuwd.

Ik bedank daarom voor de eer, met de vermelding dat het negatieve beeld van theologie dat volgens jou om allerlei oorzaken zou ontstaan, mede door jouw ideeën ter zake wordt gevormd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Theologie

Berichtdoor Cicero » 05 mei 2017 11:58

Zonder theologie (na-denken over het geloof) bestond het christendom al lang niet meer.

Theologie is bovendien karakteristiek voor het christendom. Andere religies hebben niet een intern gedreven noodzaak de eigen religie (mede) in het licht van de rede te onderzoeken.

Theologie is geen verlengstuk van het geleefde geloof, maar de reflectie daarop. Die reflectie kan ook kritisch zijn. Daarom is het juist gezond als de theologie haar eigen gang kan gaan, zonder voorgeschreven dogma's. Goede theologie volgt de spelregels van de wetenschap, niet die van de kerk.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Theologie

Berichtdoor Johan100 » 05 mei 2017 17:43

Cicero schreef:Zonder theologie (na-denken over het geloof) bestond het christendom al lang niet meer.

Theologie is bovendien karakteristiek voor het christendom. Andere religies hebben niet een intern gedreven noodzaak de eigen religie (mede) in het licht van de rede te onderzoeken.

Theologie is geen verlengstuk van het geleefde geloof, maar de reflectie daarop. Die reflectie kan ook kritisch zijn. Daarom is het juist gezond als de theologie haar eigen gang kan gaan, zonder voorgeschreven dogma's. Goede theologie volgt de spelregels van de wetenschap, niet die van de kerk.


Het gaat niet om nadenken over het geloof, maar om nadenken over het Voorwerp van het geloof.
Het is maar net wat je onder theologie verstaat. Iedereen kan 'theoloog' worden tegenwoordig.
Letterlijk betekent het kennis van God. Godgeleerde. Echte Godskennis ontvang je op de leerschool van de Heilige Geest en leer je (in eerste instantie) niet op een theologische faculteit.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Theologie

Berichtdoor Cicero » 06 mei 2017 13:36

Johan100 schreef:Het gaat niet om nadenken over het geloof, maar om nadenken over het Voorwerp van het geloof.
Dat is geen tegenstelling
Het is maar net wat je onder theologie verstaat. Iedereen kan 'theoloog' worden tegenwoordig.
Letterlijk betekent het kennis van God. Godgeleerde. Echte Godskennis ontvang je op de leerschool van de Heilige Geest en leer je (in eerste instantie) niet op een theologische faculteit.

Het gaat hier om theologie als wetenschappelijke discipline.

Wat je eigenlijk zegt is dat iedereen pedagoog kan worden omdat je echte kennis van kinderen krijgt door ze zelf op te voeden en niet door er een boek over te lezen aan de universiteit.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Theologie

Berichtdoor Johan100 » 06 mei 2017 13:58

Cicero schreef:Dat is geen tegenstelling

Dat zeg ik dan ook niet.

Cicero schreef:Het gaat hier om theologie als wetenschappelijke discipline.



Theo= God en logos = kennis. Ware Godskennis ontvang je alleen van God Zelf. Door de Geest. Je kunt nog zoveel boeken lezen over God, als het niet gezegend wordt zul je buiten God blijven.
Theologie hoort dan ook niet op de universiteit thuis. God kun je niet zichtbaar bewijzen. Je kunt wel aanwijzingen geven voor het bestaan van God, maar ik kan de natuur niet als bewijs opvoeren. Voor mij is het een bewijs, wel in combinatie met mijn geloof. Een ander die niet gelooft ziet het niet als bewijs. Die kijkt door een heel andere bril naar de natuur. Zonder geloof zijn we blind.

Toch zegt God in Zijn Woord in Rom. 1: 20 Want Zijn onzienlijke dingen worden van de schepping der wereld aan uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn;

In vers 21 wordt zelfs gesproken over mensen die God wel kenden, maar niet hebben gedankt en verduisterd zijn geworden.

21 Omdat zij God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen, en hun onverstandig hart is verduisterd geworden.
Cicero schreef:Wat je eigenlijk zegt is dat iedereen pedagoog kan worden omdat je echte kennis van kinderen krijgt door ze zelf op te voeden en niet door er een boek over te lezen aan de universiteit.


In principe kan dat ook. Iemand met een heel hoog eq die goed met kinderen overweg kan, kan in principe pedagoog worden. Hij of zij heeft de potentie. Het gaat om het doel tenslotte. En dat is kinderen helpen en opvoeden en zorgen dat ze goed kunnen functioneren in de samenleving. Het middel kan een pedagogische opleiding zijn, maar je kunt het ook in de praktijk leren. Je persoonlijkheid is daarin ook belangrijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten