Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 18 dec 2016 13:41

Chaya schreef:Bedoel je nu van een vrouw of van een man?
Sorry hoor, maar mijn hart gaat niet sneller slaan van een man in korte broek. Korte broek hoort op het voetbalveld, op het strand, op de camping en bij kinderen totdat ze de volwassen leeftijd bereiken.


Ik bedoel van een man, maar heel serieus was dit niet bedoeld.
Wel raar dat er een leeftijdsgrens zit verbonden aan het dragen van een korte broek.
Dat was op mijn middelbare school ook, in de brugklas mocht het nog wel en daarna ineens niet meer. ](*,)
Raar beleid, ik bepaal zelf wel wat voor broek ik aandoe.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2016 17:15

In dat geval wil ik heel graag worden als een kind ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor mohamed » 18 dec 2016 18:24

Zodra een korte broek niet mag trek ik er direct een aan als het weer het enigszins toelaat. Ik laat me ook echt niet door anderen voorschrijven wat ik draag. En veel van de trainisjasjes die ik nu nog aanheb heb ik twintig jaar geleden gekocht. Topkwaliteit dus en ik draag nagenoeg niks anders: *censuur* mode.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2016 16:27

pindas83 schreef:Wel raar dat er een leeftijdsgrens zit verbonden aan het dragen van een korte broek.

Ik heb geen leeftijdsgrens genoemd, in die zin, ik had het genuanceerd met plaats en gelegenheid!
Kinderen kunnen onder vrijwel alle omstandigheden een korte broek dragen, het wordt potsierlijk als de meester en de dominee dit ook doet.
pindas83 schreef:Raar beleid, ik bepaal zelf wel wat voor broek ik aandoe.

Prima! Dat bepaal ik dus ook. :mrgreen:
Maar ik bepaal ook zelf of ik het al of niet smakelijk vind om smans kniëen te moeten aanschouwen onder een trendy, sportieve of slecht gekozen korte broek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2016 16:57

Dat mag. Iets niet mooi vinden is prima. Iemand op basis van kleding veroordelen niet. Zolang je dat niet doet is er niets aan de hand. Smaken verschillen nou eenmaal. Probleem is dus dat veroordelen op basis van uiterlijkheden zo vaak voorkomt en dat is jammer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 19 dec 2016 16:59

mohamed schreef:En veel van de trainisjasjes die ik nu nog aanheb heb ik twintig jaar geleden gekocht.


Dag Mo, een korte sabbathical genomen?
Maar, twintig jaar geleden zeg je? :-k....
Cavello of Aussi? :mrgreen:

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 19 dec 2016 17:08

Chaya schreef:Ik heb geen leeftijdsgrens genoemd, in die zin, ik had het genuanceerd met plaats en gelegenheid!
Kinderen kunnen onder vrijwel alle omstandigheden een korte broek dragen, het wordt potsierlijk als de meester en de dominee dit ook doet.

Als ze in functie zijn kan ik daar in meekomen.

Prima! Dat bepaal ik dus ook. :mrgreen:
Maar ik bepaal ook zelf of ik het al of niet smakelijk vind om smans kniëen te moeten aanschouwen onder een trendy, sportieve of slecht gekozen korte broek.


Dat mag je ook Chaya d:)b Verder zij iedereen ten volle verzekerd met of zonder korte broek!

mohamed

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor mohamed » 21 dec 2016 01:13

mohamed schreef:En veel van de trainisjasjes die ik nu nog aanheb heb ik twintig jaar geleden gekocht.

pindas83 schreef:Dag Mo, een korte sabbathical genomen?

Ik lees nog wel eens mee, maar reageren heb ik vaak geen zin in.
pindas83 schreef:Maar, twintig jaar geleden zeg je? :-k....
Cavello of Aussi? :mrgreen:

Nike en Adidas. ;)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor mona » 22 dec 2016 21:34

Marnix schreef:God ziet je toch altijd, waar je ook bent? Ik voel me niet bezwaard om in mijn ondergoed te bidden, wel om in mijn ondergoed in de kerk te zitten of over straat te lopen.

Ik denk daar toch anders over.
Als ik ga bidden maak ik bewust de keuze om een Heilige God te naderen. Dat mag ik met vrijmoedigheid doen, door het bloed van de Heere Jezus Christus. In de Zoon mag ik naderen tot Mijn Vader in de hemel. Hij is Heilig. Daarom bedek ik mij.

Ik heb het hier over de bewuste en dagelijkse gebedstijden.
Een gebed in nood, of een spontane uiting van blijdschap kunnen op alle momenten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2016 12:40

Oke. Mooi dat je dat doet. Het is een andere insteek dan die ik kies. Hij is heilig en woont en de hemel maar Hij is ook je Vader en Hij woont met Zijn geest in je hart. Dat geeft mij het gevoel dat Hij je door en door kent, Hij heeft je gemaakt, je hebt geen geheimen voor Hem. En kind hoeft zoch niet aan te kleden maar kan zo in nachtkledij of hoe dan ook naar zijn/haar vader toegaan.

In het oude verbond was er bedekking nodig om in de voorhof te mogen komen en voor de priesters om in het heilige te komen en voor de hogepriester om in het heilige der heiligen te komen vanwege onze zonden tegenover Gods heiligheid. Maar Jezus Christus bracht een nieuw verbond en droeg onze zonden, onze onheiligheid weg en daarom geloof ik dat we nu naar God mogen gaan met vrijmoedigheid. Dat je ook kan bidden onder de douche of voor het slapengaan, in mijn geval in een t-shirt en onderbroek. Zie Hebreeen 9 en 10.

Nogmaals, ik heb er totaal geen moeite mee met hoe jij dit doet, ik zie het alleen iets anders en wilde je graag uitleggen waarom!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4549
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor naamloos » 23 dec 2016 13:31

Eens met Marnix.

Ik geloof niet dat God van ons vraagt om ons te bedekken als we gaan bidden. Maar als iemand dat doet als uiting van respect en hoogachting, dan geloof ik dat God naar die intentie kijkt en daar gewoon blij mee is. Hij ziet het hart aan.
Misschien moet hij wel een beetje glimlachen om onze bedenksels. (we hebben vast allemaal wel iets)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor MoesTuin » 23 dec 2016 15:48

Inderdaad Naamloos en Marnix.
En zo zijn er nog vele door mensen bedachte regeltjes , die als allemaal mini wetjes gehanteerd worden.
Om alleen maar on topic naar dit onderwerp terug te gaan, roklengte, broek mag niet? waarom niet?
Gelukkig mag je bij onze God en Vader gewoon komen zoals je bent, niks meer en niks minder.
Hij kijkt naar je hart (niet naar uiterlijkheden)
Harten zaken, daar gaat hét om!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2016 17:03

naamloos schreef:Ik geloof niet dat God van ons vraagt om ons te bedekken als we gaan bidden. Maar als iemand dat doet als uiting van respect en hoogachting, dan geloof ik dat God naar die intentie kijkt en daar gewoon blij mee is. Hij ziet het hart aan.

En wat doen we dan met deze tekst?
En als een vrouw bidt of profeteert zónder hoofddoek om haar hoofd, heeft ze geen respect voor haar hoofd (= haar man). Als een vrouw geen hoofddoek om heeft, is dat net zo erg als wanneer ze kort haar heeft zoals een hoer. Want als een vrouw geen hoofddoek omdoet, kan ze net zo goed haar haren kort laten knippen. Maar als het een schande is voor een vrouw om kort haar te hebben, dan moet ze een hoofddoek omdoen
1 Kor. 11

Maar de innerlijke houding is belangrijker dan de uiterlijke. We kunnen netjes gekleed zitten en toch onheilig bidden, of ongeinteresseerd, op de automatische piloot.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2016 18:21

Chaya, waar gaat dat hoodstuk waar je uit citeert om? Het gaat om de gemeente. Waar je dus met elkaar te maken hebt. Nou kan je je afvragen of die tekst over het hier en nu gaat of over de situatie in Korinthe, waarom heeft een vrouw anders alleen geen respect voor haar man als ze in de gemeente haar hoofd niet bedekt? Maar het is wel duidelijk dat het om de erediensten gaat en niet over thuis. Vrouwen die hoofdbedekking hebben in de kerk doen thuis geen hoofddeksel op als ze gaan bidden. En daar hebben we het hier over, over thuis biddem, bijvoorbeeld op je slaapkamer. En dan zegt de tekst die je aanhaalt niet dat je je moet bedekken als je bidt en dasr had Naamloos het over.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4549
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor naamloos » 23 dec 2016 18:26

Chaya schreef:En wat doen we dan met deze tekst?
En als een vrouw bidt of profeteert zónder hoofddoek om haar hoofd, heeft ze geen respect voor haar hoofd (= haar man). Als een vrouw geen hoofddoek om heeft, is dat net zo erg als wanneer ze kort haar heeft zoals een hoer. Want als een vrouw geen hoofddoek omdoet, kan ze net zo goed haar haren kort laten knippen. Maar als het een schande is voor een vrouw om kort haar te hebben, dan moet ze een hoofddoek omdoen
1 Kor. 11
Nou, wat ''we'' met deze tekst doen weet ik niet (wat doe jij ermee trouwens, een hoofddoek op als je bidt?)
Ik weet wél wat ik ermee doe, en dat is hem netjes in de context laten staan, de grondtaal erbij halen plus de historisch culturele achtergrond.
En dan weet ik dat deze tekst hier hartstikke off topic is, want ten eerste gaat het hier over de samenkomst van de gemeente.
En ten tweede betekent 'hoofd' helemaal niet ''haar man'', en ten derde zit respect niet in een hoofddoek, maar in mn hart.
En ten vierde ben ik niet van plan om mn haar kort te laten knippen als ik geen hoofddoek draag.
En ten vijfde ben ik geen hoer als ik kort haar heb en-of geen hoofddoek op mn hoofd heb. :shock:

(En vanuit de grondtekst en de historisch culturele achtergrond weet ik dat ik, ook in de samenkomst, vrij ben om wel of geen hoofddoek te dragen)
Chaya schreef:Maar de innerlijke houding is belangrijker dan de uiterlijke.
En dat is precies wat ik zei.
Chaya schreef: We kunnen netjes gekleed zitten en toch onheilig bidden, of ongeinteresseerd, op de automatische piloot.
En er zijn nog meer variaties mogelijk!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten