Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 08 sep 2016 22:56

Johan100 schreef:[Waarom druist het tegen alles in wat christelijk is? Wil je dat toelichten?

Als Christen weet je dat alle menselijke schepselen gelijk zijn. Er zijn maar twee varianten. Das trouwens al moeilijk genoeg gezien de verschillende discussies hier :lol: Dat laten we maar even rusten.
De mail laat zien dat mensen verschillen maken die blijkbaar worden "begrepen" of "normaal" worden gevonden. Dat dit in christelijke kring mainstream is blijkt wel uit een groot gedeelte van de reacties hierboven. "Plattelandsmentaliteit" "wat maakt een mens zich druk" "het is echt geen racisme hoor" "onzorgvuldig geformuleerd" "een kleine zaak" en ga zo maar door. Er wordt in de mail een rechtvaardiging gezocht om dit aanvaarde verschil in stand te kunnen houden en tóch de zwarte man aan te stellen. Op een buitengewoon onhandige (en naar mijn mening stigmatiserende) manier wordt geprobeerd zijn zwart-zijn "acceptabel" te maken omdat hij "bij ons" hoort. Daarmee wordt zijn zwart-zijn juist benadrukt en wordt een verwerpelijk superioriteitsgevoel in stand gehouden.

Dát zou een Christen dus never-nooit mogen doen. Alle mensen zijn in Adam hetzelfde. Wit, zwart, rood of geel: alles hoort erbij. De een staat nooit boven de ander. Juist een Christen zou dat moeten weten, begrijpen en accepteren. Niks geen verhaaltjes van "ze komen nu eenmaal in onze kring weinig voor" Dat is al erg genoeg. Waarom horen ze er in de gemeenten ook niet bij? Christenen die zó redeneren lijken op de Israëlieten die zich lieten voorstaan op hun afkomst. 'Wij zijn toch kinderen van Abraham?"
Er is in de wereld zoveel onderhuidse discriminatie en racisme dat we zomaar in de valkuil kunnen trappen dat het zo hoort. Moet je eens kijken op de internetfora waar men zich druk maakt over de zwarte piet discussie. Werkelijk stuitend! En helaas zie ik op Facebook maar al te veel likes van mensen die Christen zijn. Ze zouden beter moeten weten.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor de passant » 10 sep 2016 12:58

Natuurlijk is de brief er eentje met een jaren vijftig,jaren zestig niveau , provinciaals zeg maar , het geeft een denk wereld weer die in 1960 heel normaal was , maar in 2016 onvoorstelbaar naïef, kwaadaardig racisme zit er echter niet in, al vind ik de zin "Hij is christelijk opgevoed door zijn ouders." wel enigszins neerbuigend, alsof de man "hij is immers zwart" niet voldoende volwassen /zelfstandig is!
Kortom in stijl een brief 56 jaar te laat komt/achterloopt.

Wat ik me ook afvraag is dit: beseft de opsteller van deze brief dat het percentage gemeentes/kerken van helemaal (100%) blanken nog maar enkele procenten bedraagt, zeker 80 a 90 procent van alle kerken/gemeentes is gemengd , kerken/gemeentes waar alleen nog maar allen blanken zitten nemen snel af! mijns inziens een goede zaak, ik ga zelf wisselend naar 2 gemeentes de ene klein ,de ander groot , allebei maakt het helemaal niets uit wat voor huidskleur je hebt!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Chaya » 10 sep 2016 13:09

de passant schreef:Wat ik me ook afvraag is dit: beseft de opsteller van deze brief dat het percentage gemeentes/kerken van helemaal (100%) blanken nog maar enkele procenten bedraagt, zeker 80 a 90 procent van alle kerken/gemeentes is gemengd , kerken/gemeentes waar alleen nog maar allen blanken zitten nemen snel af! mijns inziens een goede zaak, ik ga zelf wisselend naar 2 gemeentes de ene klein ,de ander groot , allebei maakt het helemaal niets uit wat voor huidskleur je hebt!

Is het je dan ontgaan dat er in de Ger Germ. inmiddels een student met deels allochtone achtergrond is aangenomen?
(Irakese vader, Nederlandse moeder)
Ook is een andere huidskleur inmiddels heel normaal geworden hoor, vanwege geadopteerde kindjes. En die kindjes zijn/worden groot, dus zullen de kerken er net zo uitzien als de wereld daarbuiten. :D
de passant schreef:Natuurlijk is de brief er eentje met een jaren vijftig,jaren zestig niveau , provinciaals zeg maar , het geeft een denk wereld weer die in 1960 heel normaal was , maar in 2016 onvoorstelbaar naïef

Die mensen zijn er altijd. En dan meer binnenskamers nog, dan daarbuiten. Ik hoor hier en daar wel eens heel kwaadaardige rascistische opmerkingen en dat is beslist niet in christelijke kringen!
Ik denk dat het vaak angst is voor het onbekende.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor de passant » 10 sep 2016 13:39

Chaya schreef:Is het je dan ontgaan dat er in de Ger Germ. inmiddels een student met deels allochtone achtergrond is aangenomen?
(Irakese vader, Nederlandse moeder)
Ook is een andere huidskleur inmiddels heel normaal geworden hoor, vanwege geadopteerde kindjes. En die kindjes zijn/worden groot, dus zullen de kerken er net zo uitzien als de wereld daarbuiten. :D

Die mensen zijn er altijd. En dan meer binnenskamers nog, dan daarbuiten. Ik hoor hier en daar wel eens heel kwaadaardige rascistische opmerkingen en dat is beslist niet in christelijke kringen!
Ik denk dat het vaak angst is voor het onbekende.
Geweldig Chaya!

Ik heb ook niet beweerd dat de brief en de opsteller ervan (of christelijk kringen in het algemeen) racistisch zijn!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor elbert » 10 sep 2016 19:17

Er zijn hier wat offtopic opmerkingen verwijderd. Laat duidelijk zijn dat in dit topic niet de betrouwbaarheid van de Bijbel ter discussie staat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor heintje » 10 sep 2016 19:47

@Chaya
Wellicht heb jij een andere bijbel in huis dan ik, maar de brief m.b.t. de ZWARTE schoonmaker is begrijpelijk als je je verdiept in de bijbel.

Want laat nu juist de Afrikaanse naties grotendeels afstammelingen van Cham zijn. Die donkerder mensen dan de afstammelingen van Jafeth.
Mythe uiteraard, maar het rechtvaardigt discriminatie omdat:

Genesis 9:20 En Cham, Kanaäns vader, zag zijns vaders naaktheid, en hij gaf het zijn beiden broederen daar buiten te kennen. Toen namen Sem en Jafeth een kleed, en zij leiden het op hun beider schouderen, en gingen achterwaarts, en bedekten de naaktheid huns vaders; en hun aangezichten waren achterwaarts gekeerd, zodat zij de naaktheid huns vaders niet zagen. En Noach ontwaakte van zijn wijn; en hij merkte wat zijn kleinste zoon hem gedaan had. En hij zeide: Vervloekt zij Kanaän; een knecht der knechten zij hij zijn broederen!

Zie hier hoe Ken Ham zich eruit probeert te worstelen. http://www.scheppingofevolutie.nl/index ... rassen.htm
Hier moest ik wel even om lachen: Noach en zijn gezin waren waarschijnlijk middelbruin, met genen voor zowel donkere als lichte huid, omdat een medium huidskleur het meest algemeen geschikt is (donker genoeg om te beschermen tegen huidkanker, licht genoeg voor het aanmaken van vitamine). Omdat alle factoren voor huidskleur in Adam en Eva aanwezig waren, moeten zij hoogstwaarschijnlijk ook middelbruin geweest zijn, met bruine ogen en bruin (of zwart) haar. In feite is de meerderheid van de wereldbevolking vandaag nog steeds middelbruin.

Het Hoornbeeck college liep gewoon nog net iets achter op de seculiere 21e eeuwse ethiek en moraal. Maar wel verklaarbaar dus. Je neemt je bijbel nl. serieus of niet.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2016 07:33

Haha jij snapt duidelijk helemaal niets van de Bijbel. Die is tegen racisme en onderdrukking. Nergens staan oproepen tot racisme richting de nakomelingen van Cham.

Het enige is dat mensen dat verhaal hebben misbruikt om racisme, onderdrukking, uitbuiting goed te praten. Terwijl in het begin al genoeg mensen waren die het afkeurden omdat de Bijbel het niet leert. En zo werd het het uiteindelijk ook weer afgeschaft omdat men dat door had.

Maar jij met je zogenaamde hang naar feiten, rede etc neemt die leugen van vroeger gewoon blind over zonder te verifieren of het klopt. Lachwekkend en tegelijkertijd sneu. Ga nou maar eens de Bijbel lezen wat Kanaan is. Misschien dat je er dan iets van gaat snappen. Je zet jezelf voor schut met dit soort opmerkingen, met een denkbeeld dat sommige "christenen" eeuwen geleden gebruikten om dingen goed te praten die de Bijbel afkeurt. Maar ook al eeuwen terug als leugen is ontmaskerd op basis van de Bijbel. Dus hou jij die leugens ook maar voor je...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Honesty

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Honesty » 11 sep 2016 08:29

heintje schreef:Het Hoornbeeck college liep gewoon nog net iets achter op de seculiere 21e eeuwse ethiek en moraal. Maar wel verklaarbaar dus. Je neemt je bijbel nl. serieus of niet.


Een moraal is persoonlijk en nauwelijks modegevoelig.
De link met het oudtestamentische verhaal van Noach is totaal irrelevant, want de gemeente in Christus kent geen verschil in huidskleur of afkomst, `Ik had eigenlijk verwacht dat dat de kinderen op die school wel was bijgebracht.
Door de ouders al.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten