Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Yoshi » 05 apr 2016 19:32

hans0166 schreef:
omdat ook binnen de Rk het besef een beetje terugkomt dat het is wat de naam zegt : ziekenzalving.
Het is heel lang gezien als stervens sacrament omdat het samen met het viaticum bediend werd. Maar alleen het laatste, het viaticum, is hét stervenssacrament. De teerspijze voor onderweg, de laatste maal deelnemen aan de eucharistie.
Nu dat sinds Vaticanum 2 en de liturgie hervormingen weer uit elkaar gehaald is wordt de ziekenzalving ook wel weer aan "gewone" zieken bediend.

Dat het nog steeds niet vaak gebeurt is een kwestie van volksgebruiken/volksgeloof, voor de meeste gewone gelovigen is de zalving nog steeds het stervenssacrament.

Bedankt voor de zeer nuttige informatie.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2016 19:34

We zijn denk ik in onze tijd de symboliek van de olie wat uit het oog verloren. We kennen dat niet zo terwijl het in die tijd ook voor niet-christenen heel gewoon was. De barmhartige Samaritaan behandelde de wonden van de mishandelde met olie. Vandaar dat het niet zoveel gebeurt in protestantse kringen. Het zou mooi zijn (de olie is niet het belangrijkste in het geheel) als we dat weer zouden doen maar dan moeten we ook beseffen waarom we het doen, waar het zalven over gaat, net als toen, anders heeft het niet zoveel zin.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor JohannesHermanus » 05 apr 2016 20:11

Marnix schreef:De barmhartige Samaritaan behandelde de wonden van de mishandelde met olie. Vandaar dat het niet zoveel gebeurt in protestantse kringen.

Hoe leg ik de link van het behandelen van wonden met olie door een Samaritaan, naar het weren van dit gebruik binnen protestantse kringen?

Overigens ben ik van mening dat de wonden die de barmhartige Samaritaan verzorgde, open wonden waren. Toegebracht letsel dus en geen longontsteking oid. Ik ben dan ook van mening dat deze zalf niet zozeer een genezende zalf was, maar meer vergeleken kan worden met de olie die gebruikt werd bij de zalving van priesters, koningen en profeten in het OT. Deze zalf staat symbool voor de Heilige Geest, die geneest.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2016 21:15

Die link leg ik niet?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor JohannesHermanus » 05 apr 2016 21:49

Marnix schreef:Die link leg ik niet?

Excuseer, ik vrees dat ik uw tekst uit zijn verband heb gerukt.

Het leuke aan dat stukje uit Jakobus is dat de nadruk ligt op geloof van de oudsten. Wellicht dat daar de schoen wringt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2016 13:25

rotterdam schreef:Wat is je bron dat de ziekenzalving tijdelijk plaatsgevonden heeft ?

Dat staat er toch!
Chaya schreef:In de loop der eeuwen hebben de meeste schriftverklaarders aangenomen dat de ziekenzalving tijdelijk heeft plaatsgevonden. De zalving met olie van zieken door ouderlingen is al vroeg in de kerkgeschiedenis achterwege gelaten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor hans0166 » 06 apr 2016 21:11

Chaya schreef:
In de loop der eeuwen hebben de meeste schriftverklaarders aangenomen dat de ziekenzalving tijdelijk heeft plaatsgevonden. De zalving met olie van zieken door ouderlingen is al vroeg in de kerkgeschiedenis achterwege gelaten.


dit is natuurlijk grote onzin, het is sinds het ontstaan gewoon overgeleverd in de kerken, het is niet iets wat we in de 16e eeuw plotseling uit de lucht hebben laten vallen. Tegendeel... in de 16e eeuw is het door de reformatie gewoon afgeschaft. De anderen zijn gewoon doorgegaan.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2016 12:43

hans0166 schreef:dit is natuurlijk grote onzin,

Bron?
Je kunt zoiets wel roepen, maar niet op niets gebaseerd natuurlijk.


1500 Reformatie
Luther en Calvijn verzetten zich tegen het laatste oliesel.
Luthers visie op ziekte: een zieke moet berusten en zich niet verzetten tegen ziekte

Hij ontkent dat de zalving een sacrament is, omdat Christus deze niet heeft ingesteld. Calvijn erkent wel dat het een sacrament is geweest bij de apostelen, maar nu niet meer. De zalving werkt in de praktijk niet meer als genezing en daarom moeten we het niet meer doen. Het misbruik is voldoende om de zalving helemaal af te schaffen.
Ondanks dat Calvijn veel ziekte heeft gekend, heeft hij nooit geprobeerd een zuiver gebruik van ziekenzalving in te voeren.



Geloofsbelijdenis van calvinisten: “Wij erkennen dat Apostelen zieken met olie hebben gezalfd en hierdoor zijn genezen. Wij erkennen de raad van Jakobus 5.
Wij erkennen de plicht van dienaren van de kerk om zieken te bezoeken, hen te troosten met het woord en het Avondmaal, en dat zij met de kerk bidden voor hun gezondheid.
Wij ontkennen dat na het ophouden van de gave van wonderlijke genezing deze zalvingsrite nog nuttig is in de kerk en dat zij een sacrament is van het Nieuwe Verbond in eigenlijke zin.



Na de Reformatie
De ziekenzalving verdwijnt. Een uitzondering: de zalving van de koning in het kroningsritueel. Deze vindt nog steeds plaats in navolging van het zalven van de koningen in de Bijbel


Enkele citaten uit:
Geschiedenis van de ziekenzalving - M.J. Paul
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Yoshi » 07 apr 2016 13:00

Het zal je misschien ernstig verbazen, maar de kerken van de reformatie en alles wat er uit voortgekomen is zijn tezamen slechts een kleine minderheid binnen het christendom. Hans heeft gelijk.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor hans0166 » 07 apr 2016 13:37

Bron?
Je kunt zoiets wel roepen, maar niet op niets gebaseerd natuurlijk.



Luther roept dat het niet werkt dus is dat het bewijs dat het al snel afgeschaft was..... dus hebben de Kerken het ook al 1500 jaar daarvoor niet gedaan... verrassing... ze doen het inmiddels ruweg al zo'n 1980 jaar

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2016 13:46

Yoshi schreef:Het zal je misschien ernstig verbazen, maar de kerken van de reformatie en alles wat er uit voortgekomen is zijn tezamen slechts een kleine minderheid binnen het christendom. Hans heeft gelijk.

Bedoel je christendom wereldwijd?
hans0166 schreef:Luther roept dat het niet werkt dus is dat het bewijs dat het al snel afgeschaft was..... dus hebben de Kerken het ook al 1500 jaar daarvoor niet gedaan... verrassing... ze doen het inmiddels ruweg al zo'n 1980 jaar

Je hebt dus niet de moeite genomen om (een deel van) de artikelen te lezen die ik geplaatst heb.
De bron is niet of Luther iets roept.
Prof. dr. Paul heeft hier onderzoek naar gedaan!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Yoshi » 07 apr 2016 14:02

Chaya schreef:Bedoel je christendom wereldwijd?

Ja, maar voor Nederland gaat hetzelfde op in iets mindere mate.

Je hebt dus niet de moeite genomen om (een deel van) de artikelen te lezen die ik geplaatst heb.
De bron is niet of Luther iets roept.
Prof. dr. Paul heeft hier onderzoek naar gedaan!

Binnen het protestantse wereldje ja (als je de anglicaanse kerk daar dan niet toe rekent). Niet binnen het gehele christendom.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor hans0166 » 07 apr 2016 16:49

Prof. dr. Paul heeft hier onderzoek naar gedaan!


ja en?


De zalving werkt in de praktijk niet meer als genezing en daarom moeten we het niet meer doen.


werkt avondmaal? werkt dopen? werkt prediking?..... ik zie er niets van, tegendeel zelfs, afschaffen maar?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2016 15:30

Wat zou ik moeten antwoorden op sarcasme?
Ik vind je reactie op zn zachtst gezegd nogal ongepast en kan daar niets mee.
Respectloos ook jegens prof. Paul.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Ziekenzalving binnen de (Reformatorische) kerken / gemeenten

Berichtdoor Yoshi » 08 apr 2016 15:57

Ik vind het terechte opmerkingen.

En allereerst zet jij Paul zelf in het verkeerde daglicht door zijn uitspraak over een kleine sub-groep binnen het christendom op het gehele christendom te plakken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten