De andere wang toekeren.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 jun 2016 14:50

Johan100 schreef:wat zou de exacte betekenis zijn van die tekst?

Ik denk het tegenovergestelde van het vers voorafgaand aan die ik als topictitel heb genomen:

Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand. (Mat.5:38)

Hoewel Jezus heeft gezegd dat Hij niet is gekomen om de wet te ontbinden... zou je kunnen zeggen dat deze nog steeds staat. Maar Hij heeft Hem wel vervuld. Niet door terug te slaan, maar door te ondergaan. Genade is een wonderlijk begrip. Ik kan genadeloos hard uit de hoek komen, maar Jezus leert iets heel anders.

Johan100 schreef:Wat is de reden van je vraag, of heb ik dat gemist?

Nieuwsgierigheid. De overheid heeft het recht om het zwaard te hanteren. De rechter heeft mijn handelen goed bevonden. Ik merk een verschil tussen wat de rechter (en indirect dus ook de overheid) goedkeurt en het recht van God. Dit is een gevoelskwestie.


Johan100 schreef:Want jaloersheid is een grimmigheid des mans; en in den dag der wraak zal hij niet verschonen. (spr.6)
Hij heeft geen lust aan de sterkte des paards; Hij heeft geen welgevallen aan de benen des mans. (ps.147)
Vertrouw op eigen inzicht niet (spr,3)

De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen; Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad; Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid; Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen. (1Kor.13:4-7)

Ik wil dan, dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen, zonder toorn en twisting. (1Tim.2:8)

Wordt toornig, en zondigt niet; de zon ga niet onder over uw toornigheid; En geeft den duivel geen plaats. (Ef.4:26-27)

Zo dan, mijn geliefde broeders, een iegelijk mens zij ras om te horen, traag om te spreken, traag tot toorn; (Jak.1:19)

Een zacht antwoord keert de grimmigheid af; maar een smartend woord doet den toorn oprijzen. (Spr.15:1)

Het is eer voor een man, van twist af te blijven; maar ieder dwaas zal er zich in mengen. (Spr.20:3)

mohamed

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2016 01:36

DeDwaler schreef:Als iemand besluit om als een dolleman door een raam te komen binnenvallen dan kan hij er op rekenen dat de gevolgen die daaruit voortvloeien voor zijn eigen rekening komen.

Mee eens, zo'n man solliciteert om een pak op zijn donder en hij mag blij zijn dat het hier geen Amerika is waar het hem zijn leven had kunnen kosten.

mohamed

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2016 01:43

JohannesHermanus schreef:Hoewel Jezus heeft gezegd dat Hij niet is gekomen om de wet te ontbinden... zou je kunnen zeggen dat deze nog steeds staat. Maar Hij heeft Hem wel vervuld. Niet door terug te slaan, maar door te ondergaan.

De passieve Jezus is slechts een kant van hem, denk aan Matteüs 10, 34: 'Denk niet dat Ik op aarde vrede ben komen brengen. Ik ben geen vrede komen brengen, maar een zwaard.'

Denk ook aan Openbaring 19:

[12] Zijn ogen vlammen als vuur; op zijn hoofd draagt Hij vele diademen met daarin een naam* gegrift die niemand kent behalve Hij. [13] Hij is gehuld in een mantel, gedoopt in bloed. Zijn naam luidt: Het Woord* van God. [14] Op witte paarden volgde het hemelse leger Hem, gekleed in smetteloos wit linnen. [15] Uit zijn mond komt een scherp zwaard*, waarmee Hij de volken zal neerslaan. Hij zal ze weiden met een ijzeren staf. Hijzelf treedt de perskuip* van de wijn van de grimmige toorn van God, de Albeheerser. [16] Op zijn mantel en op zijn dij staat een naam geschreven: Koning der koningen en Heer der heren.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 jun 2016 07:11

mohamed schreef:De passieve Jezus is slechts een kant van hem, denk aan Matteüs 10, 34: 'Denk niet dat Ik op aarde vrede ben komen brengen. Ik ben geen vrede komen brengen, maar een zwaard.'

Ik denk dat het belangrijk is om de context in de gaten te houden bij dit vers. Zoals u kunt lezen in de verzen daarop volgend:

Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn. Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig. En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.

Vasthouden aan de waarheid (het zwaard) brengt scheiding! De Waarheid is in dit geval het zwaard... Het kruis opnemen is de bedoeling.

mohamed schreef:Denk ook aan Openbaring 19:

[12] Zijn ogen vlammen als vuur; op zijn hoofd draagt Hij vele diademen met daarin een naam* gegrift die niemand kent behalve Hij. [13] Hij is gehuld in een mantel, gedoopt in bloed. Zijn naam luidt: Het Woord* van God. [14] Op witte paarden volgde het hemelse leger Hem, gekleed in smetteloos wit linnen. [15] Uit zijn mond komt een scherp zwaard*, waarmee Hij de volken zal neerslaan. Hij zal ze weiden met een ijzeren staf. Hijzelf treedt de perskuip* van de wijn van de grimmige toorn van God, de Albeheerser. [16] Op zijn mantel en op zijn dij staat een naam geschreven: Koning der koningen en Heer der heren.

Hier staat nogal wat in symboliek. Laat ik het beperken tot het mantel en het zwaard. Die mantel is gedrenkt in Zijn bloed, dit is hetzelfde bloed dat ons heeft vrijgekocht en wat heeft moeten vloeien tijden de kruisiging van Jezus. Dat zwaard komt, zoals u kunt lezen, uit zijn mond. Ook dit heeft m.i. te maken met het oordelende Woord; de tijd van genade is voorbij en de volkeren zullen geoordeeld worden. Op de plek waar je juist een zwaard zou verwachten ten tijde van oorlogsvoering, namelijk op de heup, bevind zich wat anders: op Zijn kleed staat daar een naam; Koning der koningen, en Heere der heren. Waardoor dus duidelijk wordt dat Hij, Jezus, God zelf is.
Uit deze verzen filter ik niet dat het de bedoeling is om op deze tijd vooruit te lopen en het recht in eigen hand te nemen. Geduld is een schone zaak en Zijn tijd (timing) komt!

De voornaamste reden van mijn keihard uit hoek komen, was het feit dat mijn toenmalige vriendin in de keuken stond te koken. Ze deed als vrouw datgene waar ik heel veel bewondering voor heb: het eten bereiden. Aan mijn vriendin komen is gewoon het slechtste wat je kunt doen. Dan krijg je te maken met een beer, een oersterke beer. Ze heeft nog geprobeerd mij tegen te houden, want ze kent me wel wat dat betreft, maar het lukte haar niet. De kop stond scheef op de romp en dan dender ik dwars door de ander heen. De volgende keer, echter God voorkome dat het nodig is, zal ik de ander niet weer het ziekenhuis in slaan. Want stel ik ben de 70 voorbij en ben mijn fysieke kracht grotendeels verloren...wat dan? Waar moet het dan van af hangen? Ik kan wel een roedeltje pronkruggen nemen en die op ze afsturen, maar je blijft bezig op die manier. Er moet gewoon een betere manier zijn dan dit geweld altijd.

Zoekende, kloppende, roepende...

mohamed

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2016 09:21

Openbaring gaat duidelijk over de wederkomst en het bloed aan Christus' kleed is afkomstig van zijn vijanden. Vrijgekocht waren de zijnen toen al.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor Johan100 » 11 jun 2016 09:46

mohamed schreef:
De passieve Jezus is slechts een kant van hem, denk aan Matteüs 10, 34: 'Denk niet dat Ik op aarde vrede ben komen brengen. Ik ben geen vrede komen brengen, maar een zwaard.'

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Staat er bij mij.
Dat zwaard zal het Woord wel mee bedoeld worden. Het woord is een tweesnijdend scherp zwaard.
Een ieder die zijn broer of moeder boven mij stelt is mij niet waardig. Het woord gaat dwars door gezinnen heen. De één wordt er door getrokken en de ander stoot het af. In die zin wordt dat ongeveer bedoeld denk ik.

Op. gaat over Jezus als rechter bij de wederkomst.

........en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. (Matt.11:29)
Petrus moest het zwaard terug doen in de schede.
Maar tegen huichelaars en Farizeeërs was Hij heel scherp.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 jun 2016 22:57

Hij zeide dan tot hen: Maar nu, wie een buidel heeft, die neme hem, desgelijks ook een male; en die geen heeft, die verkope zijn kleed, en kope een zwaard. Want Ik zeg u, dat nog dit, hetwelk geschreven is, in Mij moet volbracht worden, namelijk: En Hij is met de misdadigen gerekend. Want ook die dingen, die van Mij geschreven zijn, hebben een einde. En zij zeiden: Heere! zie hier twee zwaarden. En Hij zeide tot hen: Het is genoeg. (Luk.22:36-38)

Mag het ook een mes wezen? Ik heb er ook twee; eentje voor het stoten en eentje voor het snijden. Zou het genoeg zijn?

mohamed

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor mohamed » 12 jun 2016 10:05

Het zwaard waar Jezus over sprak zal geen broodmes zijn geweest nee en in geestelijke zin bracht hij ook het zwaard. Doch wie denkt dat de kous daarmee af was nodig ik van harte uit Mattheus 23 eens te lezen en Openbaring.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 jun 2016 11:29

mohamed schreef:Het zwaard waar Jezus over sprak zal geen broodmes zijn geweest nee en in geestelijke zin bracht hij ook het zwaard. Doch wie denkt dat de kous daarmee af was nodig ik van harte uit Mattheus 23 eens te lezen en Openbaring.

In eigen huis is het toegestaan om deze wapens (zwaarden, functioneel of decoratief) voor handen te hebben en er is geen wapenvergunning voor nodig. Het is wat ouderwets, maar daarom niet perse minder effectief. Toch geef ik de voorkeur aan een knuppel, daar heeft de hond ook nog wat aan.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor heintje » 12 jun 2016 13:19

*Verwijderd i.v.m. off topic*
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

mohamed

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor mohamed » 12 jun 2016 23:30

mohamed schreef:Het zwaard waar Jezus over sprak zal geen broodmes zijn geweest nee en in geestelijke zin bracht hij ook het zwaard. Doch wie denkt dat de kous daarmee af was nodig ik van harte uit Mattheus 23 eens te lezen en Openbaring.

JohannesHermanus schreef:In eigen huis is het toegestaan om deze wapens (zwaarden, functioneel of decoratief) voor handen te hebben en er is geen wapenvergunning voor nodig. Het is wat ouderwets, maar daarom niet perse minder effectief. Toch geef ik de voorkeur aan een knuppel, daar heeft de hond ook nog wat aan.

Ook ik geef de voorkeur aan een knuppel alhoewel ik nog liever alle wapens zou willen omsmelten tot eetgerei en ploegen om het land mee te bewerken.

Een zwaard is behoorlijk ouderwets - al is de moderne mens ook bang voor een samurai exemplaar - maar een geweer kan ik niet aankomen.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 jun 2016 08:28

mohamed schreef:Ook ik geef de voorkeur aan een knuppel alhoewel ik nog liever alle wapens zou willen omsmelten tot eetgerei en ploegen om het land mee te bewerken.

Een zwaard is behoorlijk ouderwets - al is de moderne mens ook bang voor een samurai exemplaar - maar een geweer kan ik niet aankomen.

Waar een wil is, is een weg. Ik heb ondanks mijn strafblad, toch de hand weten te leggen op een aantal vuurwapens. Ik ben goed in het schieten ermee en raak met de .308 een euro op 100 meter. De .22 ben ik nog zuiverder mee en ik snap waarom dit wapen favoriet is geweest bij de maffia. Maar is dit wat ik wil? Ik heb ze weggedaan, de kans dat ik ze ga gebruiken in geval van nood is levensgroot.

En ziet, een van degenen, die met Jezus waren, de hand uitstekende, trok zijn zwaard uit, en slaande den dienstknecht des hogepriesters, hieuw zijn oor af. Toen zeide Jezus tot hem: Keer uw zwaard weder in zijn plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.
(Mat.26:51-52)
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 13 jun 2016 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor heintje » 13 jun 2016 08:29

Als iemand mij uit het niets zomaar op de bek slaat, heb ik geen idee wat ik doe. Waarschijnlijk zou ik uit drift er direct op los meppen, maar als er een boom van een kerel voor me staan (Schwarzenegger) kan ik heeeeel hard rennen.
Maar we hebben onze gedrag-en ethiekregels door schade en schande geleerd. Vaak is het een reactie op een actie...een reflex vanuit je eerst ontwikkelde delen van je brein. Maar daarenboven hebben we recht en wetten in dit land en weten we hoe we met elkaar om behoren te gaan. Maar weinig mensen die de linker wang spontaan toekeren als er op de rechter wordt gebeukt.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2016 08:49

Het is natuurlijk beeldspraak wat inhoudt dat je kwaad niet met kwaad vergeldt. Het gaat om het niet zelf nemen van wraak, het kwade overwinnen door het goede. Als je iemand terug slaat ontstaat er een gevecht. De enige manier om het kwaad te stoppen is door goed te doen. Zie mijn onderschrift van Martin Luther King. Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that.



Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt niet ook je onderkleed. Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt. Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben? Want ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben. En is het een verdienste als je weldaden bewijst aan wie weldaden bewijzen aan jullie? Ook de zondaars handelen zo. En is het een verdienste als je geld leent aan degenen van wie jullie iets terug verwachten? Ook zondaars lenen geld aan zondaars in de verwachting alles terug te krijgen.

Nee, heb je vijanden lief, doe goed en leen geld aan anderen zonder iets terug te verwachten; dan zullen jullie rijkelijk worden beloond, en zullen jullie kinderen van de Allerhoogste zijn, want ook hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig is.
Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.'
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor JohannesHermanus » 13 jun 2016 08:53

heintje schreef:Als iemand mij uit het niets zomaar op de bek slaat, heb ik geen idee wat ik doe. Waarschijnlijk zou ik uit drift er direct op los meppen, maar als er een boom van een kerel voor me staan (Schwarzenegger) kan ik heeeeel hard rennen.
Maar weinig mensen die de linker wang spontaan toekeren als er op de rechter wordt gebeukt.

Hoe groter de kerel, hoe groter het doelwit.

Afgezien daarvan, snap ik uw reactie maar al te goed. Uw manier van leven is mij niet onbekend geweest: het is niet de sterkste die overleeft, maar degene die zich het beste weet aan te passen...

heintje schreef:Maar we hebben onze gedrag-en ethiekregels door schade en schande geleerd. Vaak is het een reactie op een actie...een reflex vanuit je eerst ontwikkelde delen van je brein. Maar daarenboven hebben we recht en wetten in dit land en weten we hoe we met elkaar om behoren te gaan.

De dictatuur van de meerderheid dus, die voornamelijk is gebaseerd op angst. Moraal is in uw optiek een vrij relatieve constructie en atheïsme niets meer dan moreel opium m.i. Het is uw verlangen dat leidend is en God is onzichtbaar voor u omdat u Hem ongewenst vind.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten