Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Johan100 » 08 sep 2016 19:26

Ben jij er bij geweest, Boanerges? Weet je exact hoe het gegaan is?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Speedy » 08 sep 2016 19:27

heintje schreef:En laat het nu juist deze religieuze schijnheiligheid zijn, waar Heintje altijd een probleem mee blijft houden.


En dat is dan weer een eenzijdige atheistische schijnheiligheid, want juist extra druk maken over deze zaken omdat je een hekel hebt aan hen die geloven, en niet over andere problemen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Speedy » 08 sep 2016 19:28

Boanerges schreef:Geloof me wanneer ik zeg dat ik deze discussie niet nodeloos lang wil maken maar ook hier wordt weer aangetoond dat er met twee maten gemeten wordt. Geldt de bovenstaande opmerking dan alléén voor de brenger van het slechte nieuws? Is deze dan ook niet van toepassing op de veróórzaker van het slechte nieuws? Is het niet net zo "triest voor woorden" dat de opsteller van deze mail die "dagelijks uit de Bijbel leest en hoort" er niet naar handelt? Waarom de boodschapper van het slechte nieuws wél veroordelen en de veroorzaker liefdevol beschermen?



Jaja.....dat geloof je toch zeker zelf niet. Deze mail is naar zoveel mensen verstuurd dat je dat nooit binnenskamers had kunnen houden. (zeker niet omdat het "weten van elkaar" in reformatorische kringen bijna tot belangrijkste kunst is verheven :wink: )


Blijkbaar wordt je extra getriggerd door allerlei refo-mistanden en dat dan je gal weer op gaat spelen. Ik begrijp niet de eenzijdigheid om dit aan de kaak te stellen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Johan100 » 08 sep 2016 19:33

heintje schreef:En laat het nu juist deze religieuze schijnheiligheid zijn, waar Heintje altijd een probleem mee blijft houden.

Dat is dan jouw probleem. Steek eerst eens de hand in eigen boezem i.p.v. van hier alle mogelijkheden te benutten om ons zwart te maken.

Mario 30 jaar, Heintje die al 30 jaar een versleten meniscus heeft en met kankerpatiënten werkt en ondertussen het nog even voor elkaar krijgt om in iets meer dan 2 maanden 1000 berichtjes te schrijven en dan ook nog op een ander forum actief is als dikkemick en daar ook even mensen van hier voor gek verklaart. Hoezo schijnheilig?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 09 sep 2016 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 08 sep 2016 19:36

Johan100 schreef:Ben jij er bij geweest, Boanerges? Weet je exact hoe het gegaan is?

Waarom vraag je dat Johan? Volgens mij reageer ik alleen op dat wat ik lees en zie. Niet om daarmee aan te tonen dat het anders is gegaan dan er wordt voorgesteld want dat weet ik niet. Is was er inderdaad niet bij. Ik probeer alleen maar de argumenten die hier worden gegeven om de zaak te vergoelijken - of om met de woorden van Hein te spreken "zaken die onder het tapijt worden geveegd" - te weerleggen. Ze zijn namelijk in mijn ogen niet steekhoudend en verdoezelen op deze manier een behoorlijk ingeburgerd superioriteitsgevoel van blank tegenover zwart. Sterker nog, veel van de aangedragen argumenten verergeren de zaak alleen maar en houden deze ongewenste situatie juist in stand. Daar gaat het mij om.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 08 sep 2016 19:45

Ho,ho, Johan, nu speel je op de man. Dat is niet netjes. Ik wil zeker de pleitbezorger van Hein niet zijn - ik ben het vaak met hem oneens, zeker vanwege zijn toon - maar hij raakt hier wel een teer punt. Religieuze schijnheiligheid.... Misschien moet je daar een over nadenken. Het feit dat hier zo geprikkeld op wordt gereageerd doet vermoeden dat hij hier wel eens beet zou kunnen hebben.

Ik ben het daarnaast ook niet vaak met Chaya eens maar geef haar in dit geval groot gelijk wanneer ze zegt dat het als Christenen onze verantwoordelijkheid is geen aanstoot te geven. Daar hoort ook bij dat je ruiterlijk toegeeft het bij het verkeerde eind te hebben en geen verzachtende omstandigheden aandraagt wanneer het zonde betreft. Daar prikken de niet-christenen direct doorheen en geeft ze aanleiding om ons "religieus schijnheilig" te noemen. Een ander in zo'n geval hetzelfde verwijten is dan niet zo kies.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 08 sep 2016 19:50

Speedy schreef:Blijkbaar wordt je extra getriggerd door allerlei refo-mistanden en dat dan je gal weer op gaat spelen. Ik begrijp niet de eenzijdigheid om dit aan de kaak te stellen.

Nee hoor, ik word getriggerd door schijnheiligheid in de christenwereld en in de refo-wereld in het bijzonder. Misschien lijkt het zich daarop te te spitsen maar dit is nu eenmaal een refoweb. Ikzelf ben overigens ook een christen en schijnheiligheid is mij ook zéker niet vreemd. Dat wil echter niet zeggen dat we elkaar daar op moeten blijven wijzen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Johan100 » 08 sep 2016 19:50

Ho, ho , ho, Boanerges, wacht jij eens even ;) Nee, ik voel me niet aangesproken, maar probeer alles genuanceerd te bekijken.
Jij gaat van het standpunt uit dat die zaak discriminatie is. Maar is dat het wel?

En als ik heintje even wijs op zijn eigen gedrag lijkt me dat terecht. Hij heeft gewoon geen recht van spreken wat mij betreft. Dat hij die zaak aanhaalt boeit mij niet, maar hij mag zelf ook wel eens na gaan denken over zijn eigen gedrag.
Edit.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 sep 2016 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Johan100 » 08 sep 2016 19:54

Johan100 schreef:Ben jij er bij geweest, Boanerges? Weet je exact hoe het gegaan is?

Boanerges schreef:Waarom vraag je dat Johan? Volgens mij reageer ik alleen op dat wat ik lees en zie. Niet om daarmee aan te tonen dat het anders is gegaan dan er wordt voorgesteld want dat weet ik niet. Is was er inderdaad niet bij. Ik probeer alleen maar de argumenten die hier worden gegeven om de zaak te vergoelijken - of om met de woorden van Hein te spreken "zaken die onder het tapijt worden geveegd" - te weerleggen. Ze zijn namelijk in mijn ogen niet steekhoudend en verdoezelen op deze manier een behoorlijk ingeburgerd superioriteitsgevoel van blank tegenover zwart. Sterker nog, veel van de aangedragen argumenten verergeren de zaak alleen maar en houden deze ongewenste situatie juist in stand. Daar gaat het mij om.

Dat vraag ik eigenlijk bewust omdat het wel eens heel anders gegaan kan zijn. Als jij die kwestie gebruikt om discriminatie in zijn algemeenheid aan de kaak te stellen, prima wat mij betreft. Maar speel niet zo op die school. Het lijkt er een beetje op dat je dit nu als stokpaardje gebruikt.

Heb je het linkje van benefietdiner met het artikel gelezen?

De Potter, maandagmorgen desgevraagd: „Het mailtje dat op onze school in Kampen is verstuurd, was positief bedoeld om roddels over de schoonmaker tegen te gaan, maar het was niet zorgvuldig genoeg geformuleerd. Dat betreur ik en dat heb ik ook zo gezegd tegen de NOS, die erover belde. Het gaat om een kleine zaak. De schoonmaker heeft het goed naar z’n zin op school en over de mail is destijds niets te doen geweest. Totdat iemand het bericht had gelekt en GeenStijl het vorige week oppakte.”

De locatiemanager heeft de mail niet vooraf aan een collega laten lezen, weet De Potter. „Dat hoeft hij ook niet te doen, want hij heeft de bevoegdheid om dergelijke berichten te versturen. Bovendien worden er op school honderden, duizenden mails verstuurd. Het is ondoenlijk die allemaal vooraf te checken en daar als reformatorische scholen beleid op te maken.”

Het BNN-bezoek, vorige week maandag, aan de Hoornbeecklocatie in Amersfoort, was van „een heel andere orde”, zegt De Potter. „De cameraploeg was via de achterdeur binnengekomen en stond onverwachts in de school. Dat is al niet erg fatsoenlijk. Normaal gesproken meld je je als bezoeker bij de receptie. Je staat dus ineens oog in oog met de tv-ploeg.”

De Potter kijkt met gemengde gevoelens terug op het gesprek. „De verslaggever was niet geïnteresseerd in mijn uitleg van ons toelatingsbeleid. Zijn programma ”Boos” is bedoeld om te rellen, zegt hij zelf. Niet om feitelijke informatie te geven. Een flink stuk van het gesprek dat we hadden, is eruit geknipt. Wat overbleef in het filmpje doet absoluut geen recht aan wat ik heb geprobeerd duidelijk te maken: dat wij als reformatorische school een eigen toelatingsbeleid voeren en daar het volste recht toe hebben.”


Het hele artikel staat op de eerste pagina van dit topic-onderdeel.

Zo slecht is het waarschijnlijk helemaal niet bedoelt en bovendien was het zoals je kunt lezen een eenmansactie.
Edit.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 08 sep 2016 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 08 sep 2016 20:05

Johan100 schreef:Dat vraag ik eigenlijk bewust omdat het wel eens heel anders gegaan kan zijn. Als jij die kwestie gebruikt om discriminatie in zijn algemeenheid aan de kaakt te stellen, prima wat mij betreft. Maar speel niet zo op die school. Het lijkt er een beetje op dat je dit nu als stokpaardje gebruikt.

Ik snap je punt. Het gaat mij om de latente discriminatie in het algemeen. Ik vind dat dit nu juist in deze situatie zo schrijnend naar boven komt.

Johan100 schreef:Heb je het linkje met het artikel van benefietdiner gelezen?

Daarin zit nu precies voor mij de pijn. Dhr de Potter voert verzachtende omstandigheden aan voor de "onzorgvuldige formulering" in een kwestie die hij "een kleine zaak" noemt. Dáár wordt de plank misgeslagen. Hierin had ruiterlijk moeten worden toegegeven dat het een afschuwelijke mail is geweest waar hij zich kapot voor schaamt en dat rechtstreeks indruist tegen alles wat Christelijk is. Door deze reactie wordt het hele Christendom als "schijnheilig" weggezet en aangezien ik daar ook toe behoor heeft hij mij op dat gebied zéker geen dienst bewezen. Een natuurlijk gaat het niet om "mij" maar om de eer van God.
Dat BNN of wie dan ook daar op een grofstoffelijke en sensatiebeluste manier mee omgaat keur ik natuurlijk ook vierkant af. Had De Potter echter door het stof gegaan dan hadden ze waarschijnlijk geen item gehad.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 08 sep 2016 20:07

Johan100 schreef:hij mag zelf ook wel eens na gaan denken over zijn eigen gedrag.

Eens! :wink:

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor irmo » 08 sep 2016 20:30

Bambi schreef:Ik vraag me eerder af, wie er met die email naar de media is gestapt, ipv naar de directie.
Dat is de rotte appel en de haatzaaier en de lafaard, want als je je druk maakt over een email een half jaar lang en dan naar de media stapt, ipv naar de directie, zit er in je brein en hart iets behoorlijk scheef.


En nee, het was niet zo handig om erbij te zetten, dat die meneer zwart was
Het was handiger en netter geweest, om een foto van die meneer erbij te plaatsen, wat normaal ook gebruikeljk is, als nieuw personeel wordt voorgesteld.



Bambi! We zijn het volledig met elkaar eens! Waar gaat het heen met dit leven :mrgreen:

Bambi

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Bambi » 08 sep 2016 21:28

Boanerges schreef:Inderdaad Bambi. Volgens de edele regels der reformatorische kunst zouden we dit toch gewoon binnenskamers moeten oplossen. Bedekken met de mantel der liefde. We hebben het als geloofsgenoten al zo moeilijk tegen de boze buitenwereld. En ach.....het is toch maar een klein misstapje. Je kunt het eigenlijk geen zonde noemen....toch? #-o

Weet je wat scheef is? Dat je alles wat je eigen kader betreft te vuur en te zwaard verdedigt en weigert de fouten als fouten te benoemen en er dan ook iets aan te doen! Wanneer het een minuscule tegenstelling in de seculiere wereld had betroffen dan hadden alle scherpslijpers op hun achterste benen gestaan en er schande van gesproken. Beoordeel elkaar op dezelfde manier als dat je een ander beoordeelt.

Helaas pindakaas, maar mij kan niet verweten worden dat ik alleen eigen stal verdedig, omdat ik A. nergens bij hoor, bij geen enkele gemeenschap of kerk en B. ik steek mijn mening nooit onder stoelen of banken en als ik de kans krijg spreek ik iedereen aan, als ik het niet eens ben met hun woorden of daden.
Dus je reaktie slaat als een tang op een mager speenvarken.

irmo schreef:Bambi! We zijn het volledig met elkaar eens! Waar gaat het heen met dit leven :mrgreen:
:shock: .................................................................................................................... :)C

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Johan100 » 08 sep 2016 21:59

Boanerges schreef:
Ik snap je punt. Het gaat mij om de latente discriminatie in het algemeen. Ik vind dat dit nu juist in deze situatie zo schrijnend naar boven komt.


Daarin zit nu precies voor mij de pijn. Dhr de Potter voert verzachtende omstandigheden aan voor de "onzorgvuldige formulering" in een kwestie die hij "een kleine zaak" noemt. Dáár wordt de plank misgeslagen. Hierin had ruiterlijk moeten worden toegegeven dat het een afschuwelijke mail is geweest waar hij zich kapot voor schaamt en dat rechtstreeks indruist tegen alles wat Christelijk is. Door deze reactie wordt het hele Christendom als "schijnheilig" weggezet en aangezien ik daar ook toe behoor heeft hij mij op dat gebied zéker geen dienst bewezen. Een natuurlijk gaat het niet om "mij" maar om de eer van God.
Dat BNN of wie dan ook daar op een grofstoffelijke en sensatiebeluste manier mee omgaat keur ik natuurlijk ook vierkant af. Had De Potter echter door het stof gegaan dan hadden ze waarschijnlijk geen item gehad.


Daar ben ik het wel redelijk mee eens.(1)Ik heb nu één kanttekening. Zie onder. (Ps; de kanttekening kon niet aan de kant)

De mail was ook niet handig en onzorgvuldig en knullig geformuleerd, maar ik geloof niet dat het perse verkeerd of neerbuigend bedoelt is door die ene persoon (locatiemanager) al lijkt dat er wel een beetje op door de manier van schrijven. Maar ik ga ik maar van uit dat het niet zo is.

Er zal ook achteraf ongetwijfeld over gesproken zijn daar op die school.
Het heeft wel iets bloot gelegd, waar in de toekomst hopelijk van geleerd is. Maar ik zie discriminatie/ racisme niet perse als een algehele tendens binnen christelijk Nederland.

Het is nu eenmaal een zeldzaamheid dat er een zwarte man op een christelijke (of openbare school) komt werken. Maar de locatiemanager had achteraf beter zijn land van herkomst kunnen vermelden of een foto kunnen plaatsen.
Maar is zoiets geen 'onbedoelde/onbewuste racisme/superioriteitsgevoel?'

Maar je kunt zoiets ook niet met alle geweld oplossen lijkt me.

Waarom moeten we er met zijn 'allen' (nou ja, tussen aanhalingstekens dan) gelijk wat van vinden? Daar zit ik wel een beetje mee.

En wat doe je als er ineens een aantal camera's voor je neus staan? De les die er o.a. uit gehaald kan worden is misschien ook wel dat je ten alle tijde bereidt moet zijn verantwoording af te leggen van je daden. En dat we dus een goed geweten hebben.

(1) Waarom druist het tegen alles in wat christelijk is? Wil je dat toelichten?
Edit; toevoeging.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 09 sep 2016 15:53, 3 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 08 sep 2016 22:01

Bambi schreef: ...mij kan niet verweten worden dat ik alleen eigen stal verdedig, omdat ik A. nergens bij hoor, bij geen enkele gemeenschap of kerk en B. ik steek mijn mening nooit onder stoelen of banken en als ik de kans krijg spreek ik iedereen aan, als ik het niet eens ben met hun woorden of daden.
Dus je reaktie slaat als een tang op een mager speenvarken.

Dat eerste waardeer ik. Dat laatste lijkt daar wel behoorlijk mee in strijd. Jij steekt je mening niet onder stoelen of banken maar de mijne slaat als een tang op een speenvarken? :shock: Een mager speenvarken nog wel.....haha je moest eens weten! Bedankt voor het compliment. :wink:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 83 gasten