Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 21:33

Wat zeggen deze teksten dan?

"Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren; maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God." (1 Petrus 3:3-4)

"Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren, maar met goede werken, wat bij vrouwen past
die belijden godvrezend te zijn." (1 Timotheüs 2:9-10)

Openbaring 17:1-6:
En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij en zei tegen mij: Kom, ik zal u het oordeel over de grote hoer laten zien, die aan vele wateren zit. Met haar hebben de koningen van de aarde hoererij bedreven, en de bewoners van de aarde zijn dronken geworden van de wijn van haar hoererij. En in de geest bracht hij mij weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol van godslasterlijke namen was, met zeven koppen en tien horens. En de vrouw was bekleed met purper en scharlaken, en getooid met goud, edelgesteente en parels, en zij had een gouden drinkbeker in haar hand, vol van gruwelen en van onreinheid van haar hoererij. En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde. En ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van de heiligen, en van het bloed van de getuigen van Jezus. En ik was bovenmate verwonderd toen ik haar zag.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor gravo » 15 dec 2016 21:33

pindas83 schreef:@gravo
Mag ik een teiltje?


Ho, ho.
Het thema "teiltje", dat is weer een heel ander en overigens ook erg moeilijk theologisch onderwerp.
Laten we nu niet alles door elkaar halen.
Eerst de roklengte. Voorlopig hebben we onze handen daar vol aan, dunkt me.
Daarna kunnen we eventueel switchen naar "teiltje".

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor gravo » 15 dec 2016 21:37

pindas83 schreef:aha sarcasme, ok dan gaan we wel weer over de eindtijd verder... ik heb ergens nog een aardige berekening liggen volgens mij! Beter?

Nou, nu je het zegt. Ik heb wel eens een woord mogen krijgen, dat je aan de roklengte schijnt te kunnen afmeten hoe dicht we op de eindtijd zitten. Als de rok zeg maar zo hoog komt, dat je...nou ja, laat maar.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor gravo » 15 dec 2016 21:39

Johan100 schreef:Wat zeggen deze teksten dan? (...)

Vlechten, dat mag niet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 15 dec 2016 21:52

Johan100 schreef:Wat zeggen deze teksten dan?

"Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren; maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God." (1 Petrus 3:3-4)
Volgens Petrus zit het em dus niet in het uiterlijk maar hoe het vanbinnen eruit ziet. Dat geeft te denken toch?

"Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren, maar met goede werken, wat bij vrouwen past
die belijden godvrezend te zijn." (1 Timotheüs 2:9-10)

Dus ook geen haarvlecht. Dat is zelfs voor de meest conservatieve refo geen optie. :mrgreen:
Maar ook hier gaat het volgens mij om de
'goede werken', daar ligt volgens mij de nadruk op, niet op het jezelf optutten


Openbaring 17:1-6:
En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij en zei tegen mij: Kom, ik zal u het oordeel over de grote hoer laten zien, die aan vele wateren zit. Met haar hebben de koningen van de aarde hoererij bedreven, en de bewoners van de aarde zijn dronken geworden van de wijn van haar hoererij. En in de geest bracht hij mij weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol van godslasterlijke namen was, met zeven koppen en tien horens. En de vrouw was bekleed met purper en scharlaken, en getooid met goud, edelgesteente en parels, en zij had een gouden drinkbeker in haar hand, vol van gruwelen en van onreinheid van haar hoererij. En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde. En ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van de heiligen, en van het bloed van de getuigen van Jezus. En ik was bovenmate verwonderd toen ik haar zag.


Openbaring zit vol symboliek en beeldspraak. Er wordt een vrouw (dat is een kerk toch gravo?) genoemd die bekleed is met purper, goud etc. maar denk je dan dat de boodschap is dat je in een zwart kleed moet lopen?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 22:00

Ik denk niet dat gravo dit weet.
Ik denk dat gravo een beetje een zelfbenoemde theoloog is, nietwaar?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 15 dec 2016 22:00

gravo schreef:Als de rok zeg maar zo hoog komt, dat je...nou ja, laat maar.

gravo


Dat zou inderdaad het einde zijn

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 22:19

Er komt een hele lange reactie van gravo aan denk ik, pindas83.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2016 22:47

Johan100 schreef:Wat zeggen deze teksten dan?

"Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren; maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God." (1 Petrus 3:3-4)

"Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren, maar met goede werken, wat bij vrouwen past
die belijden godvrezend te zijn." (1 Timotheüs 2:9-10)

Openbaring 17:1-6:
En een van de zeven engelen die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij en zei tegen mij: Kom, ik zal u het oordeel over de grote hoer laten zien, die aan vele wateren zit. Met haar hebben de koningen van de aarde hoererij bedreven, en de bewoners van de aarde zijn dronken geworden van de wijn van haar hoererij. En in de geest bracht hij mij weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood beest, dat vol van godslasterlijke namen was, met zeven koppen en tien horens. En de vrouw was bekleed met purper en scharlaken, en getooid met goud, edelgesteente en parels, en zij had een gouden drinkbeker in haar hand, vol van gruwelen en van onreinheid van haar hoererij. En op haar voorhoofd stond een naam geschreven: Geheimenis, het grote Babylon, de moeder van de hoeren en van de gruwelen van de aarde. En ik zag dat de vrouw dronken was van het bloed van de heiligen, en van het bloed van de getuigen van Jezus. En ik was bovenmate verwonderd toen ik haar zag.


Die eerste twee teksten zeggen dat je mensen niet moet beoordelen op hun kleding. En wat doe jij vervolgens? Je gaat dingen roepen als: dit mag je niet aan, dat mag je niet aan. Je hebt niks van die teksten begrepen. Als je snapt wat er wordt bedoeld met dat iemands sieraad niet in kleding zit maar in hele andere zaken, sta je niet gelijk met je oordeel klaar als iemand een korte broek draagt of kleding die in jouw ogen niet netjes genoeg is.

Tjonge, je bent wel goed in het veroordelen van iedereen die niet is zoals jij. Vier ie Sinterklaas, dan ben je een leugenaar, heb je een kerstboom, dan ben je een afgodendienaar, draag je een korte broek in de kerk, dan kan je beter wegblijven. Dat is sooooo dom.... en jij doet het als een van de weinige christenen wel goed. Je hebt het getroffen met jezelf. Stop eens met uiterlijke randzaken tot hoofdzaak verheffen, te doen alsof dat het belangrijkste, het sieraad van een christen is. Dat kan je in ieder geval van die tekst van Paulus leren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 15 dec 2016 22:52

Johan100 schreef:Ik denk niet dat gravo dit weet.
Ik denk dat gravo een beetje een zelfbenoemde theoloog is, nietwaar?


Geen idee, betaalt dat goed?

Maar ik neem aan dat je me groot gelijk geeft en we het weer gewoon eens zijn, aangezien je verder niet reageert? :wink:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 22:53

Ho ho, marnix niet op de man spelen. Gewoon inhoudelijk reageren. Je verbind allerlei conclusies aan mijn reacties die niet waar zijn.
Bovendien interpreteer je de teksten naar mijn mening niet juist.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 22:57

pindas83 schreef:
Geen idee, betaalt dat goed?

Maar ik neem aan dat je me groot gelijk geeft en we het weer gewoon eens zijn, aangezien je verder niet reageert? :wink:

Dat was niet serieus bedoeld. Dat weet gravo denk ik wel. N.a.v. zijn ironische berichtjes.

Als ik niet gelijk reageer wil het niet zeggen dat ik het met je eens ben.....

Soms kun je beter zwijgen :wink:

Het verbaasd me wel dat teksten zo uit hun verband getrokken worden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 15 dec 2016 23:06

Johan100 schreef:
Als ik niet gelijk reageer wil het niet zeggen dat ik het met je eens ben.....

Soms kun je beter zwijgen :wink:

Het verbaasd me wel dat teksten zo uit hun verband getrokken worden.


Dat gevoel bekroop mij ook al toen je met die teksten in dit verband aankwam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2016 23:15

Johan100 schreef:Ho ho, marnix niet op de man spelen. Gewoon inhoudelijk reageren. Je verbind allerlei conclusies aan mijn reacties die niet waar zijn.
Bovendien interpreteer je de teksten naar mijn mening niet juist.


Nee dat zal, maar dat vind ik ook van jou. Ik ga in de zomer wel met een broek naar de kerk die net over mijn knieen komt btw. Je sieraad moet hem niet in uiterlijkheden zitten nee. Het valt me gewoon op dat je heel snel met een oordeel klaar staat over anderen als ze het niet met jou eens zijn. Dat vind ik jammer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor elbert » 16 dec 2016 09:02

Marnix schreef:Die eerste twee teksten zeggen dat je mensen niet moet beoordelen op hun kleding.
Dat zeggen die teksten niet. Deze teksten zeggen iets heel anders. Ze spreken in de eerste plaats niet over het beoordelen van elkaar. Daar gaat het niet over.
Ze spreken wel over onze kleding. Dan gaat het niet precies over hoeveel centimeter boven of onder de knie een kledingstuk mag zijn (dus geen casuistiek), maar wel om het algemene principe: eerbaar, ingetogen, niet uitbundig of uitdagend.
Het gaat dus weldegelijk over kleding en hoe je dat op een manier kunt doen waarop je God eert, waarbij er ook ruimte blijft voor een individuele interpretatie en invulling.
Dus geen kledingpolitie met de meetlat bij de hand, maar wel algemene aanwijzingen over onze kleding.
Er zijn dus 2 extremen die allebei fout zijn:
1. kleding is zo belangrijk dat we precieze voorschriften moeten hebben over wat wel en niet mag.
2. kleding is totaal onbelangrijk, dus boeie....
Het zit ergens tussen die 2 extremen in.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 84 gasten