Homofiel, geen homosexueel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniempjess1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2017 18:03

Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor Anoniempjess1 » 09 jan 2017 18:12

mede gelovigen,

Momenteel heb ik het zwaar, zoals aan de titel te zien ben ik homofiel. MAAR GEEN HOMOSEXUEEL. Ik bid elke avond tot God of ik kan genezen van deze gevoelens? Maar kan dit wel. Dit is geen discussie stelling ik wil gewoon graag een antwoord voor eens en altijd. En alsjeblief neem mij mee ik het gebed. Voor vele mensen klinkt dit als zielig doen. maar ik lijdt sterk hieronder en voel me een minder mens dan iedereen. Bid alsjeblief voor mij want ik weet niet of dit vol te houden is.

Met vriendelijke groet,
Een normale jongen die het momenteel erg zwaar heeft

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Homofiel GEEN HOMOSEXUEEL

Berichtdoor benefietdiner » 09 jan 2017 19:41

Het is over het algemeen bekent dat je niet kunt genezen van homofiliteit omdat het aangeboren is. Je schrijft met nadruk dat je homofiel bent en geen homoseksuelen. Ik begrijp hier mee dat je je homofiele gevoelens niet wil praktiseren. Ik ben geen homofiel maar ik vind het wel knap van je dat je het niet in de praktijk wil brengen maar…. je schrijft het al dat het moeilijk voor je is en dat begrijp ik heel goed. Ik denk ook niet dat je moet bidden om van je homofiliteit af te komen maar dat je moet bidden om het niet in de praxis te brengen en nee ik vind je helemaal niet zielig. Ik denk namelijk dat het wel mogelijk is om je homo zijn niet in de praktijk toe te passen en ik denk zeker dat dat zwaar is en daar mag je om bidden.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Homofiel GEEN HOMOSEXUEEL

Berichtdoor lekkerbek » 09 jan 2017 20:20

Ik raad je aan om hulp te zoeken, bv bij Eleos! Kijk op hun site daar zie je dat je je daar kunt aanmelden. Of neem eerst contact met ze op of stuur een mail. Ik ken ook een jongen die daar gesprekken heeft gehad en die hier veel sterker uit vandaan is gekomen.
Kom je uit de refo wereld? Ben je van de Gereformeerde Gemeente? Ik ken een ouderling uit de gergem die zich inzet voor jongeren zoals jij!
Wat je vraag betreft: het is zeker wel eens gebeurd dat de gevoelens omgezet worden, na gebed. Maar de Heere is geen sinterklaas: vraag en je zal t krijgen. Soms vind de Heere het beter om je een kruis op te leggen zodat je de Heere veel nodig hebt. Vraag of de Heere je wilt helpen om de juiste mensen om je heen te brengen zodat je met hun kunt praten. Als je idd met die ouderling in contact wilt komen mag je me altijd een pb sturen. Ik kan ook vrsgen of hij jou wilt bellen.
Die jongen die ik ken die gesprekken met Eleos heeft gehad zit nu veel lekkerder in zijn vel. Zijn gevoelens zijn niet weg maar hij weet er nu wel mee om te gaan. Veel sterkte, ik bid voor je.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Homofiel GEEN HOMOSEXUEEL

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2017 23:31

God houdt van je zoals je bent, zo ben je door Hem gemaakt en zo mag je bij Hem terecht. Ik denk dat het belangrijk is dat je dat leert en accepteert. Dan hoef je niet te bidden om genezing maar om wat Hij wil dat je doen zal en hoe je Hem dienen mag. Met je gevoelens. Homofiel zijn is geen zonde...... en een hetero is niet minder zondaar of zo... we hebben allemaal Gods liefde nodig en Hij deelt die uit aan ons allemaal. Zeker ook aan jou.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homofiel GEEN HOMOSEXUEEL

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jan 2017 08:53

Anoniempjess1 schreef:mede gelovigen,

Momenteel heb ik het zwaar, zoals aan de titel te zien ben ik homofiel. MAAR GEEN HOMOSEXUEEL. Ik bid elke avond tot God of ik kan genezen van deze gevoelens? Maar kan dit wel. Dit is geen discussie stelling ik wil gewoon graag een antwoord voor eens en altijd. En alsjeblief neem mij mee ik het gebed. Voor vele mensen klinkt dit als zielig doen. maar ik lijdt sterk hieronder en voel me een minder mens dan iedereen. Bid alsjeblief voor mij want ik weet niet of dit vol te houden is.

Met vriendelijke groet,
Een normale jongen die het momenteel erg zwaar heeft

Hoi normale jongen,

Je bent inderdaad een normale jongen, twijfel daar vooral niet aan.
Een antwoord voor eens en voor altijd kan niemand je geven, ook therapeuten niet. Dit zul je zelf, eventueel met hulp van anderen, moeten vinden.

Zelf denk ik niet dat seksuele oriëntatie wordt veranderd. Mensen die dat zeggen bedoelen vaak dat zij ervoor kiezen om hun seksuele voorkeur te onderdrukken en alleen te leven, of hun leven te delen met iemand van het andere geslacht.

Wat ook kan: dat je op een gegeven moment een leuke man tegen het lijf loopt en je leven met hem gaat delen. Is mij ook gebeurd. :wink:

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor Pcrtje » 10 jan 2017 10:08

Hoi anonieme normale jongen,

Wat goed en knap van je dat je reeds een stap hebt durven zetten waarmee je aan jezelf toegeeft bepaalde gevoelens te hebben waar veel anderen moeite bij voelen. Je vraagt om een antwoord "voor eens en voor altijd" op de vraag of jij kunt worden genezen van deze gevoelens. Ik zou zeggen dat je de verkeerde vraag stelt. Waarom zou je genezen moeten worden? Omdat jij gevoelens hebt die afwijken van de normen die je omgeving hanteert?

Nee, je kunt niet worden 'genezen' van gevoelens voor mensen van hetzelfde geslacht. Er is een grote stapel aan wetenschappelijk bewijs die laat zien dat gevoelens zoals jij die hebt onder andere aangeboren zijn, en dat deze gevoelens niet kunnen verdwijnen door een of ander medicijn of een bepaalde therapie. Maar stel dat die gevoelens wél te genezen zouden zijn, waarom zou je dat dan willen? Vind je het moeilijk tevreden te zijn met de manier waarop God jou heeft geschapen?

God is niet een Sinterklaas of een soort Tovenaar die toverspreuken op aanvraag uitspreekt. Uiteraard is het mogelijk dat God jouw geaardheid kan veranderen (God kan immers alles), maar is het de bedoeling dat je net zolang wacht totdat dat gebeurt? De ervaring leert dat God in (bijna) geen enkel geval geaardheden verandert. Misschien wil God wel dat we leren accepteren wie wij zijn - ook al willen wij soms anders?

Ik zou je hetgeen Lekkerbek al geschreven heeft willen adviseren: probeer hulp te zoeken. Dat kun je in eerste instantie ook doen zonder dat mensen in jouw naaste omgeving daarvanaf weten. Je huisarts (die een geheimhoudingsplicht heeft!) kan jou bijvoorbeeld helpen bij de juiste hulpverlener uit te komen. Het is heel goed dat je een eerste stap gezet hebt en dit anoniem bespreekbaar hebt gemaakt. Het is onverstandig om niet verder te gaan. Het doel en mijn hoop zijn dat je uiteindelijk leert te accepteren wie jij zelf bent, ook al zou je sommige dingen van jezelf liever anders zien. De vraag of mensen met gevoelens voor hetzelfde geslacht een relatie van liefde en trouw kunnen en mogen hebben komt later wel. (Maar, ik kan je nu al zeggen: daar zijn de meningen bij christenen over verdeeld. Je zult te zijner tijd zelf moeten kijken naar alle voor- en tegenargumenten en een goede afweging moeten maken.)

Hopelijk heb je hier iets aan. Je mag mij altijd een privéberichtje sturen om een-op-een hierover door te praten.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor gravo » 10 jan 2017 20:41

Anoniempjess1 schreef:mede gelovigen,

Momenteel heb ik het zwaar, zoals aan de titel te zien ben ik homofiel. MAAR GEEN HOMOSEXUEEL. Ik bid elke avond tot God of ik kan genezen van deze gevoelens? Maar kan dit wel. Dit is geen discussie stelling ik wil gewoon graag een antwoord voor eens en altijd. En alsjeblief neem mij mee ik het gebed. Voor vele mensen klinkt dit als zielig doen. maar ik lijdt sterk hieronder en voel me een minder mens dan iedereen. Bid alsjeblief voor mij want ik weet niet of dit vol te houden is.

Met vriendelijke groet,
Een normale jongen die het momenteel erg zwaar heeft


Voor eens en voor altijd. Dat blijft bij mij hangen. Daaruit proef ik dat je de vraag die je hier openlijk stelt voor jezelf misschien al beantwoord hebt. Voor eens en voor altijd. Daar druk je mee uit dat de beslissingen die je neemt, blijvende beslissingen zijn die niet meer kunnen worden teruggedraaid.

Laat ik je eerlijk zeggen hoe ik er over denk. Ik wijk daarmee wat af van wat veel christenen van reformatorische komaf vinden.
Het onderwerp homofilie is een buitengewoon lastig onderwerp op een forum als Refoweb. Als dit onderwerp aan de orde komt, en dat is al een paar keer gebeurd, dan blijft er na korte tijd alleen nog ruimte voor zeer sterk verwoorde meningen. Het onderwerp is controversieel. Men strijdt voor het eigen standpunt met een grote vurigheid. In dat geweld (dat is de reden dat dit onderwerp vaak toch weer wordt geblokkeerd) is er eenvoudig geen ruimte voor kwetsbare, persoonlijke vragen. Als je met de vragen leeft die je nu stelt, is de kans groot dat je niet echt gehoord wordt.

Mijn eerste advies zou dan ook zijn: zoek een minder openlijke plek voor je vragen, zoek in een kleinere kring naar een antwoord.

Ik meen persoonlijk dat homofilie geen ziekte is. Je kunt het mijns inziens ook niet ontkennen. Je kunt niet zeggen tegen jezelf: "die homofilie, die is er eigenlijk niet". Het is er luid en duidelijk. Wat gebeurt er als je toch een leven leeft waarin iets wat luid en duidelijk aanwezig is, wordt weggehouden, wordt ontkend of als geestelijke afwijking wordt meegetorst? Dan wreekt het zich op een dag. Het is niet alleen de seksualiteit die zich plotseling opdringt en ongecontroleerd naar boven kan komen in zo'n geval. Erger is dat ook alle weggestopte liefdes, alle afgekapte vriendschappen, elke gesmoorde gevoeligheid, iedere vorm van aantrekkingskracht die je voor een ander voelde, kortom alle frustraties van deze onleefbare gebondenheid een uitweg vindt. Verbittering, hardheid, onbuigzaamheid en kilheid kunnen voortkomen uit jarenlang gebrek aan intense en intieme liefde.

Het is niet alleen de seksualiteit die bevredigd moet worden, nee, het is mijns inziens veel sterker de grote hang naar liefde en genegenheid die niet gemist kan worden. Geen mens kan zonder liefde. Je kunt niet je hele leven teren op "een goed gesprek" of op "veel begrip" of op "nou, sterkte hoor". Elk mens verlangt naar aanspraak, naar een thuis, naar een levensgezel, naar liefde, geborgenheid en een intiem samenzijn, waarin je niet meer een rol hoeft te spelen, maar waarin je jezelf bloot kunt geven. Liefde en trouw, dat kan ook in een homoseksuele relatie.
Want hoezo zou een mens het allemaal alleen moeten doen? Het is niet goed dat een mens alleen is.
Daarom heb ik altijd gepleit voor het samenleven van homofiele mensen. Als een pastorale zorg voor mensen die ondanks het hebben van een partner van het gelijke geslacht toch kunnen lijden aan de verdrietigheid die met hun geaardheid gegeven is: dat er geen gezin gevormd kan worden.

Want dat vind ik het moeilijk te dragen gebrek aan homofiele relaties: er blijft altijd een gemis. Er zal geen nageslacht zijn, de liefde verwekt geen leven.
Daarom hou ik ook niet van de term "homohuwelijk", alsof huwelijk alleen gaat om de twee partners. Nee, het huwelijk gaat ook en met name om de kinderen die uit de liefde en de trouw van het huwelijk geboren worden.
Enigszins afwijkend mijn standpunt wellicht. Maar wel eerlijk gemeend.

En wat dat "voor eens en voor altijd" betreft: niet alle dingen zijn voor eens en voor altijd. Iedereen verandert, de tijd haalt je in, ooit zul je terugkijken op deze tijd en zien dat er toch wat veranderd is.
Er is maar één zaak voor eens en altijd, en dat is de liefde.
Dat is dus God Zelf, want Hij is liefde.
Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid.
Ook dat is voor mij een argument als het gaat om dit onderwerp.
Al had ik alles, maar ik had de liefde niet.........

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor Niagara » 10 jan 2017 21:37

God kan ziekten genezen, maar homofilie is geen ziekte. God kan wel je geaardheid veranderen, maar doet dit in de meeste gevallen niet. Ik ken een geval waarin dit wel gebeurd is, maar daartegenover staan er veel meer waarbij het niet gebeurt. Als het altijd zou gebeuren zou het immers ook geen wonder meer heten. Je kunt God bidden om de homofiele gevoelens van je weg te nemen, maar vaak is een gebed om de kracht te kunnen dragen wat jouw last hierin is een passender gebed.
Je geaardheid leren accepteren is vaak een lang proces.
Ik hoop dat je in je omgeving iemand hebt waar je mee kunt praten. Zeker in de wat strenger gereformeerde kringen kun je heel wat onbegrip over je heen krijgen, en helaas ook veel (voor)oordelen. Ik hoop dat die je niet het zicht benemen op een liefhebbende God, een vergevende God die jouw worsteling ziet. God haat de zonde, maar houdt van de zondaar. Ook van jou. Je hoeft niet al je zonden zelf op te lossen voordat je 'goed genoeg' bent om naar God te kunnen komen. Juist met je zonden mag je naar hem toekomen, Jezus heeft ook jouw zonden aan het kruis gedragen. Hij zal je niet wegsturen omdat je gedachten hebt die je als zondig ervaart. Alle mensen hebben die. Dat ze bij jou het naampje homofilie hebben, maakt je wellicht een makkelijk mikpunt van spot voor mensen, maar God is er niet op uit jou te bespotten. Hij wil een relatie met je en houdt van je. Zonden staan daartussen in de weg, daarom heeft Hij Jezus gezonden om die te dragen, door Jezus staan ze niet meer in de weg tussen jou en God. Alles wat je moet doen is Jezus als jouw verlosser accepteren. Dan is die genade ook voor jou en mag je onbevangen bij God komen. Er is geen zonde te groot om ermee naar Hem toe te kunnen komen. Als je naar Hem toegaat mag je ook bidden om inzicht in hoe je naar Zijn wil kunt leven. God heeft jou ook gemaakt als mens, met een wens om lief te hebben en te worden liefgehad. Hij kent je verlangens en behoeftes. Neem God mee in je zoektocht naar de juiste weg hierin voor jou.
Afbeelding

Anoniempjess1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jan 2017 18:03

Re: Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor Anoniempjess1 » 10 jan 2017 22:02

Fantastische reageerders,

Ik had niet verwacht dat er zoveel steun zou zijn. Ik heb nagedacht over de situatie en heb gisteren ook contact opgenomen Eleos om dit alles te kunnen verwerken en mezelf kan gaan zoeken. Ik vond het fijn dat ik veel verschillende reacties las, ook vind ik het fijn dat u allen mij heeft laten inzien dat ik ook een normaal persoon ben. Ik las zoveel verschillende reacties en het verblijde mij dat ik niet werd afgeschreven door christenen.

Bedankt dat jullie mijn vraag hebben beantwoord. Ik zag veel mooie antwoorden en nogmaals dit geeft mij zoveel blijdschap. Ik weet dat dit nog een strijd wordt maar ik weet ook zeker dat ik dit samen met God aankan.

Ik bedank u nogmaals allen voor de hartverwarmende berichten. Ik hoop dat God u allen zal zegenen.

Groeten,
De NORMALE jongen!

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor lekkerbek » 11 jan 2017 07:46

Goed te lezen dat je contact hebt vezocht met Eleos, en dat het na de reacties lichter om je heen wordt. Je zult soms tegen muren aanlopen want niet iedere christen kan met zo'n situatie omgaan, maar dat zegt dan alles over hun dan over jou! Ik hoop dat je dat op zo'n moment ook kunt zien! Maar ik wens je natuurlijk toe dat je alleen maar tegen de juiste personen aanloopt die je waarderen om wie je bent! Ook daar mag je om bidden!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 jan 2017 08:36

Anoniempjess1 schreef:Fantastische reageerders,

Ik had niet verwacht dat er zoveel steun zou zijn. Ik heb nagedacht over de situatie en heb gisteren ook contact opgenomen Eleos om dit alles te kunnen verwerken en mezelf kan gaan zoeken. Ik vond het fijn dat ik veel verschillende reacties las, ook vind ik het fijn dat u allen mij heeft laten inzien dat ik ook een normaal persoon ben. Ik las zoveel verschillende reacties en het verblijde mij dat ik niet werd afgeschreven door christenen.

Bedankt dat jullie mijn vraag hebben beantwoord. Ik zag veel mooie antwoorden en nogmaals dit geeft mij zoveel blijdschap. Ik weet dat dit nog een strijd wordt maar ik weet ook zeker dat ik dit samen met God aankan.

Ik bedank u nogmaals allen voor de hartverwarmende berichten. Ik hoop dat God u allen zal zegenen.

Groeten,
De NORMALE jongen!

Fijn dat je er iets aan hebt!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor benefietdiner » 12 jan 2017 10:22

Wat mij aansprak in dit topic was de topictitel ‘Homofiel, GEEN HOMOSEXUEEL’.

Ik vroeg mij af wat de topic starter daar mee bedoelde omdat hij 'GEEN HOMOSEXUEEL' met hoofdletters scheef en dit dus wilde benadrukken, tenminste dat neem ik aan (het kan dat zijn caps lock aan stond maar dat geloof ik niet, hoewel dit later veranderd is in normaal letter type).

Toch klopt de topictitel niet want homofiel is een verouderd woord voor homoseksueel.

Homofilie betekent gerichtheid op vriendschap met een persoon van het eigen geslacht.

Anders dan bij homoseksualiteit hoeft er bij zo'n vriendschap geen seksueel verlangen op te treden.

Daardoor maken sommigen het onderscheid dat een homofiel dezelfde seksuele gevoelens heeft als een homoseksueel, maar ze niet in de praktijk brengt.

Dat is echter een onjuiste interpretatie van het woord.

Platonische homo is daarvoor een betere term(Wikipedia).

Platonische liefde of een platonische relatie is in het hedendaagse denken een liefdesrelatie waaraan geen seksueel handelen (lichamelijke liefde) of begeerte te pas komt: een innige vriendschap, een liefde zonder lichamelijke wensen.

Het zou kunnen dat de topicstarter dit bedoelt?

Naar Plato's idee was de platonische liefde de hoogste trap van liefde, in tegenstelling tot lichamelijk begeren en seks, die hij als een eerste trap beschouwde. Van daaruit kon de mens een hogere trap bereiken door de liefde voor de juiste levensinstellingen, voor de wetenschap, en voor goede gedachten.


De platonische liefde was de hoogste trap: het in elk mens aangeboren streven en begeren naar zaken als schoonheid, waarheid, en uiteindelijk goddelijkheid. Deze trap bereikten slechts weinig mensen.

Diegenen die zich intensief met dit streven bezighielden noemde Plato filosofen (Wikipedia).

De Bijbel beschrijft een platonische liefde (hoewel zo niet genoemd) tussen David en Jonatan in 1 Samuël 18:1 Het geschiedde nu, als hij geëindigd had tot Saul te spreken, dat de ziel van Jonathan verbonden werd aan de ziel van David; en Jonathan beminde hem als zijn ziel.

3 Jonathan nu en David maakten een verbond, dewijl hij hem liefhad als zijn ziel.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 jan 2017 11:26

Het klopt dat homofiel een verouderde term is.

Het komt denk ik ook omdat er in de gereformeerde gezindte onderscheid wordt gemaakt tussen homo's die celibatair leven en degenen die dat niet doen.
De laatste groep doen in de beleving van (g)refo's zonde, en dus wil topicstarter duidelijk maken dat hij niet tot deze groep behoort.

Maar op zich is dit alles niet echt belangrijk voor topicstarter, toch? 8)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Homofiel, geen homosexueel

Berichtdoor elbert » 12 jan 2017 12:06

Anoniempjess1 schreef:Fantastische reageerders,

Ik had niet verwacht dat er zoveel steun zou zijn. Ik heb nagedacht over de situatie en heb gisteren ook contact opgenomen Eleos om dit alles te kunnen verwerken en mezelf kan gaan zoeken. Ik vond het fijn dat ik veel verschillende reacties las, ook vind ik het fijn dat u allen mij heeft laten inzien dat ik ook een normaal persoon ben. Ik las zoveel verschillende reacties en het verblijde mij dat ik niet werd afgeschreven door christenen.

Bedankt dat jullie mijn vraag hebben beantwoord. Ik zag veel mooie antwoorden en nogmaals dit geeft mij zoveel blijdschap. Ik weet dat dit nog een strijd wordt maar ik weet ook zeker dat ik dit samen met God aankan.

Ik bedank u nogmaals allen voor de hartverwarmende berichten. Ik hoop dat God u allen zal zegenen.

Groeten,
De NORMALE jongen!
Beste normale jongen,
ik neem aan dat hiermee dit topic afgesloten kan worden? Dat doe ik bij deze. Als je wenst dat het heropend wordt, stuur dan maar een pb aan mij.
Ik wens je veel sterkte met Gods zegen en nabijheid toe op je levensweg!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 27 gasten