Wat zou JIJ God vragen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vreemdeling

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor vreemdeling » 21 aug 2016 12:24

Ik zou Hem vragen om ongelovige zielige mensen voor 1 enkel moment de genade van God te laten ervaren om ze te weten te laten komen wat ze missen in hun armzalige leven.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor heintje » 21 aug 2016 12:30

vreemdeling schreef:Ik zou Hem vragen om ongelovige zielige mensen voor 1 enkel moment de genade van God te laten ervaren om ze te weten te laten komen wat ze missen in hun armzalige leven.

=D> =D> =D>
Exact wat ik Hem op dit moment zou willen vragen.
Mensen die niet geloven in de oprechtheid, zuiverheid en werkzaamheid van de wetenschappelijke methode, maar wel in geloofs-dogma's blijven hangen, laten zien wat ze missen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor mohamed » 21 aug 2016 16:52

De wetenschap is jouw afgod Heintje, maar je hebt er niets aan want de wetenschap zal je niet verlossen, verkeer je wel in die wetenschap? Het is als wedden op het verkeerde paard, maar eerlijke mensen wedden niet en spelen op zeker.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor heintje » 21 aug 2016 17:47

Beste Mohamed, ik leg het je nog eens uit.
‘Wetenschap is ook maar een geloof’
Je hoort deze valse vergelijking vaak. Meestal van mensen die zich onvoldoende in wetenschap hebben verdiept en met deze uitspraak hun ongefundeerde, maar prettige geloofsels kunnen blijven geloven. (her)ken je uitspraken?: ‘Wetenschappers nemen aan dat hun methode de enige manier is om iets te bewijzen. Dat is ook een aanname: een geloof.’ Van alle misverstanden is dit de grootste. Geloof gaat er namelijk a priori vanuit dat iets waar is, wetenschap is de manier om dat iets te testen. Ofwel je hebt goede redenen en bewijzen om iets te geloven, of niet.
De enige aanname die de wetenschapper hoeft te maken is: 'Laten we dingen niet zomaar aannemen omdat ze goed voelen en/of omdat Heilige Antonius het ooit gezegd heeft. Laten we onze vooroordelen opzij zetten en het zo onbevooroordeeld mogelijk onderzoeken. En als we het niet (zeker) weten? Laat ons daar eerlijk over zijn en manieren bedenken om er alsnog achter te komen. Maar laten we vooral de beperkingen van onze kennis toegeven.
Wetenschap is dus niet - zoals sommige leken schijnen te denken - ook maar een kaartenhuis van persoonlijke veronderstellingen en meningen. Het is geen geloof of instituut, het is een zichzelf corrigerend proces: een manier om iets te weten te komen. Wetenschap stopt, waar geloof begint. Doet het dat niet dan is het geen wetenschap meer.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor mohamed » 21 aug 2016 18:47

heintje schreef:Beste Mohamed, ik leg het je nog eens uit.
‘Wetenschap is ook maar een geloof’
Je hoort deze valse vergelijking vaak. Meestal van mensen die zich onvoldoende in wetenschap hebben verdiept en met deze uitspraak hun ongefundeerde, maar prettige geloofsels kunnen blijven geloven. (her)ken je uitspraken?: ‘Wetenschappers nemen aan dat hun methode de enige manier is om iets te bewijzen. Dat is ook een aanname: een geloof.’ Van alle misverstanden is dit de grootste. Geloof gaat er namelijk a priori vanuit dat iets waar is, wetenschap is de manier om dat iets te testen. Ofwel je hebt goede redenen en bewijzen om iets te geloven, of niet.
De enige aanname die de wetenschapper hoeft te maken is: 'Laten we dingen niet zomaar aannemen omdat ze goed voelen en/of omdat Heilige Antonius het ooit gezegd heeft. Laten we onze vooroordelen opzij zetten en het zo onbevooroordeeld mogelijk onderzoeken. En als we het niet (zeker) weten? Laat ons daar eerlijk over zijn en manieren bedenken om er alsnog achter te komen. Maar laten we vooral de beperkingen van onze kennis toegeven.
Wetenschap is dus niet - zoals sommige leken schijnen te denken - ook maar een kaartenhuis van persoonlijke veronderstellingen en meningen. Het is geen geloof of instituut, het is een zichzelf corrigerend proces: een manier om iets te weten te komen. Wetenschap stopt, waar geloof begint. Doet het dat niet dan is het geen wetenschap meer.

Afbeelding

vreemdeling

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor vreemdeling » 21 aug 2016 22:50

mohamed schreef:De wetenschap is jouw afgod Heintje, maar je hebt er niets aan want de wetenschap zal je niet verlossen, verkeer je wel in die wetenschap? Het is als wedden op het verkeerde paard, maar eerlijke mensen wedden niet en spelen op zeker.


God is geduldig, alles op de juiste tijd, en als het niet in dit leven lukt bij Heintje, dan in een volgend leven.

mohamed

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor mohamed » 22 aug 2016 10:38

mohamed schreef:De wetenschap is jouw afgod Heintje, maar je hebt er niets aan want de wetenschap zal je niet verlossen, verkeer je wel in die wetenschap? Het is als wedden op het verkeerde paard, maar eerlijke mensen wedden niet en spelen op zeker.

vreemdeling schreef:God is geduldig, alles op de juiste tijd, en als het niet in dit leven lukt bij Heintje, dan in een volgend leven.

Dat God geduldig is geloof ik, maar of we na dit leven nog een tweede kans krijgen om ons te bekeren weet ik niet.

vreemdeling

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor vreemdeling » 22 aug 2016 15:55

mohamed schreef:Dat God geduldig is geloof ik, maar of we na dit leven nog een tweede kans krijgen om ons te bekeren weet ik niet.


Jezus spreekt over de wet van karma en zomaar "voor het eerst geboren" worden met verschillend geboortekarma ten opzichte van andere mensen of dieren zou een onrechtvaardige God vooronderstellen die lukraak uiteenlopende geboortekarma's aan dieren en mensen uitdeelt. In zo een God kan ik niet geloven, de natuur die onder God werkt is rechtvaardig en getuigt van God's onbevooroordeelde gelijke Liefde voor al Zijn schepselen. Mensen hebben al vele levens achter zich en voor verrreweg de meeste mensen is het huidige leven niet het laatste.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor heintje » 22 aug 2016 17:52

vreemdeling schreef:Jezus spreekt over de wet van karma en zomaar "voor het eerst geboren" worden met verschillend geboortekarma ten opzichte van andere mensen of dieren zou een onrechtvaardige God vooronderstellen die lukraak uiteenlopende geboortekarma's aan dieren en mensen uitdeelt. In zo een God kan ik niet geloven, de natuur die onder God werkt is rechtvaardig en getuigt van God's onbevooroordeelde gelijke Liefde voor al Zijn schepselen. Mensen hebben al vele levens achter zich en voor verrreweg de meeste mensen is het huidige leven niet het laatste.

"In zo'n God kan jij niet geloven"? Werkt dat zo met geloof?
En mag ik je vragen wat jij rechtvaardig en liefdevol van de natuur vindt (wat betreft al Zijn schepselen)?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten