naamloos schreef:Het komt zo mooi uit dat Petrus in het meervoud spreekt hè, maar omdat je die tekst onder mijn reactie zet wek je toch echt de indruk dat je mij bij die 'we' en 'mensen' rekent beste dwaler.
Verder gelden die woorden van Petrus niet voor de hele mensheid, maar, zoals hij zei, voor de onkundige en onstandvastige mensen.
Bovendien plak je Petrus woorden op een ander onderwerp.
Beste naamloos,
De mens is van nature een verdraaier van de waarheid en een leugenaar. Zo beschouwd kun je jou en mij daar dus ook toe rekenen, hoewel er natuurlijk voor een gelovige wel wat verandert als het op liefde voor de waarheid aankomt. De woorden van Petrus gaan over de waakzaamheid voor het verdraaien van de waarheid en de Schriften en daarom haalde ik het ook aan.
naamloos schreef:Verder beweer ik niet dat God op een andere manier handelt sinds de komst van Christus, dat vul je zelf in. (al is er zeker wel wat verandert sinds Christus, maar dan heb ik het over zaken van een andere orde, die buiten dit topic vallen)
Ik zei dat ik God zie zoals Jezus hem heeft afgebeeld: wie mij gezien heeft die heeft de Vader gezien.
In Jezus bespeur ik geen spoor van discriminatie, ongerechtigheid, genocide, en andere wreedheden, en hij weerspiegeld God: In hem schittert Gods luister, hij is zijn evenbeeld. Hebreeën 1.
Ik geloof dat God dezelfde is, en daarom vraag ik me af of de Bijbel (m.n. het O.T.) wel zo betrouwbaar is. De Bijbel is God niet!
Ik kijk naar Jezus, en vandaar uit redeneer ik terug, en krijg vraagtekens bij een aantal dingen uit het O.T. die deels opgelost kunnen worden met een symbolische uitleg.
Het is inderdaad mijn conclusie van jouw woorden dat God op een andere manier zou handelen, omdat je (onder andere) de betrouwbaarheid van het O.T. ter discussie stelt. Het O.T. was voor de Heere Jezus in elk geval betrouwbaar genoeg, net als voor de Apostelen, aangezien ze er continue uit citeren en de oproep doen om het grondig te bestuderen en het gezag ervan te eerbiedigen. Het N.T. bevestigt het O.T. volkomen en andersom en er komt uit beiden geen conflicterend Godsbeeld naar voren. Bovendien is God zuinig op Zijn Woord in de Bijbel en Hij preserveert het zorgvuldig (menselijke (vertaal)fouten daargelaten). Het O.T. doet blijkbaar afbreuk aan het beeld dat jij van God hebt en bij jouw 'oplossing' zet ik op mijn beurt vraagtekens en niet om je even weg te zetten, maar gewoon uit zorg voor jou als naaste en voor de waarheid.
naamloos schreef:Grappig dat je stelt dat God niet meer spreekt, door bijvoorbeeld de profeten; en tegelijkertijd beweert dat God niet veranderd is inclusief de manier waarop God met de mens omgaat.
Ik neem het dan ook niet als een feit aan dat God nu niet meer spreekt, dan alleen door de Bijbel.
Paulus waarschuwt "Doof de Geest niet uit en veracht de profetieën niet die hij u ingeeft (niet ingaf, t.t. dus)". Tess 5.
Ook in 1 Korinthe 12 heeft hij het over de gaven van de Geest waaronder profetie.
Hij spreekt tot ons door de Geest die in ons woont. In ons geweten spreekt Hij.
En er zijn ook hedendaagse getuigenissen van het spreken van God. (moslims die Jezus zien en horen in een droom of visioen bijvoorbeeld)
God spreekt tot ons persoonlijk door Zijn Woord in de Bijbel. God heeft in Zijn Zoon alles gezegd wat er gezegd moest worden er is in die zin geen openbaring meer nodig. Het fundament is eenmaal gelegd door Apostelen, profeten en de Heere Jezus Zelf, Die de hoeksteen is (Efeziërs 2:19-22) en men bouwt op dat fundament. De oproep is ook om niets te bedenken boven wat er geschreven staat (1 Korinthe 4:6). Het ligt er dus aan wat je bedoelt met profetie. Als dat om nieuwe openbaringen gaat die in strijd zijn met de Schrift dan zouden we dat moeten afwijzen.
naamloos schreef:Dan kom ik toch uit op een niet rationele opdracht van God, want man, vrouw, jong en oud, van zuigeling tot grijsaard toe moesten uitgeroeid worden; tot en met het vee toe.
Bij andere volken was de uitroeiing wat selectiever, maar of je daar vrolijk van moest worden?
Alles is toch ook door God gegeven? God geeft en God neemt en dat recht komt Hem toe (Daniël 4:34-35). Welk recht hebben wij eigenlijk? Geen enkel recht, want we zijn slechts schepsels en bovendien zondig. Wij zijn onze eigen grootste vijand en niet God, want van God komt immers de Verlosser en verlossing. In tegenstelling tot de mens handelt God namelijk wel rechtvaardig. De zondige mens zal dat handelen echter altijd als onrechtvaardig ervaren, omdat hij zichzelf in zijn dwaze opstand verheft ten opzichte van God en zijn medemens. De gebeurtenissen in de wereld dienen ook als waarschuwing en het gaat daarbij niet om of we schuldig of doemwaardig zijn of niet, want dat zijn we allemaal.
"Er waren juist op dat tijdstip enigen bij Hem, die Hem berichtten over de Galileeërs van wie Pilatus het bloed met hun offers vermengd had.
En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Denkt u dat deze Galileeërs grotere zondaars zijn geweest dan alle andere Galileeërs, omdat zij zulke dingen geleden hebben?
Ik zeg u: Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen.
Of die achttien, op wie de toren in Siloam viel en die daardoor gedood werden, denkt u dat zij meer schuld hebben gehad dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen?
Ik zeg u: Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen." (Lukas 13:1-5)
.