"Waarom ik niet (meer) geloof"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2016 15:47

JeeWee schreef:Juist het bekvechten door en over kerkelijke richtingen jaagt mensen weg van het geloof.
Ik vind het wel heel begrijpelijk dat er veel mensen zijn die de kerk en daarmee ook het geloof een schop geven als ze zien hoe de 'gelovigen' er mee om gaan en leven.

Dat is gewoon de schuld zoeken in....en zodoende een reden hebben om af te haken.
Als het Gods werk is, kan dat toch niet? Zou God loslaten wat Zijn hand ooit begonnen is?
Geloof je dat echt JeeWee?
Optimatus schreef:Ik heb beide boeken wel gelezen en de films gezien. Interessant, vooral de secteleider uit de "Violen" vond ik een uitermate boeiende persoon, goed geacteerd ook.
Echter, dit soort boeken lees ik met interesse, maar niet als onderdeel van waarheidsvinding.

Het zijn geen theologische werken, maar romans en zo dienen ze ook gelezen te worden. :wink:
Ik heb bewust de film Knielen op.... niet willen zien. Ik was heel bang dat ze de geestelijke ervaring van vader Sievesz volledig zouden "vermoorden".
Zoals ik het in het boek las, was het een bijzondere, bijna bovenaardse, gebeurtenis. Daar moet je dan verder afblijven.
Optimatus schreef:God heeft mij, naast het geloof, de afgelopen jaren bijzonder veel aards geluk gegeven, waaronder een heerlijke baan.

Dat is heel mooi Optimatus, maar wat gebeurt er nu als God het van je afneemt, deels, of helemaal? Kun je het dan met Job meebelijden?
Optimatus schreef:Het doet me verdriet dat anderen het zicht op God zijn kwijtgeraakt en hun heil zoeken bij anderen. Dat is hun goed recht en ik zal de laatste zijn die mijn mening op anderen zal opleggen (ik faal als kloon van Sylvana Simons). Ik kan het slechts het goede en bovenal de Goede toewensen. Hoe en of die wens in vervulling gaat, is niet aan mij, maar laat ik in vertrouwen aan God over.

God moet het doen, dat is waar, maar wij mogen als mens niet geheel passief of lijdzaam, afwachten in de trant van: och, mocht het dan toch eens gebeuren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2016 15:51

Toen mijn moeder overleed, voelde dat wel zo, maar ook toen wist ik dat mijn Verlosser leeft. En het heeft erg lang geduurd voordat ik eindelijk een fatsoenlijke baan vond. Laatst las ik psalm 40 "'k Riep tot de Oorsprong aller dingen, tot God in mijn bekommeringen, en Hij verhoorde mijn gebeden, naar Zijne goedertierenheden."

Ik ben verbaal niet missionair ingesteld, ik ben daar gewoon niet goed in. Ik kan prima een college geven of een voordracht doen, maar missionair ben ik niet in het woord. Ik probeer het dan maar metterdaad, wat soms nog knap lastig is, zeker als je goede intenties door verwaande betweters in twijfel worden getrokken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Chaya » 15 nov 2016 15:57

Optimatus schreef:Toen mijn moeder overleed, voelde dat wel zo, maar ook toen wist ik dat mijn Verlosser leeft. En het heeft erg lang geduurd voordat ik eindelijk een fatsoenlijke baan vond. Laatst las ik psalm 40 "'k Riep tot de Oorsprong aller dingen, tot God in mijn bekommeringen, en Hij verhoorde mijn gebeden, naar Zijne goedertierenheden."

Wonderlijk dat een Psalm zo voor je kan gaan leven he?
Optimatus schreef: Ik probeer het dan maar metterdaad, wat soms nog knap lastig is, zeker als je goede intenties door verwaande betweters in twijfel worden getrokken.

Zeker. Herkenbaar wel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Optimatus » 15 nov 2016 16:52

En daarom ben ik een gelovig en gelukkig mens, ook nog gelukkig getrouwd met een gelukkige vrouw.

Soms zit het gewoon mee en daar ben ik heel dankbaar voor :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Johan100 » 15 nov 2016 18:19

Fijn om te horen, Optimatus!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor MoesTuin » 16 nov 2016 21:43

Optimatus schreef:En daarom ben ik een gelovig en gelukkig mens, ook nog gelukkig getrouwd met een gelukkige vrouw.

Soms zit het gewoon mee en daar ben ik heel dankbaar voor :)


Nou is het toch mooi dat dit topic zo'n positieve draai krijgt want dit is een getuigenis van waarom je juist wel gelooft!

‘k Heb geloofd en daarom zing ik,
daarom zing ik van gena,
van ontferming en verlossing,
door het bloed van Golgotha.....
( en wat verder volgt)

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor MoesTuin » 16 nov 2016 23:24

Optimatus schreef:God heeft mij, naast het geloof, de afgelopen jaren bijzonder veel aards geluk gegeven, waaronder een heerlijke baan.


Chaya schreef:Dat is heel mooi Optimatus, maar wat gebeurt er nu als God het van je afneemt, deels, of helemaal? Kun je het dan met Job meebelijden?


Heb je dit zelf mee moeten maken Chaya?
Prediker waarschuwt voor de moeilijke tijden, voor de tijd dat een mens niet meer goed kan nadenken en star in gedrag geworden is. Ik wil natuurlijk niet beweren dat een ieder die oud is, ook stijfkoppig en star is maar het risico is overduidelijk aanwezig.
Gezegend als je kan zingen ten allen tijde en kan en mag uitzien naar het ware leven voor Gods Kinderen wat ons nog wacht, de Kroon die op ons wacht, houdt je oog ten allen tijde enkel gericht op Jezus, die de straf droeg voor ons, waardoor de weg vrij is tot God die in de Hemel Zijn Kinderen verwelkomt op Zijn Tijd.



Eens breekt in mij het zilv’ren koord,
Dan wordt mijn aardse zang verstoord.
Maar op volmaakter, schoner wijs
Klinkt dan mijn lied in het Paradijs.

Koor:
O, wat zal’t zijn, volmaakt en rein.
Voor eeuwig met de Heer te zijn!
Als ook mijn lied Hem hulde biedt:
Neen, zulk een sterven vrees ik niet!

Eens wordt verbroken ’t aardse huis
en leg ik af mijn pelgrimskruis.
En dan . . wacht mij, wat zalig lot!
Een woning, een gebouw van God.

O, soms vervult door stille smart
met heimwee naar die plaats in mijn hart;
Maar ’k weet, mijn werk moet hier gedaan,
en eerst als God roept mag ik gaan.

Straks breekt in mij de gulden lamp in stuk;
Voorbij is dan al ’t aards geluk;
Maar Halleluja!
Dan begint eerst het ware leven voor Gods kind.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten