God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor JeeWee » 06 apr 2017 11:00

Hoe rechtvaardig is God? Dat vroeg ik me ineens af toen de dominee het, zoals elke zondag zei: tot in het derde en vierde geslacht van degenen die Mij haten...

De God zoals die via de Bijbel aan ons wordt getoond, roeit complete volkeren uit, laat onschuldige vrouwen, kinderen en ouden van dagen vermoorden, straft velen voor de zonden van één, straft kinderen voor de zonde van de ouders, keurt slavernij goed en zet aan tot mensenoffers en nog veel meer.

Een paar voorbeelden?
God straft velen voor de zonde van één, want omdat David een volkstelling heeft gehouden straft God het hele volk met de pest die vervolgens 70.000 mannen (vrouwen en kinderen tellen blijkbaar niet mee) het leven kost.

Apart ook in Numeri 14:33: En uw kinderen zullen gaan weiden in deze woestijn, veertig jaren, en zullen uw hoererijen dragen, totdat uw dode lichamen verteerd zijn in deze woestijn.
En wat te zeggen van 2 Samuel 12:15: En de HEERE sloeg het kind, dat de huisvrouw van Uria David gebaard had, dat het zeer krank werd.......En het geschiedde op den zevenden dag, dat het kind stierf;

In Jesaja 5:3 staat: Want Ik zal bezoeking over hen doen met vier geslachten, spreekt de HEERE: met het zwaard, om te doden; en met de honden, om te slepen; en met het gevogelte des hemels, en met het gedierte der aarde, om op te eten en te verderven.
Of in Jesaja 14:21: Maakt de slachting voor zijn kinderen gereed, om hunner vaderen ongerechtigheid wil; dat zij niet opstaan, en de aarde erven, en de wereld vervullen met steden;

Tja hoe rechtvaardig is God? Slavernij is geen probleem zolang de slaven maar uit het buitenland komen.
Uit Lev. 25:44: Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; van die zult gij een slaaf of en slavin kopen.
God schept doelbewust invaliden om vervolgens te verordonneren dat deze zelfde mismaakten zijn heiligdom niet zullen onteren. Melaatsen en ongestelde vrouwen wil God ook niet in zijn directe omgeving hebben.

We zeggen zo vaak dat God het gebrek niet wil, maar wat moet ik dan met Exodus 4:11: En de HEERE zei tot hem: Wie heeft de mens de mond gemaakt, of wie heeft de stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?

En uitsluiting om een gebrek? Kijk eens in Leviticus 21:18-23: Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; 20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht.
Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!

(Numeri 5:1-3) En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende: Gebied den kinderen Israëls, dat zij uit het leger wegzenden alle melaatsen, en alle vloeienden, en allen, die onrein zijn van een dode Van den man tot de vrouw toe zult gij hen wegzenden; tot buiten het leger zult gij hen wegzenden; opdat zij niet verontreinigen hun legers, in welker midden Ik wone.
Onwettige kinderen en het nageslacht van onwettige kinderen worden geweerd.


In Jakobus 2:21 wordt Abraham gerechtvaardigd: "Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar? Maar Abraham liegt dat zijn vrouw Sara zijn zuster is en geeft haar weg aan de Farao waarvoor hij rijkelijk beloond wordt. Vervolgens straft God de onschuldige Farao omdat zij de vrouw van Abraham is.

God verhardt eerst zelf het hart van de Farao om daarna zijn plagen over Egypte te kunnen brengen.

En in Romeinen 9:18: "Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil."
Zorgt God ervoor dat mensen eerst een leugen geloven om ze daarna te veroordelen?

Ook in 2 Thessalonisenzen 2:11-12 staat iets dergelijks: "En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Wat moet ik hiermee? Hoe rechtvaardig is God?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor naamloos » 06 apr 2017 12:36

JeeWee schreef:Hoe rechtvaardig is God? Dat vroeg ik me ineens af toen de dominee het, zoals elke zondag zei:
Je zou je evengoed kunnen afvragen ''hoe betrouwbaar is de Bijbel?''
Ik zie God zoals Jezus hem heeft afgebeeld: wie mij gezien heeft die heeft de Vader gezien.
Ik kan niets met genocide, discriminatie en andere wreedheden. Hooguit om het symbolisch op te vatten, en ook dan kom ik er niet helemaal uit.
(op een aantal punten valt nog wel wat af te dingen trouwens)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor Quasi2 » 06 apr 2017 12:43

Het ligt er maar net aan vanuit welke visie je het bekijkt. Stel dat je het gezichtspunt neemt dat we allemaal tegen God gezondigd hebben en daarom alleen al voor eeuwig naar de hel hadden gemoeten, dan is het feit dat een mens überhaupt en hoe dan ook, op aarde mag leven, beter.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2017 12:54

Moeilijk onderwerp en ik denk niet dat ik er een sluitend antwoord op kan geven. Wel een paar opmerkingen die misschien helpen.

In Ezechiel 18 lezen we:

20 Maar iemand die ongehoorzaam aan Mij is, zal sterven. Een zoon zal niet gestraft worden voor de slechte dingen die zijn vader heeft gedaan. En een vader zal niet gestraft worden voor de slechte dingen die zijn zoon heeft gedaan. Ieder mens is verantwoordelijk voor wat hij zelf doet. Iedereen zal krijgen wat hij heeft verdiend.

Als we het over het tweede gebod hebben: God straft mensen en hun nageslacht als ze Hem haten. Maar wie is "ze"? Gaat dat over de ouders? Als die Hem haten straft God hun kinderen? Nee, "ze" gaat ook over die kinderen. Want gelijk erop volgt: Maar ik bewijs gunst tot in het duizendste geslacht als ze mij liefhebben. Een kind van ouders die God haten, maar die zelf God gaat liefhebben, wordt niet gestraft voor de schuld van zijn ouders. Wel kunnen de gevolgen van de zonde merkbaar zijn in volgende generaties. Als je ouders met een schuld sterven krijg je die als kinderen op je bord. Maar Gods liefde maakt dat er altijd een plek is om naartoe te gaan met die schuld en vergeving te ontvangen!

En dat is het belangrijkste: Gods liefde (die sterker is dan Gods toorn, Zijn heiligheid die de zonde niet kan verdragen) wordt zichtbaar in Jezus Christus. Hij draagt de straf, niet alleen van gelovigen maar van alle mensen. (1 Joh 2: 1-2 en 2 Kor 5:21) Vandaar misschien dat je tekstverwijzingen alleen het oude testament beslaan. Jezus maakte hier een einde aan. Hij neemt de zonde van de mensheid als collectief (waardoor de schuld en de straf van de een over kon gaan op de ander) op zich en draagt die weg. In Hem is er een beter verbond zonder reinheidswetten, waarbij iedereen bij Hem mag komen.

- Je tekst uit Jakobus 2: Waarom straft God Abraham niet terwijl hij zondigt en Farao wel terwijl hij in die zaak niet zondigde? Misschien omdat Abraham God diende en de Farao niet? Gods kinderen doen zonde maar omdat ze Zijn kinderen zijn vergeeft hij ze. Abraham was Gods kind. Ook toen hij zondige. Gelukkig dat God zo is, hoe zouden we als gelovigen anders ooit bij Hem kunnen komen? Dat lees je in Jakobus 2. Omdat Abraham leefde en handelde als een kind van God, rekende God hem de kwade dingen die Hij deed niet toe.

Dit beantwoordt niet al je vragen maar hopelijk heb je er wel wat aan. Ik vind sommige dingen die je noemt ook moeilijk en weet niet precies hoe dat zit. Ik heb er ook niet altijd een uitleg voor. Maar als je naar de lijn in de Bijbel gaat ontdek ik telkens weer dat God liefde is en liefde heeft, juist ook voor de slaven en slavinnen, de buitenlanders, de melaatsen en de ongestelde vrouwen, de invaliden, de mismaakten. Hij neemt het op voor de zwakken en Hij neemt het op voor de mensheid zonder dat die dat op enige manier verdient. Hij stuurt Zijn Zoon en Hij neemt de straf weg. Is dat niet ook onrechtvaardig? Absoluut. Maar Hij doet dat uit liefde voor mensen, voor zondaren. Tegenover elke tekst die je noemt die lijkt te spreken van een onrechtvaardige behandeling van mensen staan talloze teksten die getuigen van Gods liefde voor hen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2017 15:28

JeeWee schreef:Wat moet ik hiermee? Hoe rechtvaardig is God?

"Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen in het derde of vierde lid (geslacht ) dergenen, die Mij haten.
Dat blauw gemaakte is belangrijk.
Soms zorgt een "kleine" overtreding van een grootvader ervoor dat de overtredingen en zonden van zoon en daarna kleinzoon, steeds groter worden.
Het geduld van de Heere raakt dan ten einde.

Maar in Deut. 24 vers 16 staat:
De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden..
Als een (groot)vader zich echter bekeert van zijn boze werken, zal deze zonde niet aangerekend worden bij de kinderen.
Anders zou het voor velen een onmogelijkheid worden, als hun voorvaderen in de zonde zijn gevallen.
JeeWee schreef:God verhardt eerst zelf het hart van de Farao om daarna zijn plagen over Egypte te kunnen brengen.

Dat ligt genuanceerder, want zo geef je God de schuld dat Farao zich verhardde.
Maar Farao was al slecht en verhard, dat deed hij dus zelf!

Calvijn schreef:
Dat als God, door de geesten te verblinden of de harten te verharden, de verworpenen met rechtvaardige straffen slaat, laat Hij niet slechts toe dat de mensen doen wat hun behaagt, maar voert Hij metterdaad een oordeel uit waarvan Hij weet dat het recht is. Daar volgt ook uit dat Hij niet alleen hem de genade van zijn Geest onthoudt, maar dat Hij diegenen aan de satan overgeeft van wie Hij weet dat zij door verblinding van de geest en verharding van het hart waardig zijn.

God zal nooit het hart van iemand ongewaarschuwd verharden. Hij heeft geen lust in diens ondergang, maar wil dat de goddeloze zich bekeert.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor bernard 3 » 06 apr 2017 17:44

JeeWee schreef:Hoe rechtvaardig is God? Dat vroeg ik me ineens af toen de dominee het, zoals elke zondag zei: tot in het derde en vierde geslacht van degenen die Mij haten...

De God zoals die via de Bijbel aan ons wordt getoond, roeit complete volkeren uit, laat onschuldige vrouwen, kinderen en ouden van dagen vermoorden, straft velen voor de zonden van één, straft kinderen voor de zonde van de ouders, keurt slavernij goed en zet aan tot mensenoffers en nog veel meer.

Een paar voorbeelden?
God straft velen voor de zonde van één, want omdat David een volkstelling heeft gehouden straft God het hele volk met de pest die vervolgens 70.000 mannen (vrouwen en kinderen tellen blijkbaar niet mee) het leven kost.

Apart ook in Numeri 14:33: En uw kinderen zullen gaan weiden in deze woestijn, veertig jaren, en zullen uw hoererijen dragen, totdat uw dode lichamen verteerd zijn in deze woestijn.
En wat te zeggen van 2 Samuel 12:15: En de HEERE sloeg het kind, dat de huisvrouw van Uria David gebaard had, dat het zeer krank werd.......En het geschiedde op den zevenden dag, dat het kind stierf;

In Jesaja 5:3 staat: Want Ik zal bezoeking over hen doen met vier geslachten, spreekt de HEERE: met het zwaard, om te doden; en met de honden, om te slepen; en met het gevogelte des hemels, en met het gedierte der aarde, om op te eten en te verderven.
Of in Jesaja 14:21: Maakt de slachting voor zijn kinderen gereed, om hunner vaderen ongerechtigheid wil; dat zij niet opstaan, en de aarde erven, en de wereld vervullen met steden;

Tja hoe rechtvaardig is God? Slavernij is geen probleem zolang de slaven maar uit het buitenland komen.
Uit Lev. 25:44: Aangaande uw slaaf of uw slavin, die gij zult hebben, die zullen van de volken zijn, die rondom u zijn; van die zult gij een slaaf of en slavin kopen.
God schept doelbewust invaliden om vervolgens te verordonneren dat deze zelfde mismaakten zijn heiligdom niet zullen onteren. Melaatsen en ongestelde vrouwen wil God ook niet in zijn directe omgeving hebben.

We zeggen zo vaak dat God het gebrek niet wil, maar wat moet ik dan met Exodus 4:11: En de HEERE zei tot hem: Wie heeft de mens de mond gemaakt, of wie heeft de stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?

En uitsluiting om een gebrek? Kijk eens in Leviticus 21:18-23: Want geen man, in wien een gebrek zal zijn, zal naderen, hij zij een blind man, of kreupel, of te kort, of te lang in leden; Of een man, in wien een breuk des voets, of een breuk der hand zal zijn; 20 Of die bultachtig, of dwergachtig zal zijn, of een vel op zijn oog zal hebben, of droge schurftheid, of etterige schurftheid, of die gebroken zal zijn aan zijn gemacht.
Doch tot den voorhang zal hij niet komen, en tot het altaar niet toetreden, omdat een gebrek in hem is; opdat hij Mijn heiligdommen niet ontheilige; want Ik ben de HEERE, die hen heilige!

(Numeri 5:1-3) En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende: Gebied den kinderen Israëls, dat zij uit het leger wegzenden alle melaatsen, en alle vloeienden, en allen, die onrein zijn van een dode Van den man tot de vrouw toe zult gij hen wegzenden; tot buiten het leger zult gij hen wegzenden; opdat zij niet verontreinigen hun legers, in welker midden Ik wone.
Onwettige kinderen en het nageslacht van onwettige kinderen worden geweerd.


In Jakobus 2:21 wordt Abraham gerechtvaardigd: "Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar? Maar Abraham liegt dat zijn vrouw Sara zijn zuster is en geeft haar weg aan de Farao waarvoor hij rijkelijk beloond wordt. Vervolgens straft God de onschuldige Farao omdat zij de vrouw van Abraham is.

God verhardt eerst zelf het hart van de Farao om daarna zijn plagen over Egypte te kunnen brengen.

En in Romeinen 9:18: "Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil."
Zorgt God ervoor dat mensen eerst een leugen geloven om ze daarna te veroordelen?

Ook in 2 Thessalonisenzen 2:11-12 staat iets dergelijks: "En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven; Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben, maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Wat moet ik hiermee? Hoe rechtvaardig is God?




Ik vraag mij in de eerste plaats af waarom uw dominee dit elke zondag benadrukt , is dit misschien om mensen schrik aan te jagen voor een God die steeds klaar staat om de mens op zijn donder te geven!?
.
Trouwens ik lees dat er staat …die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en vierde geslacht van hen die mij haten …..
Het gaat hier dus niet om de rechtstreekse ouders maar om hetgeen de vorige generatie(s) hebben uitgespookt en geleerd dat tegen Gods voorschriften en wetten ingaat. En er staat ook niet dat God straft maar hen bezoekt met de resultaten van hun gedrag en opstand tegen Gods Wetten en voorschriften.
Dit wijst volgens mij op een gerechtvaardigde wetmatigheid waarbij de consequenties van het overtreden van Gods wetten merkbaar zullen zijn en blijven tot in het derde en het vierde geslacht.
Daarom zei God ook ik gaf je mijn wetten en voorschriften opdat het u wel ga. (Deut 10:13 /12:28)

Gods scheppingssysteem is in de eerste plaats een wetmatig systeem, met wetmatige consequenties en dit zowel op fysisch als op psychisch vlak. Volg je deze wetten dan gaat het u en de uwen goed. Kom je in opstand ertegen dan is steeds het gevolg negatief voor u en de uwen.

In de meeste gevallen “straft “ de mens dan ook zichzelf en de anderen (zie maar naar Adam en zijn nageslacht) door Gods wetten te overtreden. En in de loop van de mensheid is dit gegeven dan ook steeds meer en meer gecumuleerd doordat elk geslacht daar iets aan toegevoegd heeft.

Dit betekent echter niet dat het leed altijd voortkomt uit het wangedrag van de mens, want zowel God als satan kunnen ook leed en pijn veroorzaken. Wat het voor ons dan ook meestal moeilijk maakt om de echte oorzaak van het leed of de pijn dat ons overkomt te ontdekken of te verklaren.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor DeDwaler » 07 apr 2017 01:08

.
JeeWee schreef:Hoe rechtvaardig is God? Dat vroeg ik me ineens af toen de dominee het, zoals elke zondag zei: tot in het derde en vierde geslacht van degenen die Mij haten...

De God zoals die via de Bijbel aan ons wordt getoond, roeit complete volkeren uit, laat onschuldige vrouwen, kinderen en ouden van dagen vermoorden, straft velen voor de zonden van één, straft kinderen voor de zonde van de ouders, keurt slavernij goed en zet aan tot mensenoffers en nog veel meer.

Onschuldig? Wij mensen zijn onnutte God-hatende ongehoorzame zondaars. We denken God van advies te moeten en kunnen dienen als het op het beoefenen van rechtvaardigheid aankomt. Het idee alleen al dat een schepsel de Schepper tot de orde roept of de les leest... Als het ons goed gaat dan danken we God niet en als het ons slecht gaat dan vervloeken we Hem. Dat is de mens. Begin daar eens.

"Verder zegt u: De weg van de Heere is niet recht. Luister toch, huis van Israël! Mijn weg is niet recht? Zijn niet veeleer uw wegen onrecht?" (Ezechiël 18:17)

JeeWee schreef:We zeggen zo vaak dat God het gebrek niet wil, maar wat moet ik dan met Exodus 4:11: En de HEERE zei tot hem: Wie heeft de mens de mond gemaakt, of wie heeft de stomme, of dove, of ziende, of blinde gemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE?

Het is ook onzin dat God het gebrek of ziekte niet wil. Dat ziekte iets van de duivel is en elke gelovige gezond zou moeten zijn is een kwalijk fabeltje afkomstig uit het welvaartsevangelie. Lichamelijke genezing is nooit een doel op zich. God gebruikt ziekte en rampspoed net als alle andere dingen voor Zijn doel. Voorbeeld:

"En in het voorbijgaan zag Hij iemand die blind was van de geboorte af.
En Zijn discipelen vroegen Hem: Rabbi, wie heeft er gezondigd, hij of zijn ouders, dat hij blind geboren zou worden?
Jezus antwoordde: Hij heeft niet gezondigd en zijn ouders ook niet, maar dit is gebeurd, opdat de werken van God in hem geopenbaard zouden worden.
" (Johannes 9:1-3)

De man was blind geboren met het doel dat de Heere Jezus hem zou genezen, de blindgeborene een getuigenis zou afleggen, zou worden bevestigd dat de Heere Jezus van God gekomen was en God de eer zou krijgen.

naamloos schreef:Je zou je evengoed kunnen afvragen ''hoe betrouwbaar is de Bijbel?''
Ik zie God zoals Jezus hem heeft afgebeeld: wie mij gezien heeft die heeft de Vader gezien.
Ik kan niets met genocide, discriminatie en andere wreedheden. Hooguit om het symbolisch op te vatten, en ook dan kom ik er niet helemaal uit. (op een aantal punten valt nog wel wat af te dingen trouwens)

Symbolisch? God is Dezelfde, toen en nu. Er is geen enkel verschil. Ook de Heere Jezus handelt volledig in overeenstemming daarmee. Dat er een verkeerd beeld bestaat van Wie God is dat klopt, maar dat komt omdat onkundige en onstandvastige mensen de waarheid en Schriften die ze niet aanstaan verdraaien tot hun eigen verderf (2 Petrus 3:16).

We vinden God hardvochtig en wreed, maar we vergeten onze eigen ongerechtigheid en dat we het oordeel van God dubbel en dwars verdienen.
Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar het geduld dat we zelf hebben met onze naasten en dat vergelijken met het onmetelijke geduld dat de liefdevolle God heeft met het hele zondige mensengeslacht. Het is pure genade wanneer God Zijn rechtvaardig oordeel over ons opschort en Hij ons de mogelijkheid geeft om tot inkeer te komen.

JeeWee schreef:God verhardt eerst zelf het hart van de Farao om daarna zijn plagen over Egypte te kunnen brengen.

Precies (Exodus 4:21, Romeinen 9:17).

Chaya schreef:Dat ligt genuanceerder, want zo geef je God de schuld dat Farao zich verhardde.
Maar Farao was al slecht en verhard, dat deed hij dus zelf!

God zegt dat Hij Zich ontfermt over wie Hij wil en dat Hij verhardt wie Hij wil (Romeinen 9:18). Dan kun je toch niet beweren dat God voor het ene wel verantwoordelijk is en voor het andere niet? God kiest en is willekeurig, maar niet om ons of iets in ons, maar om Hem en Zijn wil en welbehagen, want de natuurlijke mens wil überhaupt niets van God weten. Om dezelfde reden spreekt de Heere Jezus in gelijkenissen of juist niet (Mattheüs 13:10-17).

Natuurlijk is Farao geen onschuldig schaapje, maar net als eenieder een ongehoorzame zondaar die door God wordt gebruikt voor Zijn eer en glorie. Farao wordt (net als iedere zondaar) geoordeeld overeenkomstig zijn werken en hij gaat ten onder door eigen ongerechtigheid en niet omdat hij door God wordt verhardt of overgegeven. Een mens wordt ook niet vrijgepleit omdat hij overeenkomstig Gods raadsbesluit acteert, alsof God een mens tot zondigen zou aanzetten, waardoor de verantwoordelijkheid van de mens voor zijn zondigheid zou komen te vervallen. God verzoekt immers Zelf niemand, maar een mens zondigt als hij door zijn eigen begeerte wordt meegesleurd en verlokt (Jakobus 1:13-15).

JeeWee schreef:Wat moet ik hiermee? Hoe rechtvaardig is God?

God is niet zoals een man die een gymgroepje kiest louter met mensen die hem de winst opleveren of die hij aardig vindt, maar God verkiest mensen die Hem alles kosten en die bovendien zelf niets kunnen bijdragen, maar verloren zijn. Nou ja, als daaruit al niet duidelijk blijkt Wie en hoe onze lieve God en Schepper is, dan weet ik niet uit wat wel. De mens daarentegen spijkert de onschuldige Zoon van God en Verlosser als een misdadiger aan het kruis. Ik denk dat we daar eerst wat mee moeten, voordat we kunnen beoordelen hoe rechtvaardig God is.

.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor naamloos » 07 apr 2017 08:52

DeDwaler schreef:Symbolisch? God is Dezelfde, toen en nu. Er is geen enkel verschil. Ook de Heere Jezus handelt volledig in overeenstemming daarmee. Dat er een verkeerd beeld bestaat van Wie God is dat klopt, maar dat komt omdat onkundige en onstandvastige mensen de waarheid en Schriften die ze niet aanstaan verdraaien tot hun eigen verderf (2 Petrus 3:16).
Het waren erg zondige volken met o.a. kinderoffers, waar de Israëlieten zich niet mee mochten vermengen.
Als je het symbolisch opvat zou je kunnen zeggen dat die volken voor het kwaad staan, en kwaad moet met wortel en tak worden uitgeroeid.
In de Bijbel staat symboliek, poëzie, proza, historie, wijsheidboeken, profetie, brieven ...
Ik vind dat je nogal grote woorden gebruikt onkundig, onstandvastig de waarheid verdraaien tot eigen verderf, omdat ie je niet aanstaat (een zin van Petrus over de woorden van Paulus!!!) en dat omdat ik een mogelijkheid zie dat iets eventueel symbolisch en niet letterlijk bedoelt kan zijn.
Mocht dat fout zijn dan is het een categoriefout (die inhoudelijk ook nog gewoon waar is) en geen verdraaiing die tot verderf leidt.
DeDwaler schreef:We vinden God hardvochtig en wreed, maar we vergeten onze eigen ongerechtigheid en dat we het oordeel van God dubbel en dwars verdienen.
Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar het geduld dat we zelf hebben met onze naasten en dat vergelijken met het onmetelijke geduld dat de liefdevolle God heeft met het hele zondige mensengeslacht. Het is pure genade wanneer God Zijn rechtvaardig oordeel over ons opschort en Hij ons de mogelijkheid geeft om tot inkeer te komen.
Natuurlijk! :mrgreen: Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de ongerechtigheid van de babys, kleine kinderen en het vee. Allemaal afslachten die handel, dubbel en dwars verdient!
En maagden die als mee mochten nemen. Maar als ze bij nader inzien niet bevielen, hup, gewoon weer wegsturen.
Ik meen dat zij weinig van het geduld en de pure genade van God ervaren hebben.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor JeeWee » 07 apr 2017 09:53

De reacties verrassen me enerzijds wel en anderzijds ook weer niet.
Waar het mij vooral om gaat, is, dat ik het niet begrijp.
En dat wil ik niet af doen met 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk' en 'ieder mens is zondig en daarom mag iedereen gestraft worden'.

Lees de openingspartij nog eens. Het zijn maar enkele voorbeelden waar God mensen straft, alleengaand omdat de een vader een opa of overgrootvader hadden die de fout inging:
Zoals bijv. Jesaja 14:21: Maakt de slachting voor zijn kinderen gereed, om hunner vaderen ongerechtigheid wil; dat zij niet opstaan, en de aarde erven, en de wereld vervullen met steden;
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2017 11:00

JeeWee schreef:De reacties verrassen me enerzijds wel en anderzijds ook weer niet.
Waar het mij vooral om gaat, is, dat ik het niet begrijp.

De HEERE is lankmoedig en groot van weldadigheid, vergevende de ongerechtigheid en overtreding, Die [den schuldige] geenszins onschuldig houdt, bezoekende de ongerechtigheid der vaderen aan de kinderen, in het derde en in het vierde [lid]. (Num 14:18 SV)

Het lijkt mij duidelijk dat we er niet omheen kunnen dat het hier om Gods straf gaat. Straft God dan toch kinderen voor de zonden van de ouders? We moeten de woorden van Exodus 20:5 wellicht wat nauwkeuriger lezen. Er staat namelijk nog iets achter, namelijk: van degenen die Mij haten. Het gaat hier om nageslacht dat het slechte voorbeeld van de voorouders volgt. Gods straf zal hen ook achtervolgen. Ezechiël 18 wil ons zeggen dat het ook anders kan: Als de kinderen niet het slechte voorbeeld van hun ouders volgens en zich bekeren tot de Heere, dan hoeven zij niet bang te zijn dat zij de gevolgen van de zonden van het voorgeslacht zullen moeten dragen.
BEZOEKEN OF VERGELDEN?

Nee JeeWee, wij kunnen God ook niet begrijpen.
We mogen zeker de vraag: waarom stellen, maar we krijgen lang niet altijd het antwoord.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor Jess » 09 apr 2017 17:51

ik lijd zeer onder het feit dat mijn vader niet met zijn tengels van mij af kon blijven. Ik ben vreselijk bang dat hij zich vergrijpt aan zijn kleindochters. Ja als ik er over nadenk dat vind ik dat ik gestraft word voor hetgeen hij deed. En aangezien ik na 30 jaar nog steeds bang ben om het open te breken is het ook mijn eigen schuld

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor benefietdiner » 09 apr 2017 20:24

@ Jess. Dan moet je direct hulp zoeken !!! Wat je zegt is wat anders dan het topic onderwerp !!

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor Jess » 10 apr 2017 15:38

@Benefietdiner, ik begrijp je reactie maar: hulp zoeken is makkelijker gezegd dan gedaan. Zoiets typen is al makkelijker als erover praten. Als je erover praat dan komt het al veel dichterbij.

Maar dit terzijde, ik trek me dan verder terug uit dit onderwerp

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor DeDwaler » 11 apr 2017 09:38

.
naamloos schreef:Het waren erg zondige volken met o.a. kinderoffers, waar de Israëlieten zich niet mee mochten vermengen.
Als je het symbolisch opvat zou je kunnen zeggen dat die volken voor het kwaad staan, en kwaad moet met wortel en tak worden uitgeroeid.
In de Bijbel staat symboliek, poëzie, proza, historie, wijsheidboeken, profetie, brieven ...
Ik vind dat je nogal grote woorden gebruikt onkundig, onstandvastig de waarheid verdraaien tot eigen verderf, omdat ie je niet aanstaat (een zin van Petrus over de woorden van Paulus!!!) en dat omdat ik een mogelijkheid zie dat iets eventueel symbolisch en niet letterlijk bedoelt kan zijn.
Mocht dat fout zijn dan is het een categoriefout (die inhoudelijk ook nog gewoon waar is) en geen verdraaiing die tot verderf leidt.

Het was een aansluitende constatering van een verkeerd beeld dat bestaat over Wie God is en was niet specifiek gericht aan iemand of persoonlijk bedoeld, beste naamloos. Daarom had ik het ook over 'we' en 'mensen', want de woorden van Petrus gelden voor de gehele zondige mensheid die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukt (Romeinen 1:18). Wanneer je beweert dat God op een andere manier handelt sinds de komst van Christus dan noem ik dat wel onkunde. Of dat nu uit onwetendheid, naïviteit, napraterij, of met kennis van zaken spreken is, dat moet dan vervolgens blijken.

Het feit dat God nu niet meer spreekt (buiten het Woord om dan), bijvoorbeeld door profeten, betekent niet dat God op een andere manier handelt op de aarde. Er is wat dat betreft helemaal niets veranderd. God is niet veranderd, de mens is niet veranderd en de manier waarop God met de mens omgaat is niet veranderd en de manier waarop de mens met God omgaat is niet veranderd. Wat wel is veranderd, dankzij het Evangelie, is onze informatie die we hebben over God en over onszelf.

Onkunde en onstandvastigheid kan een aanwijzing zijn dat men een excuus zoekt om zich niet te bekeren. Waarschijnlijk dat Petrus daarom over verdraaien spreekt. Dat wijst op willens en wetens de waarheid geweld aandoen en dat zie je overal om je heen gebeuren.

naamloos schreef:Natuurlijk! :mrgreen: Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de ongerechtigheid van de babys, kleine kinderen en het vee. Allemaal afslachten die handel, dubbel en dwars verdient!
En maagden die als mee mochten nemen. Maar als ze bij nader inzien niet bevielen, hup, gewoon weer wegsturen.
Ik meen dat zij weinig van het geduld en de pure genade van God ervaren hebben.

Hier ga ik maar niet op in, want je reactie is niet bepaald rationeel.

JeeWee schreef:De reacties verrassen me enerzijds wel en anderzijds ook weer niet.
Waar het mij vooral om gaat, is, dat ik het niet begrijp.
En dat wil ik niet af doen met 'Gods wegen zijn ondoorgrondelijk' en 'ieder mens is zondig en daarom mag iedereen gestraft worden'.

Mijns inziens maakt God ook korte metten met dat misverstand zoals Chaya ook al aangaf (Ezechiël 18):

"Het woord van de HEERE kwam tot mij:
Wat is er met u dat u dit spreekwoord gebruikt over het land van Israël:
De vaders eten onrijpe druiven, en de tanden van de kinderen worden stomp?
Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, als u dit spreekwoord in Israël nog durft te gebruiken!
Zie, alle mensenlevens behoren Mij toe. Zowel het leven van de vader als het leven van de zoon, die behoren Mij toe. De mens die zondigt, die zal sterven.
" (Ezechiël 18:1-4)


.
.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: God straft kinderen voor de zonden van hun ouders..

Berichtdoor naamloos » 11 apr 2017 12:34

DeDwaler schreef:Het was een aansluitende constatering van een verkeerd beeld dat bestaat over Wie God is en was niet specifiek gericht aan iemand of persoonlijk bedoeld, beste naamloos. Daarom had ik het ook over 'we' en 'mensen', want de woorden van Petrus gelden voor de gehele zondige mensheid die de waarheid in ongerechtigheid onderdrukt (Romeinen 1:18). Wanneer je beweert dat God op een andere manier handelt sinds de komst van Christus dan noem ik dat wel onkunde. Of dat nu uit onwetendheid, naïviteit, napraterij, of met kennis van zaken spreken is, dat moet dan vervolgens blijken.
Het komt zo mooi uit dat Petrus in het meervoud spreekt hè, maar omdat je die tekst onder mijn reactie zet wek je toch echt de indruk dat je mij bij die 'we' en 'mensen' rekent beste dwaler.
Verder gelden die woorden van Petrus niet voor de hele mensheid, maar, zoals hij zei, voor de onkundige en onstandvastige mensen.
Bovendien plak je Petrus woorden op een ander onderwerp.

Verder beweer ik niet dat God op een andere manier handelt sinds de komst van Christus, dat vul je zelf in. (al is er zeker wel wat verandert sinds Christus, maar dan heb ik het over zaken van een andere orde, die buiten dit topic vallen)
Ik zei dat ik God zie zoals Jezus hem heeft afgebeeld: wie mij gezien heeft die heeft de Vader gezien.
In Jezus bespeur ik geen spoor van discriminatie, ongerechtigheid, genocide, en andere wreedheden, en hij weerspiegeld God: In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld. Hebreeën 1.
Ik geloof dat God dezelfde is, en daarom vraag ik me af of de Bijbel (m.n. het O.T.) wel zo betrouwbaar is. De Bijbel is God niet!
Ik kijk naar Jezus, en vandaar uit redeneer ik terug, en krijg vraagtekens bij een aantal dingen uit het O.T. die deels opgelost kunnen worden met een symbolische uitleg.
DeDwaler schreef:Het feit dat God nu niet meer spreekt (buiten het Woord om dan), bijvoorbeeld door profeten, betekent niet dat God op een andere manier handelt op de aarde. Er is wat dat betreft helemaal niets veranderd. God is niet veranderd, de mens is niet veranderd en de manier waarop God met de mens omgaat is niet veranderd en de manier waarop de mens met God omgaat is niet veranderd. Wat wel is veranderd, dankzij het Evangelie, is onze informatie die we hebben over God en over onszelf.
Grappig dat je stelt dat God niet meer spreekt, door bijvoorbeeld de profeten; en tegelijkertijd beweert dat God niet veranderd is inclusief de manier waarop God met de mens omgaat.
Ik neem het dan ook niet als een feit aan dat God nu niet meer spreekt, dan alleen door de Bijbel.
Paulus waarschuwt "Doof de Geest niet uit en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft (niet ingaf, t.t. dus)". Tess 5.
Ook in 1 Korinthe 12 heeft hij het over de gaven van de Geest waaronder profetie.
Hij spreekt tot ons door de Geest die in ons woont. In ons geweten spreekt Hij.
En er zijn ook hedendaagse getuigenissen van het spreken van God. (moslims die Jezus zien en horen in een droom of visioen bijvoorbeeld)
DeDwaler schreef:We vinden God hardvochtig en wreed, maar we vergeten onze eigen ongerechtigheid en dat we het oordeel van God dubbel en dwars verdienen.
Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar het geduld dat we zelf hebben met onze naasten en dat vergelijken met het onmetelijke geduld dat de liefdevolle God heeft met het hele zondige mensengeslacht. Het is pure genade wanneer God Zijn rechtvaardig oordeel over ons opschort en Hij ons de mogelijkheid geeft om tot inkeer te komen.
naamloos schreef:Natuurlijk! Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de ongerechtigheid van de babys, kleine kinderen en het vee. Allemaal afslachten die handel, dubbel en dwars verdient!
En maagden die als mee mochten nemen. Maar als ze bij nader inzien niet bevielen, hup, gewoon weer wegsturen.
Ik meen dat zij weinig van het geduld en de pure genade van God ervaren hebben.
DeDwaler schreef:Hier ga ik maar niet op in, want je reactie is niet bepaald rationeel.
Dan kom ik toch uit op een niet rationele opdracht van God, want man, vrouw, jong en oud, van zuigeling tot grijsaard toe moesten uitgeroeid worden; tot en met het vee toe.
Bij andere volken was de uitroeiing wat selectiever, maar of je daar vrolijk van moest worden?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Huisje_op_de_hei en 30 gasten