Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 11 jan 2017 12:02

Chaya schreef:Soms zijn mensen zich helemaal niet bewust dat ze de naam van God als stopwoordje gebruiken (g*d ja).
Als het echt grove vloeken zijn, zeg ik er altijd iets van.
Meestal zijn het verbasteringen (in de vorm van jeetje, jeminee) die laat ik maar gaan.

Vind het schokkend om dit hier zo op te schrijven (want al lezend onbewust, spreek je dit al gauw uit, ik wel tenminste, want het wordt je aangereikt om als je dit zo leest zelf het * in te gaan vullen.)
Met welk nut dit hier zo te plaatsen
#ik ben ruimdenkend, maar heb hierin zeer veel moeite ivm de onnodigheid#

Dan het onderwerp de Reformatorische cultuur is een gesloten wereld, daar is al veel over gezegd inmiddels.
Sowieso is de Refo cultuur gesloten, dat maakt men er zelf van.
Eigen refo scholen eigen refo bewegingen (als je niet aan het plaatje voldoet, kom je er ook niet tussen)
Dat blijkt zelfs op internet met een eigen Refoforum (niet deze maar die andere waar je zo de deur gewezen wordt ook als je getuigd van de Heere Jezus Christus en die gekruisigd maar dit niet in de juiste vorm of door menselijk bedachte regeltjes inhoud geeft.)
Om te onthouden.
Geloven doe je met hart en ziel en verstand. Er is een relatie tussen God en mens via de Middelaar Jezus Christus is dit mogelijk uit genade alleen.
Enkel de Heere Jezus maakt vrij, Enkel in Christus kan een mens behouden worden (en dus geen ene kerk, dominee, refo kerk of refo beweging of cultuur of bepaalde regeltjes normen of waarden e.d kan dit)
"Gelooft in de Heere Jezus Christus en u/jij zult Eeuwig Leven!"
Een hoopvolle Toekomst wacht in Hem, voor een ieder die in Hem gelooft
Dus ook die christen mens buiten de refowereld, of die man of vrouw waar je het nooit van had verwacht.
De Refowereld kan sommige christenen zeker tot houvast zijn, maar het mag nimmer en temeer een doel op zich worden.
De Heere Jezus was onder de mensen (gelovigen en vooral niet gelovigen)
De opsluitcultuur is zeer fout.
de kloof tussen de refo gelovige en de ongelovige wordt mijlen groot. (het is al ernstig dat de kloof tussen de refo gelovige en andere christenen al groot is soms.)
Triest.
Ik geloof in de Heere Jezus Christus en weet dat Hij mijn ziel bemint en elke keer dat ik me begeef temidden van de mensen tijdens mijn werk, uitgaan, hobbies enz... temidden van meest ongelovigen ervaar ik de Kracht van Hem hierin om op de manier die God mij geeft, Zijn Licht uit te dragen (en dat is absoluut niet door uiterlijkheden in kleding, of bijbelteksten)
Welnee, juist niet.... je onderscheidt jezelf het beste door gewoon jezelf te zijn en te leven van je eigen overtuiging in Geloof en geleid door de Helper, de Heilige Geest.
En je bent er gewoon zoals je bent, met al de fouten die je toch weer maakt in een gebroken wereld, maar als de kansen voor doen om te getuigen van Hem, doe je dat.
En men weet het heel goed hoe je over de dingen denkt op den duur hierin (zonder te hoeven preken oid)
Hoe veelvuldig ik wel niet de vooroordelen die ongelovigen hebben over de kerk, kerkmensen zoals ze het noemen hebben (het beeld wat de ongelovige hebben, en ze zijn ontzettend kritisch en terrecht, over kerkmensen, over vroomheid, schijnheiligheid, uiterlijkheden e.d.)
De Heere Jezus geeft ons ook de opdracht:
NIET : Gaat heen, blijft als gelovigen onder elkaar (de kans om in slaap te vallen is dan groot)
WEL: Gaat heen, de wereld in en verkondig het Evangelie (dat is toch je grootste verlangen om hetgeen je vol van bent op anderen over te brengen oftewel Getuigen)



Heerlijk Evangeliewoord - (Joh189)
1
Heerlijk Evangeliewoord:
Jezus neemt de zondaars aan!
Hoe ver ook verdwaald van God,
vrij mag elk tot Jezus gaan.

Koor:
Roept dit woord aan allen toe:
Jezus neemt de zondaars aan!
Roept verblijd aan allen toe:
Jezus neemt de zondaars aan!
2
Komt tot Hem, Hij geeft u rust,
blijft niet langer verre staan;
dat u niets weerhoud' van Hem,
Jezus neemt u, zondaars aan.
3
En als ik Hem eens zal zien
en ik voor Zijn troon zal staan,
zal mijn lied voor eeuwig zijn:
Jezus nam m' als zondaar aan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Dies

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 11 jan 2017 12:09

Johan100 schreef:Topicstarter heeft het over meer gesloten dan vroeger. Ik vraag me af of dat zo is. Nu is Dies wel een paar jaar ouder (2x ) dan mij. Als je over 35 jaar geleden of meer spreekt, toen was Nederland veel minder dicht bevolkt, veel minder allochtonen en vermoedelijk veel meer mensen die iets met het christendom hadden en ook naar een kerk gingen, dus misschien ook minder gesloten waren. Dus wat verstaat men onder vroeger. Dies doelt denk ik op de laatste 20 jaar.

Het is inderdaad wel steeds meer geworden. In mijn jeugd was er nog niet eens een refozuil. Die begon pas te ontstaan na mijn twaalfde. Op zondag naar de GerGem en door de week in de klas samen met gereformeerde, vrijgemaakte en hervormde kinderen. Daarom ben ik ook in de gelegenheid om een grote verandering te constateren met vroeger. Inderdaad waren er destijds verhoudingsgewijs meer christenen maar tegelijkertijd was de rechterflank van de GG minder geïsoleerd van de rest. Ik prijs me er gelukkig mee om op die manier te zijn opgegroeid.

Het is inderdaad niet nodig om altijd weer het gesprek aan te gaan. Dat doe ik ook niet. Maar het is volgens mij toch wel heel ongezond als reformatorische mensen zich zo afzonderen in een eigen subcultuur. En ook de neiging hebben om van werkkring te veranderen door toedoen van een ongemakkelijke sfeer in een seculiere werkomgeving. Dat staat toch niet in verhouding met wat andere christenen elders in de wereld meemaken. 215 miljoen christenen (van de 2,48 miljard) worden vervolgd. Dat is ruim 8,5%. En dat aantal neemt alleen maar toe. In vergelijking daarmee is onze situatie bijzonder comfortabel. Misschien hebben wij als westerse christenen dit ongemak juist nodig als beproeving. De vraag is dan of we er voor mogen weglopen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2017 12:43

lekkerbek schreef:En na jaren gevloek kan ik er gewoon niet meer zo tegen. Prima als een ander dat wel kan!

Zo bedoelde ik het niet lekkerbek.
Ik heb een familielid dat ongelooflijk vaak vloekt. Steeds wordt hij daar op gewezen en niet alleen door mij.
Maar het helpt maar voor even.
Mijn tenen stonden iedere keer krom in mijn schoenen en zweet in mijn handpalmen.
Ik heb toen tegen hem gezegd: als je het niet kunt laten om zo te vloeken, kom ik niet meer bij je.
Toen meerdere familieleden dit deden, werd het gelukkig minder.
Ik werk niet echt in een team, maar zou er zeker dan wel iets van zeggen hoor. En net zoals je zegt, het helpt niet, dus ga je op zoek naar
ander werk. En dat hoeft niet persé in een chr. instelling te zijn hoor, er zijn ook bedrijven, kantoren, gezondheidsinstellingen waar echt niet
gevloekt wordt.
Ik hoop dat je snel een nieuwe werkkring zult vinden.
Dies schreef:Het is inderdaad wel steeds meer geworden. In mijn jeugd was er nog niet eens een refozuil.

Ik heb op een gewone gereformeerde school gezeten, vergeleken bij nu was dat best "streng". Er was geen refozuil, maar wel een gereformeerde school, een hervormde school, zelfs sportverenigingen waren verzuild. Dus de verzuiling was er wel degelijk, alleen op een andere manier.
Mensen hebben toch behoefte om onder gelijkgestemden te verblijven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dies

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 11 jan 2017 12:51

Chaya schreef:Ik heb op een gewone gereformeerde school gezeten, vergeleken bij nu was dat best "streng". Er was geen refozuil, maar wel een gereformeerde school, een hervormde school, zelfs sportverenigingen waren verzuild. Dus de verzuiling was er wel degelijk, alleen op een andere manier. Mensen hebben toch behoefte om onder gelijkgestemden te verblijven.

Ik heb ook op een gereformeerde school gezeten. Ook best streng en die tijd was het voor gergem mensen ook best eng om zomaar in gesprek te raken met gereformeerden. Maar het gebeurde wel. Daar zorgden de gereformeerden wel voor. Buitenstaanders komen er nu niet eens meer tussen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2017 13:08

Dies schreef:Ik heb ook op een gereformeerde school gezeten. Ook best streng en die tijd was het voor gergem mensen ook best eng om zomaar in gesprek te raken met gereformeerden. Maar het gebeurde wel. Daar zorgden de gereformeerden wel voor. Buitenstaanders komen er nu niet eens meer tussen.

Mijn halve familie kerkt in de gergem, maar die zijn (vaak vanwege hun werk) niet "eng" hoor. :D
Mijn zwager heeft een winkel en die gaat nog wel eens het gesprek aan. Waarom hij niet op zondag verkoopt, of bepaalde artikelen niet in zijn winkel heeft bijv.
Ik denk echt dat het uitmaakt in welk gedeelte of zelfs plaats je kerkt. Er zijn inmiddels vrij open gemeenten, die zelfs aan evangelisatie doen.
En gaandeweg verandert het. Kinderen die op een middelbare school hebben gezeten, stromen lang niet altijd door naar een reform. HBO en de universiteit is "neutraal" (voorzover).
Hogeropgeleiden worden getraind om een stelling te verdedigen.
Ligt het er ook niet aan hoe iemand het zelf van binnen beleeft?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dies

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 11 jan 2017 14:52

Het is zeker wel afhankelijk van de omgeving. In de grote steden bestaat die beslotenheid sowieso niet. Dat verschil was er veertig jaar geleden al met het platteland. En hoger opgeleiden hebben er meestal ook geen last van. Tenminste niet de jongere generatie. Maar niet overal verschuift het in de positieve zin. Uitzonderingen bevestigen de regel. Anders had een organisatie als RST nooit voet aan de grond gekregen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2017 15:01

Dies schreef: Uitzonderingen bevestigen de regel. Anders had een organisatie als RST nooit voet aan de grond gekregen.

Ik kom uit een echt reformatorisch gezin, bevindelijk rechts, maar ik had gelukkig nuchtere ouders.
Zij waren wars van eigen kringen.
Mijn pa heeft jaren in de Rotterdamse haven gewerkt, waar gevloekt werd. Hij moest standhouden toen de volcontinue werd ingesteld.
Omdat hij niet op zondag kon werken, dreigde er eerst ontslag, maar omdat 1 direkteur hier diep respect voor had, werd dit teruggedraaid.
Hij ging altijd het gesprek aan, dat hebben wij kinderen van hem geleerd.
Mijn moeder liep altijd met een klein bijbeltje in haar tas, ze kocht er een paar in voorraad en deelde ze dan uit als ze in het openbaar vervoer of een wachtkamer iemand trof die oprecht belangstelling had.
Na haar dood hoorde ik dat het iemand tot Zegen is geweest en deze man is werkelijk bekeerd van kroeg naar kerk.

Ik denk dat achter deze geslotenheid een stuk angst schuilgaat. Denk je ook niet Dies?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2017 15:24

Chaya
Je spreekt met trots over je ouders en met recht!
Mooi verhaal over de bijbeltjes van je moeder.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2017 16:31

schaapje schreef:Chaya
Je spreekt met trots over je ouders en met recht!
Mooi verhaal over de bijbeltjes van je moeder.

Trots is niet misschien helemaal het goede woord. :wink:
Wij wisten dit niet eens van die bijbeltjes, ze liep daar zeker niet mee te koop. Veel is pas aan het licht gekomen na het overlijden van mijn ouders.
Het heeft ons geleerd dat wij kunnen (helpen) zaaien, maar dat God de wasdom geeft en dat het niet gaat om onze eer maar om Zijn eer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Dies

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 11 jan 2017 17:05

Chaya schreef:Ik denk dat achter deze geslotenheid een stuk angst schuilgaat. Denk je ook niet Dies?

Mooi verhaal! Ik probeer er achter te komen wat er achter de geslotenheid zit. Ik vermoed ook dat het te maken kan hebben met angst of schaamte.
In mijn jeugd was het frappante bij de omgang met gereformeerden dat zij daar helemaal geen last van hadden. Ze spraken frank en vrij over hun geloof en ook heel open en vertrouwelijk naar ons toe. Ik kan me nog goed herinneren dat die houding bewondering oogstte bij ons Gergem-gezin.

Ook op de Gereformeerde school werd ons geen strobreed in de weg gelegd. Toen er een reformatorische school kwam op het dorp was de reactie bij de gereformeerden dat die school overbodig was: er bestond immers al goed gereformeerd onderwijs. Hoewel het een synodaal gereformeerde school was, was er ook een bevindelijk gereformeerde en een vrijgemaakt gereformeerde leerkracht. Die ruimte was er gewoon.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Johan100 » 11 jan 2017 21:30

Dies schreef:
Het is inderdaad wel steeds meer geworden. In mijn jeugd was er nog niet eens een refozuil. Die begon pas te ontstaan na mijn twaalfde. Op zondag naar de GerGem en door de week in de klas samen met gereformeerde, vrijgemaakte en hervormde kinderen. Daarom ben ik ook in de gelegenheid om een grote verandering te constateren met vroeger. Inderdaad waren er destijds verhoudingsgewijs meer christenen maar tegelijkertijd was de rechterflank van de GG minder geïsoleerd van de rest. Ik prijs me er gelukkig mee om op die manier te zijn opgegroeid.


naar de GerGem en door de week in de klas samen met gereformeerde
Gereformeerde Gemeente zijn toch gereformeerden?
maar tegelijkertijd was de rechterflank van de GG minder geïsoleerd
Wat betekend rechterflank van GG?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Dies

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 11 jan 2017 23:04

Johan100 schreef:Wat betekend rechterflank van GG?

Woon jij op een of andere verre planeet ergens ver voorbij een zwart gat?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Johan100 » 11 jan 2017 23:40

Nee hoor, DIes. En ook niet in een hutje op de hei of op de zuidpool of een andere onbereikbare locatie.
Bedoel je de mensen die altijd op de rechtervleugel zitten in de kerk?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Johan100 » 12 jan 2017 00:04

Ik vond hier een uitleg met een treffend slot in het antwoord. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/188 ... -gezindte/
Eigenlijk is het dan 'Reformatorische cultuur is verdeeld in subculturen en een deel is misschien een gesloten wereld' o.i.d..?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Chaya » 12 jan 2017 14:37

Dies schreef:Mooi verhaal! Ik probeer er achter te komen wat er achter de geslotenheid zit. Ik vermoed ook dat het te maken kan hebben met angst of schaamte.
In mijn jeugd was het frappante bij de omgang met gereformeerden dat zij daar helemaal geen last van hadden. Ze spraken frank en vrij over hun geloof en ook heel open en vertrouwelijk naar ons toe. Ik kan me nog goed herinneren dat die houding bewondering oogstte bij ons Gergem-gezin.

Het heette ook wel opgewekt gereformeerd en bekommerd bevindelijk (hoeft niet persé GG te zijn).
Het heeft allemaal te maken met het toeëigenen van het Heil. In bepaalde kringen moet de taal voldoen aan specifieke kenmerken (uitdrukkingen). Tezamen met de uiterlijkheden. (de vruchten)
Ik sprak laatst met een oude man, was ouderling geweest in de GG en zelfs op zijn leeftijd was het toch nog: och mocht het zo zijn.

Heel bescheiden en terughoudend vertelde hij dingen uit zijn leven.
Het lijkt er dan op of zo iemand bang is dat het "doorgeprikt" dan wel gewantrouwd wordt.
Bij de jongere generatie zie je dat veel minder. Die hebben veel meer zekerheid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten