Mond vol tanden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Yoshi » 20 aug 2016 10:52

mohamed schreef:Jouw kennende zal het toch wel wat meer zijn dan mystiek wat je bindt aan het christendom? Dit klinkt een beetje als katholiek worden vanwege de uitstekende bieren die monniken maken. ;)

Het culturele aspect speelt ook mee. Maar mystiek is een belangrijk onderdeel van mijn geloof.
En kloosterbiertjes zijn natuurlijk prima te drinken. Alhoewel, ik durf het bijna niet tegen je te zeggen, ik de laatste tijd regelmatig een biertje laat staan voor een (Amstel) Radler. Ja, ik beken ik ben zondig en moet mij weer naar de smalle poort van het ware bier begeven. :roll:

mohamed

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2016 11:00

mohamed schreef:Jouw kennende zal het toch wel wat meer zijn dan mystiek wat je bindt aan het christendom? Dit klinkt een beetje als katholiek worden vanwege de uitstekende bieren die monniken maken. ;)

Yoshi schreef:Het culturele aspect speelt ook mee. Maar mystiek is een belangrijk onderdeel van mijn geloof.

De vraag blijft dan wel of je daar ook zo over gedacht zou hebben als je wieg 100km noordelijker had gestaan?
mohamed schreef:En kloosterbiertjes zijn natuurlijk prima te drinken. Alhoewel, ik durf het bijna niet tegen je te zeggen, ik de laatste tijd regelmatig een biertje laat staan voor een (Amstel) Radler. Ja, ik beken ik ben zondig en moet mij weer naar de smalle poort van het ware bier begeven. :roll:

Lol, nou zal ik je ook eens wat bekennen, de meeste kloosterbieren zijn aan mij niet besteedt en ik drink de laatste tijd nauwelijks. Echter doelde ik met mijn opmerking natuurlijk veelmeer op de invloed van onze omgeving op het geloof. Protestanten lezen het nieuwe testament alsof zij er zelf bij waren want ze betrekken alle teksten op zichzelf en als je dat doortrekt dan roept Jezus hen op om het protestante geloof te verlaten, want wie zijn vader en moeder niet haat kan geen volgeling van Christus zijn.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Johan100 » 20 aug 2016 11:08

Beste mensen,

Waarom moet hier nu ook al weer een topic gekaapt worden? Ik sta met mijn mond vol tanden!
Iktinos stelt hier serieuze vragen en zo wordt alles (zijn vragen en de serieuze antwoorden) direct ondergesneeuwd.

With kind regards,

Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2016 11:11

Het is nochtans zeer on topic en biedt stof ter overpeinzing. Zoals de vraag: geloven wij wat we geloven vanwege de plaats van onze wiegen?

Welke gelovige kan deze vraag beantwoorden?

Yoshi

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Yoshi » 20 aug 2016 11:15

Johan100 schreef:Beste mensen,

Waarom moet hier nu ook al weer een topic gekaapt worden? Ik sta met mijn mond vol tanden!
Iktinos stelt hier serieuze vragen en zo wordt alles (zijn vragen en de serieuze antwoorden) direct ondergesneeuwd.

With kind regards,

Johan

Ik heb een serieus en persoonlijk antwoord gegeven op de vraag.

Yoshi

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Yoshi » 20 aug 2016 11:16

mohamed schreef:Het is nochtans zeer on topic en biedt stof ter overpeinzing. Zoals de vraag: geloven wij wat we geloven vanwege de plaats van onze wiegen?

Welke gelovige kan deze vraag beantwoorden?

Daar ben ik het mee eens, en ik wil de vragen wel beantwoorden. Open jij een nieuw topic?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2016 11:16

mohamed schreef:Een atheist accepteert niet dat Gods wegen hoger zijn dan de onze en een gesprek met iemand die dat wel gelooft zal alleen maar uitmonden in verwijten over en weer.


Best vreemd. Daar heb ik in mijn persoonlijke gesprekken met christelijke vrienden en bekenden totaal geen last van.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Honesty

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Honesty » 20 aug 2016 11:27

[quote="heintje"]
Ik heb al moeite met de 3 ruimtelijke en ene tijdsdimensie. Kun je jij me iets uitleggen over de andere dimensies aub?
/quote]
1.U moet eerst wedergeboren worden, zei Jezus.
Hij is een Beloner van wie Hem ernstig zoekt. (Heb je dat gedaan?)
2. De natuurlijke mens en de geestelijke mens zijn erg verschillend, de natuurlijke mens begrijpt de geestelijke mens niet.
3.Wij zien nu nog in een spiegel, straks niet meer.

4
Ef3:14
Om deze reden buig ik mijn knieën voor de Vader van onze Heere Jezus Christus,
15 naar Wie elk geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt,
16 opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens,
17 opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent,
18 opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is, (zie je de extra "dimensie")
19 en u de liefde van Christus zou kennen, die de kennis te boven gaat, opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God.
20 Hem nu Die bij machte is te doen ver boven alles wat wij bidden of denken, overeenkomstig de kracht die in ons werkzaam is,

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Johan100 » 20 aug 2016 11:37

mohamed schreef:Het is nochtans zeer on topic en biedt stof ter overpeinzing. Zoals de vraag: geloven wij wat we geloven vanwege de plaats van onze wiegen?

Welke gelovige kan deze vraag beantwoorden?


Zeker goed om over na te denken! (Ps. ik bedoel niet dat ik het zinloos vind, maar het is meer een persoonlijk gesprek en niet algemeen, dat maakt het virtueel al gauw chaotisch)
Maar is er een eenvoudig antwoord op mogelijk?
Wie is 'wij'? Elke gelovige is verschillend qua achtergrond. Er zijn gelovigen die onchristelijk opgegroeid zijn. Er zijn mensen die wel christelijk opgevoed zijn, maar 'het geloof' vaarwel hebben gezegd, dus de plaats van de wieg geeft ook geen garantie. En hoe zullen we geloof definiëren? Je kunt bijvoorbeeld alleen een historisch geloof hebben, m.a.w. dat je de Bijbelse geschiedenis voor waar houdt. Het is er wel onlosmakelijk mee verbonden en broodnodig. We kunnen een wondergeloof hebben, dat we Jezus volgen om de tekenen en wonderen. Maar dat wil allemaal nog niet zeggen dat we daarmee een levende relatie hebben met God en Hij (Zijn Zoon) onze Zaligmaker is.


Niagara is er trouwens ook op ingegaan.
Niagara schreef:
Een reden om erin te geloven voor anderen kan zijn dat ze ermee opgegroeid zijn, dat ze daar antwoorden in vinden die ze in andere godsdiensten niet vonden, en er zijn vast nog vele andere redenen. De meeste mensen hebben niet alle godsdiensten van de wereld grondig onderzocht. Niet iedereen staat proactief in het leven. Veel mensen worden ergens mee opgevoed en vinden het dan wel prima om daarbij te blijven. Als je actief op zoek gaat naar iets om in te geloven, gaat ook niet ieder mens daarin dezelfde weg. De één kent die en die persoon die heel veel aan die of die godsdienst heeft en gaat het daarom daar zoeken. De ander haalt een boek bij de bieb en kijkt wat het meest strookt bij zijn of haar wereldbeeld. De ander kijkt waar hij het mooist zou vinden om uiteindelijk terecht te komen. Iedereen stelt andere criterea en heeft een ander wereldbeeld, normen en waarden om mee te beginnen. Dan heeft nog effect wie of wat je tegenkomt met wat voor soort normen, waarden, wereldbeeld en persoonlijkheid, en hoe dat op de zoekende persoon aansluit.
Wetenschap tracht objectief te zijn, maar feit is dat mensen subjectief zijn uit zichzelf, en dat de wereld veel gecompliceerder is dan objectief te begrijpen valt.

Liefdevol met anderen omgaan lijkt mij niet hun geloof negeren. In omgang in ieder geval heb je ze te respecteren. Maar wat een mens wel en niet gelooft is zo verschillend per mens, net als de redenen -wetenschappelijk verantwoord of niet- waarom. Het fijne aan geloof is dat het niet wetenschappelijk hoeft te zijn.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor mohamed » 20 aug 2016 13:50

mohamed schreef:Het is nochtans zeer on topic en biedt stof ter overpeinzing. Zoals de vraag: geloven wij wat we geloven vanwege de plaats van onze wiegen?

Welke gelovige kan deze vraag beantwoorden?

Yoshi schreef:Daar ben ik het mee eens, en ik wil de vragen wel beantwoorden. Open jij een nieuw topic?

Dat is prima, zie hier.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor heintje » 20 aug 2016 21:16

Heintje vroeg:
Ik heb al moeite met de 3 ruimtelijke en ene tijdsdimensie. Kun je jij me iets uitleggen over de andere dimensies aub?
En krijgt als "antwoord"
1.U moet eerst wedergeboren worden, zei Jezus.
Hij is een Beloner van wie Hem ernstig zoekt. (Heb je dat gedaan?)
2. De natuurlijke mens en de geestelijke mens zijn erg verschillend, de natuurlijke mens begrijpt de geestelijke mens niet.
3.Wij zien nu nog in een spiegel, straks niet meer.

4
Ef3:14
Om deze reden buig ik mijn knieën voor de Vader van onze Heere Jezus Christus,
15 naar Wie elk geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt,
16 opdat Hij u geeft, naar de rijkdom van Zijn heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de innerlijke mens,
17 opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent,
18 opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is, (zie je de extra "dimensie")
19 en u de liefde van Christus zou kennen, die de kennis te boven gaat, opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God.
20 Hem nu Die bij machte is te doen ver boven alles wat wij bidden of denken, overeenkomstig de kracht die in ons werkzaam is

En nu antwoord op mijn vraag aub?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

antoon

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor antoon » 21 aug 2016 05:40

Je geloof oprecht(!) rationaliseren is de doodslag voor je geloof.

ER valt anders heel wat uit de schrift op een rationele manier te verklaren.


Wanneer een medestudent tegen mij zegt dat er geen enkele reden noch aanleiding is om te geloven wat ik geloof omdat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op onvoldoende, onverifieerbaar of zelfs inmiddels ontkracht bewijs, dan weet ik niet wat ik moet zeggen.

Heb je ooit goed onderzoek en naslagwerk gedaan. dat moet je zeggen

Honesty

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Honesty » 21 aug 2016 07:09

heintje schreef:

En nu antwoord op mijn vraag aub?[/quote]
Dat WAS het antwoord.
WIe zoekt, zal vinden.Doe dat eens, wie weet...God luistert naar hen die Hem ernstig zoeken.
Dat vereist wel een waar verlangen naar de Waarheid, een oprecht zoeken
Een goddeloze zal zoeken wat hij wil, maar zal Hem niet vinden.
Ik kan niet beoordelen wat jouw werkelijke beweegredenen zijn, dus het is helemaal aan jou.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor heintje » 21 aug 2016 09:20

Honesty schreef:WIe zoekt, zal vinden.Doe dat eens, wie weet...God luistert naar hen die Hem ernstig zoeken.
Dat vereist wel een waar verlangen naar de Waarheid, een oprecht zoeken
Een goddeloze zal zoeken wat hij wil, maar zal Hem niet vinden.
Ik kan niet beoordelen wat jouw werkelijke beweegredenen zijn, dus het is helemaal aan jou.

Ik zoek me een ongeluk. En dat zoeken heeft me tot nu toe geholpen kennis te vergaren m.b.t. een diversiteit aan onderwerpen.
Godsdienstpsychologie, ontstaan van religie/bijgeloven, biologie/evolutie, kosmologie, quantummechanica (te lastig om te begrijpen), beetje christendom, islam, BDE, ufo's, zelfs spiritualiteit gecombineerd met (die lastige) quantummechanica (maar dit bleek een wanhopige poging de 2 te combineren), (ex)Jehova's getuigen, genetica, maar ook de bijbel zelf ben ik ooit aan begonnen (en weer van ellende gestopt). Een duidelijk verlangen naar de werkelijkheid (ik zou het geen Waarheid willen noemen) dus. Want ook ik ben wel nieuwsgierig waar alles vandaan is gekomen en waar het uiteindelijk weer eindigt. Zelfs als de conclusies van mijn zoektocht hard en koud zijn. Want als de toekomst koud is, dan IS de toekomst koud.

EN misschien kan ik inderdaad een relatie aangaan met (een in mijn ogen!) fictief persoon en dan kan ik zover gaan (het brein is vervormbaar wat dat betreft) dat ik werkelijk geloof dat deze persoon mij van die kou zal gaan redden. Maar sta is dan oprecht en intellectueel integer in het leven?
Want stel dat ik bepaalde (wetenschappelijke) feiten moet gaan ontkennen om mijn persoonlijke visie overeind te kunnen houden? Stel dat ik selectief onderzoeken wel of niet kan aannemen afhankelijk van mijn (ontwikkelde) geloof? Stel dat ik me in diverse geestelijke bochten moet wringen om uit te blijven wat ik geloof, omdat dat tegen de natuurlijke gang van zaken in gaat? Zoals ik er nu voorsta en het zie, vereist dat een zekere schizofreniteit van denken.
Maar nogmaals, Ik WEET dat jullie innerlijk overtuigd zijn van je relatie met deze God. Maar als je dit godsbeeld onder dezelfde loep legt, als waaronder je b.v. de ET legt (en dat zou eerlijk zijn tenslotte), dan zal dat godsbeeld als je dit eerlijk doet niet blijven wat het is.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor heintje » 21 aug 2016 10:14

Heintje:
Je geloof oprecht(!) rationaliseren is de doodslag voor je geloof.
Antoon:
ER valt anders heel wat uit de schrift op een rationele manier te verklaren.

Absoluut! Er valt heel veel te verklaren over hetgeen er in de bijbel staat. Maar ik vrees dat wij het over verschillende verklaringen hebben. Ik denk dat jij het meer over inhoudelijke (theologische) verklaringen (apologie) hebt, ik over historische, psychologische verklaringen en het ontstaan ervan.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten