Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 03 okt 2016 15:10

Riska schreef:Zie ook vandaag:
Trouw/De Verdieping, katern Cultuur & Media, pagina 10. Christelijke Omroep.

Daar staat de klacht waar ik me ook wel in herken:
"De EO is in de laatste decennia inderdaad veranderd", zegt religiewetenschapper Johan Roeland van de Vrije Universiteit in Amsterdam. "Dat zie je terug in het aanbod, van series als 'God verandert mensen' en 'Mag ik eens met je praten' naar 'Veertig dagen zonder seks' en 'Rot op naar je eigen land'."

Wat mij betreft past ook nog in het rijtje De Open Cirkel, was dat niet met Wim de Knijff? Dat waren programma's met inhoud en diepgang, zonder dat het meteen prekerig en belerend werd.

In DIT ARTIKEL wordt e.e.a. uitgebreid beschreven.

Drie belangrijke citaten hieruit, van mensen van de eerste orde:
Johan Frinsel is de voormalige directeur van "Tot heil des Volks". Hij is vele jaren vice-voorzitter van de EO geweest. Hij is een man van het eerste uur van de EO.

Hij heeft gesignaleerd dat de EO de weg van de NCRV is opgegaan.

De NCRV is ooit als een orthodox christelijke organisatie begonnen. De bekende evangelist Johannes de Heer was b.v. betrokken bij de oprichting. Hij heeft vele jaren in programma's van de NCRV voor de radio gesproken en gezongen. In de oorspronkelijke statuten werd de Bijbel beleden als het onfeilbare woord van God. Langzamerhand is men stapje voor stapje veranderd. Het begon met het loslaten van de onfeilbaarheid van de Bijbel. En uiteindelijk is het een compleet anti-christelijke organisatie geworden. Eerst werden de bijbelgetrouwe gelovigen naar de marge gedrukt en uiteindelijk werden ze helemaal monddood gemaakt.


Leerling is oud-EO-medewerker en eindre­dacteur van EO-tijd­sein. Hij is ook oud fractieleider van de RPF, nu opgegaan in de CU. Hieronder volgen de zinnen, waarmee hij een ingezonden artikel in het ND (Nederlands Dagblad) van 13 juni 2002, begon.

"De EO is uit koers. Al vele jaren. Het verbaast me in hoge mate dat niet veel eerder en veel massiever bezwaar is gemaakt tegen het gewijzigde programmabeleid van de EO. Al meer dan vijf jaar geleden hebben bestuur en directie van de EO mij laten weten, dat zij de oor­spronkelijke koers van de EO hebben verlaten. Kritiek daarop wordt niet geaccepteerd. De EO geeft in zijn programma's ruimte aan allerlei opvattingen. De luisteraar, de kijker en de lezer van Visie en Eva moeten dan zelf maar uitmaken welke opvatting de juist is. De EO heeft geen mening, wordt dan ge­zegd!"

Feike Ter Velde, een andere bekende oud-medewerker van de EO, reageerde op de voorstelling van zaken van Ad de Boer in een inge­zonden stuk in het ND van 24 juni 2002. Hij schreef daarin onder meer: "Wat een droevig verhaal van Ad de Boer, voor wie ik altijd zoveel bewon­dering heb. Ik vrees dat hij is betoverd door die wonderlijke redeneringen van het zogenaamde postmodernisme. Daarin passen niet meer de 'absoluten' van de Bijbel. Conclusie is dan: we moeten de Bijbel aanpassen aan wat nog haalbaar is in deze tijd."

"Wat is er gebeurd met de EO? Waar en wanneer is het roer omge­gaan? Wat is er mis met de zekerheid die de Here iedere gelovige diep in het hart plant, waarvoor mensen in de kerkge­schiedenis hun leven hebben gegeven door de gehele kerkgeschiede­nis heen? Ik protesteer krachtig tegen dat 'postmoderne' gebazel, dat niets anders is dan een ontkrachting van het werk van de Heilige Geest door het Woord in het leven van elke ware gelovi­ge."

"Ik vind het ronduit schokkend dat Ad de Boer nu zegt zich niet langer te willen identificeren met het werk van de Evangelische Hulp Aan Homofie­len, waarmee de EO-Nazorg vanaf de oprichting altijd in christe­lijke verbondenheid heeft samengewerkt. EO - Wie heeft u beto­verd?"

Maar kennelijk worden de oprichters en de mensen van het eerste uur niet meer serieus genomen, terwijl ze hier toch echt de vinger op de pijnlijke plek leggen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2016 23:40

De roodgemaakte stukken bevatten tal van leugens. Lekker om je daardoor te laten leiden en die te gaan accentueren hier. Beetje hoe sommige niet gelovigen overal gaan rondbazuinen wat ze in de Privé hebben gelezen. Hou eens op met die achterlijke site waar je naar verwijst, die alles wat christelijk is keihard afkraakt, jij en je kerk bent in de ogen van die site en wie daar achter zit net zo fout als de EO.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2016 12:17

Marnix schreef:De roodgemaakte stukken bevatten tal van leugens. Lekker om je daardoor te laten leiden en die te gaan accentueren hier. Beetje hoe sommige niet gelovigen overal gaan rondbazuinen wat ze in de Privé hebben gelezen. Hou eens op met die achterlijke site waar je naar verwijst, die alles wat christelijk is keihard afkraakt, jij en je kerk bent in de ogen van die site en wie daar achter zit net zo fout als de EO.

Marnix, je slaat hier de spijker op de juiste kop!
Al laat je je in dit topic inderdaad leiden (en je je christen noemt) en andere christenen (in dit topic is de E.O. de gebeten hond) vergruist omdat ze met de tijd meegaan, omdat je zoveel waarde hecht aan traditie en hoe het ooit was, omdat je niet inziet dat Christus werkt via vele kanalen door het werk van Zijn Heilige Geest.
De Geest des Heeren waait waar de mens zich noemende als christen beweert dat het niet mogelijk is en muren hekken timmert.
Maar Gods Geest waait daar dwars doorheen.
de Heere Jezus Christus slaat bruggen, de kloof tussen God en de zondige mens.
Mensen van alle kerken richtingen, christenmensen.... bemoedigd , steun elkaar in Jezus Christus alleen, de tijd is nog maar kort we leven in een land waarin we vrij mogen zijn in het uiten van ons geloof in de Heere Jezus Christus.
Steun dan alle initiatieven (in dit topic de E.O.) ook als je het niet eens bent met alles.
We leven hier op een aarde waar niets volmaakt is, dat wacht ons nog in de Toekomst die nog verscholen is voor alle broeders en zusters in Christus, Hem zij alle glorie en eer!
Wees eengezindt in Hem alleen, ken Hem in al uw wegen, ken Hem persoonlijk in uw hart, dat is het allerbelangrijkste
Bid voor de E.0., bid voor eenheid in Christus (hoe de wegen ook anders belopen worden als je gewend bent)

Zelf kijk ik niet veel E.O.
bij alle omroepen haal ik wel wat.
RTL 5 klinkt voor velen misschien heel "eng of gevaarlijk"
Maar mijn oude moeder stuurde mij een whats appje..... "kijk even naar rtl 5 van afgelopen zondag op RTL5, ik ben er zo door geraakt!"
van mijn MAM, nooit verwacht, op zondagochtend nota bene RTL 5 gekeken....(ik wist wel van Nederland Zingt, maar RTL 5 was nieuw)

En ik keek ook en ik dank God, het hart van Mam is verruimd, alle eer voor de Heer, vroeger keerde ze zich er fel tegen, maar ze heeft in mogen zien, het gaat niet om tradities, gewoontes, hoe het hoort (volgens de mens)
Het gaat om Christus, God en God alleen.
Zelfs via RTL 5 spreekt de Heer en worden (ondenkbaar) vele mensen bereikt met Zijn Woord, middels getuigen.

Denk hieraan "gij zult Mijn getuigen zijn"


zie https://www.hourofpower.nl/uitzending/?v=2_oktober_2016

en vooral van minuut 17, schiterend!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 06 okt 2016 11:48

Gisteravond kwam ik toevallig midden in het programma Face to face binnenvallen en werd meteen geraakt.
Ik zag 2 vrouwen tegenover elkaar zitten, ze keken elkaar diep in de ogen en bij de ene was de ontroering en emotie duidelijk waarneembaar.
Wat een bijzonder programma, waarin mensen, waartussen een verwijdering was opgetreden, de tijd wordt gegeven om elkaar eens aan te kijken. In deze tijd van oppervlakkig FB geknuffel en snelle vluchtige contacten, een weldaad.
Toen Bert van Leeuwen in beeld kwam, begreep ik eigenlijk pas dat het een eo programma was.
Hier doet de eo nu waar ze goed in zijn!
Ik houd eigenlijk helemaal niet van dit soort real life "entertainment", zal er zelf nooit mijn medewerking aan verlenen, maar kennelijk voldoet het aan een grote behoefte.
Omdat er verder niet in werd geëvangeliseerd, had het een neutraal karakter. Maar wat mij betreft, hoeft dat ook niet (altijd).

Deze reactie past niet echt in dit topic, maar wilde toch wel even deze positieve recensie kwijt. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 okt 2016 08:25

De linkerflank van de PKN roemt de nieuwe koers van de EO.

Eens met deze verenigingen. =D>

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 19 okt 2016 11:47

Tante Pollewop schreef:De linkerflank van de PKN roemt de nieuwe koers van de EO.

Eens met deze verenigingen. =D>

Inderdaad - helemaal mee eens... =D>

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Pcrtje » 26 mei 2018 16:12

De EO-jongerendag vindt vandaag plaats. Misschien vinden jullie het wel interessant om dat te volgen. Dit was vanochtend de openingsceremonie:
"Een libelle zweeft over het water..."

Riska

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Riska » 26 mei 2018 16:31

Oef - en dat met die hitte...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Speedy » 26 mei 2018 18:07

Pcrtje schreef:De EO-jongerendag vindt vandaag plaats. Misschien vinden jullie het wel interessant om dat te volgen. Dit was vanochtend de openingsceremonie:
]


Verschrikkelijk :shock:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Yoshi » 26 mei 2018 20:20

Speedy schreef:Verschrikkelijk :shock:

Het is niet mijn ding, maar wat is hier verschrikkelijk aan? Toch een mooie manier voor gelovige jongeren om de dag door te brengen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2018 20:38

Het was een mooie dag waarin Gods liefde en hoe we Hem mogen volgen centraal stond. Dat het niet je vorm is, prima. Maar daar gaat het niet om.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 26 mei 2018 21:01

Arme arme jongeren. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2018 21:18

Chaya schreef:Arme arme jongeren. :?


Doe niet zo sentimenteel. :-) arme mensen die hoofdschuddend alles wat niet in hun eigen straatje past afkeuren ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 26 mei 2018 23:11

Yoshi schreef:Het is niet mijn ding, maar wat is hier verschrikkelijk aan? Toch een mooie manier voor gelovige jongeren om de dag door te brengen?

Zo is het maar net.
Het is ook niet mijn ding maar ik ben ook geen jeugd.
We mogen dankbaar zijn dat zoveel jongeren vandaag daar geweest zijn en het zaad gestrooid is.
God is goed en zijn Heilige Geest is wars van muren door
mensen opgetrokken en waait daar dwars door heen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 26 mei 2018 23:13

Chaya schreef:Arme arme jongeren. :?

Kan je dit verder toelichten?
Ik heb het nu vooral met jou te doen namelijk.....arme jij....
Maar verklaar je nader
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten