Mystiek in de protestantse kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Mystiek in de protestantse kerk

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2016 14:15

Hoe een katholiek de protestantse kerkdiensten ziet. Mooi om te lezen, al ben ik het op sommige punten niet met hem eens. (w.b. de synode en de verdamping van tucht, want dat wordt in de midden- en rechterflank nog steeds toegepast)

Enkele opmerkelijke citaten:

Die mystiek ervaar ik als katholiek, wanneer de ouderling in zijn/haar eerbiedwaardig ambt met de handdruk de verantwoordelijkheid overdraagt aan de dominee. Die mystiek ervaar ik in sommige kerken als de dominee in stil gebed voor de trappen van de preekstoel blijft staan om daar Gods zegen af te smeken. Die mystiek ervaar ik in de gemeentezang, waarin één lichaam God alle lof toezingt. Die mystiek ervaar ik in de devote houding van de gelovigen als de dominee voorgaat in gebed en iedereen de ogen sluit en meebidt in het hart. Die mystiek ervaar ik als de dominee met eerbied het klassieke avondmaalsformulier leest en de diakenen de witte doeken van de broodschalen afhalen. Die mystiek ervaar ik als het Heilig Avondmaal bediend wordt en er toch bij sommige mensen enige schroom bestaat: ben ik het vandaag wel waardig?

De valkuil binnen de protestantse kerken is geworden dat iedereen maar wil meepraten over liturgie en iedere dominee naar eigen goeddunken preekt en de sacramenten viert en soms ook een soort van katholiek pastoortje wil spelen.

Protestanten moeten leren te stoppen met trots te zijn op alle individuele acties en spitsvondigheden.

Ik denk dat mooie protestantse liturgie, klassiek en verbonden met de kerk van alle tijden en plaatsen, ook een goed recept is tegen de verveling die al genoeg onze huiskamers binnenkomt

Voor wie het GEHELE ARTIKEL WIL LEZEN

Ik zou deze man graag uitnodigen om mee te doen in de discussie. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten