Dansen voor God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 02 aug 2016 07:19

Afgelopen zondagmiddag was ik in een kerkdienst elders.
Op de voorkant van de liturgie stond bij alle namen van medewerkers iets opmerkelijks:
"Sacrale dansuitvoering: Enno Drost".
Mijn reformatorische stekels schoten omhoog: ja hoor, ook dat nog.
Toen hij begon zei hij: "wat en ik blij dat hier in deze kerk weer mag dansen voor God..."

Tja en daar zit je dan.
Ik moet zeggen dat tijdens de dienst alle vooroordelen weggenomen werden en de Here God hier werkelijk centraal stond.

Thuisgekomen keek ik toch eens in de Bijbel en zag toen een paar fraaie teksten, die overigens in de Statenvertaling mooi weggepoetst zijn:

“Eer hem met vreugdedansen,
met spel op gitaren en fluiten,
sla de bekkens, de luidklinkende bekkens.”
(Psalm 150:4)

“Eer hem met zang en dans,
met spel op tamboerijn en lier.”
(Psalm 149:3)


De King James Version durft dan weer niet zo ver te gaan als onze Statenvertalers en geeft het zo weer:

Praise him with the timbrel and dance: praise him with stringed instruments and organs.
(Psalm 150:4)

Let them praise his name in the dance: let them sing praises unto him with the timbrel and harp.
Psalm 149:3


Voluit dans dus.
Tijdens mijn vele verre reizen kwam ik dit in Afrika en Azië veelvuldig tegen, dansen in de kerk, maar ja, dat is daar en daar hoeft het niet aan onze normen te voldoen..
Maar wat moeten we er hier mee, met dansen voor God?
Kunnen we met dansen God ook groot maken zoals de psalmdichter zegt?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Mortlach » 02 aug 2016 08:41

Waar deze vraag eigenlijk op neerkomt, is of je via bewegingen en je lichaam(shouding) zaken kunt uitdrukken. Het antwoord lijkt me onverminderd "ja" en we doen het dan ook continu. Denk alleen al aan het woordje 'lichaamstaal'.

De vervolgvraag is of er beperkingen zijn aan wat je dan kunt uitdrukken. Het lijkt me voor de hand liggen dat die er zijn, net zoals bij elke andere vorm van communucatie. Maar wat je met proza niet kunt uitdrukken, kan misschien met poëzie wel. En wat je daarmee niet kunt uitdrukken, kan misschien lichamelijk. Het vult elkaar allemaal aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 02 aug 2016 08:45

Op de website van Dancing Devotion kwam ik de volgende tekst tegen:


Aanbiddingsdans is een uitingsvorm voor het aanbidden van God, waarbij dans het middel is om tot die aanbidding te komen en/of die aanbidding te uiten.

Bij aanbiddingdansen gaat het daarom in de eerste plaats niet om de juiste danspassen, maar om de hartsgesteldheid van degene die God aanbidt.

De dansen hebben vaak een visualiserende functie bij teksten van liederen en/of muziek.
Dans is een middel (in combinatie met muziek) waardoor God kan spreken tot Zijn kinderen en Zijn liefde kan laten zien: “Wie lof offert, eert Mij, en baant de weg, dat Ik hem Gods heil doe zien” (Ps. 50: 23)

Bij aanbiddingsdans maakt het eigenlijk niet uit om welke stijl dansen het gaat of op welke stijl muziek er gedanst wordt, omdat niet de stijl van dansen of de muziek cruciaal is, maar de hartsgesteldheid van de persoon die danst.
Aanbiddingsdans is daarom bijvoorbeeld mogelijk in de stijl van zowel klassiek/jazz ballet, mime, modern, ballroom, alsook in hiphop, streetdance, breakdance en jumpen, zolang de dansuitingen maar God eren.
De één kan God beter aanbidden op Opwekkingsmuziek of op Psalmen onder begeleiding van een orgel, de ander weer beter op christelijke rockmuziek en weer een ander beter op gospelmuziek.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2016 08:56

JeeWee schreef:Afgelopen zondagmiddag was ik in een kerkdienst elders.
Op de voorkant van de liturgie stond bij alle namen van medewerkers iets opmerkelijks:
"Sacrale dansuitvoering: Enno Drost".
Mijn reformatorische stekels schoten omhoog: ja hoor, ook dat nog.
Toen hij begon zei hij: "wat en ik blij dat hier in deze kerk weer mag dansen voor God..."

Tja en daar zit je dan.
Ik moet zeggen dat tijdens de dienst alle vooroordelen weggenomen werden en de Here God hier werkelijk centraal stond.

Thuisgekomen keek ik toch eens in de Bijbel en zag toen een paar fraaie teksten, die overigens in de Statenvertaling mooi weggepoetst zijn:

“Eer hem met vreugdedansen,
met spel op gitaren en fluiten,
sla de bekkens, de luidklinkende bekkens.”
(Psalm 150:4)

“Eer hem met zang en dans,
met spel op tamboerijn en lier.”
(Psalm 149:3)


De King James Version durft dan weer niet zo ver te gaan als onze Statenvertalers en geeft het zo weer:

Praise him with the timbrel and dance: praise him with stringed instruments and organs.
(Psalm 150:4)

Let them praise his name in the dance: let them sing praises unto him with the timbrel and harp.
Psalm 149:3


Voluit dans dus.
Tijdens mijn vele verre reizen kwam ik dit in Afrika en Azië veelvuldig tegen, dansen in de kerk, maar ja, dat is daar en daar hoeft het niet aan onze normen te voldoen..
Maar wat moeten we er hier mee, met dansen voor God?
Kunnen we met dansen God ook groot maken zoals de psalmdichter zegt?


Natuurlijk kan dat! Onze kerkcultuur en misschien ook een beetje onze Nederlandse cultuur vormen vaak een blokkade maar er is niets mis met dansen tot eer van God. Denk maar aan David als de ark naar Jeruzalem wordt gebracht. Sterker nog, als de Geest je vervult dan kan het best moeilijk zijn om stil te blijven staan. Maar ja, als iedereen om je heen stokstijf staat kan het dan ook moeilijk zijn om maar te dansen. Wat moet de rest daar niet van denken? Oh ja, David trok zich daar niets van aan. Zouden wij eigenlijk ook niet moeten doen. :)

Overigens, muziek moet zich er ook een beetje voor lenen he. Dansen op orgelmuziek vind ik ook niet heel makkelijk :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor benefietdiner » 02 aug 2016 08:59

JeeWee schreef:Op de website van Dancing Devotion kwam ik de volgende tekst tegen:

Ik kwam op de website van A.P. Geelhoed het volgeden tegen:
Dansen in de gemeentesamenkomst - een bijbelse toetsing

In het Nieuwe Testament ontbreekt de dans volledig

Er is geen enkele aanwijzing dat er in de gemeentesamenkomsten werd gedanst. Hetzelfde geldt voor het persoonlijke geestelijke leven. Ook in de kerkgeschiedenis ontbreekt de dans geheel.

Voor dans als middel tot het overbrengen van een geestelijke boodschap, van de dansers naar de toeschouwers, is geen enkele bijbelse basis te vinden.

Voor de dans als uiting van vreugde, waar ieder aan deelneemt, is in de gemeentesamenkomst, ruimte, mits het een natuurlijke uiting van de cultuur is. Anders is het geforceerd.

http://www.toetsalles.nl/htmldoc/dansen.htm

Onze stijven cultuur moet weer eens aangepast worden denk. :D Ik zou ook wel eens willen dansen in de gemeente als ik al die strakke refo gezichten zie. :mrgreen:

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor tulp » 02 aug 2016 10:11

God heeft ons allemaal verschillend gemaakt en daarmee is gelijk duidelijk dat wij God dus ook op verschillende manieren eren.
Ik ben een houterige stijve hark en zit het liefst tijdens de dienst op een stoel/in de bank met mijn armen naar beneden.
Een ander is beweeglijker, vrijer. Persoonlijk voel ik geen drang om daar een waardeoordeel aan te hangen.
Naar mijn idee is het oppervlakkig om eerbied, geloof, enthousiasme daaraan af te lezen.
Je hebt nu eenmaal introverte en extraverte mensen die hun geloof dus anders zullen beleven en uiten.
Ik denk dat als je bij jezelf blijft en als geremd of introvert persoon je ingetogen gedraagt, je God meer eert dan wanneer je je je gedraagt op een manier die Hij je niet gegeven heeft.

Dus ja: sommige mensen dansen voor God, anderen doen dat niet. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 02 aug 2016 12:09

Marnix schreef:Dansen op orgelmuziek vind ik ook niet heel makkelijk :)


Ach, ook dat kan. Er is regelmatig ballet gemaakt voor bijvoorbeeld de muziek van J.S. Bach zoals in dit filmpje op het 'Blute nur Du liebes Herz' uit de Mattheus Passion...

Of in dit filmpje met het 'Jauchzet frohlocket uit het Weihnachtsoratorium...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2016 13:37

Snap ik, alleen als we staan te zingen in de kerk voel ik op de een of andere manier geen aandrang om in ballet-dans uit te barsten....... :wink:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor benefietdiner » 02 aug 2016 19:07

Het gaat er om dat het woord dans is weg vertaald in de Statenvertaling (SV).
Zie de NBG en de SV.
(NBG) Jeremia 31:13 – Dan verheugt zich het meisje in de reidans, jongelingen en grijsaards tezamen. Ik verander hun rouw in vreugde. Ik troost en verblijd het na hun smart.
(SV) Dan zal zich de jonkvrouw verblijden in den rei, daartoe de jongelingen en ouden te zamen; want Ik zal hunlieder rouw in vrolijkheid veranderen, en zal hen troosten, en zal hen verblijden naar hun droefenis.

(NBG) Exodus 15:20 – Toen pakte de profetes Mirjam, de zuster van Aaron, haar tamboerijn en ging de andere vrouwen voor in een vrolijke reidans.
(SV) En Mirjam, de profetes, Aarons zuster,26 nam een trommel in haar hand; en al de vrouwen gingen uit, haar na, met trommelen en met reien

(NBG) Richteren 11:34 – Toen Jefta naar Mispa, naar zijn huis kwam, zie, zijn dochter ging hem tegemoet met tamboerijnen en reidansen.
(SV) Toen nu Jeftha te Mizpa bij zijn huis kwam, ziet, zo ging zijn dochter uit hem tegemoet, met trommelen en met reien. Zij nu was alleen, een enig kind; hij had uit zich anders geen zoon of dochter.

(NBG) 1 Samuel 18:6 – Het geschiedde echter toen zij thuiskwamen toen David na de overwinning op de Filistijn terugkeerde dat de vrouwen uit alle steden van Israel koning Saul onder gezang en in reidans tegemoet gingen, met tamboerijnen, vreugdebetoon en triangels.
(SV)Het geschiedde nu, toen zij kwamen, en David wederkeerde van het slaan der Filistijnen, dat de vrouwen uitgingen uit al de steden van Israël, met gezang en reien, den koning Saul tegemoet, met trommelen, met vreugde en met muziekinstrumenten.

(NBG) 2 Samuel 6:5 – David en het gehele huis van Israel dansten voor het aangezicht des Heren onder begeleiding van allerlei instrumenten van cypressehout, citers, harpen, tamboerijnen, rinkelbellen en cimbalen.
(SV) En David en het ganse huis Israëls speelden voor het aangezicht des HEEREN, met allerlei snarenspel van dennenhout, als met harpen, en met luiten, en met trommelen, ook met schellen, en met cimbalen.

(NBG) 1 Kronieken 13:8 – En David en geheel Israel dansten uit alle macht voor Gods aangezicht, begeleid door zang en door muziek van citers, harpen, tamboerijnen, cimbalen en trompetten.
(SV) En David en gans Israël speelden voor het aangezicht Gods met alle macht, zo met liederen, als met harpen, en met luiten, en met trommelen, en met cimbalen, en met trompetten.

(NBG) Psalm 149:3 – Laten zij Zijn naam loven met reidans. Hem psalmzingen met tamboerijn en citer.
(SV) Dat zij Zijn Naam loven op de fluit; dat zij Hem psalmzingen op de trommel en harp.

(NBG) Psalm 150:4 – Looft Hem met tamboerijn en reidans, looft Hem met snarenspel en fluit.
(SV) Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Prisma23 » 02 aug 2016 19:35

Is sterk afhankelijk van de cultuur waarin je bent opgegroeid.

David danste voor de ark,
maar ook vandaag gebeuren er nog vergelijkbare dingen!

http://www.eo.nl/beam/inspiratie/item/v ... aat-viral/

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor benefietdiner » 02 aug 2016 20:29

Honesty schreef:Bedankt Benefietdiner, Ik snap wat je bedoelt, Denk je dat de Statenvertalers het woord dans er opzettelijk hebben uitgefilterd omdat dansen zondig zou zijn, of zo?

ik denk van wel ja.
want als je dit bekijkt =;
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... hnlloJZzr4

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Teus » 02 aug 2016 21:26

JeeWee schreef:Afgelopen zondagmiddag was ik in een kerkdienst elders.
Op de voorkant van de liturgie stond bij alle namen van medewerkers iets opmerkelijks:
"Sacrale dansuitvoering: Enno Drost".
Mijn reformatorische stekels schoten omhoog: ja hoor, ook dat nog.
Toen hij begon zei hij: "wat en ik blij dat hier in deze kerk weer mag dansen voor God..."

Tja en daar zit je dan.
Ik moet zeggen dat tijdens de dienst alle vooroordelen weggenomen werden en de Here God hier werkelijk centraal stond.

Thuisgekomen keek ik toch eens in de Bijbel en zag toen een paar fraaie teksten, die overigens in de Statenvertaling mooi weggepoetst zijn:

Eer hem met vreugdedansen,
met spel op gitaren en fluiten,
sla de bekkens, de luidklinkende bekkens.”
(Psalm 150:4)

Eer hem met zang en dans,
met spel op tamboerijn en lier.”
(Psalm 149:3)


De King James Version durft dan weer niet zo ver te gaan als onze Statenvertalers en geeft het zo weer:

Praise him with the timbrel and dance: praise him with stringed instruments and organs.
(Psalm 150:4)

Let them praise his name in the dance: let them sing praises unto him with the timbrel and harp.
Psalm 149:3


Voluit dans dus.
Tijdens mijn vele verre reizen kwam ik dit in Afrika en Azië veelvuldig tegen, dansen in de kerk, maar ja, dat is daar en daar hoeft het niet aan onze normen te voldoen..
Maar wat moeten we er hier mee, met dansen voor God?
Kunnen we met dansen God ook groot maken zoals de psalmdichter zegt?


Mooi JeeWee, je ziet steeds dat het in het begin om God gaat als wordt gedanst.
Het gaat om God de eer brengen en het gaat als het goed is niet om het dansen, je kunt God op vele manieren tot eer zijn.
Je kunt alles doen als je het tot eer van God doet en in afhankelijkheid van Hem.
Tot eer van God zijn kan uitsluitend door de Heilige Geest.
Uitbundig gedrag in dit geval getuigt van de volheid van de Geest, ik vind het prachtig hoe iemand met lichaam en ziel God de eer brengt. Dat iemand zich volledig inzet in het opzien naar God.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2016 21:42

Het is ook een "natuurlijk" iets. Als je ontdekt wat God in je doet dan kan dat je niet stil en onbewogen houden. De een uit dat meer fysiek dan de ander maar er mag ruimte zijn voor dans, voor het uiten van blijdschap om wat Hij doet.

Vraag: zou er in de kerk, in onze kerkcultuur, niet meer ruimte moeten zijn voor het uiten van je blijdschap en dankbaarheid?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Teus » 02 aug 2016 22:16

Marnix schreef:Het is ook een "natuurlijk" iets. Als je ontdekt wat God in je doet dan kan dat je niet stil en onbewogen houden. De een uit dat meer fysiek dan de ander maar er mag ruimte zijn voor dans, voor het uiten van blijdschap om wat Hij doet.

De een springt van vreugde, de ander valt op zijn knieën.

Marnix schreef:Vraag: zou er in de kerk, in onze kerkcultuur, niet meer ruimte moeten zijn voor het uiten van je blijdschap en dankbaarheid?

Lijkt mij wel, aan de andere kant kan het gevaar bestaan dat er een dansparty ontstaat en dat is denk ik de terughoudendheid.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Johan100 » 02 aug 2016 22:38

Ik ken een verhaal wat ik weleens gehoord heb; iemand liep lange tijd met zijn zondelast 'op zijn rug', zo'n pak die bunyan op z'n rug had in de christenreis, maar dan figuurlijk bedoeld, totdat hij bij het kruis kwam, of eigenlijk dat God zijn zonden vergaf en een nieuw leven gaf, en dat die persoon toen huppelde en danste om de tafel thuis, zo blij en vrolijk dat hij was.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten