Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 22 sep 2016 16:31

Chaya schreef:Maar Riska, jij zult vast wel weten dat veel kerkgenootschappen niets met televisie te maken willen hebben, sommige predikanten willen niet eens op de radio hun boodschap uitdragen.
Dan krijg je eigenlijk vanzelf dat zo'n omroep links(er) wordt dan gewenst.

Je bedoelt de Gereformeerde Gemeenten, de CGK, de GKV en Hersteld Hervormd?

Daarom verwonderde het mij dat de EO de IKON opnam.
Want het is wél bekend dat er een breed scala van kerken aan de IKON deelnamen, van midden-orthodox tot zeer vrijzinnig (Tom Mikkers - als Remonstrant b.v.) Dat is dus niet echt de achterban van de EO.

Ik hoor zelf tot de PKN - het Gereformeerde onderdeel - dus daar speelt het niet in die mate.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 22 sep 2016 19:10

Riska schreef:Je bedoelt de Gereformeerde Gemeenten, de CGK, de GKV en Hersteld Hervormd?

CGK niet echt, daar hielden veel predikanten wel een meditatie toen radio 5 nog bestond op de middengolf.
GKv weet ik niet.
Riska schreef:Want het is wél bekend dat er een breed scala van kerken aan de IKON deelnamen, van midden-orthodox tot zeer vrijzinnig (Tom Mikkers - als Remonstrant b.v.) Dat is dus niet echt de achterban van de EO.

Nee, maar als ik de namen van de briefondertekenaars lees.....
Riska schreef:Ik hoor zelf tot de PKN - het Gereformeerde onderdeel - dus daar speelt het niet in die mate.

Wel in het Ger Bondsdeel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Pcrtje » 22 sep 2016 19:55

Riska schreef:Je bedoelt de Gereformeerde Gemeenten, de CGK, de GKV en Hersteld Hervormd?
Chaya schreef:GKv weet ik niet.
De GKv staat tegenwoordig(!) niet per se negatiever tegenover televisie dan andere kerkgenootschappen van de linkerflank. Maar dat komt vooral door haar leden. Volgens mij zijn er niet zoveel GKv-predikanten die met enige regelmaat hun koppies op de beeldbuis laten zien.

Wat betreft radio: de GKv had vroeger 's zondagavonds zendtijd op de Golfbrekerradio te Amersfoort e.o. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar dat laat in ieder geval zien dat er wel belangstelling voor radio is. ;-)

Overigens heb ik een aantal maanden geleden mijn EO-abonnement opgezegd. Te duur. Maar als de samenwerkingsrelatie met de IKON beter wordt en er meer ruimte komt voor mensen en programma's met een IKON-achtergrond zal ik een EO-abonnement heroverwegen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor elburger » 23 sep 2016 10:05

Indien de EO wil overleven moeten ze wel meegaan in de trend van "verjeugdigen". Of dit nu een juiste weg is?
Voor mij niet, maar ik ben dan ook van de ouwe stempel. Gelukkig is er nog Family7. Oke, ook daar spreekt men de jeugd meer aan, maar al met al en met een beetje zapwerk, kun je al christen prima tv kijken zonder sex, drugs en gevloek
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 23 sep 2016 10:21

In Trouw van vandaag n.a.v. de brief van de EO-leden geeft Arjan Lock aan dat hij niet vindt dat de identiteit van de EO in het geding is.
Alle kerkelijke stromingen verdienen een volwaardige plek binnen het publieke gestel, vindt Lock.
"Daarom hebben we er tweeënhalf jaar geleden met de IKON een taak bijgenomen, in de marge. Andere kerken dreigden door de bezuinigingen te verdwijnen van tv."

Een klein deel van de nieuwkomers kan spanning opleveren met de missie van de EO erkent hij.
Maar daar krijg je voor terug dat je alle protestantse kerken kunt representeren".
Begin volgende week gaan de partijen met elkaar in gesprek.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor elbert » 23 sep 2016 13:53

Riska schreef:Maar daar krijg je voor terug dat je alle protestantse kerken kunt representeren.
Ik zie de EO nog niet bepaald de rechterflank van de gereformeerde gezindte representeren. Nou wil die rechterflank dat ook niet, maar de EO moet dan ook niet zeggen dat ze "alle" protestantse kerken representeert.
Trouwens, de EO mag zich wel eens afvragen of ze wel alle kerken zou moeten representeren.
Het ging de EO oorspronkelijk toch om het Evangelie? Dan moet je je niet teveel laten leiden door een bepaalde representatiefunctie en moet je dat zeker ook niet leidend laten zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 23 sep 2016 14:02

Ik gaf alleen maar een stukje weer uit het bericht in Trouw.
Ik denk ook niet dat ze alles en iedereen representeren, maar aan de andere kant is het goed dat er een mogelijkheid gecreëerd wordt voor kleine omroepen, die monddood zijn gemaakt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 23 sep 2016 14:09

Pcrtje schreef:De GKv staat tegenwoordig(!) niet per se negatiever tegenover televisie dan andere kerkgenootschappen van de linkerflank. Maar dat komt vooral door haar leden. Volgens mij zijn er niet zoveel GKv-predikanten die met enige regelmaat hun koppies op de beeldbuis laten zien.

Het gaat om kerkdienstuitzendingen en gesproken meditaties op de radio. En daar zie en hoor je geen predikanten uit een rechts kerkverband.
De GKv behoort niet bij rechts, maar het midden, net als de CGK - behoudens de BhP richting.
De leden uit die kerken wijzen de tv niet af, veel predikanten hebben er tegenwoordig een in huis staan.
elburger schreef:Indien de EO wil overleven moeten ze wel meegaan in de trend van "verjeugdigen". Of dit nu een juiste weg is?

Nee dat denk ik niet. Standvastigheid en aan je principes houden spreekt meer mensen aan dan als je als vereniging (of politieke partij) verwatert en meeschuift met de rest.
elburger schreef:Gelukkig is er nog Family7. Oke, ook daar spreekt men de jeugd meer aan

Ik heb eens gekeken, maar veel films en programma's spreekt de jeugd echt niet aan hoor.
https://www.family7.nl/tvgids-vrijdag
De jeugd kijkt sowieso steeds minder tv. Als ze kijken doen ze dat on demand.
Riska schreef:Alle kerkelijke stromingen verdienen een volwaardige plek binnen het publieke gestel, vindt Lock.

Dat gaat niet gebeuren en dat kan ook niet, daarvoor zijn de verschillen veel te groot.
In veel refo-gezinnen staat vaker de reformatorische omroep aan ipv de radio.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

vreemdeling

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor vreemdeling » 26 sep 2016 13:59

De EO mag dan voor zichzelf niet echt een nieuwe koers zijn ingeslagen, ik vind hun opener houding een verademing.
Ze durven uiteraard lang zover niet te gaan als destijds de IKON, maar je ziet toch dat ze allerlei andere niet-orthodox protestante geluiden een stem durven geven in sommige programma's. Het kan ook niet anders, want het evangelie gaat juist ook om bruggen te slaan naar "ongelovigen" of "anders-gelovigen" en door je sektarisch en dogmatisch op te sluiten in je eigen gelijk ga je op de televisie geen harten winnen in het moderne Nederland.

Toch vind ik hun manier van doen geen reclame voor het orthodox-protestante evangelie, het maakt het hoogstens wat minder onsympathiek overkomen, maar het nodigt niet echt uit de deur helemaal te openen in plaats van dat kleine kiertje te laten zien.
Het gevaar vanuit hun eigen standpunt bezien, is dat dit jongeren uit de eigen gemeenschap juist overhaalt door dat kiertje naar buiten te glippen omdat ze kennis nemen van allerlei andere interessante manieren om met God en de wereld om te gaan zonder dat het tegenover het oude geloof komt te staan.
Dat werd me met de uitzending Adieu God met Freek de Jonge en gisteren Typhoon ineens duidelijk.
Door al die boeiende mensen met diepte een stem te geven, geeft de EO de beperktheid van de eigen levensbeschouwing handen en voeten. Dat bepaalde orthodox-protestante christenen dit zorgen baart, kan ik me heel goed voorstellen.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 14:41

Als je je verhaal aan wilt passen en leuk wilt maken voor een breed publiek in deze maatschappij, is het onvermijdelijke gevolg dat je boodschap verwatert. Dit is bij de EO overigens al tientallen jaren bezig.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

vreemdeling

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor vreemdeling » 26 sep 2016 15:38

Maar draai je die ontwikkeling weer terug, dan neemt de afkeer van de EO ook vanzelf weer toe naar de oude niveau's of ze verdwijnen helemaal van de publieke omroep.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor BladeStraight » 26 sep 2016 21:21

vreemdeling schreef:Maar draai je die ontwikkeling weer terug, dan neemt de afkeer van de EO ook vanzelf weer toe naar de oude niveau's of ze verdwijnen helemaal van de publieke omroep.


Het doel van het christendom is dan ook niet om sympathiek te worden gevonden en zich te conformeren aan de waan van de dag.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

vreemdeling

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor vreemdeling » 27 sep 2016 06:56

BladeStraight schreef:Het doel van het christendom is dan ook niet om sympathiek te worden gevonden en zich te conformeren aan de waan van de dag.

Wel vreemd dat bijna iedereen Jezus wel sympathiek vindt dan.
Of verontrust dat contrast met het orthodox-protestante christendom je niet?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 27 sep 2016 08:56

vreemdeling schreef:Wel vreemd dat bijna iedereen Jezus wel sympathiek vindt dan.

Omdat de westerling er een jezus-figuur van gemaakt heeft intussen. Een musicalhoofdrol.
En dan kan dat ja.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor BladeStraight » 27 sep 2016 12:49

vreemdeling schreef:Wel vreemd dat bijna iedereen Jezus wel sympathiek vindt dan.
Of verontrust dat contrast met het orthodox-protestante christendom je niet?


Niet de Jezus die ons vanuit de Bijbel tegemoet komt, maar een zelfgemaakte Jezus. Dus nee, dat verontrust mij absoluut niet. Jezus zelf was in Zijn tijd zeker niet geliefd, en zijn volgelingen zullen een niet veel betere houding van de ongelovigen tegemoet kunnen zien.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten