De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor JohannesHermanus » 30 apr 2016 21:17

Jeffrey Dahmer ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Dahmer ), een vreselijke kerel als je alleen afgaat op zijn strafrechtelijk verleden. In de gevangenis leert hij Roy Ratcliff kennen en bekeerd zich:

Jeff confessed to me his great remorse for his crimes. He wished he could do something for the families of his victims to make it right, but there was nothing he could do. He turned to God because there was no one else to turn to, but he showed great courage in his daring to ask the question, ‘Is heaven for me too?’ I think many people are resentful of him for asking that question. But he dared to ask, and he dared to believe the answer.

Zou u de hemel willen delen met deze man?

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor jaapo » 30 apr 2016 22:35

Stel, dat er een hemel is, waar we ook anderen zullen aantreffen, kunnen we dan weigeren om in te gaan, omdat iemand anders ons niet aanstaat? Wat een absurde vraag en op een vreemde manier arrogant ook, alleen al door de veronderstelling.
We weten helemaal niet, hoe het is bij God. We kunnen slechts stamelend geloven in iets van geborgen zijn bij God na de dood. En als er zoiets is, ben ik ervan overtuigd, dat er geen onderscheid meer is in geslacht, in leeftijd, in achtergrond, in kerk, of wat dan ook. Absurde vraag.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mei 2016 00:16

jaapo schreef:Stel, dat er een hemel is, waar we ook anderen zullen aantreffen, kunnen we dan weigeren om in te gaan, omdat iemand anders ons niet aanstaat? Wat een absurde vraag en op een vreemde manier arrogant ook, alleen al door de veronderstelling.
We weten helemaal niet, hoe het is bij God. We kunnen slechts stamelend geloven in iets van geborgen zijn bij God na de dood. En als er zoiets is, ben ik ervan overtuigd, dat er geen onderscheid meer is in geslacht, in leeftijd, in achtergrond, in kerk, of wat dan ook. Absurde vraag.

Graag geen analyse van, noch een waardeoordeel over de vraagstelling, maar gewoon een antwoord. Als u die niet hebt, dan liever niet reageren. U maakt er een heel vaag verhaaltje van. Met name als u eerst beweerd dat er wellicht helemaal geen hemel zou bestaan en vervolgens erop los fantaseert over hoe die wel zou zijn als die wel bestaat...
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 01 mei 2016 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2016 06:40

JohannesHermanus schreef:maar gewoon een antwoord.


JA

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mei 2016 08:48

Dat siert u m.i.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor rotterdam » 01 mei 2016 09:14

JohannesHermanus schreef:Dat siert u m.i.


Maar mij aangaande, mijn voeten waren bijna uitgeweken; mijn treden waren bijkans uitgeschoten.
Ik was zelf onvernuftig, en wist niets; ik was een groot beest bij God.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mei 2016 09:15

Zo is dat! En moet je eens kijken waar die man vandaan kwam en wat een bijzondere positie hij heeft gekregen: Asaf, koorleider. De mens kan nauwelijks gek genoeg zijn om niet aangenomen te worden als kind van God. God is goed!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor Teus » 01 mei 2016 09:28

JohannesHermanus,je noem hem een vreselijke man, zijn gedrag is het maar zijn jij en ik beter?
God houdt van die man en wil dat hij zicht bekeerd om zijn zonden te kunnen vergeven.
Je vraagt om het onmogelijke, wanneer ik deze man tegenkom in de hemel is hij geheiligd in Jezus Christus, anders kom ik hem niet tegen.

Ja ik wil graag de hemel met hem delen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mei 2016 09:49

Teus schreef:JohannesHermanus,je noem hem een vreselijke man, zijn gedrag is het maar zijn jij en ik beter?

Nee, ik ben geen haar beter. Ik noem hem een vreselijke kerel, maar dan wel in de context van zijn strafrechtelijk verleden alleen.

Teus schreef:God houdt van die man en wil dat hij zicht bekeerd om zijn zonden te kunnen vergeven.

Dat zou ik niet per direct durven beweren. God haat de zonde namelijk en de zondaar idem dito. Dus m.i. in onveranderde staat, houdt God niet van deze man. Ik denk dat het onverstandig is om God te presenteren als een "aardige" God. Tenzij we ons bekeren, zijn we allemaal onderweg naar de hel en dat is niet omdat God van ons houd...

Want U bent geen God Die vreugde vindt in goddeloosheid, de kwaaddoener zal bij U niet verblijven. Gij haat alle werkers der ongerechtigheid. (Psalm 5:5-6)

En Ik zal uw hoogten verderven, en uw zonnebeelden uitroeien, en zal uw dode lichamen op de dode lichamen van uw drekgoden werpen; en Mijn ziel zal van u walgen. (Lev.26:30)

Die in de hemel woont, zal lachen; de HEERE zal hen bespotten (Psalm 2:4)

En nu, laat Mij toe, dat Mijn toorn tegen hen ontsteke, en hen vertere… (Ex.32:10)

Deze zes haat de HEERE; ja, zeven zijn Zijn ziel een gruwel… (Spr.6:16-19)

Wie de goddeloze rechtvaardigt, en de rechtvaardige verdoemt, zijn de HEERE een gruwel, ja, die beiden (Spr.17:15)

God is een rechtvaardige Rechter, en een God, Die te allen dage toornt. Indien hij zich niet bekeert, zo zal Hij Zijn zwaard wetten; Hij heeft Zijn boog gespannen, en die bereid. En heeft dodelijke wapens voor hem gereed gemaakt; Hij zal Zijn pijlen tegen de hittige vervolgers te werk stellen (Psalm 7:12-14)

u verdoende en u verdelgende; en gij zult uitgerukt worden uit het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven (Deut.28:63)

Teus schreef:Je vraagt om het onmogelijke, wanneer ik deze man tegenkom in de hemel is hij geheiligd in Jezus Christus, anders kom ik hem niet tegen.

De vraag is dan ook bedoeld om nu over na te denken en niet pas als u dood bent. Als reële mogelijkheid. Deze man toetst het geloof van een ieder in God. Voor hetzelfde geld komt u een dergelijk iemand tegen in de gemeente waar u kerkt...

Teus schreef:Ja ik wil graag de hemel met hem delen.

Ook u siert dat.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 01 mei 2016 22:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor Yoshi » 01 mei 2016 10:19

Als God hem waardig achtte om om plaats in te nemen in de hemel, wie ben ik dan om dat besluit te betwijfelen.

Zijn wij betere mensen? Tenzij je kannibaal, seriemoordenaar en necrofiel bent kan ik die vraag wel met volmondig ja beantwoorden.
Ondanks dat hij later wellicht tot inkeer en bekering kwam heb ik zulke gruwelijke misdaden nooit begaan enz al ze ook nooit begaan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor Mortlach » 01 mei 2016 10:34

Het is natuurlijk nog maar de vraag of de bekering oprecht was. Daar geloof ik namelijk helemaal niks van. Dahmer was een sociopaat en die hebben vaak de neiging nogal 'kameleonachtig' aan te passen aan de sociale omgeving. In een cel met een christen, wordt Dahmer ineens christen. Op die manier kun je je celgenoot namelijk veel gemakkelijker manipuleren. Het bood hem natuurlijk tal van voordelen, bijvoorbeeld dat hij wat vaker zijn cel uit mocht.

Voor de christenen is het natuurlijk een 'succesverhaal'; "zie, zelfs voor de ergste moordenaar is er hoop". Ik zou er toch niet te veel mee dwepen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor Yoshi » 01 mei 2016 10:38

Mortlach schreef:Voor de christenen is het natuurlijk een 'succesverhaal'; "zie, zelfs voor de ergste moordenaar is er hoop". Ik zou er toch niet te veel mee dwepen.

Dat zou ik ook maar niet doen idd. Of de bekering echt is of niet, daar prikt God wel doorheen indien dat niet het geval is.
Verder heeft hij geen tijd/kans (gelukkig maar) gehad om zijn bekering daadwerkelijk in de praktijk te laten zien. We weten ook niet of hij daadwerkelijk in de hemel is en of hij zijn leven daadwerkelijk gebeterd zou hebben. Ik zie dus eigenlijk niet in hoe je dit als succesverhaal zou kunnen inzetten. We weten het namelijk simpelweg niet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor Mortlach » 01 mei 2016 10:48

Het heeft natuurlijk wel alle elementen in zich.

- Een verschrikkelijk monster bekeert zich ten elfde uren, wat "bewijst" dat het genade-aanbod voor iedereen beschikbaar is.
- Het wordt vertelt door een christen die er een enorm belang bij heeft dat het waar is.
- Het kan worden gebruikt als interne propaganda omdat alle kerkgangers die (terecht) moeite hebben met het idee dat Dahmer ook een plek in de hemel heeft, om de oren kan worden geslagen dat ze geen haar beter zijn (dat zie je in dit topic ook al gebeuren) waardoor het zelfbeeld van die mensen verder wordt afgebroken en ze afhankelijker worden gemaakt van de leer en de kerk.

Kijk, natuurlijk kun je nooit zeker weten wat er zich precies heeft afgespeeld. Wat we wél weten, is dat dit soort bekeringen 'on death row' heel vaak voorkomen. Ook weten we dat sociopaten meesterlijke manipulators zijn die geen kans laten liggen als ze er a) iets voor zichzelf mee kunnen winnen en/of b) anderen ermee kunnen kwetsen.

Het concept van de hemel verandert niets met de aan- of afwezigheid van Dahmer of andere monsterlijke mensen. Want de hemel is per definitie perfect. Hoe dat werkt, daar moet je maar niet te veel over nadenken, want de situatie daar is onvoorstelbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor JohannesHermanus » 01 mei 2016 10:58

Mortlach schreef:Het is natuurlijk nog maar de vraag of de bekering oprecht was.

Die vraag laat ik aan God. Ik kan in deze alleen maar afgaan op wat iemand doet... Als zijn bekering oprecht is, wie ben ik om daar aan te twijfelen?

Yoshi schreef:Verder heeft hij geen tijd/kans (gelukkig maar) gehad om zijn bekering daadwerkelijk in de praktijk te laten zien. We weten ook niet of hij daadwerkelijk in de hemel is en of hij zijn leven daadwerkelijk gebeterd zou hebben. Ik zie dus eigenlijk niet in hoe je dit als succesverhaal zou kunnen inzetten. We weten het namelijk simpelweg niet.

Wat nu met de moordenaar naast Jezus aan het kruis? Heeft deze de tijd gehad om te laten zien wat zijn bekering waard was? Hoe horen we te denken over Manasse (2Kron.33)? En de inwoners van Nineve? Nebukadnezar? Wat mij betreft valt Dahmer daarbij in het niet...

Mortlach schreef:Wat we wél weten, is dat dit soort bekeringen 'on death row' heel vaak voorkomen.

Dat is fijne wetenschap.

Mortlach schreef:Het concept van de hemel verandert niets met de aan- of afwezigheid van Dahmer of andere monsterlijke mensen. Want de hemel is per definitie perfect. Hoe dat werkt, daar moet je maar niet te veel over nadenken, want de situatie daar is onvoorstelbaar.

Ik vind u maar een rare (in de letterlijke betekenis van het woord: zeldzaam) atheïst. Anderzijds verbaasd het me niet, want als er iemand inconsequent is, dan wel een atheïst.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 01 mei 2016 11:22, 4 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: De hemel delen met Jeffrey Dahmer.

Berichtdoor Yoshi » 01 mei 2016 11:01

JohannesHermanus schreef:Wat nu met de moordenaar naast Jezus aan het kruis? Heeft deze de tijd gehad om te laten zien wat zijn bekering waard was?

Dat heeft hij niet. Maar aangezien Jezus Christus zijn bekering aanvaarde kunnen we blindelings aannemen dat het oprecht was. Een van de weinige voorbeelden waar het vrij duidelijk is.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten