IRHuman schreef:Nee, jij komt met valse beschuldigingen. Citeren doe je niet. Kan je niet, want je liegt gewoon.
Hear!,Hear!
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
IRHuman schreef:Nee, jij komt met valse beschuldigingen. Citeren doe je niet. Kan je niet, want je liegt gewoon.
heintje schreef:De ontologische gods"bewijzen" zijn inmiddels allemaal ontkracht en achterhaald. Vul nl. voor God, Hupseflups in en je hebt het bewijs dat Hupseflups bestaat.
Refdag is ook niet overtuigd door dit oude 'argument'
http://www.refdag.nl/opinie/ontologisch ... t_1_594284
En hoe kun je in godsnaam iets zeggen over "Zijn(!!)" essentie? Hoe weet je dat? De bijbel als argument aanvoeren is niet sterk denk ik, want dan kun je de koran aanvoeren om het bestaan van het vliegend paard van Mohammed te bewijzen/aan te tonen.
Als puntje bij het paaltje komt blijkt altijd weer dat het onmogelijk is een beschrijving van het begrip "God/god/goden" te geven. En toch weten mensen alles van hun God. Wat Hij wil, wat Hij denkt, Wat Hij fijn vindt, Of Hij wel of geen gebeden verhoord (of even wacht), of Hij het fijn vindt dat de dames een rok dragen, of de mannen een baard laten staan. En ga zo maar door. Ik lees zelfs dat God verdrietig is omdat ik Hem ontken. Of dat een almachtige schepper van een heel universum zich druk maakt over zo'n nietig schepsel als ik. Er zijn wel andere zaken waar je je als schepper druk over zou kunnen maken.
IRHuman schreef: alles is zijn plan.
De hersenen die de mens heeft gekregen van god mogen ze eigenlijk niet gebruiken.
hij bepaald wat een zonde is en wat niet. Maar verteld dat niet zelf.
Sex is een zonde, Dat is geen liefde. Dat lijkt veel meer op sadisme.
IRHuman schreef:Een ieder die claimt dat enkel God alwetend is.
Met welk doel? Opdat de mens God aanbidt? Zelfverheerlijking? Opdat god de reeds bestaande dwalende zielen(die niet konden bestaan voor dat er god was want enkel god is eeuwig)een lichaam kregen en gered konden worden? Waarom een lichaam en niet gelijk het paradijs? Verveelde God zich? Wat is de reden voor het bestaan? Enkel omdat God zich verveelde? Dan heeft hij iets te doen?
Jawel, maar dan wel in waarheid en in de juiste maat. En dat kon de mens.
Leg maar uit dan.
Nee, we hebben geslachtsorganen die aanmoedigen zoveel mogelijk voort te planten. Want van een innerlijke zedenwet is geen sprake. De 1 vindt het leven overzichtelijker naar ratio te "luisteren"(1 partner voor altijd), de ander meer naar "gevoel" (de geslachtsprikkeling" en vele gradaties daartussen. Van een zedenleer(niet innerlijk) is pas heel laat sprake bij de mens. Deze was extern, wordt opgelegd als norm, met als reden meer orde. Maatschappelijke orde. Maar in wezen wel "onnatuurlijke" orde. De drang die opkomt bij een prikkel in een wereld vol prikkels is enorm.
Gezien er zogenaamd "gezondigd" wordt. Was het weerstaanbaar, zou er niet gezondigd worden.
O ja, natuurlijk. Want ieder mens is natuurlijk precies hetzelfde he?! Geestelijke aandoeningen die het inschattingsvermogen beinvloeden bestaan helemaal niet natuurlijk. Toch?
Let even goed op.
(...)
Snap je het zelf nog? Je begrijpt volgens mij niet de consequenties van almachtigheid en alwetendheid. Perfectie wijst richting de perfecte stelde je eerder. Vanwaar de verwarring , chaos en deze discussie dan? Bij perfectie was er geen verwarring, chaos en discussie.
Kon God het niet beter dan dit? Prima, maar dan is de stelling dat God almachtig is ontkracht bij deze. Wist God niet beter dan dit? Ook goed, maar dan is de stelling dat God alwetend is bij deze ontkracht. God zelf is dan gebonden aan grenzen, welke grenzen? Wie geeft die grenzen aan? Niet God zelf, waarom? De mens mag god's almachtigheid en alwetendhed niet zien? Hij wil dat men er blind op vertrouwd? Maar hij rekent je er wel op af dat het met geen mogelijkheid is vast te stellen?
Meneer de rechter, ik ben echt onschuldig, ik kan dat met 100% zekerheid aantonen. De rechter, "Ok laat het bewijs maar zien".
Nee meneer de rechter, dat doe ik niet. Ik wil dat U er blind op vertrouwd!
Welke rechter gaat daar in mee denk je? Is dat jouw logica? De rechter zal volgens jou zeggen, "prima laat ik u vrij"?
Dat zegt de godtheorie. God is almachtig, alwetend en eeuwig. En niks anders is dat. Het gevolg is dat alles ooit in het universum zijn schepping is, hij wist bij voorbaat de gevolgen en de uitkomst. Hij had het anders kunnen doen, maar deed het zo.
Het is grappig om te zien hoe menselijk de godtheorie is, en hoe zwak de theorie is. Maar de zwakheden verbergt men met blasfemie, selectieve verontwaardiging, en het afsluiten van het denken.
IRHuman schreef: alles is zijn plan.
De hersenen die de mens heeft gekregen van god mogen ze eigenlijk niet gebruiken.
hij bepaald wat een zonde is en wat niet. Maar verteld dat niet zelf.
Sex is een zonde, Dat is geen liefde. Dat lijkt veel meer op sadisme.
heintje schreef:Jij bent nergens verantwoordelijk voor, alleen voor de uitleg: "Wat is God"? Jij gelooft in God, hebt er een beeld bij en kent (neem ik aan) ook diverse eigenschappen aan "Hem" toe?
heintje schreef:Kijk! Daar hebben we zo'n uitspraak. Jij schijnt hiermee aan te geven dat je God kent. En als ik dan vraag: "Omschrijf God" dan is het een instinker?
heintje schreef:Als dat zo zou zijn, zou ik de vraag niet stellen.
heintje schreef:Dat de kans heel groot is, dat mijn hart .....
heintje schreef:Nou laat maar. Je bedoelt het overdrachtelijk denk ik.
heintje schreef:Maar ik WIL alles kennen. Ik ben nieuwsgierig van aard. Maar wordt er van deze God (die eigenschappen toegedicht krijgt) niet vaak gezegd: "Hij is onkenbaar"). God is eenvoudig, maar... En daarom vraag ik me af of jij b.v. meer van God weet dan de dominee, of andersom?
heintje schreef:Iedereen interpreteert er maar op raak lijkt het wel. Dat jij God voelt (desnoods in het hart) is iets anders. Ik voel dat ik ontvoerd ben door ufo's. En Achmed voelt Allah, Djinns en Mohammed en Prwezj voelt Shiva. Voor de personen betrouwbare gevoelens, maar voor mij of ieder ander?
heintje schreef:Op je bijbelcitaat kan ik niet reageren. Voor ieder citaat zijn er 5 a 6 (of meer) opties om ze uit te leggen en je kunt wat mij betreft God niet gaan bewijzen met de bijbel omdat daarin staat dat Hij bestaat. Die info. vind ik niet heel betrouwbaar.
heintje schreef:Sorry, maar ik vind dit quatsch. Ik heb geen 1 enkel goed argument of reden om zelfs maar enigszins te twijfelen aan het bestaan van goden. Er zijn er al zo ontzettend veel geweest. Onsterfelijke almachtige goden die we nu niet meer kennen.
Goden waarvan jij zeker weet dat ze niet bestaan. Beetje flauw als ik dan ga zeggen: U vind het maar helemaal niks dat Poseidon boos op u is. U bent als het ware schizofreen: diep in uw hart geloven in Poseidon, maar toch geloven dat u niet gelooft in Poseidon.
heintje schreef:Schaapje. Bijna zou ik hetzelfde denken omdat IRHuman en ik qua gedachten veel op 1 lijn zitten. Maar heus, werkelijk en waar (vraag het de moderatoren...) we zijn toch echt 2 verschillende personen. Ik heb IRHuman zelfs een aantal PB's gestuurd (en hij mij).
Ik zou ook niet weten waarom ik onder 2 namen zou moeten posten...
de passant schreef:
Zucht.......wat een onzin allemaal
Marnix schreef:Ik moet aan een of andere slang denken.... Je bepaalt zelf wel wat goed en fout is? Je mag zeker niet dit en dat van God. Alle mooie dingen die God gemaakt heeft zijn zonde he? Duivelse vragen zijn het.
Maar ze zijn enkel welkom als ze zich aan zijn regels houden. Dat is voorwaardelijke liefde.
Nee, jij schuift de schuld af op de mens. God is de schepper van alles, ook de zonde en ook de schuld. Want anders kun je niet stellen dat God eeuwig, alwetend en almachtig is. Die termen zijn absoluut, en maken god tot absolute eindverantwoordelijke en schuldige.
De mens de schuld geven is echt onzinnig in die context. Want de mens is onwetend, onmachtig en tijdelijk. Het is of, god is niet eeuwig, niet almachtig en niet alwetend. Dan is er ruimte de mens als schuldige aan te wijzen. Of je blijft vasthouden aan de almachtige, alwetende en eeuwige god. Dan kan de mens per definitie niet schuldig zijn. De mens heeft zichzelf niet geschapen. Je komt er niet onderuit.
Marnix schreef:Klopt, het gaat er om dat jij op verkeerde gronden denkt te weten wat anderen goed en fout zouden vinden.
God heeft mensen hersenen gegeven om ze te gebruiken (Jij beweert het tegenovergestelde)
God weet wat goed en slecht voor de mens is
O da's nieuw. God is voor vrije sex dus?en zegt dat ook tegen ze (jij beweert dat Hij dat niet doet)
Sex is geweldig, door God bedacht als iets goeds (jij beweert dat het zonde is)
Je stapelt de ene onwaarheid op de ander om je gelijk te halen, maar je gelijk haal je niet met onwaarheden.
Maar je mag die hersenen enkel gebruiken om 1 theorie aan te nemen, blindelings. Dat is niet een vrije wil, nog "je hersenen gebruiken".
Dat heet onderwerping aan een opgelegde "waarheid". Dat heeft helemaal niks met "je hersenen gebruiken"
Nee, men claimt dat er een god is, en met die claim bepaald men wat goed en slecht is. Wel bij de Feiten blijven. Want anders ga ik overal Plonkie bij halen.
O da's nieuw. God is voor vrije sex dus?
Arendsoog schreef:Geen zelfverheerlijking op de manier alsof dat God groter zal maken. Over pre-existerende dwalende zielen heb je mij niet horen spreken.
Waarom ontwijk je de vraag waar die zielen dan vandaan komen?Een dualistische scheiding tussen lichaam en ziel (met de ziel als het betere) is ook niet aan de orde, omdat 1 van de 12 artikelen van het Apostolicum de wederopstanding des vleses belijdt. Je vervelingsvraag doet me denken aan het why-not-sooner argument, wat bijv. Augustinus al in de Confessiones behandelt.
Wat moet ik hieraan uitleggen?
Tja, ik opteer toch voor een algemene morele, ingeschapen norm, hoe verzwakt die dan ook moge zijn.
Volgens die definitie van "goed" en "slecht". Maar grond om aan te nemen dat dat DE definitie is, is er niet.Jawel, als iemand vrijwillig niet volhardt in het goede, zondigt hij.
Ik heb het over de eerste mens voor de zondeval, theologisch 'status integritatis genoemd'. Daarna wordt het een stukje ingewikkelder.
Een voorbeeld wat beter recht doet aan de praktijk:
Een hoogleraar wiskunde praat met een normaal kind
Als de norm god is is de basisschool enkel een "normale" school wanneer het religieus onderwijs geeft over die specifieke god. Elke andere vorm van onderwijs is dan "speciaal" of "abnormaal" onderwijs.dat op de basisschool zit
over een of ander ingewikkeld mathematisch iets.
De jongen zegt: laat me het bewijs zien, moet ik u zo maar vertrouwen?
Je snapt zelf dat dat onbegonnen werk is
omdat dat jongetje daar niet aan toe is
Beredeneer eerst eens of alwetendheid uberhaupt mogelijk is, met wiskunde eventueel of gewoon je hersenen. Voordat je gaat stellen DAT er uberhaupt iets kan bestaan dat alwetend is. Alwetendheid is een term die wellicht gewoon klinkklare nonsense is.Hoe verhoudt zich dan onze kennis tot Gods alwetendheid?
Nee, de schepping was goed noch slecht. De eventuele god stelt de norm. Het IS dus niet zo, god MAAKT het zo.Het kwade is een afwezigheid, dus niet te scheppen. Hij deed het inderdaad zo, omdat deze schepping 'zeer goed' was.
Het is grappig om te zien hoe menselijk de anti-godtheorie is,
Zwak?en hoe zwak de theorie is.
Maar de zwakheden verbergt men met zogenaamde kennis, ontkennen van redelijke argumenten en het negeren van het feit dat er misschien een grens aan ons denkvermogen is.
IRHuman schreef:Klopt, en daarom lijkt me de godtheorie ook niet erg goed als verklaring.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten