De Vader straft de Zoon?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 24 apr 2017 14:52

naamloos schreef:Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt.En die een of andere manier kan geen voldoening-vergelding zijn?
Dat staat er in elk geval niet. Exegeten zijn niet zeker welk beeld Johannes nou eigenlijk gebruikt. Of beter, wat Johannes precies wil zeggen met dit beeld.
Gods genade, vergeving en liefdevolle bedoeling staat niet ter discussie, maar of God vergeeft zonder de zonden te straffen.
De mensen behandelden Jezus onrechtvaardig, Hij deed niets terug maar gaf het over aan Hem die rechtvaardig oordeelt.

Er is een duidelijk verband tussen onze vergeving (en zoals Jezus het deed), en de vergeving van de Vader: vergeef ons onze zonden, zoals wij hebben vergeven wie ons iets schuldig is. Vergeven moeten we zeven maal zeventig maal. Als wij dat doen, waarom God dan niet?
Bovendien, in de hele Bijbel wordt talloze keren gerept van Gods vergeving en het bedaren van zijn toorn, zonder dat er straf of betaling aan te pas komt. Meestal staat dat in verband met bekering van de kant van de mensen.
Zo laat Hij ons een voorbeeld na, opdat wij Zijn voetsporen zouden navolgen.
Je zult maar in de handen van de I.S. of mensenhandelaars vallen. Ze slachten je kinderen voor je ogen af, je wordt gemarteld en mag de rest van je leven als (seks)slaaf-slavin dienst doen onder de meest gruwelijke omstandigheden.
Het lijkt me al verhipte moeilijk om alles zonder haat en wrok in de handen van God over te geven, maar de gedachte dat God rechtvaardig zal oordelen zou het mogelijk moeten maken. (en dan nog speel je dat in je eentje niet klaar lijkt mij)
Maar is het een rechtvaardig oordeel als God zonder vergelding genadig vergeeft?
Volgens mij is het alleen rechtvaardig als, of de zondaar zelf, of Jezus de vergelding van de zonde draagt.
Als God de zonden in Jezus vergolden heeft, is dat rechtvaardig ten opzichte van de zonde, en genadig ten opzichte van de zondaar.

Het voorbeeld gaat mank. Als die terrorrist zich namelijk verhardt in zijn misdaden, zal Gods toorn hem zeker treffen als hij denkt naar zijn muzelmannenparadijs te gaan.
Maar stel nu, dat de terrorrist getroffen wordt door de houding van de slaaf of slavin (of door iets anders), inziet dat hij volkomen fout bezig is, en zich tot Christus bekeerd? Dan nog zal in een rechtvaardige samenleving het recht zijn loop moeten hebben. Maar in de persoonlijke verhoudingen komt het vergeven dan toch anders te liggen, lijkt mij. En lijkt het mij niet per se noodzakelijk dat een ander gestraft wordt voor de misdaden van de bekeerde terrorist.
Maar goed, desondanks zal ik bij het Bijbellezen jouw visie in mijn achterhoofd houden. Maar dan niet alleen bij het N.T. maar ook bij het O.T.
Prima.

Trouwens, ik denk dat ik toch een klein beetje van gedachten veranderd ben. Bij het nadenken hierover viel mij op de parallel met de martelaars uit de Makkabeeënperiode, die voor het begrip van de betekenis Jezus' dood belangrijker zijn dan andere beelden uit het OT. Deze martelaars lijden mee met het volk, dat God gestraft heeft door een tiran te sturen. Door hun trouw aan God hopen ze God echter te bewegen weer barmhartig te zijn.
Bij Jezus ligt het iets anders, maar je kunt zeggen dat de wereld beheerst wordt door de tirannen van zonde, dood en vloek. Gods toorn openbaart zich door de uitlevering aan de zonden, en dus uiteindelijk aan de dood. Christus begeeft zich echter in het bereik van de machten van zonde en dood, zodat zijn lijden en dood gezien kan worden als het delen in de vloek en de straf van al de mensen. Op deze indirecte manier wordt Jezus getroffen door Gods toorn -- maar dat is indirect en je kunt beter spreken van Gods toelating. En Jezus wordt dan niet op een andere manier getroffen door Gods toorn dan ieder ander mens.
Laatst gewijzigd door Cicero op 24 apr 2017 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Chaya » 24 apr 2017 15:17

Cicero schreef:Hoe kan het dan, dat in de reformatorische leer de toorn en straf van God wel expliciet met Jezus' lijden in verband wordt gebracht, en dat niet één keer, maar een aantal keer op belangrijke plaatsen.

Je bedoelt, in de formulieren?
Nogmaals, door de gehele Bijbel kun je lezen over de toorn van God die op het zondig nageslacht rust.
Op Golgotha werd het donker, stikdonker en alles hield de adem in. Jezus heeft toen in de diepste donkerste eenzaamheid verkeerd.
Die toorn van God tegen de zonde moest Jezus dragen.
Dus die toorn rustte in feite niet op Jezus, maar op de zonden van de mensheid die door Zijn bloed werd verzoend.

Cicero, je kunt niet proberen dieper in het mysterie over de kruisdood te komen. Wij moeten het doen met hetgeen opgetekend is in de Bijbel.
Door die toorn te ontkennen of marginaliseren, haal je de essentie van de kruisdood van Jezus weg. Of zou je het "minder aangrijpend" maken.
Zelfs als dat niet het geval zou zijn geweest, dan nog is de kruisdood mensonterend en verschrikkelijk geweest voor iemand die geen zonden heeft gedaan!
En niet alleen voor Hem, maar Maria kreeg een zwaard door haar ziel.
Cicero schreef:En het is een onderwerp waar veel mensen vragen bij hebben.

Als het dan maar de juiste vragen zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 24 apr 2017 15:25

Chaya schreef:Je bedoelt, in de formulieren?
Nogmaals, door de gehele Bijbel kun je lezen over de toorn van God die op het zondig nageslacht rust.
zeker.
Op Golgotha werd het donker, stikdonker en alles hield de adem in. Jezus heeft toen in de diepste donkerste eenzaamheid verkeerd.
Die toorn van God tegen de zonde moest Jezus dragen.
Dus die toorn rustte in feite niet op Jezus, maar op de zonden van de mensheid die door Zijn bloed werd verzoend.
Dat staat allemaal niet expliciet in het NT.
Cicero, je kunt niet proberen dieper in het mysterie over de kruisdood te komen. Wij moeten het doen met hetgeen opgetekend is in de Bijbel.

Ik noteer nu juist dat de reformatorsiche leer verder gaat waar de Bijbel zwijgt! Ik wil juist terug naar wat opgetekend is in de Bijbel.
Door die toorn te ontkennen of marginaliseren, haal je de essentie van de kruisdood van Jezus weg. Of zou je het "minder aangrijpend" maken.

Vreemd dan, dat in het NT de essentie van de kruisdood niet eens genoemd wordt.

"Minder aangrijpend" dan wat? Dat de ultiem goede mens een vreselijke dood sterft door zijn leven voor ons in te zetten, vind ik uitermate aangrijpend.
Zelfs als dat niet het geval zou zijn geweest, dan nog is de kruisdood mensonterend en verschrikkelijk geweest voor iemand die geen zonden heeft gedaan!
En niet alleen voor Hem, maar Maria kreeg een zwaard door haar ziel.
Precies.
Als het dan maar de juiste vragen zijn.
Er zijn geen onjuiste vragen, maar wel onjuiste antwoorden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor naamloos » 25 apr 2017 08:22

Cicero schreef:Er is een duidelijk verband tussen onze vergeving (en zoals Jezus het deed), en de vergeving van de Vader: vergeef ons onze zonden, zoals wij hebben vergeven wie ons iets schuldig is. Vergeven moeten we zeven maal zeventig maal. Als wij dat doen, waarom God dan niet?
Omdat ons het oordeel niet toekomt en wij het over moeten geven aan God die rechtvaardig oordeelt.
Cicero schreef:Bovendien, in de hele Bijbel wordt talloze keren gerept van Gods vergeving en het bedaren van zijn toorn, zonder dat er straf of betaling aan te pas komt. Meestal staat dat in verband met bekering van de kant van de mensen.
God heeft officieel de offerdienst ingesteld -individueel, als iemand beseft dat hij een zonde begaan heeft, en 1x per jaar door de hogepriester voor de zonden van het hele volk- waardoor men weer in het reine kon komen met Hem.
Daarom heb ook Hebreeën 9 en 10 aangehaald. Zonder bloedstorting geen vergeving.
Bovendien strafte God wel, hongersnoden, ziekte, oorlogen en uiteindelijk werden ze uit hun land verdreven.
Cicero schreef:Het voorbeeld gaat mank. Als die terrorrist zich namelijk verhardt in zijn misdaden, zal Gods toorn hem zeker treffen als hij denkt naar zijn muzelmannenparadijs te gaan.
Maar stel nu, dat de terrorrist getroffen wordt door de houding van de slaaf of slavin (of door iets anders), inziet dat hij volkomen fout bezig is, en zich tot Christus bekeerd? Dan nog zal in een rechtvaardige samenleving het recht zijn loop moeten hebben. Maar in de persoonlijke verhoudingen komt het vergeven dan toch anders te liggen, lijkt mij. En lijkt het mij niet per se noodzakelijk dat een ander gestraft wordt voor de misdaden van de bekeerde terrorist.
Nou nee, het voorbeeld gaat niet mank; althans niet op het punt waar ik het voor gebruik.
Eigenlijk bevestig je mn punt alleen maar door te zeggen dat in een rechtvaardige samenleving het recht zijn loop moet hebben, waarbij de persoonlijke verhouding van vergeving een andere zaak is.
Waarom bij God dan niet? Zondige daden moeten rechtvaardig behandelt worden, ze verdienen vergelding. En tegelijk kan de zondaar in Jezus vergeving en genade van God ontvangen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 25 apr 2017 10:33

naamloos schreef:Omdat ons het oordeel niet toekomt en wij het over moeten geven aan God die rechtvaardig oordeelt.
Er staat niet: vergeef ons want de straf komt op Jezus neer, maar vergeef ons zoals wij anderen hebben vergeven.

Het kenmerk van genade is dat het om niet is, dat God zijn barmhartigheid gedenkt, en dat gebeurt in verband met berouw en bekering aan onze kant. Denk ook aan het jubeljaar, het genadejaar: schulden werden kwijtgescholden en slaven vrijgelaten, om niet. En denk aan de gelijkenis van de schuldenaar, wiens schuld uit barmhartigheid kwijtgescholden is, maar die dan zijn debiteurs in de cel gooit tot ze de laatste cent betaald hebben.
God heeft officieel de offerdienst ingesteld -individueel, als iemand beseft dat hij een zonde begaan heeft, en 1x per jaar door de hogepriester voor de zonden van het hele volk- waardoor men weer in het reine kon komen met Hem.
Daarom heb ook Hebreeën 9 en 10 aangehaald. Zonder bloedstorting geen vergeving.
Die laatste tekst haal je uit het verband. Maar het punt van Hebreeën is nu juist dat deze offerdienst tekortschoot en afgeschaft is.
Bovendien strafte God wel, hongersnoden, ziekte, oorlogen en uiteindelijk werden ze uit hun land verdreven.
Zeker.
Nou nee, het voorbeeld gaat niet mank; althans niet op het punt waar ik het voor gebruik.
Eigenlijk bevestig je mn punt alleen maar door te zeggen dat in een rechtvaardige samenleving het recht zijn loop moet hebben, waarbij de persoonlijke verhouding van vergeving een andere zaak is.
Waarom bij God dan niet? Zondige daden moeten rechtvaardig behandelt worden, ze verdienen vergelding. En tegelijk kan de zondaar in Jezus vergeving en genade van God ontvangen.

Wat je doet is dat je God tot gevangene maakt van zijn eigen juridische rechtvaardigheid. Er moet vergolden worden. God kan het ook niet helpen... Volgens mij denk je dan te klein van God.

mohamed

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor mohamed » 25 apr 2017 10:55

Ik denk dat Cicero gelijk heeft en dat Jezus inderdaad Gods toorn niet heeft gedragen.

Paulus schreef in Romeinen 1,18 (dus na de kruisiging) het volgende:

Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.

De apostel plaatste de toorn van God in de voor hen nabije toekomst en als Jezus die op zich had genomen zou dat in de verleden tijd zijn geweest. Ook is de Vader nooit vertoornd geweest op de Zoon, integendeel want hij zei:

'Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!' (Mat 3,17)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2017 10:55

Cicero schreef:Dat staat allemaal niet expliciet in het NT.

Het staat er wel.
In Romeinen 1:
Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden;
Het loopt voorts door tot en met hoofdstuk 3.
Cicero schreef:Ik noteer nu juist dat de reformatorsiche leer verder gaat waar de Bijbel zwijgt!

Dit is geen reformatorische leer, maar een bijbelse!
De Bijbel zwijgt hier niet over, maar jij leest er overheen.
We moeten de Bijbel niet lezen als losse teksten of hoofdstukken, maar Schrift met Schrift vergelijken!
Jij zoekt een woord rondom het verhaal over de kruisiging wat er niet zo letterlijk staat, maar dat vanuit de gehele Bijbel verklaard wordt.

Ik wil het hierbij laten Cicero, want ik verval in het herhaling.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor mohamed » 25 apr 2017 11:00

Chaya schreef:Het staat er wel.
In Romeinen 1:
Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden;
Het loopt voorts door tot en met hoofdstuk 3.

Hier staat dat God vertoornd is op de mensen vanwege hun ongerechtigheid, dat is niet de tekst die zoekt denk ik. Of je moet van mening zijn dat Jezus gekruisigd is vanwege zijn goddeloosheid. :roll:

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 25 apr 2017 11:07

Chaya schreef:Het staat er wel.
In Romeinen 1:
Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden;
Het loopt voorts door tot en met hoofdstuk 3.

Ja, daar staat dat God toornt over de goddeloosheid. Maar daar staat niet dat die toorn op Jezus terecht komt.
Dit is geen reformatorische leer, maar een bijbelse!
Volgens mij zegt het artikel waarnaar je verwees toch echt dat het niet expliciet in de Bijbel staat. De reformatorische leer gaat dus verder waar de Bijbel zwijgt. Jij zegt dan:
De Bijbel zwijgt hier niet over, maar jij leest er overheen.
We moeten de Bijbel niet lezen als losse teksten of hoofdstukken, maar Schrift met Schrift vergelijken!
Jij zoekt een woord rondom het verhaal over de kruisiging wat er niet zo letterlijk staat, maar dat vanuit de gehele Bijbel verklaard wordt.
Volgens mij zit het zo: jij zet de reformatorische bril op, en ziet deze leer dan ook overal in de Bijbel. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Het moet uit de Bijbel zelf blijken. en dan moeten we ook de Bijbel heel zorgvuldig lezen, met oog voor de bedoeling van elk gedeelte.

En leg me nou eens uit waar in het NT staat dat Jezus de straf/toorn gedragen heeft in plaats van ons. Want om dat bij bijv. het verhaal van de kruisiging te halen, heb je dus eigenlijk een andere plek nodig waar het wel staat. Maar als het nergens staat, hoe bepaal je dan dat je het er wel bij moet halen?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4556
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor naamloos » 25 apr 2017 11:20

naamloos schreef:Omdat ons het oordeel niet toekomt en wij het over moeten geven aan God die rechtvaardig oordeelt.
Cicero schreef:Er staat niet: vergeef ons want de straf komt op Jezus neer, maar vergeef ons zoals wij anderen hebben vergeven.
Klopt, maar dat sluit niet uit dat God de zonden rechtvaardig zal oordelen. Dat staat ook in de Bijbel.
Cicero schreef:Het kenmerk van genade is dat het om niet is, dat God zijn barmhartigheid gedenkt, en dat gebeurt in verband met berouw en bekering aan onze kant. Denk ook aan het jubeljaar, het genadejaar: schulden werden kwijtgescholden en slaven vrijgelaten, om niet. En denk aan de gelijkenis van de schuldenaar, wiens schuld uit barmhartigheid kwijtgescholden is, maar die dan zijn debiteurs in de cel gooit tot ze de laatste cent betaald hebben.
In mijn visie blijft het genadekarakter gewoon ongeschonden. De zondaar hoeft de vergeving niet te verdienen, hij krijgt het om niet.
Verder sluit het jubeljaar de offerdienst niet uit, dat bestond naast elkaar.
Cicero schreef:Die laatste tekst haal je uit het verband. Maar het punt van Hebreeën is nu juist dat deze offerdienst tekortschoot en afgeschaft is.
Inderdaad schoot de offerdienst tekort, daarom heeft Jezus zichzelf geofferd.
Hij was het ultieme offer dat niet tekort schoot en heeft zo een eeuwige verlossing verworven.
Cicero schreef:Wat je doet is dat je God tot gevangene maakt van zijn eigen juridische rechtvaardigheid. Er moet vergolden worden. God kan het ook niet helpen... Volgens mij denk je dan te klein van God.
Volgens mij denkt iedereen te klein van God, Hij past niet in ons hoofd.
Ik denk dat in jouw visie Gods rechtvaardigheid wordt weggestreept tegen Zijn genade, en in mijn visie komt het een niet aan het ander tekort.
Ik maak God niet tot een gevangene, Hij heeft zelf gezegd dat zonden gewroken worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2017 11:24

Cicero schreef:En leg me nou eens uit waar in het NT staat dat Jezus de straf/toorn gedragen heeft in plaats van ons. Want om dat bij bijv. het verhaal van de kruisiging te halen, heb je dus eigenlijk een andere plek nodig waar het wel staat. Maar als het nergens staat, hoe bepaal je dan dat je het er wel bij moet halen?

Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Jesaja 53
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 25 apr 2017 12:45

naamloos schreef:Klopt, maar dat sluit niet uit dat God de zonden rechtvaardig zal oordelen. Dat staat ook in de Bijbel.
Zeker, maar volgens mij haal je twee dingen door elkaar. Ten eerste, dat als er niets verandert God inderdaad de zondaar rechtvaardig straft. Ten tweede is er vergeving mogelijk, uit genade. Door welk middel? Volgens het OT door het verbond waardoor God trouw is aan zijn volk, of door berouw, en in sommige gevallen spelen offers een rol, met name in teksten geschreven door priesters. Volgens de profeten is vooral berouw belangrijk, en heeft God geen offers nodig -- sterker nog, die vinden ze soms zelfs overbodig of hypocriet.
Als we ons dus aan de eenvoudige tekst van de Bijbel houden en niet los van de Bijbel abstract gaan redeneren, is het zeker mogelijk dat God vergeeft als hij wil vergeven, zonder dat er per se ergens gestraft moet worden.

In mijn visie blijft het genadekarakter gewoon ongeschonden. De zondaar hoeft de vergeving niet te verdienen, hij krijgt het om niet.
Verder sluit het jubeljaar de offerdienst niet uit, dat bestond naast elkaar.Inderdaad schoot de offerdienst tekort, daarom heeft Jezus zichzelf geofferd.
Hij was het ultieme offer dat niet tekort schoot en heeft zo een eeuwige verlossing verworven.

De zonder krijgt het volgens jou wel om niet, maar God geeft het niet helemaal om niet. Volgens jou kan God namelijk niet vergeven als er geen wraak geoefend is. Wat wel wonderlijk is, want volgens mij betekent vergeving nu juist dat je afziet van wraak.
Volgens mij denkt iedereen te klein van God, Hij past niet in ons hoofd.
Ik denk dat in jouw visie Gods rechtvaardigheid wordt weggestreept tegen Zijn genade, en in mijn visie komt het een niet aan het ander tekort.
Ik maak God niet tot een gevangene, Hij heeft zelf gezegd dat zonden gewroken worden.

Hij heeft ook gezegd dat vergeving volgt op berouw, enzovoort.
Ik streep het een niet tegen het ander weg. M.i. is God rechtvaardig in juridische zin door het onvergeven kwaad te straffen. Echter, net als de koning heeft hij het recht van genade of gratie, door een streep door de schuld te zetten. En laat God dat nu juist het liefste doen, als de mens zich bekeert.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2017 12:59

Absoluut. Maar die vrijspraak is er door het bloed van Jezus Christus, door Zijn offer, waardoor de offerdienst werd afgeschaft, omdat toen voor eens en voor altijd het offer voor de zonde werd gebracht.

(Kol 1:20, Ef 2:16, Kol 2:14, 1 Joh 2:2, Rom 3: 25, 26, Heb 9:11-16 en vers 28, Heb 10:10)


Vraag die wel resteert is dan: Droeg Hij de zonde van ons, of droeg Hij de straf op die zonden?
Laatst gewijzigd door Marnix op 25 apr 2017 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 25 apr 2017 13:06

Chaya schreef:Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was.
Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.

Jesaja 53

Dat is, ten eerste, geen tekst uit het NT, zoals ik al enkele keren hierboven heb geschreven.

Maar goed, ten tweede, hier staat niet dat de 'wij' die aan het woord is helemaal strafvrij is gebleven. Dat wordt open gelaten. Het zou kunnen dat de 'wij' ook gestraft is, maar dat ze met verwondering constateren dat de onschuldige Knecht ook getroffen is. Er is dus hier niet duidelijk sprake van 'in onze plaats'.

Ten derde, zoals uit Jesaja zelf blijkt, is de Knecht het getrouwe Godsvolk. Pas in tweede instantie is deze tekst, zo je vanuit christelijk perspectief wilt lezen, van toepassing op Christus. Het is dus onmogelijk dat deze tekst bedoelt dat de Knecht de toorn Gods gedragen heeft in de zin van de reformatorische leer, want dan zou dit ook op het getrouwe Godsvolk van toepassing zijn.

Ten vierde staat hier niet, dat de Knecht de straf gedragen heeft om genoegdoening aan God te geven. Er staat slechts, dat de Knecht, het getrouwe Godsvolk, leed in solidariteit met het ontrouwe volk, en dat dit velen tot het rechte inzicht bracht.

Kortom, je moet wel een paar bochten gierend afsnijden wil je Jesaja 53 willen lezen in de zin van de reformatorische leer. Het kan wel, maar ja, dat zegt niet zoveel. Het gaat er niet om dat bepaalde bijbelgedeelten bij een bepaalde leer passen, maar of die leer noodzakelijk volgt uit de bijbelpassages.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3401
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 25 apr 2017 13:14

Marnix schreef:Absoluut. Maar die vrijspraak is er door het bloed van Jezus Christus, door Zijn offer, waardoor de offerdienst werd afgeschaft, omdat toen voor eens en voor altijd het offer voor de zonde werd gebracht.

(Kol 1:20, Ef 2:16, Kol 2:14, 1 Joh 2:2, Rom 3: 25, 26, Heb 9:11-16 en vers 28, Heb 10:10)


Vraag die wel resteert is dan: Droeg Hij de zonde van ons, of droeg Hij de straf op die zonden?

Je moet oppassen niet ergens cultische offerterminologie te lezen waar het er niet staat.

Maar goed, natuurlijk is die vrijspraak er door de dood van Jezus Christus. Dat zegt echter nog niet hoe dat 'werkt'. Het is m.i. niet noodzakelijk te zeggen dat Christus een genoegdoening voor de zonde aan God geeft. Je kunt, aansluitend bij het NT, zeggen, dat Christus de macht van de zonde gebroken heeft, en wie in eenheid met Christus komt deelt in die overwinning.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten