RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 15:25

Mortlach schreef:
Wat je niet lijkt te beseffen, BS, is dat L&S en ik en anderen net zo overtuigd zijn van ons gelijk als jij van het jouwe. Het argument "Maar mijn geloof is waar en het jouwe niet" wekt daarom eerder meer wrevel dan dat het wegneemt. Er zal echt nooit ook maar iemand zijn die dat argument hoort en dan zegt "Verrek, je hebt gelijk, ga je gang dus maar."


Je denkt toch niet dat ik de illusie heb jullie te overtuigen? Jullie hebben een eigen dogma, namelijk dat niemand jullie kinderen over Christus mag vertellen, en mensen die het daar niet mee eens zijn worden uitgescholden en er wordt met geweld gedreigd. Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom je met zulke standpunten op dit forum zou willen zitten, maar dat moet je lekker zelf weten natuurlijk.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Lock&Stock

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 15:28

Mortlach schreef:Nu ik het in mezelf zo aanzie, is het bijzonder hoe snel dit scenario geweldsideeën in me naar boven brengt. Bizar ook dat bepaalde mensen niet inzien dat de evangelist in dit scenario de wolf is.


Ik ben in 99,9999% van alle gevallen pacifist to the max. Maar dit onderwerp laat m'n bloed echt koken. Het is zo arrogant en het getuigd van zo'n gebrek aan inleving en realiteitszin. Het idee dat je het recht moet hebben andermans kinderen aan te kunnen spreken over dit soort grote zaken. Echt waar komt het gore lef vandaan. En dan ook nog met de staart tussen de benen de discussie verlaten.

En het is ook zo ironisch dat juist die hysterische gelovigen zoals BS, die denken de kinderen te moeten redden, wellicht wel juist de reden zijn waarom veel mensen het geloof de rug toe keren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 15:29

BladeStraight schreef:Je denkt toch niet dat ik de illusie heb jullie te overtuigen? Jullie hebben een eigen dogma, namelijk dat niemand jullie kinderen over Christus mag vertellen, en mensen die het daar niet mee eens zijn worden uitgescholden en er wordt met geweld gedreigd. Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom je met zulke standpunten op dit forum zou willen zitten, maar dat moet je lekker zelf weten natuurlijk.


O, dat heb je helemaal verkeerd. Op het moment dat ik besluit dat jij mijn kind over Christus mag vertellen, dan mag het en niet eerder. Niet dat dat moment ooit komt, natuurlijk, want dat kan ik namelijk prima zelf.

Maar goed, om er toch een gesprek van te maken. Als jij vindt dat jij mijn kind over Christus mag vertellen (zonder mijn weten/bijzijn), mag ik jouw kind dan over mijn geloofsovertuigingen vertellen? En zo nee, waarom is dat dan niet hypocriet gegeven dat wij beiden even overtuigd zijn van ons eigen gelijk?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Yoshi » 26 sep 2016 15:30

BladeStraight schreef:Het hele punt is dat je niet gelooft dat kinderen of jonge mensen een ziel voor de eeuwigheid hebben, en dat een woord van een evangelist cruciaal verschil kan maken in het leven van iemand. Met zo'n compleet andere invalshoek heeft een discussie natuurlijk ook geen zin.

Dat geloof ik wel. En ik zou zo'n evangelist desnoods met geweld bij mijn kinderen weghouden in rede niet helpt (en dat blijkt wel uit dit topic). Maar waarschijnlijk zou ik gewoon aangifte doen. Van andermans kinderen blijf je af, ook indien je last hebt van perverse bekeringsdrang.

Lock&Stock

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 15:31

BladeStraight schreef:Je denkt toch niet dat ik de illusie heb jullie te overtuigen?


Nee, je gaat liever achter de kinderen aan, veel makkelijker. Toch?

BladeStraight schreef:Jullie hebben een eigen dogma, namelijk dat niemand jullie kinderen over Christus mag vertellen


Tuurlijk, leg die woorden maar in de mond. Vraag vooral niet wat we vinden, maar vul het gewoon zelf in.

Uiteraard zit je fout. Graag zelfs dat mijn kinderen leren over Christus, en over Boedha, en over Allah, graag dat mijn kind een goede opleiding krijgt en weet wat er in de wereld speelt zodat mijn kind, zodra het volwassen is zelf kan beslissen hoe ze zijn/haar leven invult. Evangelisatie past daar niet bij, aangezien het geen neutrale informatie brengt maar puur en alleen probeert zieltjes te winnen.

BladeStraight schreef:en er wordt met geweld gedreigd.


Tja, dat krijg je wanneer je kinderen te grazen probeert te nemen.

vreemdeling

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor vreemdeling » 26 sep 2016 15:35

Het moet kunnen, mits er op de speelplaats van de kinderen of neefjes/nichtjes van de evangelist een islamitische baardman de islam aan ze mag verkondigen, liefst met oosterse lekkernijen zoals baklava of Turks fruit om ze erheen te lokken.

Lock&Stock

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 15:36

vreemdeling schreef:Het moet kunnen, mits er op de speelplaats van de kinderen of neefjes/nichtjes van de evangelist een islamitische baardman de islam aan ze mag verkondigen, liefst met oosterse lekkernijen zoals baklava of Turks fruit om ze erheen te lokken.


En een spaghetti-stand, laten we wel lekker inclusive zijn he ;)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Cicero » 26 sep 2016 15:59

Het lijkt me volstrekt duidelijk dat evangeliseren onder kinderen/tieners zonder toestemming van de ouders verwerpelijk is. Het is ook geheel in tegenstrijdigheid met de christelijke/reformatorische/Bijbelse notie van inclusiviteit: "Hij geloofde en heel zijn huis, en zij werden gedoopt.." Dus als je zo nodig kinderen voor de hel wilt waarschuwen, moet je beginnen bij de ouders. Pas als die overtuigd zijn, zullen ze wel toestemming geven.

Verder is het natuurlijk helemaal geen slap idee dat opvoeding een niet te onderschatten rol speelt bij gelovig zijn. Immers, dat doe je ook met muziekles bijvoorbeeld. Het heeft meestal niet zoveel succes als je daarmee pas op je 18e begint. Het is iets waar je mee moet opgroeien. Godsdienst is ook veel meer dan louter enkele cognitieve overtuigingen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 16:19

[quote="Cicero"]Het lijkt me volstrekt duidelijk dat evangeliseren onder kinderen/tieners zonder toestemming van de ouders verwerpelijk is. Het is ook geheel in tegenstrijdigheid met de christelijke/reformatorische/Bijbelse notie van inclusiviteit: "Hij geloofde en heel zijn huis, en zij werden gedoopt.." Dus als je zo nodig kinderen voor de hel wilt waarschuwen, moet je beginnen bij de ouders. Pas als die overtuigd zijn, zullen ze wel toestemming geven.
/quote]

Jij bent tegen kinderbijbelclubs?
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Niagara » 26 sep 2016 16:37

Mijns inziens kun je het beste je geloof leven. Als kinderen/tieners zien dat jouw levenswandel verschilt van de hunne en je ernaar vragen is er mijns inziens niets mis mee om te vertellen vanuit welke overtuiging je dat doet. Andersom zou ik er ook geen moeite mee hebben als mijn kinderen als ik die zou hebben aan een moslim vroegen waarom ie naar de moskee gaat of een atheist waarom hij niet naar de kerk gaat, en zo in aanraking komen met andere levensovertuigingen. Maar op een invasieve wijze op random kinderen afstappen en jouw waarheid verkondigen lijkt mij niet de weg. Dat is een manier van evangeliseren die mij niet lijkt hoe Jezus het ons voorleefde. Het was mijns inziens niet de bedoeling dat wij in een christelijke bubbel gingen leven waarin je niemand kent die ongelovig is en daarom wel op vreemden af moet stappen wil je evangeliseren. Hij ging om met hoeren en tollenaars, at met hen en vertelde dan over God. Het lijkt mij dus belangrijk dat je niet alleen even je waarheidje wilt komen vertellen en alleen om die reden contact legt, maar dat je in je dagelijks leven niet uitsluitend met christenen omgaat maar juist ook met mensen die door de samenleving uitgespuugd worden. In het algemeen is het mijns inziens belangrijk dat je wezenlijk belangstelling hebt voor anderen, en dat je in het contact en erbuiten door je levenswandel en houding uitdraagt dat je christen bent. Dus dat je zo leeft dat je positief opvalt in naastenliefde, belangstelling voor mensen en hun beweegredenen en gevoelens, en liefde voor God. (En niet als iemand die vooral veel 'moet van z'n geloof' en daaronder lijdt). Een veel diepgaander idee dan alleen op iemand afstappen en snel je veilige christelijke eilandje weer op als je je zegje gedaan hebt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Mortlach » 26 sep 2016 16:39

Het maakt natuurlijk nog wel een behoorlijk verschil of zo'n kind 7 of 17 is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor Lock&Stock » 26 sep 2016 16:41

BladeStraight schreef:Jij bent tegen kinderbijbelclubs?


Ik mag aannemen dat ouders daar toestemming voor geven. Een redelijk groot verschil wat je niet lijkt te snappen.

vreemdeling

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor vreemdeling » 26 sep 2016 20:07

Onze buren waren allemaal christelijk, maar die hebben ons als kinderen met rust gelaten over geloofszaken.
Ik ben wel als kind uit vrije wil een paar keer mee geweest naar hun kerken om het te onderzoeken en mee te maken en heb daar zelfs een kinderbijbeltje meegekregen met de kerst, thuis hadden we geen christenbijbel.
Pas op mijn twintigste werd ik praktiserend gelovig, al was het keerpunt al rond mijn zeventiende/achttiende.
Dat was wel een heel andere richting dan in die kerken werd onderwezen, maar ik had dan ook een "vrije" keuzemogelijkheid dankzij de neutrale opvoeding door mijn ouders.
De meeste buurkinderen uit die tijd geloven nu niet meer...

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor irmo » 26 sep 2016 21:06

BladeStraight schreef:
Je denkt toch niet dat ik de illusie heb jullie te overtuigen? wat wil je dan wel bereiken?

Jullie hebben een eigen dogma, namelijk dat niemand jullie kinderen over Christus mag vertellen, en mensen die het daar niet mee eens zijn worden uitgescholden en er wordt met geweld gedreigd.

Dat heb je mis hoor.Ik heb mijn kinderen gewoon naar een pc-school gestuurd als heiden, en daar vertellen ze de kids gewoon al die verhaaltjes over Jezus. Daar heb ik geen enkel probleem mee, sterker nog, ik heb er zelfs toestemming voor gegeven. Mooi toch, dat ze die verhalen leren? Geen problemen mee hoor.
Als er echter een of andere kneus meent zonder mijn bijzijn en toestemming mijn kinderen uit de speeltuin mee te moeten graaien voor een verhaaltje van ik heb gelijk en jouw ouders zijn maar slechte mensen dat ze niet hetzelfde denken als ik, dan heeft ie toch een probleem. Want dat zou voor mij een reden zijn om even hardhandig een tik uit te delen dat ik bepaal hoe mijn kinderen opgevoed worden en niet een ander. Voor mij echt een reden om aangifte te doen, en misschien zelfs wel meer.



Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom je met zulke standpunten op dit forum zou willen zitten, maar dat moet je lekker zelf weten natuurlijk.

Waarom zit jij hier eigenlijk als je er zo van overtuigd bent dat je in alles gelijk hebt?


Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: RE: Evangeliseren kinderen/tieners

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 21:14

In de eerste plaats reageerde ik op een andere discussie, maar werd mijn bijdrage hier gekopieerd om vervolgens erop te bashen.

Verder wordt er uiteraard een merkwaardige stroman neergezet van iemand die in een speeltuintje naar willekeurige kinderen rent en ineens over Jezus begint te praten, dat is niet waar ik op doelde en lijkt me ook weinig effectief. Ik sta echter wel pal voor de evangelisatie van kinderen of jongeren, en hen vertellen over de genade van Christus, en vind daarbij niet dat het enkele feit dat de ouders dat niet willen mensen hiervan zou moeten weerhouden. Maar zoals je al zegt, je bent een heiden dus je gelooft niet dat iedereen een ziel heeft en geoordeeld zal worden, en dat ook jonge mensen die Christus niet kennen niet in de hemelse heerlijkheid zullen kunnen ingaan. Dat jij deze waarheid niet aan je kinderen wilt vertellen is al ernstig genoeg.

En dit is geen seculier discussieforum, maar een christelijk forum waar de Bijbelse waarheid als waar wordt aangenomen. Dus ik kan jou beter vragen waarom je de behoefte voelt als atheist op een dergelijk forum te gaan deelnemen.

Dit is het laatste wat ik hierover in dit topic wens te zeggen, de vijandige en agressieve houding van sommigen hier staat me niet aan.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten