Dankdag... waarvoor dan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor JeeWee » 02 nov 2016 12:17

Omdat het vandaag (weer) Dankdag is, en dat zomaar eens routine kan worden, geef ik een iets door van een iemand die ter voorbereiding (!) daarop in bed lag na te denken over alles waar zij dankbaar over kan zijn. Er staan een paar dingen in die ik graag met jullie deel:


Dankbaar zijn voor alles wat God me geeft, is al moeilijk, ben ik te weinig.
Dankbaar zijn als God iets/iemand van me afneemt, is nog veel lastiger.
Maar toch: alles is van Hem! Hij gaf het me en het is Zijn goed recht om het terug te vragen.
En waar ben je nu gelukkiger? Hier op deze aarde, of daar bij Hem?
Zal ik niet heel dankbaar zijn nú al te weten dat zij die me lief zijn straks bij Hem gelukkig zijn?
We zongen dat vanmorgen met psalm 24:1:

Al d' aard' en alles wat zij geeft,
Met al wat zich beweegt en leeft,
Zijn 't wettig eigendom des HEEREN.

Mooi was dat. Wat je 's avonds overdenkt in de stille uurtjes, mag je 's morgens van harte meezingen met de gemeente.

Er zijn veel soorten van dankbaarheid. En het is echt niet van zelfsprekend. Denken we niet heel vaak dat we er recht op hebben? Er hard voor gewerkt hebben? Het wel verdiend hebben?
Maar die gezondheid en kracht is ook weer door Hem geschonken. Leven we daaruit?
Dan kun je in vertrouwen verder.

Er is een prachtig gedicht over Habakuk 3:

Wanneer de vijgenboom niet bloeien zou...
de wijnstok niet zijn opbrengst meer zou geven...
de schapen uit de stallen zijn verdreven...
dan zal ik nochtans juichen in Gods trouw.

Al zal ik altijd eenzaam moeten zijn
en niemand hebben voor wie ik kon zorgen...
al zou ik 's avonds bang zijn voor de morgen...
dan zou Gods Naam nóg op mijn lippen zijn;

dan zal ik nochtans juichen in de Heer.
Ik zal... ach God, wat zeg ik grote dingen;
U weet hoe dikwijls ik niet wilde zingen....
de bomen bloeiden, maar ik zong niet meer....

Toch is Uw goedheid als de morgendauw;
toch blijft Gij met Uw zorgen mij omringen...
Leer mij weer danken, God, leer mij weer zingen
ook als de vijgenboom niet bloeien zou....


Gezegende dankdag toegewenst!
Voor nu en elke dag!!
Laatst gewijzigd door JeeWee op 02 nov 2016 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dankdag... mooie routine?

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2016 12:40

Wat een mooi gedicht JeeWee, weet jij wie dit geschreven heeft?

Ik hoop niet dat de titel zo letterlijk bedoeld is. Als iets routinematig is, hoeft je hart er niet in mee te gaan om het toch te doen.
JeeWee schreef:Dankbaar zijn voor alles wat God me geeft, is al moeilijk, ben ik te weinig.
Dankbaar zijn als God iets/iemand van me afneemt, is nog veel lastiger.
Maar toch: alles is van Hem! Hij gaf het me en het is Zijn goed recht om het terug te vragen.

Dit kunnen wij niet van onszelf.
Wat is het groot als je met Job kunt mee belijden:
De Heere heeft gegeven, en de Heere heeft genomen; de Naam des Heeren zij geloofd!
In dit alles zondigde Job niet, en schreef Gode niets ongerijmds toe.


Ik wens jullie een gezegende Dankdag toe!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dankdag... mooie routine?

Berichtdoor Marnix » 02 nov 2016 13:26

Nel Benschop.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor JeeWee » 02 nov 2016 14:01

Chaya schreef:Dit kunnen wij niet van onszelf.


Dat is mij veel te makkelijk.
Het is zelfs een gevaarlijk excuus om dan maar niks te doen.
Wij kunnen wel degelijk, ook al is het maar met ons verstand 'dank U wel' zeggen.
Wij kunnen wel degelijk links of rechts af gaan.

En met je verstand kun je er er dan nog bij zeggen: "Wilt u mij echte dankbaarheid leren'.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 02 nov 2016 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor JeeWee » 02 nov 2016 14:04

Het is niet moeilijk Heer
om U te danken
voor al uw zegeningen,
voor ieder vriend’lijk woord
voor hen die mij omringen
voor een lied dat mij bekoort.

Het is niet moeilijk Heer
om U te danken
voor het goede
dat U in mijn leven geeft
voor de vreugde
die ik nu beleef.

Maar Heer
als ik verdriet ken
en veel pijn
als ik gemis ken
om hen die niet meer zijn
dan is het moeilijk Heer
om U te danken.

Juist dan
mag ik U danken
voor de kleine dingen
die U telkens geeft
dat ik als kind van U
op aarde leef
dat elke dag opnieuw
uw liefde mij omringt.


Maar Heer
als ik geen werk heb
te ziek ben bovendien
als alles tegenzit
de mensen mij niet zien
dan is het moeilijk Heer
om U te danken.

Juist dan
wil ik U danken
voor het brood
dat ik mocht eten
dat U daag’lijks
voor mij zorgt
dat al mijn zorgen
en mijn tegenslag
door U begrepen wordt.

Juist dan
wil ik U danken
dat ik mag werken
in uw koninkrijk
dat U niet vraagt
naar arm of rijk
maar ieder vol erbarmen
wilt omarmen.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 02 nov 2016 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor JeeWee » 02 nov 2016 14:05

JeeWee schreef:Omdat het vandaag (weer) Dankdag is, en dat zomaar eens routine kan worden, geef ik een iets door van een iemand die ter voorbereiding (!) daarop in bed lag na te denken over alles waar zij dankbaar over kan zijn. Er staan een paar dingen in die ik graag met jullie deel:


Dankbaar zijn voor alles wat God me geeft, is al moeilijk, ben ik te weinig.
Dankbaar zijn als God iets/iemand van me afneemt, is nog veel lastiger.
Maar toch: alles is van Hem! Hij gaf het me en het is Zijn goed recht om het terug te vragen.
En waar ben je nu gelukkiger? Hier op deze aarde, of daar bij Hem?
Zal ik niet heel dankbaar zijn nú al te weten dat zij die me lief zijn straks bij Hem gelukkig zijn?
We zongen dat vanmorgen met psalm 24:1:

Al d' aard' en alles wat zij geeft,
Met al wat zich beweegt en leeft,
Zijn 't wettig eigendom des HEEREN.

Mooi was dat. Wat je 's avonds overdenkt in de stille uurtjes, mag je 's morgens van harte meezingen met de gemeente.

Er zijn veel soorten van dankbaarheid. En het is echt niet van zelfsprekend. Denken we niet heel vaak dat we er recht op hebben? Er hard voor gewerkt hebben? Het wel verdiend hebben?
Maar die gezondheid en kracht is ook weer door Hem geschonken. Leven we daaruit?
Dan kun je in vertrouwen verder.

Er is een prachtig gedicht over Habakuk 3:

Wanneer de vijgenboom niet bloeien zou...
de wijnstok niet zijn opbrengst meer zou geven...
de schapen uit de stallen zijn verdreven...
dan zal ik nochtans juichen in Gods trouw.

Al zal ik altijd eenzaam moeten zijn
en niemand hebben voor wie ik kon zorgen...
al zou ik 's avonds bang zijn voor de morgen...
dan zou Gods Naam nóg op mijn lippen zijn;

dan zal ik nochtans juichen in de Heer.
Ik zal... ach God, wat zeg ik grote dingen;
U weet hoe dikwijls ik niet wilde zingen....
de bomen bloeiden, maar ik zong niet meer....

Toch is Uw goedheid als de morgendauw;
toch blijft Gij met Uw zorgen mij omringen...
Leer mij weer danken, God, leer mij weer zingen
ook als de vijgenboom niet bloeien zou....


Gezegende dankdag toegewenst!
Voor nu en elke dag!!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor Chaya » 02 nov 2016 14:13

JeeWee schreef:Dat is mij veel te makkelijk.
Het is zelfs een gevaarlijk excuus om dan maar niks te doen.

Hoe komt het toch dat je vrijwel altijd iets in mijn postings lees, wat ik helemaal niet zeg?
Ik heb het toch niet over excuus om dan maar niks te doen.
Maar is het oppervlakkige dankbaarheid - omdat het je allemaal goed en voor de wind gaat - of is het dieperliggende dankbaarheid, dat was de vraag.
Een plichtmatig prevelement lukt al snel.
JeeWee schreef:En met je verstand kun je er er dan nog bij zeggen: "Wilt u mij echte dankbaarheid leren'.

Met je verstand?
Als nu Paulus zegt:
Ik weet vernederd te worden, ik weet overvloed te hebben; alleszins (in allerlei
opzichten) en in alles ben ik onderwezen, beide verzadigd te zijn en honger te lijden,
beide overvloed te hebben en gebrek te lijden. Ik vermag alle dingen door Christus, Die
mij kracht geeft,

lees ik niets over het verstand van Paulus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor Chaya » 01 nov 2017 13:19

De Britse auteur Charles Dickens vertelde toehoorders in Amerika dat zij wat achterliepen, omdat ze maar één dankdag per jaar hadden, terwijl ze er 364 zouden moeten hebben. „Gebruik die ene dag alleen om te klagen en te mopperen. Gebruik de andere 364 dagen om God elke dag te danken voor de vele zegeningen die Hij over u heeft uitgestort.”

DANKEN IN EEN LAND DAT ZICH DRUKKER MAAKT OM HALLOWEEN DAN OM REFORMATIE

......De profeet Habakuk spreekt over vreugde in God bij een kaalgevreten akker, onder een onvruchtbare vijgenboom en in een lege stal. Hoe was dat mogelijk? Hij zegt het zelf aan het slot van zijn gebed: „Ik zal mij verheugen in de God mijns heils. De Heere Heere is mijn Sterkte.” Dat is meer dan positieve psychologie, dat is dankbaarheid vanuit het heil, het weten van verlossing in Christus omdat ondankbaarheid schuld werd. Dan is er inderdaad elke dag reden tot dankdag, niet 364 maar 365 dagen per jaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor MoesTuin » 01 nov 2017 18:33

Soms denk ik weleens wat in de bijbel zo mooi omschreven staat in Romeinen 8

31 Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.
34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?
36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)
37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.
38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,
39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere

1
Voor uw liefde, Heer Jezus,
dank U wel.
Voor uw liefde, Heer Jezus,
dank U wel.
Wij aanbidden U, Heer.
U komt toe alle lof en eer.
O, Heer, wij prijzen uw naam!

2
Voor uw woord van genade,
dank U wel.
Voor uw woord van genade,
dank U wel.
Heer, U maakte ons vrij.
In uw kracht overwinnen wij.
O, Heer, wij prijzen uw naam!

3
Wij aanbidden U, Jezus,
Zoon van God.
Wij aanbidden U, Jezus,
Zoon van God.
Vul ons hart voor altijd,
met uw liefde en heerlijkheid.
O, Heer, wij prijzen uw naam!

4
U bent heilig, heilig,
heilig Heer.
U bent heilig, heilig,
heilig Heer.
Machtig God, zie ons staan,
neem ons lied als een lofzang aan.
O, Heer, wij prijzen uw naam!

5
Maranatha, Heer Jezus,
kom terug.
Maranatha, Heer Jezus,
kom terug.
Wij verwachten U, Heer.
Hoor wij bidden: Kom haastig weer!
O, Heer, wij prijzen uw naam!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor Niagara » 02 nov 2017 09:42

JeeWee schreef:Dat is mij veel te makkelijk.
Het is zelfs een gevaarlijk excuus om dan maar niks te doen.
Wij kunnen wel degelijk, ook al is het maar met ons verstand 'dank U wel' zeggen.
Wij kunnen wel degelijk links of rechts af gaan.

En met je verstand kun je er er dan nog bij zeggen: "Wilt u mij echte dankbaarheid leren'.


Ik denk dat je Chaya's woorden op twee manieren kunt uitleggen. Ik snap dat je het ziet als makkelijke uitweg, zo van: dan hoef ik niets meer te doen.
Hoe het denk ik bedoeld is, is als afhankelijkheid van God. Het klinkt mij als de bevinding van iemand die snel de neiging (heeft ge)kent om alles wat God vraagt op eigen houtje te proberen: dat het je niet zelf lukt, dat je het niet kunt zonder leiding van de Geest. God komt jouw tekortkomingen tegemoet. Als je kunt zeggen wat diegene uit jouw startpost zegt over dankbaar zijn terwijl je mensen verloren hebt is daar duidelijk de Geest aan het werk geweest om het denken te vernieuwen. Uit jezelf zal je dat namelijk niet kunnen zeggen, dat kan alleen als de Geest je daarin leidt en jij je daarvoor openstelt.
Dat betekent dus absoluut niet dat je het dan laat zitten zelf iets te doen, je doet alleen iets heel anders: in je afhankelijkheid God bidden om je te leiden en daarnaar luisteren. Dat vraagt zeker iets van ons, namelijk ons leven overgeven aan God. En natuurlijk heeft het bidden om het tegemoetkomen van jouw tekortkomingen, zoals in dit geval een kleinere dankbaarheid dan God verdient, daarin een plaats. Dat hoort bij je openstellen voor Gods plan met jou en Hem je denken laten vernieuwen.
Achterover leunen omdat God het toch allemaal doet is natuurlijk niet de bedoeling, je openstellen en luisteren naar Gods opdracht aan jou, je denken laten vernieuwen, vraagt zeker ook wat van ons. Dat wij de Geest niet tegenwerken.

Dat God ons wil leiden is waar ik het meest dankbaar voor ben, want wat Hij met onze levens wil is beter dan wat we zelf kunnen bedenken/op eigen houtje kunnen bereiken.
Afbeelding

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor jaapo » 02 nov 2017 22:58

Van vroeger herinner ik me, dat de Biddag en de Dankdag (voor gewas en arbeid) in maart en november sterk agrarisch gekleurd was. Juist in de agrarische kleinere plaatsen werden deze dagen gevierd, op een woensdag en in sommige dorpen zelfs met twee diensten. Bij de veelal kleinschalige bedrijven, waarin je elk jaar toch weer met voor- en tegenslagen te maken had, was dit in mijn ogen een zinvol gebeuren, waarbij ook het rentmeesterschap van de mens over de aarde een rol speelde. Nu is het op veel plaatsen afgeschaft en is er op een zondag in november nog wel de oogstdienst, waarbij de producten van het seizoen uitgedeeld werden/worden aan minder bedeelden. In mijn huidige gemeente gaat dat nog steeds zo. Ik heb steeds meer moeite met de bid- en dankdagen in de huidige tijd, waarin van het rentmeesterschap bijna uit beeld is geraakt en de economie in de grootschalige landbouw, met daarin de bio-industrie de hoofdrol speelt. God dienen en ook de Mammon zie je steeds naast elkaar, ook bij christelijke ondernemingen/agrariërs. Waarvoor moet je dan nog bidden/danken? Om kracht om de vernietiging van de aarde om te keren? En danken voor alle goeds wat ons toch ook gegeven wordt, moet je toch altijd doen, in elke dienst? En arbeid? De toekomst op dit punt is voor velen onzeker of uitzichtloos, of je nu met christelijke werkgevers of niet te maken hebt. Dus.... voor mij hoeven die doordeweekse diensten niet (meer). De oogstdienst vind ik wel mooi altijd. Maar wel op een gewone zondag.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor Niagara » 03 nov 2017 16:07

jaapo schreef:Van vroeger herinner ik me, dat de Biddag en de Dankdag (voor gewas en arbeid) in maart en november sterk agrarisch gekleurd was. Juist in de agrarische kleinere plaatsen werden deze dagen gevierd, op een woensdag en in sommige dorpen zelfs met twee diensten. Bij de veelal kleinschalige bedrijven, waarin je elk jaar toch weer met voor- en tegenslagen te maken had, was dit in mijn ogen een zinvol gebeuren, waarbij ook het rentmeesterschap van de mens over de aarde een rol speelde. Nu is het op veel plaatsen afgeschaft en is er op een zondag in november nog wel de oogstdienst, waarbij de producten van het seizoen uitgedeeld werden/worden aan minder bedeelden. In mijn huidige gemeente gaat dat nog steeds zo. Ik heb steeds meer moeite met de bid- en dankdagen in de huidige tijd, waarin van het rentmeesterschap bijna uit beeld is geraakt en de economie in de grootschalige landbouw, met daarin de bio-industrie de hoofdrol speelt. God dienen en ook de Mammon zie je steeds naast elkaar, ook bij christelijke ondernemingen/agrariërs. Waarvoor moet je dan nog bidden/danken? Om kracht om de vernietiging van de aarde om te keren? En danken voor alle goeds wat ons toch ook gegeven wordt, moet je toch altijd doen, in elke dienst? En arbeid? De toekomst op dit punt is voor velen onzeker of uitzichtloos, of je nu met christelijke werkgevers of niet te maken hebt. Dus.... voor mij hoeven die doordeweekse diensten niet (meer). De oogstdienst vind ik wel mooi altijd. Maar wel op een gewone zondag.


Dus God niet danken omdat mensen het verpesten?
Op dankdag kan je dan toch juist bewust danken voor de initiatieven die wel zorgvuldig met de schepping omgaan? Er zullen altijd mensen zijn die niet goed omgaan met wat ze krijgen, dat betekent toch niet dat je daarom niet meer dankbaar kunt zijn voor de dingen die wél goed zijn? Je kunt toch voor zover in jouw vermogen ligt wél dankbaar omgaan met wat je krijgt. Daarin kun je juist een lichtend licht zijn.
Het doet God toch geen eer als je Hem niet dankt voor wat Hij geeft omdat mensen er niet goed mee omgaan? Dan doe je Hem toch tekort? Hij is toch goed, verdient toch dank? Als je zelf niet goed omgaat met wat God je geeft, bekeer je dan en wees alsnog dankbaar. Doe wat je kunt en laat je het zicht op Hem niet ontnemen door de slechte acties van anderen. Danken is God de eer geven die Hij verdient! Je kunt de acties van anderen niet bepalen daarin, je eigen wel.
Afbeelding

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor jaapo » 03 nov 2017 18:35

Puntsgewijs: Danken voor al het goede doe je vaker dan op een speciale dag. Als je dat doet, die speciale dag, raakt de dankbaarheid op andere dagen ondergesneeuwd door andere thema's. Verder: Bidden voor succesvol ondernemen of succesvol werkgelegenheid hebben boven bidden voor de ommekeer in het vernietigen van de aarde? Verder: Verbijsterend, hoeveel christelijke ondernemers het rentmeesterschap verwaarlozen, de economie laten voorgaan boven de natuur en het welzijn van mens en dier en te weing oog hebben voor werknemers. Dan lijkt soms de Biddag of de Dankdag een soort schaamlap, waar je voor de rest van het jaar weer genoeg aan hebt. ELKE dienst dient elementen te hebben van dankbaarheid, maar ook van schuld belijden en gebed voor een ommekeer. Speciale dagen hoeven daarom niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor jaapo » 06 nov 2017 22:03

Dankdag is weer voorbij en kennelijk is het dan ook geen onderwerp meer. De stilte zegt misschien iets over de mate van gelijkhebben of over de hoeveelheid stille steun, of juist helemaal niet. Bedankt voor de inbreng, ik ga me weer (sporadisch) richten op andere items die mij bezighouden.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dankdag... waarvoor dan?

Berichtdoor Chaya » 07 nov 2017 14:28

jaapo schreef:Dankdag is weer voorbij en kennelijk is het dan ook geen onderwerp meer.

Nee, op veel plaatsen is het morgen dankdag en over twee weken houdt Zeeland dankdag.
En op Urk wijkt het helemaal af qua datum.
Het is geen onderwerp meer als jij vindt:
jaapo schreef: Speciale dagen hoeven daarom niet.

dan houdt de discussie toch op?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten