Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef: Maar is het nodig om twee dagen Kerst te vieren?
benefietdiner schreef:Ik stel voor om het een week lang te vieren niet om indirect te feesten (ook wel) maar om te verkondigen. Dat kun je toch niet op dat Hij de kosmos alzo lief gehad heeft dat God ons dat Kind gegeven heeft voor de verlossing voor ons allemaal!
Spreeuw schreef:Dan zouden we op z'n minst ook een week lang Pasen moeten vieren... Lees 1 Korinthe 15:17.
Spreeuw schreef:Vandaag (26 december) is het Tweede Kerstdag. Tweede Kerstdag is in veel landen (onder andere in Nederland) een officiële feestdag. Maar is het nodig om twee dagen Kerst te vieren? Volgens deze pagina is er in Amerika namelijk maar één Kerstdag: http://nos.nl/op3/artikel/2150159-waaro ... stdag.html
Chaya schreef:suikerfeestjesdag
Chaya schreef:n Amerika hebben ze ook andere vrije dagen, o.m.Thanksgiving, dat wij weer niet vieren
hans0166 schreef:de manier waarop je dit schijft vind ik beneden alle peil.
Marnix schreef:Als ze nou gewoon het suikerfeest als extra vrije dag erbij doen.
Spreeuw schreef:Vandaag (26 december) is het Tweede Kerstdag. Tweede Kerstdag is in veel landen (onder andere in Nederland) een officiële feestdag. Maar is het nodig om twee dagen Kerst te vieren? Volgens deze pagina is er in Amerika namelijk maar één Kerstdag: http://nos.nl/op3/artikel/2150159-waaro ... stdag.html
Het kerstfeest komt niet in de Schrift voor. De eerste christenen kenden het feest niet. In de eerste drie eeuwen vierden christenen alleen het paasfeest, de gedachtenis aan de opstanding van de Heer Jezus. Verder waren er geen geen andere jaarlijkse dagen waarop heilsfeiten gevierd werden.
In de derde eeuw ontstond in de kerk van Alexandrië, een stad in Egypte, het epifaniefeest (epifanie = verschijning) op 6 januari, waarop zowel Christus’ geboorte als Zijn eerste optreden (doop in de Jordaan, bruiloft te Kana) gevierd werd. Het epifaniefeest is een verchristelijking van een heidens-Egyptisch feest. Op 6 januari waren de Egyptenaren gewoon de maagdelijke geboorte van de zonnegod Aion te vieren. Nog altijd viert men in de Oosters-Orthodoxe Kerk – en in landen waar deze kerk domineert– op 6 januari het kerstfeest.
De kerk in het Westen ging op 25 december het geboortefeest vieren, voor het eerst in Rome in het jaar 336 of 354. Het kerstfeest werd spoedig populair in heel de christelijke kerk. Sinds de vierde eeuw wordt het volop gevierd. De viering van het kerstfeest breidde zich vanuit Rome uit naar de rest van Italië, Noord-Afrika, Spanje en het oosten.
Tijdens de middeleeuwen waren het kerstfeest en de andere christelijke feestdagen vermengd met allerlei heidense gewoonten en gebruiken.
De Reformatie stond afwijzend tegenover de viering van het kerstfeest. Om de heidense elementen en omdat het onderhouden van christelijke feestdagen geen goddelijk gebod was.
Niet alle gereformeerden waren even vastberaden en principieel tegen de kerstviering. Guillaume Farel wees de viering als menselijke instelling resoluut af. Johannes Calvijn echter was geen principieel tegenstander, zolang de vieringen maar vrij van on-Bijbelse elementen en van bijgeloof waren. Toen de Geneefse overheid besloot de feestdagen af te schaffen, preekte Calvijn op de zondag vóór Kerst over Christus’ geboorte.
In de protestantse Nederlanden was men aanvankelijk tegen het vieren van het „in een vuile webbe van heidens bijgeloof gesponnen kerstfeest.” De Dordtse synode van 1574 maande de kerken de kerstviering af te schaffen en –geheel in lijn met Calvijn– de zondag vóór Kerst te preken over de geboorte van Christus. Tevens moest men het volk onderwijzen waarom deze feestdag niet langer onderhouden werd.
Het bleek niet eenvoudig om het kerstfeest af te schaffen. De wereldlijke overheid verzette zich er dikwijls tegen. En waar de kerstfeestviering wel werd afgeschaft, zochten velen daarvoor in de plaats onchristelijk vermaak of gingen bij de rooms-katholieken ter kerke. Dat was natuurlijk niet de bedoeling van de Dordtse synode.
Ook in de 17e eeuw bleef het een twistappel. De voorman van de Nadere Reformatie, Gisbertus Voetius (1589-1676), keerde zich tegen de kerstfeestviering, maar ter wille van de lieve vrede preekte hij dan wel. Veel feller was de tegenstand van zijn leerling Jacobus Koelman (1632-1695). In woord en geschrift hamerde deze er voortdurend en uitermate fel op dat de christelijke feesten menselijke instellingen waren die noch in de Schrift noch door de apostelen geboden zijn. De feestdagen zouden een devaluatie van de sabbatsviering betekenen. Bovendien vond Koelman het onderhouden van feestdagen joods, heidens en rooms.
Marnix schreef:Als ze nou gewoon het suikerfeest als extra vrije dag erbij doen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten