Dansen voor God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Prisma23 » 03 aug 2016 09:57

Marnix schreef:Het is ook een "natuurlijk" iets. Als je ontdekt wat God in je doet dan kan dat je niet stil en onbewogen houden. De een uit dat meer fysiek dan de ander maar er mag ruimte zijn voor dans, voor het uiten van blijdschap om wat Hij doet.

Vraag: zou er in de kerk, in onze kerkcultuur, niet meer ruimte moeten zijn voor het uiten van je blijdschap en dankbaarheid?


Helemaal eens met dat het een "natuurlijk" iets is. Kijk maar eens naar kinderen die blij of opgewonden zijn. Die gaan altijd huppelen en springen.

Misschien moeten wij in onze kerken beginnen met de kinderen meer ruimte te geven om te huppelen en te springen in de kerk en tijdens de diensten.
Dus niet stilzitten en mondhouden of, wat nog erger is, verbannen naar een kindernevendienst.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2016 10:15

Een kindernevendienst vind ik totaal niet erg. Dat heeft met niveau te maken. Bij ons komen ze wel tijdens de dienst terug, vertellen ze wat ze geleerd en gedaan hebben, laten zien wat ze gemaakt hebben en zingen op het podium altijd het kinderlied van de maand. Vaak met gebaren en bewegingen en zo. En de gemeente doet uiteraard mee, de een enthousiaster dan de ander.

Maar verder helemaal met je eens. Als kinderen hiermee opgroeien is het later ook minder lastig om als ze volwassen zijn geworden, dat dansen er in te houden :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor mona » 03 aug 2016 10:21

JeeWee schreef:Afgelopen zondagmiddag was ik in een kerkdienst elders.
Op de voorkant van de liturgie stond bij alle namen van medewerkers iets opmerkelijks:
"Sacrale dansuitvoering: Enno Drost".
Mijn reformatorische stekels schoten omhoog: ja hoor, ook dat nog.
Toen hij begon zei hij: "wat en ik blij dat hier in deze kerk weer mag dansen voor God..."

Tja en daar zit je dan.
Ik moet zeggen dat tijdens de dienst alle vooroordelen weggenomen werden en de Here God hier werkelijk centraal stond.

Thuisgekomen keek ik toch eens in de Bijbel en zag toen een paar fraaie teksten, die overigens in de Statenvertaling mooi weggepoetst zijn:

“Eer hem met vreugdedansen,
met spel op gitaren en fluiten,
sla de bekkens, de luidklinkende bekkens.”
(Psalm 150:4)

“Eer hem met zang en dans,
met spel op tamboerijn en lier.”
(Psalm 149:3)


De King James Version durft dan weer niet zo ver te gaan als onze Statenvertalers en geeft het zo weer:

Praise him with the timbrel and dance: praise him with stringed instruments and organs.
(Psalm 150:4)

Let them praise his name in the dance: let them sing praises unto him with the timbrel and harp.
Psalm 149:3


Voluit dans dus.
Tijdens mijn vele verre reizen kwam ik dit in Afrika en Azië veelvuldig tegen, dansen in de kerk, maar ja, dat is daar en daar hoeft het niet aan onze normen te voldoen..
Maar wat moeten we er hier mee, met dansen voor God?
Kunnen we met dansen God ook groot maken zoals de psalmdichter zegt?


Even Googelen op sacrale dans, en je weet genoeg.
Ik kom alleen maar woorden tegen als: harmonie met jezelf, kringdans rond bloemen en kaarsen, meditatie in beweging op yogamuziek, enzovoort.
Het eren van God als je Heiland en Verlosser kom ik op geen enkele website tegen, evenmin op die van Ennio Drost. Geen enkele verwijzing naar de Bijbel, geen enkel woord over gelovige intenties, niets, nothing.
Site van Ennio Drost:
http://www.dance-ennjoy.nl/over-ons.html

Dit heeft werkelijk niets te maken met het huppelen van zielenvreugd!
Het brengt eerder je ziel onder de macht van de boze.

http://www.sacraledans.com/wat%20is%20s ... 20dans.htm
http://www.sacraledansbeleving.nl/
http://www.sacraledans.nl/sacraledans.html
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 03 aug 2016 11:03

mona schreef: Even Googelen op sacrale dans, en je weet genoeg.
Ik kom alleen maar woorden tegen als: harmonie met jezelf, kringdans rond bloemen en kaarsen, meditatie in beweging op yogamuziek, enzovoort.
Het eren van God als je Heiland en Verlosser kom ik op geen enkele website tegen, evenmin op die van Ennio Drost. Geen enkele verwijzing naar de Bijbel, geen enkel woord over gelovige intenties, niets, nothing.
Site van Ennio Drost:
http://www.dance-ennjoy.nl/over-ons.html

Dit heeft werkelijk niets te maken met het huppelen van zielenvreugd!
Het brengt eerder je ziel onder de macht van de boze.

http://www.sacraledans.com/wat%20is%20s ... 20dans.htm
http://www.sacraledansbeleving.nl/
http://www.sacraledans.nl/sacraledans.html


Bam []:)
Het oordeel is geveld: Mona heeft gegoogled.

Ik vind het echt kwalijk als je schrijft: "Dit heeft werkelijk niets te maken met het huppelen van zielenvreugd!
Het brengt eerder je ziel onder de macht van de boze."
Dit gaat 1 op 1 tegen het 9e gebod in!
Je oordeelt op basis van google. Waarom zou een zonde regen het ene gebod minder zwaar wegen dan tegen het andere?

Ennio Drost geeft inderdaad ook aan niet christelijke kinderen dansles. Dat is zijn werk.
Ik werk ook heel veel met niet-christenen. Maar als het even mogelijk is, gebruik ik mijn talenten het liefst tot eer van God en ten dienste van Zijn Koninkrijk.

Voordat je verder bezondigt: lees nog even mijn openingspost, voordat je iets of iemand op de brandstapel legt.
Ik was er bij. Ik heb zijn getuigenis en motivatie gehoord.
En dat maakte mij heel stil en onthield ik me van een oordeel.
Mijn vraag was slechts: kun je dansen voor God?

Ik geloof inmiddels dat dat kan.
Nee, het hoeft jouw smaak niet zijn, evenmin als het je smaak hoeft te zijn als je een gemeente uit volle borst op hele noten psalm 150 hoort zingen.

Mocht je toch eens echt willen weten hoe dit was, klik dan eens hier. Je ziet wat er echt gebeurde. Helaas zonder de inleidende toelichting van Ennio zelf.
En geef me dan maar bijbelse argumenten waarom dit eerder 'mijn ziel onder de macht van de boze' zou brengen
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor schaapje » 03 aug 2016 11:48

Ik ben het helemaal eens met Mona!

En de link die JW gaf heeft niets met de vreugdedansen uit de Bijbel te maken, zoals al vermeldt is doe je een vreugdedans allen samen, en is het niet een voorstelling van een enkeling waar andere gemeenteleden naar moeten kijken. De eredienst voor God is geen theater.

http://www.kinglyexpressions.nl/nl/over-georgine/
Kijk hier eens naar en lees welk een onbijbelse inlegkunde deze, waarschijnlijk heel lieve vrouw. gebruikt voor haar dansen, lees ook de betekenis over de oliën die zij verkoopt (winkeltje) ze is echt het spoor bijster n.m.i.
Dit is dus het gevaar als we niet de opletten wát de gemeente binnen kan komen, als we niet alles toetsen aan het woord in de Bijbel. Maar jammer genoeg komt ze wel in veel gemeenten binnen, zitten de voorgangers te slapen? Ikzelf heb in mijn oude gemeente aan de bel getrokken toen er een oproep aan de vrouwen werd gedaan voor een workshop, en heb de oudsten deze link laten lezen, ze hebben direct alles afgeblazen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 03 aug 2016 11:53

schaapje schreef: En de link die JW gaf heeft niets met de vreugdedansen uit de Bijbel te maken

Maar kun je dan vertellen wat er Bijbels gezien tegen is, afgezien dat het wellicht je smaak niet is?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor schaapje » 03 aug 2016 11:56

Dat is wat ik zeg....de eredienst voor God is geen theater.
Moeten andere leden gaan kijken hoe iemand zich al dan niet zich kunstig beweegt?
Wie staat er centraal?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 03 aug 2016 12:04

benefietdiner schreef: ik denk van wel ja.
Maar je weet het niet zeker? Als je een bijbelse onderbouwing hebt hoor ik dat echt graag

benefietdiner schreef:want als je dit bekijkt =;
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... hnlloJZzr4

Ik denk dat je de discussie nu onzuiver maakt. Het filmpje wat je nu laat zien is een seculier filmpje. Er wordt geen link gelegd naar 'dansen voor God'.
Waar ik het over had was een dans, die werd ingeleid door een uitleg en getuigenis door iemand die zei zich oprecht te willen laten leiden door Jezus Christus.
Dat is m'.i. iets anders dan een vrouw met minimale kleding in de gordijnen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Nina

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Nina » 03 aug 2016 12:09

Ik heb jaren geleden eens prachtige, eerbiedige dansen meegemaakt. Ook in het Jodendom wordt er gedanst, heel mooi! Kijk maar eens op vrijdagavond bij de Westelijke Muur.
Geen enkele moeite mee.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor mona » 03 aug 2016 12:34

JeeWee schreef:Bam
Het oordeel is geveld: Mona heeft gegoogled.


Ik wist niet dat ik niet mocht googelen :wink:
Volgens mij is daar niets mis mee.
Ik mag mijn info over Ennio Drost toch wel halen van de site van Ennio Drost zelf?
Sorry, ik begrijp uit je reactie dat je van hem onder de indruk bent, maar ik kan van zijn site (waarin hij aangeeft wat zijn motivatie is), geen
enkele verwijzing, zelfs geen woordje, vinden wat duidt op een leven met God.
Hoe wil je dan 'heilig' dansen in een roze-viering? :cry:
Ik heb het filmpje bekeken, mooi lied (verwijzing naar de verloren zoon) maar jammer dat de verootmoediging achterwege bleef (ik ben het niet waard, Vader...). Maar de dans vond ik geen toegevoegde waarde hebben, heilig/sacraal vond ik het niet.
In de dans vond ik geen verwijzing naar God.
Maar dat is mijn mening. Als jij dat oordeel wilt noemen, is het mij ook prima.

JeeWee schreef:Voordat je verder bezondigt: lees nog even mijn openingspost, voordat je iets of iemand op de brandstapel legt.
Ik was er bij.

Als je het in je openingspost hebt over een sacrale dansuitvoering. Ik was er niet bij, zoals jij en dan wil ik graag weten wat het is. Ik had er nog nooit van gehoord.
Dus google ik. Heb je dat zelf inmiddels wel gedaan?
Ik kan alleen (echt alleen maar) verwijzingen vinden naar vage oosterse zen, introspectie, yogameditatie, kringdans, moeder God, je eigen kern van het leven, verbindingen tussen ziel/lichaam/geest, de cirkel van de sacrale ruimte....
Zaken die voor een christen gevaarlijk kunnen zijn. Omdat die zaken zich afspelen in een andere macht, dan waarin een Christen door genade mag staan. En die ook totaalniets met een eredienst van doen hebben.

JeeWee schreef:Ik heb zijn getuigenis en motivatie gehoord.

Ik niet, kan het ook niet op zijn site vinden, misschien wil jij het ons vertellen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Prisma23 » 03 aug 2016 12:53

schaapje schreef:Dat is wat ik zeg....de eredienst voor God is geen theater.
Moeten andere leden gaan kijken hoe iemand zich al dan niet zich kunstig beweegt?
Wie staat er centraal?


Eredienst geen theater? Wat er gebeurde er niet allemaal in de tabernakel en de tempel?


http://www.eo.nl/beam/inspiratie/item/v ... aat-viral/

Toch prachtig om onder leiding van een priester zo je geloof te mogen delen!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 03 aug 2016 13:27

Prisma23 schreef: :wink: :wink: Toch prachtig om onder leiding van een priester zo je geloof te mogen delen!

:wink: Geweldig!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor JeeWee » 03 aug 2016 13:33

Beste Mona, ik heb even gegoogled op 'mona'.
Moet je ook eens doen.
Ik denk dat ik je daarmee te kort doe.
Net als jij dit thema te kort doet om niet te zoeken in de context waarin dit plaats vond.

Maar goed, ik heb geen zin in wellus nietus.
Blijf jij er gewoon bij vandaan als je denkt dat het jouw relatie met de Here Jezus geen goed doet.
Maar geef ook anderen de ruimte die er wel iets aan hebben voor de opbouw en de versterking van hun geloof.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor GDK » 03 aug 2016 14:08

JeeWee schreef:Maar goed, ik heb geen zin in wellus nietus.
Blijf jij er gewoon bij vandaan als je denkt dat het jouw relatie met de Here Jezus geen goed doet.
Maar geef ook anderen de ruimte die er wel iets aan hebben voor de opbouw en de versterking van hun geloof.



Maar wat wil je met dit topic bereiken, JeeWee?
Dat wij serieus gaan nadenken over het gepast zijn van een dansmomentje in onze reformatorische eredienst, bijv. bij de tussenzang?
Vooruit met de geit!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dansen voor God?

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2016 14:14

schaapje schreef:Dat is wat ik zeg....de eredienst voor God is geen theater.
Moeten andere leden gaan kijken hoe iemand zich al dan niet zich kunstig beweegt?
Wie staat er centraal?

Over de inrichting van de EREdienst, heb ik onlangs een preek gehoord. We gaan naar de kerk om God te ontmoeten, Hij spreekt tot ons en wij luisteren.
Hoe het volk tot Mozes zei:
En al het volk zag de donderen, en de bliksemen, en het geluid der bazuin, en den rokenden berg; toen het volk zulks zag, weken zij af, en stonden van verre;
En zij zeiden tot Mozes: Spreek gij met ons, en wij zullen horen; en dat God met ons niet spreke, opdat wij niet sterven!
En Mozes zeide tot het volk: Vreest niet, want God is gekomen, opdat Hij u verzocht, en opdat Zijn vreze voor uw aangezicht zou zijn, dat gij niet zondigdet.
En het volk stond van verre; maar Mozes naderde tot de donkerheid, alwaar God was.

omdat ze de nabijheid van God niet konden verdragen. Zijn Heiligheid, Zijn rechtvaardigheid.

Bij het doorlezen van dit topic kwam deze tekst bij me boven:
Doch waarbij zal Ik dit geslacht vergelijken? Het is gelijk aan de kinderkens, die op de markten zitten, en hun gezellen toeroepen.
En zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend.

JeeWee schreef:Maar goed, ik heb geen zin in wellus nietus.
Blijf jij er gewoon bij vandaan als je denkt dat het jouw relatie met de Here Jezus geen goed doet.
Maar geef ook anderen de ruimte die er wel iets aan hebben voor de opbouw en de versterking van hun geloof.

Je opende zelf dit topic. Je schreef :

Mijn reformatorische stekels schoten omhoog: ja hoor, ook dat nog.
Ik moet zeggen dat tijdens de dienst alle vooroordelen weggenomen werden en de Here God hier werkelijk centraal stond
.
Hoe dan JeeWee? Kun je dat uitleggen?

En je verwacht dan van ons dat we hier allemaal terstond enthousiast van worden?
Overal is een tijd en plaats voor.

Er is voor alle dingen een moment en voor alle dingen onder de hemel is een tijd.Er is een tijd om te treuren en er is een tijd om te dansen.
M.a.w. dat niet elke gelegenheid er één is om te gaan dansen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RoelKo en 38 gasten