Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor IRHuman » 06 jun 2016 18:41

Is "waarheid" een persoonlijke beleving, of is "waarheid" gebaseerd op een absoluut vaststaand feit of meerdere feiten?

Hoe ruim mag je het woord "waarheid" interpreteren, of valt het niet te interpreteren?

Wat vind jij?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 18:51

Dat is jouw vooringenomenheid human, wat ik steeds heb kunnen lezen, voor jou is waarheid alleen waar als het bewezen kan worden.
Een oud gezegde: Er is meer tussen hemel en aarde. 8)

Ik weet niet of ik nog terug kom want mijn laptop heeft kuren, hij loopt steeds vast en is heel traag. #-o
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor IRHuman » 06 jun 2016 19:05

schaapje schreef:Dat is jouw vooringenomenheid human, wat ik steeds heb kunnen lezen, voor jou is waarheid alleen waar als het bewezen kan worden.
Een oud gezegde: Er is meer tussen hemel en aarde. 8)
#-o

Die snap ik niet. Want dat stel ik ook niet. Ik zeg niet dat iets alleen waar is als het bewezen is. Alles kan waar zijn, ook al is het niet te bewijzen.
Maar om te stellen dat iets waar is, moet je wel 100% sluitend bewijs hebben, anders is de stelling dat het waar is vals.

Naar mijn mening is iets praktisch niet 100% te bewijzen. Dus kan je dan ook niet een absolute waarheid stellen. Altijd is er een uitzondering op de regel mogelijk.

Dat is geen vooringenomen waarheid, het is een vaststelling die ik doe. Een vaststelling waarop ik juist het tegenovergestelde doe als een vooringenomen waarheid aannemen. De stelling is niet mijn waarheid. Ik reken op die ene uitzondering van links of van rechts.

Het is juist de reden waarvoor ik niet spreek in termen van dat is waar en dat is niet waar. Maar in vormen van wel aannemelijk of niet aannemelijk.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor heintje » 06 jun 2016 19:07

Ben nieuw hier en klik op "actieve onderwerpen". Zie ik dit onderwerp staan met wel 2 reacties :)
Wel een interessante vraag overigens.

Wanneer is iets waar?

Ik denk dat absolute waarheid niet bestaat. Behalve misschien in de wiskunde (waar ik geen verstand van heb).
Persoonlijke (innerlijke?) waarheid daarentegen bestaat voor de persoon wel, maar of die betrouwbaar is, is een tweede.
En dan heb je volgens mij nog een soort van wetenschappelijke waarheid. Iets waarvan het onzinnig zou zijn om het te ontkennen. Gras is (meestal) groen lijkt me de waarheid als een koe (behalve als je kleurenblind bent natuurlijk). Maar wetenschappelijk is er afgesproken dat we die kleur zoals wij gras zien, groen noemen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor IRHuman » 06 jun 2016 19:25

Mario schreef:Ben nieuw hier en klik op "actieve onderwerpen". Zie ik dit onderwerp staan met wel 2 reacties :)


Ja topic is net aangemaakt. Daarnaast is het maar de vraag wie het aandurft hier.
Wel een interessante vraag overigens.

Dat leek mij ook, het is handig te weten hoe "vrij" men het woord interpreteert voordat je met de persoon andere discussie gaat voeren.


Wanneer is iets waar?

Ik denk dat absolute waarheid niet bestaat. Behalve misschien in de wiskunde (waar ik geen verstand van heb).

Wiskunde is ook niet mijn ding.
Persoonlijke (innerlijke?) waarheid daarentegen bestaat voor de persoon wel, maar of die betrouwbaar is, is een tweede.

Dat vind ik ook, ik denk dat het woord te makkelijk gebruikt wordt. Eigenlijk is het een erg krachtig en duidelijk woord waar bij weinig twijfel hoeft te zijn over de betekenis. Maar semantiek is hier soms moeilijk. Simpelweg denk ik dat stellen "Iets is waar of niet", persoonlijke "waarheden" zijn volgens mij niet meer dan een overtuiging. En een overtuiging staat los van of iets waar is of niet. Het is een mening, meer niet.

En dan heb je volgens mij nog een soort van wetenschappelijke waarheid. Iets waarvan het onzinnig zou zijn om het te ontkennen.

Daar spreek je dan ook meer over "aannemelijkheden".
Gras is (meestal) groen lijkt me de waarheid als een koe (behalve als je kleurenblind bent natuurlijk). Maar wetenschappelijk is er afgesproken dat we die kleur zoals wij gras zien, groen noemen.

Nee, dat is geen waarheid als een koe. Het is enkel in de momentopname waar. Er is niks dat behoedt dat er in de volgende eeuwen een trend komt dat men groen gras niet meer wil en men gras gaat modificeren/manipuleren en er voornamelijk blauw of rood gras zal zijn. Toch?

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor heintje » 06 jun 2016 19:51

@IRHuman:
Klopt. Over 10 jaar kan gras rood gemanipuleerd zijn. Gras was misschien niet een heel goed voorbeeld wat wetenschappelijke waarheid betreft.
Ik denk trouwens dat wetenschappers heel voorzichtig zijn iets als waarheid te bestempelen.
Wat gisteren waar was, kan morgen (door nieuwe inzichten) toch fout blijken te zijn. Dat karakteriseert wetenschap denk ik. Dat ze leert van fouten. Ik kan me wel vinden in die methode.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 19:59

Een vraag aan de heren is liefde een waarheid?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 20:03

Mario schreef:Persoonlijke (innerlijke?) waarheid daarentegen bestaat voor de persoon wel, maar of die betrouwbaar is, is een tweede.

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. Want door hetzelve hebben de ouden getuigenis bekomen. Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden. (Heb.11:1-3)

Dat is absolute waarheid voor mij.

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor IRHuman » 06 jun 2016 20:03

schaapje schreef:Een vraag aan de heren is liefde een waarheid?

Nee, liefde is geen waarheid. Liefde is een emotie.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 20:08

IRHuman schreef:Nee, liefde is geen waarheid. Liefde is een emotie.

Nou komen we niet veel verder, want mijn Waarheid is gebaseerd op de Liefde van God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor meribel » 06 jun 2016 20:13

ik heb even heel ordinair gewoon gewikid en plak hem toch even want vind het een heel mooie omschrijving ( dus de bron is Wikipedia hiervoor )


Waarheid is een begrip dat min of meer synoniem is met echtheid, geldigheid, juistheid. Het adjectief 'waar' wordt in de eerste plaats toegeschreven aan overtuigingen, uitspraken en theorieën. In dit verband kan men het contrasteren met iemand die met opzet onwaarheid spreekt, en dus liegt. Waarheid kan echter ook worden toegeschreven aan een levenshouding, ethiek of politiek systeem. Wat waarheid precies betekent is onderwerp van discussie, die ver in de geschiedenis teruggaat. De vraag naar de aard van waarheid is van belang omdat de mens prefereert te geloven in dat wat waar is[bron?] en spontaan niet in staat lijkt te zijn te weten wat waar is en wat niet. Dit uit zich bijvoorbeeld in het gegeven dat mensen tegengestelde meningen kunnen verdedigen waarbij van al deze meningen wordt beweerd dat ze 'waar' zijn. In de wetenschap en techniek is de vraag naar "waarheid" methodologisch opgelost.

Waarheden kunnen een beperkte geldigheid hebben, afhankelijk van het referentiekader: de uitspraak '1 en 1 is 2' is geldig voor getallen uit het decimale stelsel, maar niet voor binaire getallen. Op dezelfde manier kan een waarheid persoonsafhankelijk zijn: de uitspraak 'vis is lekker' geldt voor de een wel, voor de ander niet. De uitspraak: 'persoon A houdt van vis' houdt daar rekening mee.

Tegenover relativisme of contextualisme, dat stelt dat waarheid afhankelijk is van de context, bestaan er ook universalistische opvattingen waarmee er bijvoorbeeld gestreefd kan worden naar een "overkoepelende waarheid" die in alle omstandigheden geldt, en die ogenschijnlijk tegenstrijdige waarheden (of axioma's) op een hoger niveau met elkaar kan verzoenen.

IRHuman
Sergeant
Sergeant
Berichten: 386
Lid geworden op: 10 okt 2015 12:15

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor IRHuman » 06 jun 2016 20:14

schaapje schreef:Nou komen we niet veel verder, want mijn Waarheid is gebaseerd op de Liefde van God.

Omdat iemand lief doet is alles wat de persoon zegt ook meteen waar?

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor heintje » 06 jun 2016 20:17

Maar is God een waarheid dat het bijna onnozel zou zijn om het te ontkennen of er aan te twijfelen? (zoals het gras onder mijn voeten nu groen is)?
Voor Johannes Hermanus is het zelfs absolute waarheid.
Maar is dit universele waarheid of persoonlijke waarheid? Want iets dat absoluut waar is, kan ik uiteraard niet ontkennen. Misschien dat JH wil uitleggen wat ik misschien mis in het plaatje?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 20:19

IRHuman schreef:Omdat iemand lief doet is alles wat de persoon zegt ook meteen waar?

Dat zijn mijn woorden niet human dat maak jij er van.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Wanneer is iets waar en wanneer niet?

Berichtdoor hans0166 » 06 jun 2016 20:20

IRHuman schreef:Nee, liefde is geen waarheid. Liefde is een emotie.


ligt er maar aan hoe je het beziet...
verliefdheid is een emotie veroorzaakt door hormonen, feromonen en ga zo maar door..

liefde is een houding


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten