RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 26 sep 2016 21:33

Ik neem, als christen in deze hetzelfde standpunt in als de aanwezige heidenen en atheïsten.
Evangeliseren is prima in beperkte mate maar niet bij andermans kinderen.

Maar je hebt het over bijbels dit en bijbels dat, kan je je mening wellicht onderbouwen met een voorbeeld uit de bijbel waarbij er geevangeliseerd wordt onder kinderen zonder dat de ouders er van op de hoogte zijn of er toestemming voor hebben gegeven?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 21:43

Het meest verrassende wat betreft dit onderwerp is nog dat er christenen zijn die zich afvragen waarom ze toch zo vervolgd worden (hun woorden); waarom dat als ze laten merken dat ze christen zijn, ze met de nek worden aangekeken; waarom mensen niets van christenen moeten weten...

Joh, misschien heeft het een met het ander te maken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 21:52

Yoshi schreef:Ik neem, als christen in deze hetzelfde standpunt in als de aanwezige heidenen en atheïsten.
Evangeliseren is prima in beperkte mate maar niet bij andermans kinderen.

Maar je hebt het over bijbels dit en bijbels dat, kan je je mening wellicht onderbouwen met een voorbeeld uit de bijbel waarbij er geevangeliseerd wordt onder kinderen zonder dat de ouders er van op de hoogte zijn of er toestemming voor hebben gegeven?


Ik moet meteen denken aan "Laat de kinderen tot mij komen" - even opgezocht marcus 10:13-31, maar daar brengen de ouders de kinderen naar Jezus toe en zijn het de apostelen die hen proberen tegen te houden.

Even verderop staat trouwens ook dat je als je het Koninkrijk Gods wilt beërven je je huis en al je bezittingen moet verkopen en al je geld aan de armen moet geven. Misschien dat de speeltuin-evangelisten zich eerst maar eens zorgen moeten maken om hun eigen zielenheil :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 22:18

Als je mijn bijdragen volledig gaat negeren en enkel op je eigen stroman gaat schieten, snap ik niet waarom dit topic geopend had moeten worden. Ook niet echt intellectueel, zeg ik tegen degenen hier die zich graag zelf zo neer zetten.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor naamloos » 26 sep 2016 22:26

Niagara schreef:Mijns inziens kun je het beste je geloof leven. Als kinderen/tieners zien dat jouw levenswandel verschilt van de hunne en je ernaar vragen is er mijns inziens niets mis mee om te vertellen vanuit welke overtuiging je dat doet
Je geloof leven, inderdaad. vriendelijk, geduldig, eerlijk, omzien naar elkaar, opkomen voor de zwakken ect.
Echter, er zijn ook niet- christenen die dat doen. En andersom christenen in wie je die dingen nauwelijks waarneemt.
Ik zou niet durven beweren dat de levenswandel van christenen zoveel verschilt met niet-christenen.
En niet alleen omdat christenen evengoed fouten maken, maar zeker ook omdat niet-christenen niet per definitie een slecht leven leiden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 27 sep 2016 05:57

@BladeStraight

Yoshi schreef:Maar je hebt het over bijbels dit en bijbels dat, kan je je mening wellicht onderbouwen met een voorbeeld uit de bijbel waarbij er geevangeliseerd wordt onder kinderen zonder dat de ouders er van op de hoogte zijn of er toestemming voor hebben gegeven?

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Niagara » 27 sep 2016 08:27

naamloos schreef:Je geloof leven, inderdaad. vriendelijk, geduldig, eerlijk, omzien naar elkaar, opkomen voor de zwakken ect.
Echter, er zijn ook niet- christenen die dat doen. En andersom christenen in wie je die dingen nauwelijks waarneemt.
Ik zou niet durven beweren dat de levenswandel van christenen zoveel verschilt met niet-christenen.
En niet alleen omdat christenen evengoed fouten maken, maar zeker ook omdat niet-christenen niet per definitie een slecht leven leiden.

Natuurlijk maken christenen fouten. En ja, er zijn ook genoeg christenen die altruïstisch werk doen etc.
Toch denk ik dat een christen die dicht bij God leeft wel op kan vallen door zijn levenswandel. Ik heb bijvoorbeeld gelukkig van mijn ouders meegekregen dat vloeken niet in mijn vocabulaire zitten. Dat valt mensen meestal inderdaad niet zo op. Maar als je het dan bijvoorbeeld met een collega eens over het onderwerp vloeken hebt, kan je wel vertellen dat jij niet vloekt omdat je God geen pijn wilt doen met je woorden omdat je veel van God houdt. En dan zegt die collega: hé, inderdaad, ik hoor jou nooit vloeken. Vind je het dan ook vervelend als ik vloek?
Zo kan je in gesprek over waarom je dingen doet zoals je ze doet mensen vertellen over Gods liefde.
Nu is het mij gegeven dat ik op het punt van vloeken inderdaad een best goede levenswandel heb, op vele andere gebieden is dit helaas alles behalve waar. Het lijkt mij dan ook niet goed om vroom te praten over iets wat je in praktijk eigenlijk niet toegewijd doet. Ieder mens heeft zo zijn zwakke punten, doen alsof je niet zwak bent daarin is geen goed voorbeeld. Juist toegeven aan mensen dat je fouten maakt en er verantwoordelijkheid voor nemen is iets wat wij heel moeilijk vinden maar waar wij wel een voorbeeld in kunnen zijn als het ons lukt. Gemakkelijk is dat zeker niet, het linkt immers aan de oerzonde die eva al beging in het paradijs. 'Nee hoor, ik heb niet van de appel gegeten. Nee maar het kwam ook door de slang, die heeft mij verleid.' Ik denk dat wij dit enkel kunnen door 1. Zondebesef. En dan geen fatalistisch zondebesef waarin je enkel jezelf kleiner en kleiner maakt zodat je je eigen zonde uiteindelijk zo groot ziet dat je aan de verantwoordelijkheid onderdoor gaat. Nee, gewoon eerlijke zelfreflectie in wat je niet goed hebt gedaan, wat niet tot Gods eer was, direct gevolgd door een gebed om 2. Vergeving. Weten dat je fouten je vergeven worden is essentieel. Maar ook het vergeven van hen die jou iets schuldig zijn.
Als je weet wat je fouten zijn en dat ze vergeven zijn houdt het niet op. Je kunt 3. God vragen om jou te vormen zodat Hij jou kan gebruiken in Zijn plan, bidden om de Heilige Geest. En 4. Afscheid nemen van je zonde en eigen belang achter dat van God plaatsen is ook belangrijk. Natuurlijk kan een zonde je zwakke plek blijven en wordt een mens niet volkomen zondeloos in deze wereld. Je blijft een mens dat in emotie weleens dingen zegt en doet die je beter niet had kunnen doen. Toch is het wel degelijk mogelijk bij God om in een bepaalde gewoonte te matigen of een gewoonte volledig af te zweren. Niet omdat je door je eigen goedheid rein wilt worden, maar omdat je uit dankbaarheid God wilt behagen.
Veel christenen komen niet zover. Ze blijven hangen in zondebesef, kijken niet eerlijk naar zichzelf, denken dat de genade niet voor hen is, gaan niet naar God toe, passen het vergeven van anderen niet toe in hun leven, of weten/durven niet te vragen om Gods hulp: de Heilige Geest.
Dit is niet bedoeld als een sneer naar anderen en alsof ik het allemaal wel zo goed doe. Een deel is afhankelijk van of je de juiste prediking te horen krijgt, maar ook met welke 'bril' op je luistert. Een deel is afhankelijk van of je luistert naar wat God je probeert te vertellen. Het belangrijkste is dat je nederig naar God gaat met al je problemen en je daar niet in laat blokkeren. Het is een langdurig proces met vallen en opstaan, steeds maar weer. Je kunt het van anderen horen, als die zo open tegen je zijn, maar zult het zelf ook aan der lijve moeten ondervinden wil je werkelijk gevormd worden zodat je voor God inzetbaar bent voor het dienen van Hem, zijn Gemeente en je ongelovige medemens.
Sorry als dit wat off-topic was.
Afbeelding

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor henkie » 27 sep 2016 08:44

We gaan geen 2 topics over hetzelfde openen. Schluss!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten