Profetie van de wederkomst

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor dalethvav » 08 aug 2016 09:26

In het topic "Wat zou JIJ God vragen schrijf je op 2 aug.:
heintje schreef:Waar begrijp ik de gelovige mens niet? Denk je echt dat ik er geen kaas van heb gegeten? Dat ik niet weet wat een gods-gelovige ervaart?

Op 3 aug. schrijf je daar:
heintje schreef:In 2 jaar tijd kun je heel veel lezen en kijken en luisteren...En dat wil ook niet zeggen dat ik voor die tijd geen flauw benul van religie had natuurlijk.

Daarmee pretendeer je twee keer "er ook wat vanaf te weten".

Vervolgens plemp je een paar dagen later (7 aug.) dit hier neer (vetgedrukt door mij):
heintje schreef:Dit is nieuw voor mij: Volgens de christenen zal de eindtijd gekenmerkt worden door een zevenjarige verdrukking. Het begin hiervan is 21 december 2012 en het einde ergens in 2019. Dit is te herkennen aan natuurrampen zoals overstromingen, aardbevingen en epidemieën. Daarnaast zullen er volgens hen 'valse profeten' optreden, die het evangelie verdraaien, of met dwaalleren komen waaraan men geloof zal schenken. De aarde zal tevens worden geteisterd door sociale en politieke chaos tot en met oorlogen. De Antichrist zal hierin orde brengen en een korte periode van wereldvrede zal het resultaat zijn, waarna hij echter - geïnspireerd door satan - vervalt in het vervolgen van de christenen, terwijl ook opstand zal uitbreken tussen de volkeren, culminerend in de laatste grote strijd op de vlakte van Armageddon.
Uit: http://www.armageddon2019.nl/voorspelli ... s-religies

We spreken elkaar in 2019 weer.


Nou, als ik dat lees dan heb je er echt onvoorstelbaar weinig kaas van gegeten. Veruit de meeste christenen geloven ab-so-luut niet wat je hier neerplempt.

Volgens mij bestaat jouw kennis uit niet meer dan [CTRL-C] + [CTRL-V]. Dat wordt door dit soort random van het net weggegraaide citaten wel steeds duidelijker.
Dat lijkt me voor elke bezoeker hier inmiddels wel meer dan helder.

En dan dat generaliserende "volgens de christenen".
Weet je, misschien zou je je eens een keer écht in het christendom moeten verdiepen voordat je er weer eens wat over beweert.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor elburger » 08 aug 2016 10:23

@Marnix

[quote][/quote]Waarom ben je nou gekwetst? Je zei zelf dat je niet aan het avondmaal aangaat. Dat er dingen grondig mis zijn die eerst veranderen moeten. En bij het avondmaal gaat het daarom, geloof je dat Jezus de Christus ook jouw verlosser is? Het is er voor de gelovigen. Ik veroordeel niet maar wat ik zeg baseer ik op je eigen woorden.

Daarom is het ook liefdevol bedoeld. Zorg dat je klaar bent voor Zijn komst. Dat je weet dat Hij ook je redder is en je dat aan Zijn maaltijd mag belijden en gedenken.

Waarom heb je daar dan moeite mee? Je hebt dit zelf toch ergens aangegeven?

Ik weet en erken dat Jezus mijn/onze verlosser is.
Maar ik ga niet als een hypocriet aan het HA aanzitten.
Dat is volgens mij mijn goed recht.
Ik hoor veel rondom mij - van kerkgangers - dat als men aan het HA heeft deelgenomen dat men verlost is van de zonden.
Dat is dus pertinent niet waar.
Verlossing ontvang je niet door gedoopt, belijdenis gedaan te hebben en door aan het HA te zitten.
Verlossing kan worden verkregen door te leven naar de Geest.
Als je blijft leven naar het vlees, dan kun je iedere dag aan het HA gaan aanzitten maar de hel zal het eind station zijn.
De Hemelpoort van het nieuwe Jeruzalem zal gesloten blijven.

Hier stop ik mijn discussie!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor heintje » 08 aug 2016 10:24

Verwacht jij wel of niet de wederkomst van JC?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

vreemdeling

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor vreemdeling » 08 aug 2016 12:14

Yeshua zei: Lucas 17:20b-21 = Matttheus 24:26

De Heerschappij van God komt niet door waarnemen. Ze moeten niet zeggen: "Hij kan waargenomen worden in de wildernis, noch in de binnenste geheime kamers. Want de Heerschappij van God is in je zelf!

Mattheus en Lucas maakten daar ongeveer van: Lucas 17: 20a-20b, 21, 23-24, 26-27, 30, 34-35, 37 = Mattheus 24: 23, 37-41, 26-28

20a Maar gevraagd wordende wanneer de Heerschappij van God komt, antwoordde hij hen en zei: 20b De Heerschappij van God komt niet door waarnemen. 21 Als ze tegen je zeggen: Kijk hier! of: Daar! Want, zie, de Heerschappij van God is in jezelf! 23 Als ze tegen je zeggen, hij is in de wildernis ga niet naar buiten; zie, hij is in de binnenste kamers, volg niet. 24 Want zoals de bliksem strijkt van zonsopkomst en flitst zo ver als de zonsondergang, zo zal de Mensenzoon zijn op zijn dag. 26 .. Zoals het plaatsvond in de dagen van Noach, zo zal het zijn op de dag van de Mensenzoon. 27 Want zoals in die dagen zaten ze te eten en te drinken, huwenden en ten huwelijk gevende totdat Noach de ark binnen ging en de vloed kwam en hen allen meenam, 30 zo zal het zijn op de dag dat de Mensenzoon geopenbaard zal worden. 34 Ik zeg jullie, er zullen twee mannen in een veld staan; een zal meegenomen worden en de andere achtergelaten. 35 Twee vrouwen zullen in de molen staan te malen; eentje wordt meegenomen en de andere achter gelaten. 37 Waar ook het lijk ligt, daar zullen de gieren zich verzamelen.

Zoals de schrijver van Mattheus heel veel koppelingen maakt naar de Joodse geschriften, deed hij dat ook hier.
Bovendien zien we dat de lering van Jezus over de Heerschappij van God geweld wordt aangedaan door deze te veranderen van de oorspronkelijke esoterische uitleg naar een exoterische uitleg die het verandert in een (mythisch) collectief ingrijpen aan het "einde der tijden".
Lucas herstelt gelukkig nog wel het essentiele deel van het gezegde (Heerschappij van God is in jezelf) zodat de reconstructie mogelijk bleef.

Ik geloof dus dat de "profetie van de wederkomst" een zuiver product is van de christelijke fantasie van een Joodse christen en niets te maken heeft met uitspraken van de historische Yeshua.

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor onesimoes » 08 aug 2016 16:15

Holst schreef:Een argument voor een spoedige wederkomst van Christus staat in Matheus 24:32-35, hierin staat dat je aan het uitspruiten van de vijgenboom kan zien dat de zomer komt. Gezien de olijfboom in veel profetieen wordt gezien als Israël is het veilig om aan te nemen dat het hierbij weer het geval is.


Als ik dat stuk lees, dan zou ik juist helemaal niet erin lezen dat de vijgenboom de natie Israël bedoeld wordt. Jezus legt gewoon uit op een manier als: "Als je ogen slaperig beginnen te worden, weet je dat het tijd is om te gaan slapen", en daarmee dus zegt: als je deze dingen (de dingen die Jezus hiervoor had gezegd, ziet gebeuren, dan is het einde, in dit geval de tempel, nabij is).

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor pindas83 » 08 aug 2016 17:00

elburger schreef:
Ik weet en erken dat Jezus mijn/onze verlosser is.
Maar ik ga niet als een hypocriet aan het HA aanzitten.
Dat is volgens mij mijn goed recht.

Ik hoor veel rondom mij - van kerkgangers - dat als men aan het HA heeft deelgenomen dat men verlost is van de zonden.
Dat is dus pertinent niet waar.
Verlossing ontvang je niet door gedoopt, belijdenis gedaan te hebben en door aan het HA te zitten.
Verlossing kan worden verkregen door te leven naar de Geest.
Als je blijft leven naar het vlees, dan kun je iedere dag aan het HA gaan aanzitten maar de hel zal het eind station zijn.
De Hemelpoort van het nieuwe Jeruzalem zal gesloten blijven.

Hier stop ik mijn discussie!


Ik begrijp dat je er niet over wil discussiëren maar als je me toestaat reageer ik toch graag even. Voel je niet verplicht te antwoorden.

Ik snap niet hoe je hypocriet zou zijn als je als gelovige aan het HA deelneemt. Je beweert toch niet beter te zijn dan anderen of van zonden vrij als je aangaat? Je onderkent juist dat je zondig bent en het bloed van Christus daarom nodig hebt. Dat geeft het formulier (bij ons in de CGK i.i.g. heel helder weer).
Vergeet daarbij ook niet dat het een opdracht van Christus is! Als je gelooft waarom wil je dan niet aan Zijn maaltijd? Dat klinkt als een afwijzing en dat 'goed recht' heb je goedbeschouwd helemaal niet.
Weet je die gelijkenis nog van de heer die mensen uitnodigt voor een feestmaaltijd en dat al deze mensen wel een excuus verzinnen om maar niet te hoeven gaan?
Misschien iets om over te denken.

Ik krijg het idee dat je eerst een bepaald niveau bereikt wil hebben in de zin dat je leven, qua zonden doen, voor jou idee acceptabel is voordat je in aanmerking komt voor vergeving. Maar ik hoop dat ik het mis hebt.

Gebruikersavatar
Holst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2016 15:05

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor Holst » 08 aug 2016 17:37

Onesimoes,

Bedoel je hierbij de tempel die verwoest is in 70 na Christus?

Aan de rest,

Kunnen we het ontopic houden? Dit gaat over de wederkomst, en niet over het wel of niet meedoen van het avondmaal
Please, correct me if i'm wrong!

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor onesimoes » 08 aug 2016 19:59

Holst schreef:Onesimoes,
Bedoel je hierbij de tempel die verwoest is in 70 na Christus?


Ja

Gebruikersavatar
Holst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2016 15:05

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor Holst » 08 aug 2016 20:21

Waar baseer je dat op?

In Jeremia 11:16 wordt israël als de olijfboom genoemd. Ik denk dat het eerder benoemde gedeelte hier op terug slaat.
Ik kan verder geen connectie vinden met de tempel. Ook wordt er verder in het hoofdstuk niets genoemd over de ondergang van de tempel van Herodus.
Please, correct me if i'm wrong!

onesimoes
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 okt 2015 09:34
Contacteer:

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor onesimoes » 09 aug 2016 12:23

Holst schreef:Waar baseer je dat op?


Ik baseer dat hier op:

Leer van de vijgenboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak al zacht wordt en de bladeren uitspruiten, dan weet u dat de zomer nabij is.
Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien, weet dan dat het nabij is, voor de deur.
Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal zeker niet voorbijgaan, totdat al deze dingen gebeurd zijn.
De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen zeker niet voorbijgaan.
Matthew 24:32-35

Ik heb even wat dik gedrukt om mijn punt te maken. De woorden "Zo ook" laat zien dat datgene wij van een ECHTE vijgenboom kunnen leren, dat de dingen die Jezus hiervoor in hoofdstuk 24 heeft verteld, laat zien dat "het einde" nabij is.

Jezus had in principe ook kunnen zeggen: "Leer van de narcis deze gelijkenis: wanneer de narcis uit de grond komt, dan weet u dat de lente nabij is. Zo ook u, wanneer u al deze dingen zult zien..."
Dan zouden wij ook niet "Nederland" in de narcis gaan lezen etc.

Holst schreef:Ik kan verder geen connectie vinden met de tempel. Ook wordt er verder in het hoofdstuk niets genoemd over de ondergang van de tempel van Herodus.


De tempel staat in zowat het hele stuk hiervoor. In hoofdstuk 23 scheldt Jezus de farizeers en schriftgeleerden uit voor blinden en slangen en ...

Maakt ook u dan de maat van uw vaderen vol!
Slangen, adderengebroed, hoe zou u aan de veroordeling tot de hel ontkomen?
Daarom zie, Ik zend profeten, wijzen en schriftgeleerden naar u toe, en sommigen van hen zult u doden en kruisigen, en sommigen van hen zult u geselen in uw synagogen, en u zult hen vervolgen van stad tot stad,
opdat over u al het rechtvaardige bloed zal komen dat vergoten is op de aarde, vanaf het bloed van de rechtvaardige Abel tot het bloed van Zacharia, de zoon van Berechja, die u gedood hebt tussen de tempel en het altaar.
Voorwaar, Ik zeg u: Al deze dingen zullen komen over dit geslacht.
Matthew 23:32-36

Wij zien weer "dit geslacht", niet het geslacht duizenden jaren in de toekomst.
Mat 23:38: "Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten."
En het verhaal gaat verder, Jezus verlaat de tempel en de discipelen wijzen Hem op de tempelgebouwen en Jezus zegt dat er geen steen op steen zal blijven (welke stenen? die van de tempel die de discipelen aanwezen natuurlijk).

En als Jezus hun vertelt dat de tempel verwoest zal worden, is de vraag van de discipelen wanneer dat zal zijn en wat de tekenen zal zijn. De vraag die zij stellen lijkt op een cluster van verschillende vragen, maar de discipelen hadden niet in gedachte wat hun te wachten staat, zij zullen niet denken aan een dood, opstanding, hemelvaart en terugkomst.

En Jezus vertelt dan in ieder geval t/m vers 35 over de vernietiging van de tempel, naar mijn mening.

ereunao

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor ereunao » 24 sep 2016 15:33

Holst:
In Jeremia 11:16 wordt israël als de olijfboom genoemd. Ik denk dat het eerder benoemde gedeelte hier op terug slaat.


Dat Israël in Jer.11:16 een olijfboom genoemd wordt zegt niets over Rom.11:24. Want beelden zijn flexibel; soms wordt hetzelfde beeld voor verschillende zaken gebruikt: Richt 9:8: ‘De boomen gingen eens heen om een koning over zich te zalven. En zij zeiden tot den olijfboom: wees gij koning over ons!
Ri 9:9 Maar de olijfboom antwoordde: ‘zou ik mijne vettigheid verlaten, die goden en menschen in mij prijzen, en zweven over de boomen?’

En soms verschillende beelden voor dezelfde zaak zoals de 7 gelijkenissen in Matt.13 .En in Johannes word het beeld van de herder, de deur en de wijnstok gebruikt om de relatie van Chr. met zijn discipelen te verklaren
Maar in Rom.11 denk ik bij die olijfboom eerder aan de Messias dan aan Israël. Want de al of niet gelovige Joden zijn de takken maar een boom is altijd nog meer dan de som der takken. En dan zou Paulus hier zeggen dat God machtig is de ongelovige Joden weer in Israël in te lijven, wat onzin is want ook de ongelovige Joden blijven Israëlieten Rom.9:4. En de gelovigen uit de heidenen worden niet in Israël, maar in Chr. ingelijfd zie Joh.15 en H.C.zondag 7. Maar de Messias is een Jood en als hun eigen olijfboom de Messias is dan past het wel precies! Mvr,gr: erunao

Gebruikersavatar
Holst
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 06 aug 2016 15:05

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor Holst » 25 sep 2016 19:28

onesimoes,

In matheus 24:15-35 gaat het duidelijk over de einde der tijden, want:
vers 21-22: wat dan zal er een verdrukking zijn, zoals niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zal zijn.
en als de dagen niet ingekort warden zou er geen vlees worden behouden.
Die verdrukking staat o.a. in Daniël, en deze onderdrukking is nog niet geweest.
vers 27: want zoals de bliksem vanuit het oosten komt en zichtbaar is in het westen zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
Jezus is niet bij de vernietiging van de tempel gekomen....

Ereunao,

Ik heb me wat meer verdiept in dit hooftstuk, en ik ben tot de conclusie gekomen dat je gelijk heb. er is geen duidelijk bewijs dat Jezus specifiek de olijfboom met Israël vergelijkt. Maar wat zou het dan wel kunnen betekenen?
Please, correct me if i'm wrong!

ereunao

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor ereunao » 27 sep 2016 13:17

Holst:
Ik heb me wat meer verdiept in dit hoofdstuk, en ik ben tot de conclusie gekomen dat je gelijk heb. er is geen duidelijk bewijs dat Jezus specifiek de olijfboom met Israël vergelijkt. Maar wat zou het dan wel kunnen betekenen?


ereunao:
Jezus vergelijkt Israël zover ik weet nergens met een olijfboom, wel met een vijgeboom zie ook Luk.13:7 en dan betekent het dat de natuur ons tot voorbeeld is om de tekenen der tijden te onderscheiden. Dat staat er trouwens ook duidelijk bij zie Luk.21:31.
Maar ik had het dus over de olijfboom in Rom.11 die m.i niet Israël, maar de Messias voorstelt. mvrgr: ereunao

JohannesopPatmos2016
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 okt 2016 10:39

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor JohannesopPatmos2016 » 08 okt 2016 10:55

Er is in de wereld een volk dat als Overblijfsel wordt gekenmerkt! Een Rest uit alle volkeren, taal, stam en natie! Zijn hebben de Gave der profetie en het Getuigenis van Jezus. Hier een overzicht wat de kenmerken van dat Overblijfsel zijn: Afbeelding 1844 wordt gekenmerkt door het einde van de 2300 avonden en morgens Daniël 8:14 het grootste profetische tijdperk van de gehele Bijbel! De chronologie der profetie hier is die van de Mesias de Joden herkennen zich in de profetie der Tempels en loopt to 1948. Er zal zeker nog een Derde Tempel komen waar de valse Messais in zich zal neerzetten en de Duivel als Jezus op de troon van David gaat zitten!

ereunao

Re: Profetie van de wederkomst

Berichtdoor ereunao » 08 okt 2016 14:10

Het is niet zo eenvoudig om de bijbelse chronologie te herleiden tot onze chr.jaartelling. In de oudheid rekende men de jaren naar de regeringsjaren van de koning en begon men bij iedere opvolger opnieuw te tellen. Soms begon de telling van de jaren terwijl de oude koning nog leefde en overlappen de tijden elkaar .Zo regeerde Nebukadnezar van 604-562 v.Chr,maar als in 2 Kon.25:8 staat dat het jaar van de val van Jeruzalem (586 v.Chr.) het 19e jaar van zijn regering was wordt hier de tijd dat hij samen met zijn vader Nebopolassar regeerde meegerekend. Als de astrologische berekeningen kloppen viel de in de Assyrische lijsten vermelde aardbeving in het 9e jaar van de koning Assoerdan III op 15 Juli van het jaar 763 v.Chr. Omdat in de Assyrische geschiedschrijving ook de koning Achab (875-854) voorkomt heeft men hier een vast punt voor de berekening van de regeringsjaren van de koningen van Israël en Juda. Er blijft hier dus veel onzeker. In ieder geval moeten die 430 jr van de belofte aan Abraham-Mozes gerekend worden van zijn gaan naar Egypte vanwege de honger ( Gen.12 )en niet van de geboorte van Izak,25 jr later. Israël wordt hier gerekend al in de lendenen van Abraham te zijn. Hebr.7;10. En wat nu Dan.8:14 aangaat; die dagen (geen jaren )worden vervuld als de a-christ zijn beeld in de tempel Gods laat aanbidden zie 2Thes.2:4 en Matt.24:15.mvrgr:ereunao


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten