"Waarom ik niet (meer) geloof"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Speedy » 31 okt 2016 18:10

JeeWee schreef:
Beste Speedy,
Maak het toch niet gelijk persoonlijk! Mijn bedoeling is slechts om het m.i. oprechte verhaal van iemand bij mij op Facebook hier neer te leggen en dat te laten bespiegelen...
Ik heb het niet over de Gereformeerde Bond of over welke kerk dan ook in het bijzonder.
Ik heb het ook niet over mezelf.
Ik heb het over dingen die ik tegen kom en waarvan ik merk dat daar dingen in zitten die herkenbaar zijn voor meer mensen.

Ik ben er zelf dankbaar voor dat in veel kerken, waaronder de kerk waar ik elke zondag ben, het rijke Evangelie van vrije genade voluit gepreekt wordt.
Ik kom ook nog steeds regelmatig in de Gereformeerde Gemeente en als ik dan de preken van de plaatselijke dominee hoor, is dat puur evangelie, de BLIJDE boodschap die ruimte geeft waar wij de ruimte beperken.
Maar we kunnen toch niet ontkennen dat er veel groeperingen en individuen zijn die wél een muur om de zaligheid in Christus leggen?
Deze FB vriend is toch niet de enige?
Hoeveel mensen zijn er met hetzelfde verhaal al afgehaakt?

De vraag blijft: wat doe ik, wat doe jij, wat doet mijn gemeente er aan om dit te voorkomen, om de conclusie die zij trekken om te buigen?


Praat dan normaal en kom niet elke keer met dezelfde retoriek aan om je voor de zoveelste keer je punten te scoren. In de refo-gezindte zijn groot aantal, ja zelfs veel predikanten waar de deur openstaat voor deze problematiek. Wijs je beste FB vriend daar heen ipv elke keer weer deze zelfde klaagzang neer te zetten.

Wat mij is opgevallen door mijn contacten dat een groot aantal zich juist door deze karikaturen in de hoek gedrukt voelen. Hetzelfde heb ik gehoord van predikanten die door publicatie van het CGK rapport in aanraking zijn gekomen met mensen die zich eindelijk serieus genomen voelden worden. Ze keken er van op en het heeft hen geraakt dat er een groot aantal mensen zich door die holle retoriek die zo behulpzaam lijkt te zijn, zich nu eindelijk veilig voelden om met hun predikant er over te spreken.

Zeur niet en leidt mensen die hier meer rondlopen naar predikanten/hulpverleners om ze te helpen. Deze klaagzangen doen meer kwaad dan dat er hulp geboden wordt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Mullog » 31 okt 2016 20:06

JeeWee schreef:
Jer 3:7 Bekeer u tot Mij; maar zij bekeerde zich niet.
Jer 3:12 En zeg: Bekeer u gij afgekeerde Israel! spreekt de HEERE,
Jer 4:1 Zo gij u bekeren zult, Israel! spreekt de HEERE, bekeer u tot Mij;
Hos 12:6 (12:7) Gij dan, bekeer u tot uw God, bewaar weldadigheid en recht, en wacht geduriglijk op uw God.
Hos 14:1 (14:2) Bekeer u, o Israel! tot den HEERE, uw God, toe;
Hos 14:2 (14:3) Neem deze woorden met u, en bekeer u tot de HEERE;
Hand 8:22 Bekeer u dan van deze uw boosheid
Openb 2:5 En bekeer u, en doe de eerste werken;
Openb 2:16 Bekeer u; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal tegen hen krijg voeren met het zwaard van mijn mond.
Openb 3:3 Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u.
Openb 3:19 Wees dan ijverig, en bekeer u.
Deut 30:2 En gij zult u bekeren tot den HEERE, uw God
Deut 30:8 Gij dan zult u bekeren, en der stemme des HEEREN gehoorzaam zijn.
Deut 30:10 wanneer gij u zult bekeren tot de HEERE, uw God, met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
1Kon 8:48 En zij zich tot U bekeren, met hun ganse hart, en met hun ganse ziel,
2Kron 6:37 dat zij zich bekeren, en tot U smeken in het land hunner gevangenis,
2Kron 6:38 En zij zich tot U bekeren, met hun ganse hart en met hun ganse ziel,
Neh 1:9 En gij zult u tot Mij bekeren
Psa 51:13 en de zondaars zullen zich tot U bekeren.
Mark 6:12 En uitgegaan zijnde, predikten zij, dat zij zich zouden bekeren.
Hand. 14:15 dat gij u zoudt van deze ijdele dingen bekeren tot de levenden God,
Job 22:23 Zo gij u bekeert tot den Almachtige, gij zult gebouwd worden;
Psa 7:12 (7:13) Indien hij zich niet bekeert, zo zal Hij Zijn zwaard wetten;
Jes 31:6 Bekeert u tot Hem, van Denwelken de kinderen Israels diep afgeweken zijn.
Jer 3:14 Bekeert u, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE,
Jer 25:5 Zeggende: Bekeert u toch, een iegelijk van zijn bozen weg, en van de boosheid uwer handelingen,
Jer 35:15 En Ik heb tot u gezonden al Mijn knechten, de profeten, vroeg op zijnde en zendende, om te zeggen: Bekeert u toch,
Eze 14:6 Daarom zeg tot het huis Israels: Alzo zegt de Heere HEERE: Bekeert u, en keert u af van uw drekgoden,
Eze 18:21 Maar wanneer de goddeloze zich bekeert van al zijn zonden, die hij gedaan heeft,
Eze 18:32 Want Ik heb geen lust aan den dood des stervenden, spreekt de Heere HEERE; daarom bekeert u en leeft.
Eze 33:11 Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
Joe 2:12 Nu dan ook, spreekt de HEERE, bekeert u tot Mij met uw ganse hart,
Joe 2:13 En scheurt uw hart en niet uw klederen, en bekeert u tot den HEERE, uw God;
Mat 3:2 En zeggende: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
Mat 4:17 Van toen aan heeft Jezus begonnen te prediken en te zeggen: Bekeert u; want het Koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
Mar 1:15 En zeggende: De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie.
Luk 13:3 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
Hand 2:38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden;
Hand 3:19 Betert u dan, en bekeert u, opdat uw zonden mogen uitgewist worden;


Als dit onderdeel van de je reactie is dan heb je zo niet begrepen waar dit topic mee begint dat het niet eens meer is uit te leggen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor JeeWee » 31 okt 2016 20:24

Speedy schreef:Praat dan normaal en kom niet elke keer met dezelfde retoriek aan om je voor de zoveelste keer je punten te scoren. In de refo-gezindte zijn groot aantal, ja zelfs veel predikanten waar de deur openstaat voor deze problematiek. Wijs je beste FB vriend daar heen ipv elke keer weer deze zelfde klaagzang neer te zetten.

Wat mij is opgevallen door mijn contacten dat een groot aantal zich juist door deze karikaturen in de hoek gedrukt voelen. Hetzelfde heb ik gehoord van predikanten die door publicatie van het CGK rapport in aanraking zijn gekomen met mensen die zich eindelijk serieus genomen voelden worden. Ze keken er van op en het heeft hen geraakt dat er een groot aantal mensen zich door die holle retoriek die zo behulpzaam lijkt te zijn, zich nu eindelijk veilig voelden om met hun predikant er over te spreken.

Zeur niet en leidt mensen die hier meer rondlopen naar predikanten/hulpverleners om ze te helpen. Deze klaagzangen doen meer kwaad dan dat er hulp geboden wordt.

Jammer, dat ze zo op de man speelt.

Natuurlijk weet ik dat er gelukkige vele predikanten en christenen zijn die wel bezig zijn met deze problematiek.
En die het verhaal wat ik heb doorgegeven niet afdoen als een karikatuur.
Ik heb dat niet neergezet om te discussiëren maar om er samen over na te denken.
Maar door dit soort reacties lijkt dat niet mogelijk.
Helaas komt dat hier vaker voor.

Maar het maakt me boos als je dit soort zaken zo bagatelliseert door te roepen dat ik "mensen die hier mee rondlopen maar naar predikanten/hulpverleners moet leiden om ze te helpen."
Wat denk je nou? Dat ik hier het verhaal heb neer gezet van iemand die zomaar even heeft besloten om het geloof vaarwel te zeggen?!
Nee, als je de moeite hebt genomen om dit te lezen, heb je een zoektocht van vele vele jaren kunnen waarnemen.
En dat hij zich bevrijd voelt, omdat hij de kerk en kerkmensen heeft losgelaten.
Bevrijd! Begrijp je dan niet dat dat me raakt?
En dacht je dat hij de enige is?

De goede herder liet 99 schapen in de steek om op zoek te gaan naar dat ene schaap.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor JeeWee » 31 okt 2016 20:29

Mullog schreef:Als dit onderdeel van de je reactie is dan heb je zo niet begrepen waar dit topic mee begint dat het niet eens meer is uit te leggen.

Haal deze reactie niet uit haar verband.
Dit was slechts het staartje van een reactie waarbij ik aan het einde inging op de opmerking van Chaya.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor henkie » 31 okt 2016 21:25

Van je geloof raken door de romans van Jan Siebelink en Dan Brown...is dit een grap?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2016 21:59

henkie schreef:Van je geloof raken door de romans van Jan Siebelink en Dan Brown...is dit een grap?


Ach, voor mij was het een aflevering van de EO-kinderkrant, maar dat is dan alweer 30 jaar geleden :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor benefietdiner » 31 okt 2016 22:00

henkie schreef:Van je geloof raken door de romans van Jan Siebelink en Dan Brown...is dit een grap?

Ben je een vreemdeling in refo-land in weet je van deze dingen niet of hou je jezelf expres afzijdig?
Natuurlijk is dit geen grap!
Knielen op een bed violen van Jan Siebelink
Visie-eindredacteur Maarten Vermeulen keek gisteravond naar de film 'Knielen op een bed violen'. En zag iemand vluchten voor het leven.
http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/kn ... zelfmoord/

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor JeeWee » 31 okt 2016 23:57

henkie schreef:Van je geloof raken door de romans van Jan Siebelink en Dan Brown...is dit een grap?

Dat is helaas geen grap. Maar uiteraard raakt niemand z'n geloof kwijt door alleen het lezen van een boek.
Het is een proces, waarbij een boek, een gebeurtenis of iets anders met de druppel kan zijn.
De zoektocht en het proces wat ik in het openingstopic doorgaf, was een proces van vele, vele jaren...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor de passant » 01 nov 2016 08:27

henkie schreef:Van je geloof raken door de romans van Jan Siebelink en Dan Brown...is dit een grap?

Nee hoor, dat is het niet , en het geeft misschien wel de naïviteit weer van veel christenen tegenwoordig, bij de een zijn het deze boeken , voor de ander was het de EO kinderkrant van 30 jaar geleden.
Ik heb beide romans niet gelezen , en ben dat ook niet van plan om te gaan doen, de ene een geschiedenis van een trieste familie , de ander en fantasie vermengt met wat losgezongen historische details van als ik me niet vergis de katholieke kerk en het Vaticaan (maar ja ik heb ze niet gelezen).
Het punt waar het om gaat is de de boze alles gebruiken kan om mensen van God weg te houden , ook deze "romans"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor MoesTuin » 01 nov 2016 08:49

JeeWee schreef:Misschien heeft Ramses Shaffy het wel uitstekend verwoord in een lied dat hij zong:

Je leeft maar heel kort, maar een enkele keer
En als je straks anders wilt, kun je niet meer
Mens durf te leven
Vraag niet elke dag van je korte bestaan:
Hoe hebben m'n pa en m'n grootpa gedaan?
Hoe doet er m'n neef en hoe doet er m'n vrind?
En wie weet, hoe of dat nou m'n buurman weer vindt?
En - wat heeft 'Het Fatsoen' voorgeschreven?
Mens, durf te leven!

De mensen bepalen de kleur van je das
De vorm van je hoed, en de snit van je jas
En - van je leven
Ze wijzen de paadjes, waarlangs je mag gaan
En roepen 'o foei!' als je even blijft staan
Ze kiezen je toekomst en kiezen je werk
Ze zoeken een kroeg voor je uit en een kerk
En wat j'aan de armen moet geven
Mens, is dat leven?

De mensen - ze schrijven je leefregels voor
Ze geven je raad en ze roepen in koor:
Zo moet je leven!
Met die mag je omgaan, maar die is te min
Met die moet je trouwen - al heb je geen zin
En daar moet je wonen, dat eist je fatsoen
En je wordt genegeerd als je 't anders zou doen
Alsof je iets ergs had misdreven
Mens, is dat leven?

Het leven is heerlijk, het leven is mooi
Maar - vlieg uit in de lucht en kruip niet in een kooi
Mens, durf te leven
Je kop in de hoogte, je neus in de wind
En lap aan je laars hoe een ander het vindt
Hou een hart vol van warmte en van liefde in je borst
Maar wees op je vierkante meter een Vorst!
Wat je zoekt, kan geen ander je geven
Mens, durf te leven!
"

Ramses Shaffey heeft het zeker goed verwoord, zeker als je sommige (harde of betweterige) reacties op deze tere hartekreten van een mens in zielenood leest.... Zie op de Heere Jezus en lees in de bijbel de gedeeltes en hoe Hij mensen in nood benaderde in zachtmoedigheid en liefde en vooral voor hen bid! als je deze wetenschap vertaald in de woorden van dit onderstaande lied van iemand in nood en de soms harde reacties vanuit de omgeving (nu en vanuit het verleden).... Krachtig! Laten we stil zijn en bidden om Licht en Uitzicht

https://www.youtube.com/watch?v=HThgAQksAjI

Ramses Shaffy - Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk En Bewonder

Voor degene in z'n schuilhoek achter glas
Voor degene met de dichtbeslagen ramen
Voor degene die dacht dat-ie alleen was
Moet nu weten, we zijn allemaal samen

Voor degene met 't dichtgeslagen boek
Voor degene met de snelvergeten namen
Voor degene met 't vruchteloze zoeken
Moet nu weten, we zijn allemaal samen

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Niet zonder ons

Voor degene met z'n slapeloze nacht
Voor degene die 't geluk niet kan beamen
Voor degene die niets doet, alleen maar wacht
Moet nu weten, we zijn allemaal samen

Voor degene met z'n mateloze trots
op z'n risicoloze hoge toren
Op z'n risicoloze hoge rots
Moet nu weten, zo zijn we niet geboren

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Niet zonder ons

Voor degene met z'n open gezicht
Voor degene met 't naakte lichaam
Voor degene in 't witte licht
Voor degene die weet, we komen samen

Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder
Niet zonder ons

Niet zonder ons




want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

vreemdeling

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor vreemdeling » 05 nov 2016 12:55

Ik heb dat best vaak gelezen in foldertjes en op websites van christenen. Misschien lees ik dan net de verkeerde?

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 nov 2016 11:01

Ik begrijp niet zo goed waarom geloven voor veel mensen alles of niets is. En dan bedoel ik: of heel orthodox, of niets.
Wat mij betreft is vanuit een reformatorische opvoeding evangelisch worden van de regen in de drup. Er is nog zoveel meer..

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor JeeWee » 07 nov 2016 11:27

Juist het bekvechten door en over kerkelijke richtingen jaagt mensen weg van het geloof.
Ik vind het wel heel begrijpelijk dat er veel mensen zijn die de kerk en daarmee ook het geloof een schop geven als ze zien hoe de 'gelovigen' er mee om gaan en leven.
Buiten- of randkerkelijken zal ik absoluut nooit naar Refoweb verwijzen.
De kans is groot dat ze er dan helemaal niks meer van moeten weten...

God is wel goed, maar het is wel erg tobben met Zijn grondpersoneel...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 nov 2016 16:12

Was dit een reactie op mijn bericht? :?:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: "Waarom ik niet (meer) geloof"

Berichtdoor Optimatus » 14 nov 2016 17:45

henkie schreef:Van je geloof raken door de romans van Jan Siebelink en Dan Brown...is dit een grap?


Ik heb beide boeken wel gelezen en de films gezien. Interessant, vooral de secteleider uit de "Violen" vond ik een uitermate boeiende persoon, goed geacteerd ook.

Echter, dit soort boeken lees ik met interesse, maar niet als onderdeel van waarheidsvinding. Daar heb ik een Bijbel voor (in diverse vertalingen), daarvoor ga ik naar de kerk (PKN en OKKN), spreek ik met vrienden die stevig in hun schoenen staan (atheïstisch, christelijk, moslim), leef ik in liefde met mijn prachtige (en eveneens christelijke) vrouw en bovenal bid ik. Soms kort, soms wat langer. God heeft mij, naast het geloof, de afgelopen jaren bijzonder veel aards geluk gegeven, waaronder een heerlijke baan.

Deo gratias - Gode zij dank.

Het doet me verdriet dat anderen het zicht op God zijn kwijtgeraakt en hun heil zoeken bij anderen. Dat is hun goed recht en ik zal de laatste zijn die mijn mening op anderen zal opleggen (ik faal als kloon van Sylvana Simons). Ik kan het slechts het goede en bovenal de Goede toewensen. Hoe en of die wens in vervulling gaat, is niet aan mij, maar laat ik in vertrouwen aan God over.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten