Mond vol tanden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Iktinos
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2016 12:15

Mond vol tanden

Berichtdoor Iktinos » 19 aug 2016 12:34

Wanneer een medestudent tegen mij zegt dat er geen enkele reden noch aanleiding is om te geloven wat ik geloof omdat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op onvoldoende, onverifieerbaar of zelfs inmiddels ontkracht bewijs, dan weet ik niet wat ik moet zeggen.

Yoshi

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Yoshi » 19 aug 2016 12:40

Iktinos schreef:Wanneer een medestudent tegen mij zegt dat er geen enkele reden noch aanleiding is om te geloven wat ik geloof omdat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op onvoldoende, onverifieerbaar of zelfs inmiddels ontkracht bewijs, dan weet ik niet wat ik moet zeggen.

Je hoeft niets te zeggen. Dat is immers zijn visie. Prima toch. Laat je er niet door van de wijs brengen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Pcrtje » 19 aug 2016 12:47

Iktinos schreef:Wanneer een medestudent tegen mij zegt dat er geen enkele reden noch aanleiding is om te geloven wat ik geloof omdat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op onvoldoende, onverifieerbaar of zelfs inmiddels ontkracht bewijs, dan weet ik niet wat ik moet zeggen.
Okee. Wilde je ons dit slechts mededelen of zou je graag willen dat we met je meedenken over een specifieker vraagstuk?
"Een libelle zweeft over het water..."

Iktinos
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2016 12:15

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Iktinos » 19 aug 2016 12:54

Pcrtje schreef:Okee. Wilde je ons dit slechts mededelen of zou je graag willen dat we met je meedenken over een specifieker vraagstuk?

Dit is mijn "vraagstuk".

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Pcrtje » 19 aug 2016 13:06

Iktinos schreef:Dit is mijn "vraagstuk".
Het is nu nog een beetje vaag. Kun je er iets meer over vertellen? Wat wordt er precies gezegd? Hoe reageer je daarop? Wat denk je erbij? Wat is precies het probleem? Voel je je er niet prettig bij? Enz.
"Een libelle zweeft over het water..."

Iktinos
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2016 12:15

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Iktinos » 19 aug 2016 13:18

Pcrtje schreef:Wat wordt er precies gezegd?

- Dat er geen enkele reden noch aanleiding is om te geloven wat ik geloof omdat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op onvoldoende, onverifieerbaar of zelfs inmiddels ontkracht bewijs.

Pcrtje schreef:Hoe reageer je daarop? Wat denk je erbij? Wat is precies het probleem? Voel je je er niet prettig bij? Enz.

- Ik weet niet wat ik daarop moet zeggen. Dat vind ik verwarrend en vervelend.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor meribel » 19 aug 2016 13:19

Iktinos schreef:Wanneer een medestudent tegen mij zegt dat er geen enkele reden noch aanleiding is om te geloven wat ik geloof omdat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op onvoldoende, onverifieerbaar of zelfs inmiddels ontkracht bewijs, dan weet ik niet wat ik moet zeggen.


heb jij geen aanleiding dan om te geloven wat je gelooft?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Pcrtje » 19 aug 2016 13:22

Iktinos schreef:- Dat er geen enkele reden noch aanleiding is om te geloven wat ik geloof omdat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op onvoldoende, onverifieerbaar of zelfs inmiddels ontkracht bewijs.
En ben je het daarmee eens? Als zij gelijk hebben, wat let je om dan van standpunt te veranderen?

En wat wil je nu van ons?
"Een libelle zweeft over het water..."

Iktinos
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2016 12:15

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Iktinos » 19 aug 2016 14:23

meribel schreef:heb jij geen aanleiding dan om te geloven wat je gelooft?


Het lijkt soms alsof ik buiten mijn geloof geen aanleiding heb om te geloven wat ik geloof.

Pcrtje schreef:En ben je het daarmee eens? Als zij gelijk hebben, wat let je om dan van standpunt te veranderen?


Ik geloof niet dat zij gelijk hebben.

Pcrtje schreef:En wat wil je nu van ons?


Dit voorval delen, en wellicht iets lezen wat mij kan helpen.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Pcrtje » 19 aug 2016 14:36

Iktinos schreef:Het lijkt soms alsof ik buiten mijn geloof geen aanleiding heb om te geloven wat ik geloof.
Okee. Nou, dan is dat toch zo?

Iktinos schreef:Ik geloof niet dat zij gelijk hebben.
Dan heb je je antwoord dus al.

Pcrtje schreef:En wat wil je nu van ons?
Iktinos schreef:Dit voorval delen, en wellicht iets lezen wat mij kan helpen.
Dan zul je toch echt wat specifieker moeten zijn in plaats van herhalen waar je mee begon (zoals in een van je vorige reacties).
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Mortlach » 19 aug 2016 14:50

Iktinos schreef:Wanneer een medestudent tegen mij zegt dat er geen enkele reden noch aanleiding is om te geloven wat ik geloof omdat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op onvoldoende, onverifieerbaar of zelfs inmiddels ontkracht bewijs, dan weet ik niet wat ik moet zeggen.


Misschien kun je dan zeggen: "Oké, daar heb je helemaal gelijk in, maar toch geloof ik het!"

Het hangt er natuurlijk een beetje van af waar je precies op wordt aangevallen, (zou je dat willen toelichten?) maar in sommige gevallen zouden die medestudenten best gelijk kunnen hebben. Als je bijvoorbeeld gelooft in een letterlijke, historisch gebeurde ark van Noach of Toren van Babel, dan is dat inderdaad al vrij lang en grondig ontkracht. Gelukkig is geloof niet afhankelijk van wat we kunnen bewijzen, dus wat dat betreft zou je je houding volledig kogelvrij kunnen maken. Dit maakt gesprekken erover echter wel zo goed als onmogelijk, omdat je gesprekspartner die dat geloof niet heeft, toch enige redelijkheid verwacht.

Je zou je natuurlijk ook kunnen afvragen waarom je dan precies gelooft wat je gelooft, gegeven dat die medestudent inderdaad gelijk heeft. Opvoeding? Traditie? Nooit zo over nagedacht? Allemaal redenen om zaken te geloven. Op de universiteit wordt je op allerlei manieren uitgedaagd, en dit is misschien een van die manieren. Misschien zul je aan het eind van de rit dingen anders geloven dan je deed aan het begin. En dat is prima. Hopelijk vind je een manier om je geloof waardevol te houden. En het zoeken naar die nieuwe waarde, is an sich al waardevol. Succes!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Iktinos
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2016 12:15

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Iktinos » 19 aug 2016 15:36

Mortlach schreef:Het hangt er natuurlijk een beetje van af waar je precies op wordt aangevallen, (zou je dat willen toelichten?) maar in sommige gevallen zouden die medestudenten best gelijk kunnen hebben.


Ik heb bijvoorbeeld weleens de volgende stelling gehoord: "Waarom geloof jij niet in de Koran? - Omdat er geen reden bestaat om erin te geloven, nietwaar? Moslims maken talloze claims die niet geverifieerd kunnen worden. Welnu, er zijn genoeg christenen die stellen dat moslims zichzelf voor de gek houden; er zijn christenen die stellen dat dit overduidelijk is. Waarom zou jouw geloof zichzelf genoeg kunnen zijn, ongeacht wat er tegenin gebracht wordt (tot op zekere hoogte); en waarom zou het geloof van iemand anders zomaar genegeerd kunnen worden?"

Mortlach schreef:Gelukkig is geloof niet afhankelijk van wat we kunnen bewijzen, dus wat dat betreft zou je je houding volledig kogelvrij kunnen maken.


Dan voelt het net alsof ik het gesprek niet aan kan gaan, mijn ogen sluit, mijn vingers in mijn oren stop en wegloop.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Mortlach » 19 aug 2016 16:03

Iktinos schreef:Ik heb bijvoorbeeld weleens de volgende stelling gehoord: "Waarom geloof jij niet in de Koran? - Omdat er geen reden bestaat om erin te geloven, nietwaar? Moslims maken talloze claims die niet geverifieerd kunnen worden. Welnu, er zijn genoeg christenen die stellen dat moslims zichzelf voor de gek houden; er zijn christenen die stellen dat dit overduidelijk is. Waarom zou jouw geloof zichzelf genoeg kunnen zijn, ongeacht wat er tegenin gebracht wordt (tot op zekere hoogte); en waarom zou het geloof van iemand anders zomaar genegeerd kunnen worden?"


Voor mij is geloof dan ook een persoonlijke ervaring. Ik ben zelf Boeddhist en ik geloof dat de leer zoals de Boeddha die heeft onderwezen voor mij persoonlijk de juiste weg is. Waarom geloof ik dat? Omdat ik bepaalde ervaringen heb gehad tijdens het mediteren, omdat het een gevoel is dat ik heb als ik erover lees en nadenk. Dat zijn allemaal zaken die je niet op een ander kunt overbrengen. Je kunt hooguit zeggen: "Kom een keer mee mediteren en wie weet ervaar jij het ook. Of niet, en dan is het boeddhisme op dit moment misschien niet geschikt voor jou, en dat is ook goed."

Het geloof van anderen negeren lijkt me nodeloos onbeschoft. Wat anderen ook geloven, waarom ze het ook geloven, voor hen is het waardevol, dus waarom zou je daar negatief over willen doen? Denk ik dat christenen zichzelf voor de gek houden omdat ikzelf nu eenmaal in Boeddhisme geloof? Nee, totaal niet. Voor christenen 'werkt' het christendom blijkbaar, zoals voor mij het Boeddhisme werkt.

Dan voelt het net alsof ik het gesprek niet aan kan gaan, mijn ogen sluit, mijn vingers in mijn oren stop en wegloop.


Dat klopt. Ik raad dan ook niet aan dit te doen. Maar er zijn mensen die het wél doen en dat wilde ik illustreren.

Weet je, zeker op de universiteit is het helemaal niet erg om te zeggen "Dat weet ik niet" als dat het eerlijke antwoord is. Toegeven dat je iets niet weet, dwingt je niet automatisch dan maar het punt van de ander te accepteren. Het ideale antwoord is trouwens: "Dat weet ik niet. Zullen we er samen proberen achter te komen?" Op die manier geef je je eigen tekort aan kennis aan en nodig je iemand uit dat samen op te lossen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Iktinos
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 aug 2016 12:15

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor Iktinos » 19 aug 2016 17:33

Mortlach schreef:Weet je, zeker op de universiteit is het helemaal niet erg om te zeggen "Dat weet ik niet" als dat het eerlijke antwoord is. Toegeven dat je iets niet weet, dwingt je niet automatisch dan maar het punt van de ander te accepteren. Het ideale antwoord is trouwens: "Dat weet ik niet. Zullen we er samen proberen achter te komen?" Op die manier geef je je eigen tekort aan kennis aan en nodig je iemand uit dat samen op te lossen.


Daar kan ik het niet mee oneens zijn. Echter, zonder er omheen te draaien, ik kom niet uit een milieu waar dat een acceptabele houding is.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Mond vol tanden

Berichtdoor heintje » 19 aug 2016 17:40

Iktinos geeft zelf het antwoord al op zijn vraag
Het lijkt soms alsof ik buiten mijn geloof geen aanleiding heb om te geloven wat ik geloof.

=D>
Je geloof oprecht(!) rationaliseren is de doodslag voor je geloof.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten