Dansen voor God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor 3parels » 10 aug 2016 15:59

Dit is inderdaad de zondige manier van dansen, net als er zondige muziek is. Er is ook een goede manier van dansen, net als een goede manier van muziek maken.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor mona » 10 aug 2016 16:21

3parels schreef:In mijn ogen heeft een anti-dans opvatting, vaak te maken met dat men bang is dat het iets seksueels is


3parels,
ik wil even terug gaan naar de openingspost en het filmpje van JeeWee van de "roze-viering" met de danser.
Heb je deze wel bekeken? JeeWee vraagt wat wij daar van vinden. Ik zou graag willen weten of je dit geoorloofd vindt in een eredienst. (en dan hebben het nog niet over het bestaan van een roze-viering)
ik zal hem nog een keer bijvoegen:
https://www.youtube.com/watch?v=v7JyKzL ... homsterdam
Dit heet een sacrale dansuitvoering.
Het woord sacraal betekent heilig, maar gezien zijn bewegingen en de nadruk op zijn lichaam, vind ik het voor een eredienst persoonlijk eerder afschuwelijk dan heilig.

3parels schreef:Het zou mooi zijn als we dat beeld eens zouden herstellen. Laten we eerlijk kijken naar wat de Bijbel ons over dansen zegt. Dan worden nog eens verrast!

Wat we in de Bijbel zien hoort bij de Joodse cultuur en hun uitingsvormen, maar dat gaat niet om de sacrale dans waar JeeWee het over heeft.
De Joden uiten zich in reidans, huppelen en klappen. Niets mis mee. Maar ik kan dát, en de 'sacrale dans' absoluut niet met elkaar in overeenstemming brengen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor ben db bd » 10 aug 2016 16:39

Zo keek men ook tegen dans aan, alsof het de bedoeling is om er mannen mee op te winden.

alsof dat niet vaak de bedoeling is !! Als ik nu op televisie half naakte meisjes zie dansen, laat dat niets te raden over.
Laten we gewoon eerlijk blijven a.u.b.; veel dans heeft duidelijk een seksueel bedoelde invloed. En bereikt dat ook.
Als het vroeger in christelijke kring afgeraden werd, had dat duidelijk een beschermende bedoeling. En 'de tijd' is er m.i. niet beter op geworden.

Mijn vrouw komt niet uit een christelijk milieu van geboorte. Ze heeft een paar dansdiploma's en is gelukkig beschermd gebleven. Ze werd vaak door haar grote zwager uit dansles gehaald, welke dan het laatste dansje nog even met haar pleegde. Wat staat ie raar te schuren, of zoiets dacht ze dan, niet begrijpend dat hij stond te 'slijpen'. Twee andere zusjes waren al door hem verkracht, maar bij haar werkte het gelukkig niet.

Maar dit topic gaat over dansen voor God. En dan heb ik zeker wel eens verteld dat mij dat als zwarte-kousen-kerker ook wel eens is overkomen; in de 'soewarte dienst' bij Edgar Holder, jaren geleden, waar de hele dienst swung tot Gods eer.
'wie wil er dansen voor God?' vroeg de voorganger eens. Toen kwam er zo in mij op - 'toen kreeg ik', noemen wij dat - : "Het vrome volk in u verheugd, zal huppelen van zielenvreugd, daar zij hun wens verkrijgen." Ja dat leek mij een goed idee. En voor ik mij bewust was, gingen mijn benen alvast 'van de vloer'. Toen kwam ik daar zelf heerlijk achteraan.
Later nodigde de voorganger de echtparen uit om op het podium te komen dansen. Mijn vrouw trok mij achter zich aan dat grote podium op. En ik, zwaere Refo, heb toen heerlijk 20 minuten uitbundig mogen dansen - nooit geleerd uiteraard - voor mijn God en Schepper. 10 jaar jonger kwam ik van dat podium af. Leuk hè?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor 3parels » 10 aug 2016 17:18

Inderdaad, dansen kan je ook werelds gebruiken! Maar ook tot Gods eer. Dat dat ook kan zijn we blijkbaar vergeten.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor 3parels » 10 aug 2016 18:30

@mona,

Ik heb het filmpje gezien. Eerst wil ik zeggen dat ik erg veel moeite heb met roze-vieringen. Als je vanuit die hoek deze dans bekijkt, kun je er wat op tegen hebben. Maar als ik deze dans met objectieve ogen bekijk heb ik met de bewegingen van de danser helemaal geen probleem. Mag de nadruk niet liggen op het lichaam tijdens de dans? Dan kun je ook geen turnen of zwemmen kijken. Dat gebeurt nl altijd met activiteiten die lijfelijk zijn. Ik vind het wat anders dat dit in de eredienst moet komen om het evangelie uit te beelden, daar ben ik helemaal niet voor. Daarom heb ik ook moeite met dat 'sacraal' zijn. Waarom zou deze dans heilig zijn? Ik vind nl dat deze danser niks uitbeeld. Hij beweegt alleen. Maar ik kan de boodschap van het lied er niet in terug zien. En ik vind persoonlijk dat in de dienst het Woord centraal moet staan. Maar met bewegen in dans en sport heb ik geen moeite. Tenzij er schaars gekleedheid en seksgerichtheid bij komt. God schiep ons met lichaam en geest, ook je lichaam mag je tot Zijn eer gebruiken. Mooi en netjes kleden of mooi bewegen hoort daar ook bij.
Ik vind het wel jammer dat we met zijn allen zo passief zijn tijdens de dienst. We zingen wel 'heft uwe handen naar omhoog..' maar we vinden het nogal vreemd als iemand besluit dit ook te doen.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor mona » 10 aug 2016 20:39

3parels schreef:Mag de nadruk niet liggen op het lichaam tijdens de dans?


Ik weet dat ik een "hopeloos ouderwets" standpunt/overtuiging heb :wink: , maar nee ook tijdens de dans moet de nadruk niet op het lichaam liggen.
Als de dans een uiting is van vreugde, en je huppelt en springt en klapt, dan ligt de nadruk op het uiten van vreugde, en niet op het lichaam waarmee de vreugde geuit wordt.
Als de nadruk op het lichaam ligt, is de (kiem van) verleiding al aanwezig.
Waaróm moet de nadruk op het lichaam liggen? Wat is daar het doel van? Wie voelt zich daar goed bij? Voor wie is die nadruk op het lichaam bestemd?
Ik wil absoluut niet zeggen dat het lichaam van ondergeschikt belang is.
God heeft het lichaam wondermooi gemaakt. Dat is nog steeds zo. De mens (zowel innerlijk als uiterlijk) was de kroon op Zijn schepping.
Maar er is een zondeval geweest, waardoor het lichaam bedekt moest worden.
Het was niet meer mogelijk om met reine ogen naar een lichaam te kijken, helaas.
De duivel gebruikt de aandacht voor het lichaam als een grote troef.
Alles is doordrenkt van aandacht voor het lichaam: reclame, tv, films, sport, kleding, kunst, literatuur, muziek, internet, spelletjes, zelf kinderliedjes van K3.
We zijn zo aan al dat bloot gewend dat het al helemaal niet meer als storend of zondig ervaren wordt.
Binnen het huwelijk mag er liefdevolle aandacht zijn voor het (elkaars) lichaam.
Daarbuiten zijn er duidelijke Bijbelse grenzen, door God gegeven om verleidingen te voorkomen.

3parels schreef: Dan kun je ook geen turnen of zwemmen kijken. Dat gebeurt nl altijd met activiteiten die lijfelijk zijn

Het ligt er maar aan wat die persoon draagt. met beide sporten moet er zo weinig mogelijk weerstand zijn, dus zo weinig mogelijk kleding, of juist gestroomlijnde kleding die de vormen benadrukken.
Schaatsen is ook zo'n sport.... Sorry, de contouren van het mannelijke carillon zijn soms zo overduidelijk zichtbaar in die strakke pakken....
Nee, dan kan ik idd geen schaatsen kijken zonder me beschaamd te voelen.
En dus kijk ik niet. 8)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2016 22:09

Chaya schreef:Laten we dat inderdaad maar eens doen, Markus 6 bijvoorbeeld:

En als de dochter van dezelve Herodias inkwam, en danste, en Herodes en dengenen, die mede aanzaten, behaagde, zo zeide de koning tot het dochtertje: Eis van mij, wat gij ook wilt, en ik zal het u geven.
En hij zwoer haar: Zo wat gij van mij zult eisen, zal ik u geven, ook tot de helft mijns koninkrijks!
En zij, uitgegaan zijnde, zeide tot haar moeder: Wat zal ik eisen? En die zeide: Het hoofd van Johannes den Doper.


Psalm 107: Zij dansen en waggelen als een dronken man, en al hun wijsheid wordt verslonden.

En wat positiever, Richteren 21: En let er op, en zie, als de dochters van Silo zullen uitgegaan zijn om met reien te dansen,
Zie je wat er staat? Reidans.

Dit topic gaat over dansen tijdens de eredienst en dat vinden we in de Bijbel nergens terug. In de tempel werd niet gedanst, er werd niet voor de Heere Jezus gedanst, Jezus danste zelf ook niet.


De Bijbel noemt goede vormen van dansen en niet goede. En goede vormen van muziek maken en slechte. Nergens in de Bijbel lees je dat het orgel werd gebruikt in de erediensten. Dus het gebruik van het orgel in de dienst is FOUT. Wereldgelijkvormig.

Dat is je manier van argumenteren nu. En zoals je ziet raakt die kant noch wal. Jezus danste hoogstwaarschijnlijk wel. Maar ja het staat er niet en dan komt het wel heel goed uit om dat als argument te gebruiken he. En als er iets niet staat wat je wel heel fijn vindt zeg je: er staat niet dat het niet mag. Lekker de Bijbel gebruiken om je cultuur en gewoonten en wat je fijn vindt de verdedigen. Erg jammer.

Overigens ken ik weinig kerken waar dans iedere viering onderdeel uitmaakt van de samenkomst. Wel kerken waar het af en toe eens op het programma staat. En ik heb geen idee waar de Bijbel daar tegen zou zijn. Of hoe God in Zijn eer tekort gedaan zou worden. Integendeel.

Misschien moet je Psalm 150 nog een keer goed lezen:

Looft God in Zijn heilige woning. Daar begint het mee. Wat wordt daarmee bedoeld? Dat ging om de tempel. En dam wordt uiteengezet hoe je hem kan loven. Met allerlei instrumenten en met dans.

We kunnen God dus loven met dans. En dat wordt gekoppeld aan Zijn heiligdom. Waarom zouden we Hem dan wel daarmee kunnen loven, maar niet in de dienst? Als daar dans tot eer van God is want dat kan, waarom kan dat dan niet?

Je maakt God kleiner door Hem tot tradities en cultuur te beperken. Zoveel landen en culturen waar God geloofd wordt door dans, ook in de samenkomsten maar jij zegt: nee, dat kan niet, dat is fout. De Bijbel leert wat anders...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Bambi » 11 aug 2016 04:27

Ik heb het filmpje bekeken en ik moet zeggen, dat ik geen woord gehoord heb van wat de man zong.
Dus wat moet die dans dan bijdragen, het leidt eerder af.

Heb ook nog andere aanbiddingsdansen bekeken in Nederland en ik werd er een beetje beroerd van. Nederland wil graag meedoen, maar snapt er weer niet veel van.

Hier is er eentje

https://www.youtube.com/watch?v=pm2t6ed14_g

Dit is ook wel een leuke uit Afrika :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=BT8lwoXY8PY

Als je naar de aanbiddingsdansen in Amerika kijkt, zijn sommigen best mooi om te zien, maar ik denk niet dat ze iets bijdragen aan een kerkdienst.
Geef een aparte uitvoering op een andere dag.
Zoals deze:

https://www.youtube.com/watch?v=XxrY2RhYOWk

En deze, ook al zal deze voor sommigen wel weer veel te heftig zijn door de muziek :-oo

https://www.youtube.com/watch?v=qcFzKAy9eEw

Maar gewoon dansen, uit vreugde die ook gewoon naar mijn idee normaal is en in de Refokerken wel toegevoegd mag worden,( tegen het lange zitten op die harde bankjes en in slaap vallen en het sjagerijnig kijken), is gewoon dit

https://www.youtube.com/watch?v=XSsoRSFsPOU

(ik bedoel tijdens het liedje . Je mag ook de hele dienst luisteren, hoeft niet natuurlijk)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor mona » 11 aug 2016 09:48

Citaat uit een column uit het RD van gister, door Diederik van Dijk,
eerste kamerlid, SGP.

"Het was een eredienst vol vonken van heilig vuur, die gloeiden en oplichtten in prachtige hymnes.
Een dienst, met kinderen erbij, die tweeënhalf uur duurde.
Voorbode van de hemelse vreugde die eenmaal zal aanbreken.
Ook mooi was de ruimte voor spontaniteit.
Een van de gemeente­leden bleek jarig en werd door de gemeente toegezongen: ”May the good God bless you”.
Dit gebeurde op de wijs van ”Happy birthday to you”.
Het maakte geen enkele inbreuk op de eerbied in de dienst".

Lees de hele column eens, prachtig.
http://www.rd.nl/column-nederlandse-pre ... -1.1116161
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23575
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2016 14:26

Mooi om te lezen!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 11 aug 2016 14:56

mona schreef:Citaat uit een column uit het RD van gister, door Diederik van Dijk,
eerste kamerlid, SGP.

"Het was een eredienst vol vonken van heilig vuur, die gloeiden en oplichtten in prachtige hymnes.
Een dienst, met kinderen erbij, die tweeënhalf uur duurde.
Voorbode van de hemelse vreugde die eenmaal zal aanbreken.
Ook mooi was de ruimte voor spontaniteit.
Een van de gemeente­leden bleek jarig en werd door de gemeente toegezongen: ”May the good God bless you”.
Dit gebeurde op de wijs van ”Happy birthday to you”.
Het maakte geen enkele inbreuk op de eerbied in de dienst".

Lees de hele column eens, prachtig.
http://www.rd.nl/column-nederlandse-pre ... -1.1116161


I rest my case...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor de passant » 11 aug 2016 20:08

3parels schreef:In mijn ogen heeft een anti-dans opvatting, vaak te maken met dat men bang is dat het iets seksueels is. Dans werd vroeger door de Roomse kerk verboden. Calvinisten rond de reformatie zeiden dat dans zelfs aanspoort tot prostitutie. Dat geeft precies aan welk beeld er direct aan dans verbonden was. Dans en seks waren verbonden. In die tijd niet over seks werd gepraat, seks en God gingen niet samen. Seks was vies en raar. Toch bleef iedereen t doen :D Maar de meesten genoten met schuldgevoel denk ik. Seks was vooral een voorplantingszaak en vooral de vrouw moest het maar ondergaan. Een verkeerd beeld van seks, een verkeerd beeld van het lichaam dat ook een seksuele kant heeft. Zo keek men ook tegen dans aan, alsof het de bedoeling is om er mannen mee op te winden.

Het zou mooi zijn als we dat beeld eens zouden herstellen. Laten we eerlijk kijken naar wat de Bijbel ons over dansen zegt. Dan worden nog eens verrast!

https://www.youtube.com/watch?v=c-EqB91 ... be&t=1m29s

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor de passant » 11 aug 2016 20:29

Nog een voorbeeld van (heilige)dans : https://www.youtube.com/watch?v=vkOoeyzLlac
Voor wie direct naar de muziek en dans wil: https://youtu.be/vkOoeyzLlac?t=3m28s

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 11 aug 2016 20:35



Bijzonder filmpje!

Toch weer een ander soort lofprijzing dan HIER
Ik probeerde de 'blijde galmen' te ontdekken...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor mona » 11 aug 2016 21:00

de passant schreef:https://www.youtube.com/watch?v=c-EqB91 ... be&t=1m29s


:D :D
Mooi filmpje!
En weet je wat hij zei bij minuut 2.09?
We sit...
We stand....
We kneel....
These are all dances to God...

Maar evengoed vind ik dit ook mooi JeeWee
JeeWee schreef:Toch weer een ander soort lofprijzing dan HIER


En dit vind ik dan weer bijzonder:
https://jeugdzolder.nl/afwasboys-bonusm ... 6zYD_mLTcs
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron