Kerkambten en ambtsgeheim

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

AdrianusKabelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2016 17:35

Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor AdrianusKabelaar » 07 nov 2016 17:44

Goedendag,

Wat mij bezig houd is de vraag in hoeverre een dominee/ouderling en/of diaken een ambtsgeheim heeft. Is dit een juridisch recht? In de kerken in de Biblebelt is het gebruikelijk dat ernstige strafzaken zoals misbruik onderling afgehandeld worden. Optreden als mediator lijkt me niet verkeerd maar moeten ambtsdragers ook niet gewoon aangifte doen? In de ggin in Opheusden werd gezegd door ds Roos dat 1 op de 5 vrouwen misbruikt is in de gemeente maar bij mijn weten komen zaken niet of nauwelijks voor de rechter.

Graag inhoudelijke reactie zonder verwijten. Ik maak me zorgen om de veiligheid van het kind in onze gemeente. Wat is je recht als slachtoffer als je lid bent in een gemeente waar de kerk enkel als mediator optreed?

Vriendelijke groet, Adrianus

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor elbert » 07 nov 2016 20:20

Het ambtsgeheim van een ambtsdrager is geen juridisch recht in de zin dat de overheid zo iemand zal vervolgen als hij zijn ambtsgeheim breekt. Dit geldt wel voor het kerkelijk recht, al zijn er ook uitzonderingen. Een predikant die bijvoorbeeld uit de school klapt over een vertrouwelijk gesprek dat hij met een gemeentelid heeft gehad, valt onder het kerkelijk recht en dan kunnen er ook tuchtmaatregelen tegen hem volgen.
Wat betreft de uitzonderingen die ik noemde, zijn er situaties denkbaar waarbij een ambtsdrager het ambtsgeheim kan en soms zelfs moet verbreken. Dit is het geval als hij op de hoogte is van plannen om strafbare feiten te plegen of in het geval dat er (ernstige) strafbare feiten gepleegd zijn.
In sommige gevallen zal de ambtsdrager (al dan niet anoniem) contact op kunnen nemen met overheids- of hulpverleningsinstanties. In andere gevallen zal hij anderen adviseren om aangifte te doen.
Het gaat in het ambt om vertrouwen, niet om een juridisch dichtgetimmerde zwijgplicht.
Zie ook deze column: http://www.rd.nl/opinie/columns/ambtsdr ... n-1.356179
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor benefietdiner » 07 nov 2016 20:34

Ambtsgeheim
Dit vertel ik alleen aan u, hoor! Anderen hoeven het niet te weten. Er wordt al genoeg over me gekletst. En ik mag er toch van uitgaan dat u dat niet doet? U hebt toch uw ambtsgeheim?http://www.kerkrecht.nl/node/5678

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor lekkerbek » 07 nov 2016 21:48

Bij ons in de gemeente heeft iets afgespeeld waar de kerkenraad van op de hoogte is gesteld. Zij hebben gevraagd aan degenen die kwamen praten wat ze wilden. Ze antwoordden dat als er geen verandering kwam en geen hulp werd gezocht door dader dat ze dan aangifte gingen doen. Heeft de kerkenraad ook dringemd aan dader aangegeven. Maar hulp was niet nodig en helaas veranderde er niets, dus bij 1e de beste "geprobeerde actie" is er aangifte gedaan wat werd gestimuleerd door kerkenraad. In dit geval was t voldoende als er berouw getoond werd en hulp gezocht werd en uiteraard gestopt werd, maar niets van dat alles dus er volgde aangifte met de gevolgen.
Ik weet zelf van een persoon waarbij door kerkenraad aangeraden werd om aangifte te doen, of nee waar werd gezegd dat als ze dat zou doen zij er achter zou staan, maar ze wilde t zelf niet. Dus t ligt echt niet altijd aan een kerkenraad dat er dingen in de doofpot gestopt worden! Als iemand aangifte wil doen dan heb je daar ook helemaal geen kerkenraad oor nodig!

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor Boanerges » 07 nov 2016 22:38

Als ambtsdrager heb ik altijd de stelregel (gehad) dat wanneer men mij in vertrouwen neemt, ik vóórdat de gewichtige zaak op tafel komt éérst een voorbehoud maak. Ik onderbreek de betrokkene direct en meld dat ik alléén vertrouwelijkheid kan garanderen wanneer ik daardoor niet in gewetensnood kom. Ik weiger namelijk om mijzelf te laten gijzelen door iemand die mijn vertrouwen misbruikt. Het is dan aan de betrokkene zelf om de zaak wel of niet te bespreken. Dit is voor mij altijd een zuivere gang van zaken geweest.

Dus wanneer de persoon in kwestie de zin begint met "ik meld je dit in vertrouwen....." wees dan op je hoede en grijp direct in.

Strafbare feiten moet direct aan het bevoegde gezag worden gemeld. Dat staat los van de pastorale behandeling daarvan en de weg naar vergeving en herstel.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor BladeStraight » 08 nov 2016 02:19

AdrianusKabelaar schreef:In de ggin in Opheusden werd gezegd door ds Roos dat 1 op de 5 vrouwen misbruikt is in de gemeente maar bij mijn weten komen zaken niet of nauwelijks voor de rechter.


Heb je daar misschien een link oid. naar? En wanneer heeft hij dat gezegd?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor tulp » 08 nov 2016 08:25

AdrianusKabelaar schreef: In de ggin in Opheusden werd gezegd door ds Roos dat 1 op de 5 vrouwen misbruikt is in de gemeente maar bij mijn weten komen zaken niet of nauwelijks voor de rechter.


Kan het niet zijn dat ds. Roos dat in zijn algemeenheid dit getal noemde?
Naar mijn weten heeft ongeveer 1 op de 7 vrouwen te maken met grensoverschrijdend gedrag/seksueel misbruik.
Dat zijn de cijfers in Nederland en zo zijn de cijfers in de kerk dus ook.
Over het algemeen wordt er weinig aangifte gedaan van incest/misbruik.
Zelf zou ik de opmerking van ds. Roos opmerking in dit kader zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor benefietdiner » 08 nov 2016 08:34

AdrianusKabelaar schreef:In de ggin in Opheusden werd gezegd door ds Roos dat 1 op de 5 vrouwen misbruikt is in de gemeente maar bij mijn weten komen zaken niet of nauwelijks voor de rechter.
BladeStraight schreef:Heb je daar misschien een link oid. naar? En wanneer heeft hij dat gezegd?
tulp schreef:Kan het niet zijn dat ds. Roos dat in zijn algemeenheid dit getal noemde?
Naar mijn weten heeft ongeveer 1 op de 7 vrouwen te maken met grensoverschrijdend gedrag/seksueel misbruik.
Dat zijn de cijfers in Nederland en zo zijn de cijfers in de kerk dus ook.
Over het algemeen wordt er weinig aangifte gedaan van incest/misbruik.
Zelf zou ik de opmerking van ds. Roos opmerking in dit kader zien.
Huiselijk geweld is de laatste jaren beter bespreekbaar geworden, zo ervaren veel hulpverleners. Slachtoffers van huiselijk geweld in orthodox-protestantse kring durven er echter nog nauwelijks over te praten, zo blijkt uit onderzoek van MOVISIE. http://www.huiselijkgeweld.nl/nieuws/20 ... -kan-beter.

Zelfs toen de rechter de man veroordeelde, liet de kerk de zaak liever 'rusten'.
hoe autoritairder de verhoudingen, des te meer meer risico de zwakste partij loopt. En hoe geslotener de gemeenschap, des te groter de kans dat daders stilletjes hun gang kunnen gaan

http://www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/a ... eugd.dhtml

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor Niagara » 09 nov 2016 08:12

Het slachtoffer zelf is degene die bepaalt of er naar de politie gegaan wordt en juridische stappen genomen worden. De rol van de kerkenraad is meestal een stapje daarvóór: aanhoren, indien gewenst bemiddelen en tuchtigen. Er zijn slachtoffers die dit voldoende vinden. Als zij dit niet vinden kunnen zij naar de politie. Waarom veel mensen eerst voor de kerkenraad kiezen is denk ik omdat dit 1. een kleinere stap is, 2. De kerkenraad vaak meer oog voor het slachtoffer heeft, 3. Waar de kerkenraad waar mogelijk de verbinding en een zo natuurlijk mogelijke oplossing zoekt (dmv sociale en gewetensdruk) drijft de juridische vorm mensen juist uit elkaar en gaat het daar slechts om de kille feiten, wat het slachtoffer uiteindelijk vaak niet helpt, maar juist gapende wonden achterlaat. Een rechtszaak wordt vaak opgevat als een grotere motie van wantrouwen dan een tuchtiging door de kerk, wat zeker een rol kan spelen als het geweld binnen familie heeft plaatsgevonden. Als de familie kerkelijk is kan de kerk ook meer binnenkomen en de omstaande familie bewegen tot medelijden met het slachtoffer, waar een rechtszaak de harten verhardt. Ook kan het rechtsproces veel langer duren dan hulp van de kerkenraad. Van alle slachtoffers van seksueel misbruik doet sowieso maar een fractie aangifte, vaak als het direct te bewijzen is, wat in de meeste gevallen niet zo is, en als het misbruik door een onbekende of vage kennis gepleegd is eerder dan als het om incest gaat. Zit de pleger in een autoriteitsfunctie, dan durft het slachtoffer misbruik ook vaak niet te melden. Dit vind ik ook niet gek. De kille bewijsbare feiten van het recht stroken vaak niet met de kwetsbaarheid van het verwonde slachtoffer. Dat het recht uitgaat van onschuld totdat schuld bewezen is, is natuurlijk goed te bescherming van de beklaagde, maar zorgt wel dat schuld die niet bewezen kan worden als onschuld gezien wordt, wat het slachtoffer niet tot zijn recht laat komen.
Voor mensen die bewijs hebben en die inschatten dat ze recht gedaan zal worden kan een rechtzaak inderdaad de weg zijn. Voor veel slachtoffers is dit echter niet het geval. De kerkenraad kan hier soms uitkomst in bieden, soms ook niet. Er zullen tussen die cijfers vast ook situaties zitten waar een kerkenraad daadwerkelijk mensen tegengehouden heeft hun recht te halen, en dat is dieptriest. Maar zie niet alle zaken die het recht niet gehaald hebben zo. Sommige mensen kiezen loyaliteit aan familie boven aangifte, anderen hebben simpelweg niet voldoende bewijzen en krijgen te maken met een disfunctie in de wet, sommigen zien hun probleem voldoende erkend en/of opgelost zonder rechtsgang, het cijfer bestaat uit vele verschillende situaties. Ik hoop dat dit je angst wat kan relativeren.
Afbeelding

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Kerkambten en ambtsgeheim

Berichtdoor Boanerges » 09 nov 2016 16:43

Niagara schreef: Maar zie niet alle zaken die het recht niet gehaald hebben zo. Sommige mensen kiezen loyaliteit aan familie boven aangifte, anderen hebben simpelweg niet voldoende bewijzen en krijgen te maken met een disfunctie in de wet, sommigen zien hun probleem voldoende erkend en/of opgelost zonder rechtsgang, het cijfer bestaat uit vele verschillende situaties.

Hier ben ik het maar ten dele mee eens. Ik ben van mening dat een ambtsdrager ALTIJD aangifte moet doen of op aangifte moet aandringen wanneer het een strafbaar feit betreft. De kerk(enraad) is niet bevoegd om in strafzaken te treden en moet dit overlaten aan het gezag. Ik snap dat zoiets in veel gevallen niet leuk is en ook misschien wel meer kapot maakt dan je lief is maar het is echt een ernstig misverstand dat de kerk(enraad) uit pastorale beweegredenen op de stoel van de rechter gaat zitten. Vergeving en werken aan herstel komt na het vaststellen van schuld en het ondergaan van de straf die daar volgens het rechtssysteem bij hoort.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten