Puriteinse Preken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 25 jan 2017 20:31

Ik ben sinds kort een website gestart met eigen vertalingen van puriteinse preken/werken die niet eerder vertaald zijn uit het Engels. De site is nog maar net online en het gaat om enkele preken van John Owen, Samuel Rutherford, Thomas Boston en Richard Sibbes, naarmate ik tijd heb om te vertalen probeer ik er beetje bij beetje meer toe te voegen.

De website is: www.puriteinsepreken.wordpress.com

Het doel van de site is om een klein beetje te kunnen delen van de rijkdom van de puriteinen, en zo dit gezonde geestelijke voedsel beschikbaar te stellen voor het Lichaam van Christus. Ik zou graag horen wat jullie van de website en de vertalingen vinden, feedback is zeer welkom. Ook aanvragen voor bepaalde vertalingen of auteurs zijn welkom.
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Steinway
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2016 11:03

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Steinway » 25 jan 2017 23:07

De website ziet er prima uit.

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 26 jan 2017 11:52

Steinway schreef:De website ziet er prima uit.


Dank je :). Ik zag dat ik al aardig wat bezoekers erbij had gekregen, ook kritische feedback is trouwens welkom!
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Steinway
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2016 11:03

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Steinway » 26 jan 2017 12:16

Ik snapdat je inhoudelijke feedback ook grag wilt, alleen staat dit zover af van mijn geloofsbeleving dat ik me daar niet aan waag.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2017 14:36

Website ziet er mooi en professioneel uit.
Wat ik mis is een persoonlijke "touch".
Ben je een man of een vrouw? Leeftijd, kortom, iets van jezelf.
Het maakt het nu wat afstandelijker, maar het kan natuurlijk zijn dat dit je keuze is. En dat mag. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Johan100 » 26 jan 2017 15:08

Wie ben jij dan? Weten we dat wel?

Mooie site zo op het eerste gezicht, TS! Ik ben zelf alleen niet zo erg van al die portrettekeningen van de desbetreffende schrijvers.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 26 jan 2017 16:47

Steinway schreef:Ik snapdat je inhoudelijke feedback ook grag wilt, alleen staat dit zover af van mijn geloofsbeleving dat ik me daar niet aan waag.


Oke dat begrijp ik en is ook prima, toch bedankt voor je reactie!

Chaya schreef:Website ziet er mooi en professioneel uit.
Wat ik mis is een persoonlijke "touch".
Ben je een man of een vrouw? Leeftijd, kortom, iets van jezelf.
Het maakt het nu wat afstandelijker, maar het kan natuurlijk zijn dat dit je keuze is. En dat mag. :D


Hmm ja het gaat natuurlijk niet zozeer over mij maar over de puriteinen, hoewel mijn persoonlijke geloofsovertuigingen er natuurlijk ook wel een rol in spelen. Wel een goede suggestie om over na te denken om er iets meer persoonlijks bij te zetten.

Johan100 schreef:Mooie site zo op het eerste gezicht, TS! Ik ben zelf alleen niet zo erg van al die portrettekeningen van de desbetreffende schrijvers.


Thanks, ja daar moet je van houden inderdaad. Vind het zelf wel leuk om de puriteinen een beetje onder het stof vandaan te halen en zo een "gezicht" te geven. Hoewel ze vast wel iets meer zullen hebben gelachen dan de foto's doen vermoeden.. ;)
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 27 jan 2017 13:52

Ga vandaag of morgen wat puriteinen aan de site toevoegen, zat te denken aan Thomas Goodwin, Thomas Manton, John Howe, William Gurnall. Hebben jullie nog andere suggesties?
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Speedy » 27 jan 2017 14:04

PropertyOfJesus schreef:Ga vandaag of morgen wat puriteinen aan de site toevoegen, zat te denken aan Thomas Goodwin, Thomas Manton, John Howe, William Gurnall. Hebben jullie nog andere suggesties?


Mooi inititatief!

Klein puntje van aandacht. Je kan niet alles onder de noemer van de Puriteinse prediking stoppen. Thomas Boston en de gebr. Erskine waren Schotten. En in de opvattingen zaten nog wel wat verschillen tussen hen en de puriteinen. Misschien dat je dat kan toelichten onder je header?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Chaya » 27 jan 2017 14:13

PropertyOfJesus schreef:Hmm ja het gaat natuurlijk niet zozeer over mij maar over de puriteinen, hoewel mijn persoonlijke geloofsovertuigingen er natuurlijk ook wel een rol in spelen. Wel een goede suggestie om over na te denken om er iets meer persoonlijks bij te zetten.

Natuurlijk mag je je privacy beschermen. :wink: Maar artikelen van oudvaders en kerkvaders kun je op heel veel sites vinden. Als je er een persoonlijke toets aan geeft, wordt het voor veel mensen aantrekkelijker om juist jouw site te bezoeken.
Dus op HOME iets over je drijfveer vertellen waarom je de site hebt opgezet, bijvoorbeeld.
En iets vertellen over de puriteiten, over hun geestelijke strijd, en wat het puritanisme nu eigenlijk inhoudt.
Tis maar een suggestie hoor. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Speedy » 27 jan 2017 14:24

Ik denk niet dat het van belang is dat je vermeld wie je bent en wat je doet, wordt toch alleen maar uitgespluisd.

Wat wel aan te raden is om boven iedere preek dezelfde gegevens te zetten. De schrijver, de titel en de oorspronkelijke titel van het boek met daarbij de uitgave en de druk. Dit is wel belangrijk voor kenners om terug te halen wat de oorsprong van de preek is. Zij kunnen je ook helpen als ze vertalingen zien die de schrijver niet helemaal bedoelt heeft.

Zorg in ieder geval de je tekstverwijzingen in de preken identiek zijn, zodat zoeken het vermakkelijkt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Johan100 » 27 jan 2017 16:09

PropertyOfJesus schreef:Ga vandaag of morgen wat puriteinen aan de site toevoegen, zat te denken aan Thomas Goodwin, Thomas Manton, John Howe, William Gurnall. Hebben jullie nog andere suggesties?


Thomas Boston was een Schot, maar wel gewoon een puritein.
Uiteraard waren er wel accentverschillen tussen de puriteinen.

John Charles Ryle was een Anglicaanse puritein. Zijn geschriften ken ik niet zo goed overigens. Hij heeft deze kerk niet verlaten, maar wel het puriteinse gedachtegoed gepromoot. Verder kun je nog denken aan Martyn Lloyd-Jones.

Misschien kun je nog iets vermelden over de 'inspiratiebronnen' van het puritanisme. De ontwikkeling ernaartoe zeg maar.

a)De Lollards die volgelingen waren van John Wyclif
b)William Tyndale, die de Bijbel in het Engels vertaalde.

c) Voor het Schotse puritanisme John Knox.

Het één en ander heb ik even na moeten zoeken, want veel is weer weggezakt.

Ik heb nog even een vraagje trouwens. Zijn deze werken die op jouw site te vinden zijn nog nooit vertaald naar het Nederlands?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 27 jan 2017 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor elburger » 27 jan 2017 16:33

Prima ingeving en ik ben er blij mee.
Ik lees en hoor graag preken van Boston, Ryle, Gray en al die andere Schotse oudvaders.
En die site ga ik zeker vaker bezoeken.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor Speedy » 27 jan 2017 16:41

Johan100 schreef:
Thomas Boston was een Schot, maar wel gewoon een puritein.
Uiteraard waren er wel accentverschillen tussen de puriteinen.

John Charles Ryle was een Anglicaanse puritein. Zijn geschriften ken ik niet zo goed overigens. Hij heeft deze kerk niet verlaten, maar wel het puriteinse gedachtegoed gepromoot. Verder kun je nog denken aan Martyn Lloyd-Jones.

Misschien kun je nog iets vermelden over de 'inspiratiebronnen' van het puritanisme. De ontwikkeling ernaartoe zeg maar.

a)De Lollards die volgelingen waren van John Wyclif
b)William Tyndale, die de Bijbel in het Engels vertaalde.

c) Voor het Schotse puritanisme John Knox.

Het één en ander heb ik even na moeten zoeken, want veel is weer weggezakt.


Zoek maar weer verder, want dit klopt gewoon niet. Het verschil tussen het puritanisme en de Schotse oudvaderen is duidelijk aanwezig en je kan ze niet onder een noemer plaatsen. Je hoeft alleen maar kerkhistorische bronnen op te slaan (zoals Purinatisme van prof.dr. W. van 't Spijker ea, De reformatie der Puriteinen van W. van der Zwaag, Levensbeschrijving van John Knox)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
PropertyOfJesus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:27

Re: Puriteinse Preken

Berichtdoor PropertyOfJesus » 27 jan 2017 17:48

Speedy schreef:Ik denk niet dat het van belang is dat je vermeld wie je bent en wat je doet, wordt toch alleen maar uitgespluisd.

Wat wel aan te raden is om boven iedere preek dezelfde gegevens te zetten. De schrijver, de titel en de oorspronkelijke titel van het boek met daarbij de uitgave en de druk. Dit is wel belangrijk voor kenners om terug te halen wat de oorsprong van de preek is. Zij kunnen je ook helpen als ze vertalingen zien die de schrijver niet helemaal bedoelt heeft.

Zorg in ieder geval de je tekstverwijzingen in de preken identiek zijn, zodat zoeken het vermakkelijkt.


Ja, even zonder al te veel in discussie te raken, er is zeker onderscheid tussen de puriteinen. Maar ik heb het onderscheid tot nu toe redelijk algemeen gehouden voor de tijdsperiode, niet voor het specifieke land. Jonathan Edwards was een Amerikaan bv. maar word wel tot de puriteinen gerekend. Ook de Erskines en Boston werden voor zover ik weet tot de puriteinen gerekend, al is er onderscheid tussen de Schotse en Engelse puriteinen. Misschien dat ik ze nog eens onder verdeel, maar voorlopig is dat niet echt mijn prioriteit. Wel is het inderdaad een idee om ergens wat bij te schrijven over het onderscheid tussen de verschillende puriteinen.

Johan100 schreef:Ik heb nog even een vraagje trouwens. Zijn deze werken die op jouw site te vinden zijn nog nooit vertaald naar het Nederlands?


Ja voor zover ik weet zijn de werken die op mijn site staan nog niet eerder vertaald, zojuist weer een preek van Rutherford afgemaakt dus die gaat vandaag of morgen erbij op de site. :)
1 Korinthe 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten