De Vader straft de Zoon?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 17 mei 2017 00:11

Johan100 schreef:Ik wil hier toch nog even een paar opmerkingen over maken. Ik zou echt een beetje voorzichtig zijn met wat je zegt als je over zulke grote zaken spreekt die met het verstand niet (helemaal) te begrijpen zijn, maar die gelooft dienen te worden. Toevalligheden bestaan niet en zeker niet in Gods Woord.
Je morrelt aan de fundamenten van het christelijke geloof, en daar maak ik me zorgen over. En dat het in het vroege christendom niet belangrijk was is volgens mij grote nonsens. Hoe kom je daarbij?
Gewoon de bronnen lezen. Dan kom je het paaslam niet of nauwelijks tegen buiten die ene keer dat Paulus het noemt.
Het paaslam uit het O.T. was wel degelijk een heenwijzing naar het Offer wat geofferd zou worden op het kruishout van Golgotha.
Paulus spreekt nergens over Jezus' dood als een offer, dus het lijkt me sterk dat hij het paaslam ziet als heenwijzing naar het offer op Golgota. Hij trekt een vergelijk tussen het paaslam dat staat voor bevrijding, en Christus

Bovendien was het paaslam geen offer.
Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden. (Hebreeën 10:14).
Daar staat toch niets over het paaslam?
En ik zag, en zie, in het midden van den troon en van de vier dieren en in het midden van de ouderlingen een Lam, staande als geslacht, hebbende zeven hoornen en zeven ogen; dewelke zijn de zeven Geesten Gods, Die uitgezonden zijn in alle landen. (Op.5:6.)
Daar wordt een heel ander woord voor lam gebruikt, dat je ook met schaap of ram kunt vertalen. Bovendien heeft dit lam o.a. zeven hoorns. Er is dus geen aanwijzing dat het hier om een het paaslam gaat. Het is eerder een apocalyptisch beeld, zoals er wel meer dieren voorkomen in o.a. Daniël en Openbaring.

1 Korinthe 5:7 ' Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus'.

Wat Paulus hier doet, is op een creatieve manier schrijven. Hij is bezig over de zuiverheid van de gemeente, komt zo op zuurdesem, en legt dan het verband met het beeld van het paaslam. De betekenis is: net zoals het paaslam bevrijding betekent, zo betekent Christus bevrijding.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 17 mei 2017 09:40

elbert schreef:Dit is me te oppervlakkig en wel om de volgende redenen die ik maar als vragen zal formuleren:
- waarom moest het sterven van Jezus voor onze zonden via een gerechtelijk proces verlopen?
- waarom was er bij dat proces sprake van een geestelijke joodse rechtbank (het Sanhedrin) en een aardse heidense rechter (Pilatus)?
- waarom was er bij het sterven van Jezus voor onze zonden sprake van een daadwerkelijke straf die werd opgelegd via dit gerechtelijk proces?
- waarom bestond die straf uit de kruisdood en geen andere vorm van executie?
- waarom was dit blijkbaar de wil van de Vader dat Jezus juist deze weg volgde?
- en waarom wist Jezus volgens de Evangelien precies wat er zou gebeuren?
- waarom liep Hij er niet voor weg, maar ging Hij juist dit lijden en sterven tegemoet?
enz.

Als ik deze vragen probeer in te vullen, denk ik dat je me beschuldigt van het invullen van een heleboel dingen. Welnu, als ik dat doe, dan doe ik dat met een reden, nl. omdat deze dingen niet toevallig op deze manier gebeurd zijn. Ik geloof dus niet in de minimalistische opvatting dat dit details zijn zonder allesomvattende betekenis, laat staan dat het toevalligheden zouden zijn. Ik geloof dat deze zaken allemaal verband met elkaar houden en dat elk detail dat in de Bijbel hierover opgetekend staat er niet toevallig staat, maar deel is van dat grote geheel.

Dan is het gevaar levensgroot dat je dingen in de Bijbel inleest die eerder uit jouw levenswereld komen dan uit de wereld van de eerste christenen. Mijn stelregel is daarom dat je vanuit de teksten (en teksten uit die tijd) zelf moet kunnen aantonen wat je als achtergrond van een bepaalde tekst ziet.

Als ik een antwoord op bovenstaande vragen zou moeten geven, zou mijn eerste reactie zijn: zo is het nu eenmaal gebeurd. Als Jezus bij wijze van spreken op een ander tijdstip had geleefd, waren er vast en zeker dingen anders gegaan. Bij de vraag: waarom moest het zo? Is dus het eerste antwoord: zo ging het nu eenmaal. Als we vervolgens naar de lijdensaankondigingen gaan kijken in Marcus, dan komen de volgende elementen naar voren die 'moesten' gebeuren:
- veel lijden
- door de leiders van het volk verworpen en uitgeleverd aan de heidenen
- bespot en gedood
- maar drie dagen later opstaan.

Waarom moest dit? En waarom had Jezus hier al een verwachting van? En waarom aanvaardde hij dit? Daarvoor zijn ook verschillende aanwijzingen te vinden. Jezus zegt dat een profeet in zijn vaderland verworpen wordt. En gezien de vele Psalmen die geciteerd worden, dacht hij aan het lot van de lijdende rechtvaardige, die in de Judese Schriften getekend wordt als iemand die veel onrecht moet lijden, bespot en zelfs gedood kan worden, maar aan wiens kant God staat. In dit kader kan ook verklaard worden waarom er zo nadrukkelijk op gehamerd wordt dat Jezus als onschuldige is veroordeeld. Ten derde heb je nog de figuur van de Mensenzoon, die in Daniël 7 een korte tijd onderdrukt wordt in de strijd met de kwade machten, maar daarna triomfeert.

Ik besef goed dat je dat grote geheel niet op die manier beziet. Vandaar ook je woorden "er staat nergens", "dit betekent niet meer dan" en "God laat dit hoogstens toe" enzovoorts. Dat geeft aan dat je wel de elementen in deze geschiedenis herkent, maar van een samenhangend verband tussen deze elementen (nog) niet overtuigd bent. Of in elk geval niet op dezelfde manier als ik. ;)

Inderdaad. Ik zie wel een samenhang, maar ik denk dat de bril van de reformatorische leer niet de beste samenhang biedt, omdat deze sowieso meer wil zien dan er werkelijk staat.
Ik ben niet de overtuiging toegedaan dat de evangelisten en apostelen enkel die woorden uit het OT aanhalen die hen uitkomen en dat ze van mening zijn dat wat ze weglaten, dus niet op Jezus van toepassing zouden zijn. Jij vindt van wel en vindt dat de meest zuivere uitleg. Maar mij komt dat uiterst gekunsteld over. Bij je uitleg van de geschiedenis van de kamerling uit Morenland, ga je ervan uit dat alleen de rechtstreeks geciteerde woorden uit Jes. 53:7 van belang zijn. Maar de evangelist Lukas vermeldt er meerdere keren bij dat de kamerling de profeet Jesaja las. Dat zegt me dat de kamerling op de lange en eenzame weg tussen Jeruzalem en Gaza niet over slechts 1 vers zat te dubben, maar dat het hele gedeelte dat hij las (of misschien wel de hele boekrol) voor hem een raadsel was. Het gaat dus om het hele bijbelgedeelte en niet slechts het vers dat door Lukas wordt geciteerd. Dat ene vers dient om het bijbelgedeelte aan te duiden waar de kamerling aan het lezen was en het ligt voor de hand om te veronderstellen dat de kamerling met het hele bijbelgedeelte in zijn maag zat, want het gaat over 1 en dezelfde persoon in Jes. 53.

Ik zeg niet dat vele van de NT-schrijvers Jes 53 niet in zijn geheel van toepassing achtten op Jezus. Dat zou inderdaad gekunsteld zijn. Waar ik op wijs, is dat de voor de reformatorische leer belangrijkste stukken uit Jes 53 niet geciteerd worden. Vanuit de reformatorische leer moet je dan een soort omtrekkende beweging maken.
Wat blijkt, is dat in de tijd van het NT Jes 53 op verschillende manieren werd uitgelegd, maar geen enkele van die manieren was messiaans. Nu ja, er is een messiaanse interpretatie, maar daarin wordt de knecht juist van alle lijden gevrijwaard! U Dit laat zien, dat Jes 53 minder vanzelfsprekend op Jezus van toepassing is dan vaak gedacht wordt. Dit kan ook verklaren, waarom het NT zo terughoudend is met het citeren van Jes 53. Uitleggers van Jes 53 wijzen er bovendien op, dat er in dit hoofdstuk geen sprake is van plaatsvervangende genoegdoening. Dus zelfs al zouden we aannemen, dat enkele van de NT-schrijvers Jes 53 in zijn geheel op Jezus toepasten (waarvoor dus geen aanwijzing is, houd ik vol), dan nog zou dat niet veel helpen voor de reformatorsiche leer.

Bovendien zou het natuurlijk ongelukkig zijn, als je de primaire sleutel voor het verstaan van de kruisdood moet halen uit een tekst die nu juist door de NT-schrijvers genegeerd wordt. De primaire sleutel voor het verstaan van de kruisdood volgens het NT moet je halen uit wat de schrijvers zelf expliciet zeggen.

Het lijden is inderdaad niet het primaire doel, maar wel het primaire en noodzakelijke middel om dat doel te bereiken. Daarom leerde Jezus aan zijn leerlingen dat hij veel moest lijden en verworpen moest worden door de joodse leiders en gedood moest worden en na 3 dagen zou opstaan. Dat moeten is meer dan een onvermijdelijk gevolg, maar een noodzakelijk moeten om dood en zonde te verslaan.

Het 'moeten' in de lijdensaankondigingen wijst op Gods plan voor de eindtijd.
Ik wijs er verder op dat iemand als Thomas van Aquino (en hij is vast niet de enige) heeft gezegd dat God ook via een andere weg ons had kunnen verlossen. 'Noodzakelijk' kun je dus alvast niet opvatten als 'logisch noodzakelijk'. Het lijden is eerder een noodzakelijkheid omdat het onvermijdelijk is in de strijd tegen het kwaad.
Dit lijkt me aanvechtbaar, ook in de Galatenbrief. Want Paulus stelt de wet voor als een pedagogos: een leraar/tuchtmeester. Een pedagoog dus die door God als Vader (wie anders?) is aangesteld om Zijn kinderen te onderwijzen totdat ze volwassen geworden waren (Gal. 3:24-25).
Sowieso gaat het Paulus er in de Galatenbrief om, om aan te tonen dat wie gerechtvaardigd wil worden door de wet met voorbijgaan aan de gerechtigheid van Christus, zijn eigen heil op het spel zet. Daarom gebruikt hij deze krachtige bewoordingen. Hij zegt niet dat de wet niet van God komt, maar hij zegt wel dat gerechtvaardigd willen worden door de wet niet van God komt.

Een paidagogos is geen onderwijzer, maar een slaaf die de kinderen een pak slaag geeft als ze niet luisteren.

Paulus zegt inderdaad niet precies letterlijk dat de wet niet van God komt. Toch speelt hij 'gegeven door engelen via een bemiddelaar' uit tegen de directe onbemiddelde belofte van God. De wet behoort bovendien tot de 'elementen van deze wereld' die je gevangen houden en waarvan Christus bevrijdt. 'onder de wet' is hetzelfde als 'onder de vloek'.
Gal. 3:21 Maar een middelaar vertegenwoordigt meer dan één persoon, God echter is één.
Hierin is geïmpliceerd: Mozes bemiddelde niet voor God.

De Israelieten hadden inderdaad de wet ontvangen via Mozes (hij is de middelaar die in Gal. 3:19 wordt genoemd) en het was ook de Engel van de Heere die tot hem sprak (zie ook Hand. 7:38, 53). Sommigen identificeren die Engel met de Zoon van God, dus of je nu middelaar of Middelaar als uitleg kiest, het zou allebei wel eens kunnen kloppen. Maar dat de wet dus van God komt, was voor Paulus als vrome jood onomstreden.

Dat laatste is een aanname.
Paulus heeft het over engelen, meervoud.

Hoe dan ook, volgens mij is het duidelijk dat de vloek die Christus treft geen andere is die elk mens treft, volgens dit gedeelte uit Galaten.

Met deze uitleg heb ik ook geen probleem. Het wordt pas gevaarlijk als we een of-of houding aan gaan nemen, alsof bij het kruis er maar 1 lijn aanwezig is. Integendeel, ik zie dat alle lijnen in de Bijbel daar samenkomen.

Wat jij als lijnen in de Bijbel ziet, dat zie ik als een reformatorische constructie achteraf. Daarom denk ik dat het ook zonder die reformatorische theorie kan.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Johan100 » 17 mei 2017 12:02

Cicero schreef:


Wat Paulus hier doet, is op een creatieve manier schrijven. Hij is bezig over de zuiverheid van de gemeente, komt zo op zuurdesem, en legt dan het verband met het beeld van het paaslam. De betekenis is: net zoals het paaslam bevrijding betekent, zo betekent Christus bevrijding.



Daar ben ik het mee eens. Maar dit is niet volledig.
Als je gewoon even een willekeurige bron opzoekt over het Pascha>>>
Pascha, het Joodse pasen, is het lentefeest waarmee de Joden de uittocht uit Egypte en daarmee de bevrijding van slavernij herdenken. Het is tevens de aanduiding voor het paaslam dat tijdens dit feest werd geslacht.

1 Korinthe 5:7 ' Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus'.

De koppeling die Paulus maakt is die van de bevrijding/verlossing van de slavernij van de zonde die mogelijk is geworden door Christus' offer.
Je moet de context van heel de Bijbel begrijpen.

Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden. (Hebreeën 10:14).
Deze tekst geeft aan dat het lijden en sterven van Christus een offer was, en dat offer is geschiedt voor allen die geheiligd worden!
Is dit nu echt zo moeilijk?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 17 mei 2017 14:32

Johan100 schreef:Daar ben ik het mee eens. Maar dit is niet volledig.
Als je gewoon even een willekeurige bron opzoekt over het Pascha>>>
Pascha, het Joodse pasen, is het lentefeest waarmee de Joden de uittocht uit Egypte en daarmee de bevrijding van slavernij herdenken. Het is tevens de aanduiding voor het paaslam dat tijdens dit feest werd geslacht.

1 Korinthe 5:7 ' Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus'.

De koppeling die Paulus maakt is die van de bevrijding/verlossing van de slavernij van de zonde die mogelijk is geworden door Christus' offer.
Je moet de context van heel de Bijbel begrijpen.

Ten eerste spreekt Paulus niet over de dood van Christus als een offer.
Ten tweede was het Pesach (paaslam) geen offerdier. Dit dier werd ook niet geslacht 'voor de zonden'.

De vergelijking gaat dus over bevrijding uit kwade machten, waaronder de zonde. Het paaslam/pesach is hiervoor een symbool.
Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden. (Hebreeën 10:14).
Deze tekst geeft aan dat het lijden en sterven van Christus een offer was, en dat offer is geschiedt voor allen die geheiligd worden!
Is dit nu echt zo moeilijk?

Dit is een andere schrijver dan Paulus hè.
Volgens de brief aan de Hebreeën is de dood van Christus inderdaad een offer. Maar dan een offer die alle andere offers overtreft. In deze brief speelt het paaslam geen rol.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Johan100 » 17 mei 2017 14:39

Cicero schreef:Ten eerste spreekt Paulus niet over de dood van Christus als een offer.
Ten tweede was het Pesach (paaslam) geen offerdier. Dit dier werd ook niet geslacht 'voor de zonden'.

De vergelijking gaat dus over bevrijding uit kwade machten, waaronder de zonde. Het paaslam/pesach is hiervoor een symbool.

Dit is een andere schrijver dan Paulus hè.
Volgens de brief aan de Hebreeën is de dood van Christus inderdaad een offer. Maar dan een offer die alle andere offers overtreft. In deze brief speelt het paaslam geen rol.


Tjongejonge, kunnen we nu weer een discussie gaan houden over wie de Hebreeënbrief geschreven heeft? Volgens mij Paulus, volgens jou niet. So what? De Bijbel is één eenheid!
Als je gewoon even een willekeurige bron opzoekt over het Pascha>>>
Pascha, het Joodse pasen, is het lentefeest waarmee de Joden de uittocht uit Egypte en daarmee de bevrijding van slavernij herdenken. Het is tevens de aanduiding voor het paaslam dat tijdens dit feest werd geslacht.

1 Korinthe 5:7 ' Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus'.

De koppeling die Paulus maakt is die van de bevrijding/verlossing van de slavernij van de zonde die mogelijk is geworden door Christus' offer.
Je moet de context van heel de Bijbel begrijpen.


Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden. (Hebreeën 10:14).
Deze tekst geeft aan dat het lijden en sterven van Christus een offer was, en dat offer is geschiedt voor allen die geheiligd worden!
Is dit nu echt zo moeilijk?

Ja, ook verlossing van de slavernij onder satan en zijn boze machten. Daar moeten we voor wedergeboren worden! Geloven in het werk van Christus voor jou persoonlijk en gedoopt worden door Zijn Geest om vernieuwd te worden. Geloof je dat ook? Verhardt je niet, maar laat je leiden!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 17 mei 2017 18:50

Johan100 schreef:Tjongejonge, kunnen we nu weer een discussie gaan houden over wie de Hebreeënbrief geschreven heeft? Volgens mij Paulus, volgens jou niet. So what? De Bijbel is één eenheid!
Natuurlijk maakt dat uit.
Ten eerste is iedereen die er verstand van heeft (van welke denominatie ook) ervan overtuigd dat deze brief niet van Paulus is.
Ten tweede kun je niet zomaar de eigenaardigheden van elke schrijver uitschakelen. Dat getuigt van weinig respect voor het karakter, de schrijfstijl, en de historische omstandigheden van elke schrijver.
Als je gewoon even een willekeurige bron opzoekt over het Pascha>>>
Pascha, het Joodse pasen, is het lentefeest waarmee de Joden de uittocht uit Egypte en daarmee de bevrijding van slavernij herdenken. Het is tevens de aanduiding voor het paaslam dat tijdens dit feest werd geslacht.

1 Korinthe 5:7 ' Zuivert dan den ouden zuurdesem uit, opdat gij een nieuw deeg zijn moogt, gelijk gij ongezuurd zijt. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht, namelijk Christus'.

De koppeling die Paulus maakt is die van de bevrijding/verlossing van de slavernij van de zonde die mogelijk is geworden door Christus' offer.
Je moet de context van heel de Bijbel begrijpen.

Ik begrijp niet zo goed wat nu je punt is.
Het paaslam is geen offer voor de zonde. Zoek maar na. Het is ook niet dat de bevrijding uit Egypte geschiedde door het paaslam. Het is er wel een symbool van.
Paulus omschrijft Jezus' dood niet als een offer. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Als je het daar niet mee eens bent, zul je uit de brieven van Paulus moeten laten zien dat hij wel de dood van Jezus als een offer zag.
Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen die geheiligd worden. (Hebreeën 10:14).
Deze tekst geeft aan dat het lijden en sterven van Christus een offer was, en dat offer is geschiedt voor allen die geheiligd worden!
Is dit nu echt zo moeilijk?

Daar ben ik het mee eens. Wat is je punt?
Ja, ook verlossing van de slavernij onder satan en zijn boze machten. Daar moeten we voor wedergeboren worden! Geloven in het werk van Christus voor jou persoonlijk en gedoopt worden door Zijn Geest om vernieuwd te worden. Geloof je dat ook? Verhardt je niet, maar laat je leiden!
Volgens mij heb ik al vele malen gezegd dat ik hiermee instem.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Speedy » 17 mei 2017 19:00

Cicero schreef:Ten eerste is iedereen die er verstand van heeft (van welke denominatie ook) ervan overtuigd dat deze brief niet van Paulus is.


Dat is niet waar. Het theologisch onderzoek op de Hebr. brief begint steeds meer op te schuiven naar het oude standpunt dat het wel van Paulus is. De analyse van de wijze van schrijven, samenstelling en kennis van de priesterlijke wetten wijzen er meer op. Het grote 'neen, niet van Paulus' is inmiddels al flink geslonken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Johan100 » 17 mei 2017 19:11

Cicero schreef:Natuurlijk maakt dat uit.
Ten eerste is iedereen die er verstand van heeft (van welke denominatie ook) ervan overtuigd dat deze brief niet van Paulus is.


Je verkondigt allemaal onzin!
Je gedraagt je als een ontzettend vervelend figuur. Je verschuift iedere keer van punt en dan vraag je wat mijn punt is. Wat is nu jouw punt? Eerst verwarring creëren met je topic-titel en dan vervolgens een andere vraag stellen in je openingspost. En je bent heel de tijd niets anders aan het doen dan de Bijbel aan het verkrachten. Je hebt licht van boven nodig!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 17 mei 2017 19:46

Speedy schreef:Dat is niet waar. Het theologisch onderzoek op de Hebr. brief begint steeds meer op te schuiven naar het oude standpunt dat het wel van Paulus is. De analyse van de wijze van schrijven, samenstelling en kennis van de priesterlijke wetten wijzen er meer op. Het grote 'neen, niet van Paulus' is inmiddels al flink geslonken.

Dan weet je meer dan ik.
Kun je recente wetenschappelijke publicaties noemen waaruit dit blijkt?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Speedy » 17 mei 2017 19:49

Cicero schreef:Dan weet je meer dan ik.
Kun je recente wetenschappelijke publicaties noemen waaruit dit blijkt?

Ik zelf niet, maar ik zal het eens na vragen bij iemand die ik ken, die gaf het mij aan vanuit TUA, TUKampen en Angelsaksische wetenschappers.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 17 mei 2017 19:50

Johan100 schreef:Je verkondigt allemaal onzin!
Je gedraagt je als een ontzettend vervelend figuur. Je verschuift iedere keer van punt en dan vraag je wat mijn punt is. Wat is nu jouw punt? Eerst verwarring creëren met je topic-titel en dan vervolgens een andere vraag stellen in je openingspost. En je bent heel de tijd niets anders aan het doen dan de Bijbel aan het verkrachten. Je hebt licht van boven nodig!

Hallo zeg.
Hiermee diskwalificeer je jezelf.
Kennelijk ben je niet in staat je visie te beargumenteren. Ook goed, maar hou je dan een beetje in.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Johan100 » 18 mei 2017 12:06

Cicero schreef:Hallo zeg.(..)

Hallo! Ik meen het. Je verschuift iedere keer van punt en dan vraag je wat mijn punt is. Wat is nu jouw punt? Eerst verwarring creëren met je topic-titel en dan vervolgens een andere vraag stellen in je openingspost. En nu kom je weer met een andere troefkaart.
Je bent jouw scheldkanonnade vergeten vermoed ik.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Cicero » 18 mei 2017 14:44

Jij denkt dat ik van standpunt verschuif.

Jij reageerde op mijn opmerking dat de voorstelling van het/de paaslam/-schap/-geit niet belangrijk is in het vroege christendom. Daarna ontspon zich een discussie over hoe vaak dit dier in het NT voorkomt in verband met Christus, en wat dit betekent.

Daarbij heb ik geen enkel moment een vraagteken gezet bij de waarde op zich van het beeld dat Paulus gebruikt. Ik heb er enkel op gewezen dat dit beeld geen belangrijke plaats inneemt in de vroegste kerk (met de implicatie dat je er geen hele theorieën aan moet ophangen) en dat het Paaslam geen 'offer voor de zonden' is. Ook noemt Paulus de dood van Jezus nooit een offer.

Dat zijn observaties, die eventueel weerlegd kunnen worden. Maar volgens mij is het enige wat ik probeer zo precies mogelijk de Bijbel te lezen. Ik vind het daarom onheus mij te beschuldigen van flauwe spelletjes. Wijs anders maar eens precies aan waar ik dat doe.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De Vader straft de Zoon?

Berichtdoor Radical » 31 jul 2017 19:13

Johan100 schreef:'de straf die ons den vrede aanbrengt, was op Hem' staat er. Hij heeft de straf gedragen, zodat het voor ons mogelijk is verzoend te worden.
Overgeleverd om onze zonden, gestorven voor onze zonden. Wat is nu precies je vraag eigenlijk?

De vraag verwerkt in je topic-titel óf de vraag in je openingspost?

H.C. antwoord 37 zegt dat Jezus de straf heeft gedragen. Dit staat ook in de bijbel.


Dat staat er wel, dat is je verschillende keren verteld. Eli, Eli, lema, sabachtani. Mijn God, Mijn God, waarom heeft Gij Mij verlaten?


De Vader straft de Zoon wat een gedachte, hoe is deze gedachte ontstaan !

Er bestaan verschillende opvattingen over de verzoeningsleer 1 Christus victor leer (losprijs model) 2 de leer van de genoeg doening en 3 de leer van de plaatsvervangende straf.
Ik kan dit allemaal niet uitleggen maar wel een tipje van de sluier oplichtten

[*] math 27;46 waar jezus hangend aan het kruis psalm 22 citeert "Mijn God Mijn God waarom heeft u mij verlaten ?""
[*] en jes 53 waar de vader de toorn uit giet over jezus.


Er zijn in het bijzonder twee passages in de bijbel die het voor sommige mensen moeilijk maken om de Christus Victor visie te accepteren, en die worden in deze topic dus ook weer aangehaald, maar dat komt eenvoudig omdat deze tekstgedeelten door een calvinistische bril verkeerd zijn begrepen.
Hier zullen we kort op deze tekstgedeelten in gaan om te laten zien hoe zij in werkelijkheid de Christus Victor theorie ondersteunen. De eerste moeilijke passage is Matt. 27:46, waar Jezus, hangend aan het kruis, Psalm 22 citeert: "Mijn God Mijn God, waarom hebt U mij verlaten?"

Heel vaak is hierover onderwezen dat dit een oordeel was, waarin Jezus volledige scheiding van de Vader moest verduren terwijl de zonde van de wereld op Hem werd gelegd. Omdat de Vader niet naar zonde kon kijken keerde Hij zich van de Zoon af, en de Zoon ervoer volledige scheiding op een manier die Hij nog nooit ervaren had. Dit is een verschrikkelijk idee. Gelukkig was dit absoluut niet wat er gebeurde. Toen Jezus uitriep: "Mijn God mijn God, waarom hebt U mij verlaten? citeerde Hij de eerste regel van Psalm 22, wat een Messiaanse Psalm is. Voor de Joden in de tijd van Jezus betekende het citeren van één regel uit een psalm het citeren van de hele psalm.
hoe Dat was de manier waarop ze dit zagen en ze zouden hebben geweten de rest van de psalm ging omdat ze hem manier was het een soort steno.

Dit betekent dat Jezus naar Psalm 22 in en zijn geheel verwees, niet alleen naar de eerste regel.
Wanneer we de psalm lezen, ontdekken we dat het niet gaat over een scheiding tussen de Vader de Zoon, maar in plaats daarvan over Christus Victor die Psalm 22 begint met de beroemde zin: "Mijn God Mijn God waarom hebt U mij verlaten?", waarna het verder gaat met de pijnlijke ervaring Jezus had van verraden, veracht en gekruisigd te worden.
Scheiding van de Vader was echter geen onderdeel van zijn ervaring, zoals we zien in vers 25: "Want Hij heeft de ellendige in zijn ellende niet veracht en niet verafschuwd; Hij heeft zijn aangezicht niet voor hem verborgen, maar Hij heeft gehoord, toen hij tot Hem riep." De psalm voert tot de tegenovergestelde conclusie van wat de meeste mensen denken wanneer ze alleen de eerste regel lezen. Beginnend bij vers 28:
Alle einden der aarde zullen eraan denken en zich tot de HEERE bekeren: alle geslachten van de heidenvolken zullen zich voor Uw aangezicht neerbuigen. Want het koningschap is van de HEERE, Hij heerst over de heidenvolken. Alle groten der aarde zullen eten en zich Allen die in het stof neerdalen en hun ziel niet in het leven kunnen behouden, zullen voor zijn aangezicht neerbukken. Het nageslacht zal Hem dienen, en aan de Heere toegeschreven worden tot in generaties Zij zullen komen en zijn gerechtigheid verkondigen aan het volk dat geboren zal worden, want Hij heeft het gedaan. (Psalm 22:28-32)

Dit verklaart waarom de eerste gelovigen dit konden lezen en interpreteren als Christus Victor, terwijl latere gelovigen, die veel verder verwijderd waren van de oorspronkelijke context, uit konden komen. op een scheidingsvisie. Toen zij hoorden dat Jezus Psalm 22:1 citeerde, wistten de Joden en de gelovigen die bij de kruisiging aanwezig waren, en de eerste gelovigen die hier later over lazen, dat Hij zijn ervaring aan het kruis vergeleek met de verhaallijn van Psalm 22

Het tweede gedeelte dat problemen geeft is Jesaja 53, dat gaat over Jezus als de lijdende knecht. Wat we in de eerste plaats over Jesaja 53
moeten begrijpen is dat er door de jaren heen met de vertaling is geknoeid, gebaseerd op de veranderende verzoeningstheorieën. Dit betekent dat de meeste moderne vertalingen van dit tekstgedeelte zwaar beïnvloed zijn door de calvinistische denkwijze.
Dit geldt niet alleen voor dit gedeelte maar ook voor de bijbel als geheel; voor dit gedeelte is het echter in het bijzonder relevant. omdat onze moderne bijbels allemaal calvinistisch beïnvloed zijn, moeten we veel verder terug om boven tafel te krijgen wat de tekst werkelijk zegt.

De beste optie hiervoor is de Septuaginta (LXX), de vertaling die Jezus gelezen zal hebben, die rond 200-300 voor Christus uitgebracht werd. Het was de standaard Griekse bijbel uit die tijd Als we de LXX bestuderen en sommige letterlijke vertalingen van Jesaja 53, zullen we tot een heel andere conclusie komen dan die uit onze moderne vertalingen naar voren komt.
Het grootste verschil is in de kern dat de moderne vertalingen het beste lijken te passen bij een visie van plaatsvervangende straf, waar de Vader zijn toorn uitgiet over Jezus terwijl de betere vertalingen laten zien dat Jezus de zonde op zich nam. alsof het een plaag was en dat de Vader Hem daarna reinigde van de plaag van de zonde Maar Hij is om onze overtredingen verwond, o onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen (Jesaja 53:5 HSV) Hij werd ziek vanwege onze zonden; de pedagogie van onze vrede was op hem, met zijn kneuzingen werden wij zelf genezen (Jesaja 53:5 Lxx 4)

Het grote verschil tussen deze vertalingen zit hem in het feit dat zonde Hem teisterde en dat wij genezen werden. Dit ging niet over het uitgieten van toorn over de zoon; dit ging over het voorzien in genezing voor de (zonde) ziekte' van de mensheid. [Het vers Jesaja 53:4, "Maar hij was het die onze ziekten droeg, die ons lijden op zich nam. wij echter zagen hem als een verstoteling, door God geslagen en vernederd", is in dit verband heel verhelderend. Dit vers geeft aan hoe het lijden van Jezus geïnterpreteerd moet worden: Bij de kruisiging was God Jezus niet aan
het slaan (de menselijke denkwijze volgens dit vers), maar Jezus nam zelf de zonde,ziekte' op zich (zie verder Jersak en Hardin, Stricken by God?)

Deze introductie in vers 4 context die leidend is voor de verdere is de vertaling van de rest van Jesaja 5 Volgens 'Barne's Notes on the Bible' moet Jesaja b vertaald worden met "Het lijden dat ons de vrede aanbrengt was op Hem". Volgens Barne verwijst dit woord (dat hier met lijden wordt vertaald] niet noodzakelijk naar straf, hoewel het dikwijls op die manier gebruikt wordt...Het kan hier strikt gezien geen straf betekenen- omdat, waar geen schuld is ook geen straf is, en de Verlosser niet gezondigd had; maar het betekent dat Hij het lijden op zich nam, wat de vrede voor diegenen voor wie Hij stierf zou waarborgen- dit lijden dat, als zij dit zelf hadden kunnen ondergaan, hun vrede met God zou hebben aangetast. Het woord vrede betekent duidelijk hun vrede met God; verzoening met hun Schepper.

"55 De tekst gaat verder met de wonden die hij opliep, brachten ons genezing" (GNB). En dan: "Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg. Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen" (Jes 53:6 HSV) Samengevat zou een betere vertaling van Jesaja 53:5,6 dus zijn: Hij werd ziek vanwege onze zonden; de pedagogiek van onze vrede was op hem, met zijn kneuzingen werden wij zelf genezen. Het lijden dat ons de vrede aanbrengt was op Hem, de wonden die hij opliep, brachten ons genezing. Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg. Maar de Heer heeft de ongerechtigheid van ons allen op Hem doen neerkomen.] Dit is het verzoeningsgedeelte van het verhaal- en niet dat God hem uit woede, toorn en straf heeft doodgeslagen. In plaats daarvan werden het lijden, de ongerechtigheid, de overtredingen en al die dingen op Jezus gelegd als het verzoeningslam. Dat is iets volkomen anders dan het idee dat Jezus door God gestraft werd om onze zonden.

Verder kijkend zien we in vers 8 Om de zonden van mijn volk werd hij geslagen (Jes. 53:8) De Youngs' literal Translation zegt hier: "By the transgression of my people he is plagued" (Jesaja 53:8, dit is: "door de overtreding van Mijn vo wordt hij gekweld')

We hebben hier twee verschillende woorden, om en door de NBV zegt om de zonden van mijn volk werd hij geslagen maar om is geen accurate vertaling.
Het woord om suggereert plaatsvervanging, wat betekent dat wij gestraft hadden moeten worden, en dat Hij tussenbeide kwam om ons werd gestraft. Wat de YLT zegt is de betere vertaling, door de overtreding en niet om de overtreding. En in plaats van geslag (of gestraft) zegt de YLT gekweld, als door een ziekte. Met woorden de plaag refereert aan hoe het voor Hem was toen de ziekte (zonde van Israël op Hem als volmaakt, gezond, zondeloos lam werd gelegd. Hij werd gekweld door hun overtreding.

Het gedeelte gaat verder: Maar het behaagde de HEERE Hem te verbrijzelen, Hij heeft Hem ziek gemaakt (Jesaja 53:10 HSV)
En de Heer verlangde er naar om Hem van de plaag te reinigen Jesaja 53:10 LXX)
Twee verzen eerder zien we dat er een ziekte of plaag op Jezus werd gelegd, nu staat hier dat het de Heer plezierde om Hem van deze plaag te reinigen.
Opnieuw geformuleerd wil dit zeggen dat in deze passage de zonde gezien wordt als een ziekte die de mensheid heeft en dat het verzoeningslam, Jezus de lijdende knecht, in de situatie stapte en de ziekte op zich nam- Hij droeg onze zonden, lasten, verdriet en al deze dingen als een plaag naar het kruis. Door zijn dood en opstanding nam Hij deze plaag mee het graf in en toen Hij het graf uitkwam, liet Hij dat alles daar in achter.
Met als resultaat dat Hij een nieuwe schepping en een nieuw ras uit de tweede Adam deed opstaan.

Zonder de bril van de moderne verzoeningstheorieën waar Vader en Zoon een controverse hebben, ontstaat er een totaal ander beeld uit dit tekstgedeelte
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten