Dansen voor God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2016 00:33

Inderdaad. Het is een erg westerse kijk op dansen en ook op de Joodse cultuur. Een bruiloft waar niet gedanst wordt is in Israel ondenkbaar en dat was in de tijd van de Bijbel ook al het geval. Sterker nog, iedereen die kon dansen, danste op een bruiloft. Ook op de bruiloft in Kana. Daar werd uitgebreid gedanst en het is heel logisch om te vermoeden dat Jezus daar ook aan meedeed. Dansen hoort in heel veel landen gewoon bij de cultuur en daarom wordt er ook gedanst voor God. Omdat dans in de cultuur verweven is en als je dankbaar bent dans je dus ook voor God. Een onderscheid maken dat je niet op een feest mag dansen maar wel voor God, dat is dan ook niet mogelijk. Als je nooit danst op een bruiloft zal je ook niet voor God dansen (totdat je bevrijdt bent van je culturele beperkingen) omdat het dansen totaal niet in je subcultuur ziet. En wie gewend is om te dansen zal ook voor God dansen of sterk die aandrang voelen.

Chaya, ik ben op tal van christelijke bruiloften geweest waar gedanst werd. Verschilt heel erg per stroming / ligging. Ik heb maar zelden een christelijke bruiloft meegemaakt waarbij niet gedanst werd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Chaya » 03 dec 2016 10:01

rotterdam schreef:Toch wel aardig om te zien - een Joodse bruiloft ;

https://www.youtube.com/watch?v=SGUw8NGMvd0

Als we de betekenis van de Hora dans opzoeken, want die wordt zo genoemd in het filmpje, staat op wiki:
De hora (Turks: Horon) is een traditionele volksdans uit Pontus, aan de Zwarte zee, in het noorden van Turkije. Daarnaast wordt de dans ook in Griekenland, de Kaukasus en de Balkan gedaan. Kenmerkend voor de dans is, dat deze in een grote cirkel gedanst wordt. De grote populariteit van de dans komt mede, doordat iedereen, jong of oud, man of vrouw, eraan kan deelnemen. De naam van de dans komt voort uit het Griekse chorea, ook een kringdans[bron?]. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de langzame hora femeilor (3/4-maat) en de snelle hora de la vîrtoape (2/4-maat). Er zijn tientallen regionale varianten van de dans.

Ook in Israël is de dans zeer populair. Diverse volksdansgroepen hebben of hadden hora in hun naam, en als Israëlische dans wordt de hora in allerlei varianten ook wereldwijd gedanst. Dit wordt onder meer tijdens joodse bruiloften en bar mitswa's gedaan. In de begintijd van de staat werd de hora zeer veel gedanst, mogelijk vanwege de hand-in-hand, schouder-aan-schouder bewegingen die kameraadschap lijken uit te drukken, en het bruisende karakter van de dans.

Wat heeft dit met het topiconderwerp te maken dan?
Marnix schreef: en dat was in de tijd van de Bijbel ook al het geval. Sterker nog, iedereen die kon dansen, danste op een bruiloft. Ook op de bruiloft in Kana.

Waar kun jij dit lezen dan? Ik heb verschillende vertalingen erop nageslagen en nergens wordt gesproken over een dans. Bovendien begrijp je dan de essentie van dit verhaal niet, het gaat over de aanwezigheid van Jezus op de bruiloft en het wonder dat het water in wijn verandert. Daar ligt een geestelijke betekenis in.
Marnix schreef:Als je nooit danst op een bruiloft zal je ook niet voor God dansen (totdat je bevrijdt bent van je culturele beperkingen) omdat het dansen totaal niet in je subcultuur ziet.

Wat een onzinnige opmerking.
Marnix schreef:Ik heb maar zelden een christelijke bruiloft meegemaakt waarbij niet gedanst werd.

Chaya schreef: Het zal best wel gebeuren, steeds vaker, maar dat heeft met verschuivingen te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor blijblij » 03 dec 2016 11:10

Chaya schreef: Het zal best wel gebeuren, steeds vaker, maar dat heeft met verschuivingen te maken.

Of de christenheid is wat groter en diverser dan de interpretatie van Chaya.
Ik ben een keer bij een geluidsloze/zitten in een kringetje bruiloft geweest.... ik was blij dat ik naar huis kon.

Ik vind daarnaast het argument 'ik lees het nergens' niet zo relevant. In de eerste plaats omdat het verhaal, zoals je zelf al zegt, een andere intentie heeft. Ik lees in de Bijbel ook niets over fietsen, kerkbanken of klokken die op zondagmorgen luiden. Daar doet toch niemand moeilijk over.

Een andere vertaling dan de SV of HSV lezen wil ook wel eens helpen trouwens!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Chaya » 03 dec 2016 11:42

blijblij schreef:Een andere vertaling dan de SV of HSV lezen wil ook wel eens helpen trouwens!

Chaya schreef:Ik heb verschillende vertalingen erop nageslagen en nergens wordt gesproken over een dans
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor schaapje » 03 dec 2016 11:43

Mensen in dit topic is niet de discussie over wel of niet dansen, huppelen, vreugdedansen voor God, zelf denk ik dat dat soms heel spontaan en logisch kan zijn. Maar het begon met een video over een soort balletvoorstelling met een zogenaamde sacrale dans.

Ik zelf vind onderstaande video heel stuitend voor een eredienst en dat is zacht uitgedrukt, wat is hier de toegevoegde waarde van? Waarom? Ik snap het niet!

https://www.youtube.com/watch?v=xp-M-Wu_ohs
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 03 dec 2016 23:51

Ik heb ook niet zoveel met dat soort dans maar dat maakt het nog niet verkeerd. Ik vind "stuitend" dan ook een groot en zwaar woord. Ik ken mensen die het prachtig vinden en er ook veel aan hebben. Als het niet in plaats van de verkondiging, gebed, samenzang etc gaat, is het dan zo erg, ook al hebben we er niet zoveel mee?

Chaya schreef:Waar kun jij dit lezen dan? Ik heb verschillende vertalingen erop nageslagen en nergens wordt gesproken over een dans. Bovendien begrijp je dan de essentie van dit verhaal niet, het gaat over de aanwezigheid van Jezus op de bruiloft en het wonder dat het water in wijn verandert. Daar ligt een geestelijke betekenis in.


Daarom verwees Rotterdam naar dat filmpje. Zodat je iets meer gaat snappen van de Joodse cultuur. Want als je daar iets van weet vraag je niet op de opmerking dat op Joodse bruiloften altijd en door ongeveer iedereen wordt gedanst: "waar staat dat dan?". Dan weet je dat vroeger en nu, dat gebeurde. Dansen is onlosmakelijk verbonden aan de Joodse cultuur.

Dat heeft met de essentie van het verhaal verder niets te maken en het is dus onzinnig om tegen iemand die zegt dat op Joodse bruiloften altijd gedanst wordt en op de bruiloft in Kana dat dus ook gebeurde, dat die de essentie van de bruiloft in Kana en het wonder daar, niet begrijpt. Nogmaals, de bruiloft in Kana is niet onderscheidend doordat er gedanst wordt want dat gebeurt altijd op Joodse bruiloften. Daar gaat het verhaal niet over en daarom wordt het ook niet genoemd. Maar dat er gedanst werd, dat is wel zeker. En daar ging het nu even om. Als
mensen beweren dat dansen niet Bijbels is en fout klopt dat niet en laten ze hun cultuur buikspreken.

En zo onzinnig is die opmerking niet. Dansen als je blij bent is iets wat bij bijna iedereen wel in de genen zit. Zo zijn mensen geschapen. Dat zie je ook op veel plekken in de Bijbel terug. Dus hoop ik dat we op dat punt ooit van onze beperkingen verlost worden en we Hem op al die manieren die Psalm 150 noemt, mogen loven. Inclusief reidans. Dag onze rouwklacht verandert in een vreugdedans.

Take the shackles off my feet so I can dance
I just want to praise you
I just want to praise you
You broke the chains now I can lift my hands
And I'm gonna praise you
I'm gonna praise you

(Mary Mary)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor rotterdam » 04 dec 2016 13:19

schaapje schreef: huppelen, vreugdedansen voor God, zelf denk ik dat dat soms heel spontaan en logisch kan zijn. Maar het begon met een video over een soort balletvoorstelling met een zogenaamde sacrale dans.

Ik zelf vind onderstaande video heel stuitend voor een eredienst en dat is zacht uitgedrukt, wat is hier de toegevoegde waarde van? Waarom? Ik snap het niet!

https://www.youtube.com/watch?v=xp-M-Wu_ohs


Waarom spontaan ? Dominee studeert op zijn preek, koor oefent op een lied ? Organist speelt thuis de liederen die hij in de kerk moet spelen.
Waarom een dans niet oefenen ?

Het filmpje - ik vind het ook niet mooi, begrijp de toegevoegde waarde ook niet en snap het ook niet.
Maar stuitend ? Wat is hier stuitend aan ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor rotterdam » 04 dec 2016 13:43

Chaya schreef:Waar kun jij dit lezen dan?


B.V. in Prediker die zegt dat er een tijd is voor alle dingen ;

Een tijd om te huilen en een tijd om te lachen,
een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen.

en in Psalm 150 ;

loof Hem met beltrom en rondedans,
loof Hem met citer en fluit.

Nu weet ik wel dat de S.V. daar iets anders van maakt maar in de grondtekst staat het er toch echt.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor schaapje » 04 dec 2016 15:23

Ik houd het wel voor gezien in dit topic, ik ben ook niet de persoon om perse het laatste woord te willen hebben, ik proef alleen maar het postmodernisme, vooral alles verdragen en niet oordelen, of dat ten koste van de waarheid gaat doet er dan niet toe.
Ik geef deze link want daar staat precies in hoe ik over deze zaken denk.

http://www.toetsalles.nl/htmldoc/dansen.htm
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2016 23:13

Flauw. Er worden Bijbelse argumenten aangehaald en jij noemt iets zomaar stuitend en als mensen het daar niet mee eens zijn roep je iets over postmodernisme en dan vertrek je met een verwijzing naar een link? Vertel nou eens, waarom is het zo stuitend voor je?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor rotterdam » 05 dec 2016 12:37

schaapje schreef:Ik houd het wel voor gezien in dit topic, ik ben ook niet de persoon om perse het laatste woord te willen hebben, ik proef alleen maar het postmodernisme, vooral alles verdragen en niet oordelen, of dat ten koste van de waarheid gaat doet er dan niet toe.
Ik geef deze link want daar staat precies in hoe ik over deze zaken denk.

http://www.toetsalles.nl/htmldoc/dansen.htm


Goed plan - ik ook.

Ga vooral door met onverdraagzaamheid en oordelen.

Is dat de waarheid ? Dab hebben jij en ik toch kennelijk een andere Bijbel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2016 22:42

rotterdam schreef:
B.V. in Prediker die zegt dat er een tijd is voor alle dingen ;

Een tijd om te huilen en een tijd om te lachen,
een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen.

en in Psalm 150 ;

loof Hem met beltrom en rondedans,
loof Hem met citer en fluit.

Nu weet ik wel dat de S.V. daar iets anders van maakt maar in de grondtekst staat het er toch echt.


Amen.
Er is een tijd om te rouwen en een tijd om te dansen (dagelijks leven)
We mogen Hem loven met allerlei muziek... en dans (de eredienst aan God)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2017 16:22

Gelezen in het RD
De generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK), donderdagmorgen bijeen in Nunspeet, heeft het gebruik van dans en drama in de eredienst afgewezen.
Volgens de CGK is er onvoldoende Bijbelse grond te vinden om dans en drama een plaats te geven in de gereformeerde eredienst. De synode constateerde dat „in het licht van de Bijbelse gegevens, de voortgang van de heilsgeschiedenis, en de invulling van dans en drama als uitingen van de huidige cultuur, het gebruik van dans en drama niet past bij het karakter van de gereformeerde eredienst.”

Een goed bericht!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor de passant » 26 jan 2017 17:16

Zeker nog nooit van Miriam gehoord "En Mirjam, de profetes, een zuster van Aäron, pakte haar tamboerijn, en alle vrouwen volgden haar, dansend en spelend op de tamboerijn. " Willibrord vertaling

Steinway
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2016 11:03

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Steinway » 26 jan 2017 17:21

ook mooi trouwens dat vrouwen daarin het voortouw namen!!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten