De planeten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

De planeten

Berichtdoor Chaya » 11 mar 2016 16:15

God schiep de aarde en het heelal en wat daarin is.
Ik las op AD deze kop:
'Hemel is allermooiste openluchttheater dat er bestaat'
Het zijn sterrenkijkdagen - liever gezegd, nachten -
De Sterrenkijkdagen worden traditiegetrouw gehouden tijdens het laatste weekend van het voorjaar omdat de maan dan vroeg in de avond goed te zien is. ,,Het is fantastisch om naar de maan door een telescoop te kijken'', zegt Jacobs. ,,Je ziet zelfs de kraters. Maar ook Jupiter met zijn baan en manen zijn goed zichtbaar.'' Daarnaast is ook het sterrenbeeld Orion waarneembaar.

Brengt mij bij de vraag, wat zou de bedoeling van God geweest kunnen zijn dat Hij ook planeten heeft geschapen? Want ondanks alle inspanningen, leven zoals wij dat kennen, is daar niet mogelijk.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om hier een discussie op te starten over het ontstaan van het heelal.
We gaan in dit topic ervan uit, dat alles door God geschapen is, tijdens de eerste 6 dagen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De planeten

Berichtdoor Johan100 » 11 mar 2016 16:19

Dan moet je eens lezen wat er bij Arendsoog onder zijn profiel staat! (als je dat nog niet gedaan hebt)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De planeten

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2016 16:25

Met name Jupiter heeft een vrij belangrijke functie voor ons op Aarde: Hij dient namelijk als 'kosmische stofzuiger' die allerlei ruimtegruis* opveegt voordat het de aarde kan bedreigen.

*ik zeg wel gruis, maar een komeet kan gerust het formaat van een flinke Alp hebben.

Maar naast de zon en die paar planeten, is ons zonnestelsel vooral heel erg leeg. Ik heb ik een van de andere ruimtetopics een link geplaatst naar een programma wat je op lichtsnelheid laat reizen. Het duurt uren voordat je ook maar in de buurt van de rand komt. Ik kan het zo gauw niet vinden, maar ik zal er eens naar zoeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De planeten

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2016 16:29

Ik kan het zo gauw niet vinden, maar kwam wel een ander plaatje tegen van het grote broertje van de zon, Canis Majoris. Foto op schaal met baan van aarde aangegeven.

Afbeelding
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De planeten

Berichtdoor Chaya » 11 mar 2016 16:34

Mortlach schreef:Met name Jupiter heeft een vrij belangrijke functie voor ons op Aarde: Hij dient namelijk als 'kosmische stofzuiger' die allerlei ruimtegruis* opveegt voordat het de aarde kan bedreigen.
*ik zeg wel gruis, maar een komeet kan gerust het formaat van een flinke Alp hebben.

Dat vind ik interessante informatie Mortlach. De planeten hebben dus ook een praktische funktie.

Ik las in Psalm 8:
Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt;
Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?


In deze regel komt de kleinheid van de mens heel erg naar voren. We zijn nog geen stipje in het immense heelal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De planeten

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2016 16:53

Chaya schreef:Dat vind ik interessante informatie Mortlach. De planeten hebben dus ook een praktische funktie.


Met name Jupiter dan. Alhoewel, Venus is een mooi voorbeeld van een extreem opgelopen broeikaseffect voor de mensen die global warming niet al te serieus nemen; Mars is geschikt voor een kolonie; Mercurius speelde een belangrijke rol in de overgang van het Newtoniaanse wereldbeeld naar dat van Einstein*, en ik geloof dat Saturnus belangrijk was toen Gallileo wilde aantonen dat de Aarde niet in het centrum stond - maar dat kan ik mis hebben. Hij wist te bewijzen dat ook de manen om andere planeten "standen" hebben (halve maan, volle maan, nieuwe maan), wat bewijst dat ze om hun eigen planeet draaien en niet om de aarde.

*Een miniscule afwijking in de baan van Mercurius was het bewijs dat Einstein gelijk had met zijn relativiteitstheorie en Newton na 400 jaar van de troon werd gestoten.

k las in Psalm 8:
Als ik Uw hemel aanzie, het werk Uwer vingeren, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt;
Wat is de mens, dat Gij zijner gedenkt, en de zoon des mensen, dat Gij hem bezoekt?


In deze regel komt de kleinheid van de mens heel erg naar voren. We zijn nog geen stipje in het immense heelal.


Inderdaad. Op kosmische schaal stelt het allemaal bijzonder weinig voor. En bedenk dan dat men destijds alleen het blote oog had. Nu hebben we Hubble die de prachtigste plaatjes schiet.

Hier een foto genomen in 1990 door de ruimtesonde Voyager, de welbekende 'pale blue dot'. Afstand tot de aarde hier: 6 miljard kilometer :-)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ue_Dot.png
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: De planeten

Berichtdoor Julian Brasser » 11 mar 2016 17:07

God heeft zeer zeker de planeten een belangrijke functie gegeven: zoek maar eens op "openbaring 12 teken" @Google, dan zal je zien dat de planeten hierin meedoen. Zie ook onderstaand plaatje:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De planeten

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2016 17:13

Nou, ik zet de datum in mijn agenda hoor!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De planeten

Berichtdoor mona » 11 mar 2016 18:14

Chaya schreef:God schiep de aarde en het heelal en wat daarin is.


Ik weet nog dat ik voor de eerste keer 'God of Wonders' zag.
https://www.youtube.com/watch?v=_BtvtcWCziM
Wat was ik daarvan onder de indruk!
Hij weet hoeveel sterren hij gemaakt heeft (voor ons zijn ze ontelbaar),
en Hij heeft dat ontelbare aantal ook allemaal een eigen naam gegeven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: De planeten

Berichtdoor jaapo » 11 mar 2016 22:46

Het begin van alles noemen sommigen de oerknal, waarmee eigenlijk wordt uitgedrukt, dat we het niet met ons menselijke verstand kunnen bevatten en dus zeker niet onder woorden kunnen brengen. Van elke "knal" in ons zonnestelsel kunnen we de oorsprong achterhalen, maar van de oerknal niet. Daar ligt HET WARE BEGIN. Zelf noem ik dat God (en met mij vele anderen). Die zes dagen uit het Scheppingsverhaal zijn dichterlijke bewoordingen. Overigens één van de mooiste gedichten uit de wereldliteratuur. Ons zonnestelsel is een groepje heel kleine kiezeltjes op een voetbalveld. Zo zijn er honderden groepjes. Wie zegt, dat ergens in zo'n groepje niet ook leven voorkomt? Vanuit godsdienstig oogpunt is de functie van de andere planeten niet goed te omschrijven. De suggesties hier gedaan vind ik zeer vindingrijk, maar ik kan er in mijn geloof verder niets mee.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De planeten

Berichtdoor Johan100 » 12 mar 2016 01:12

Het is absoluut niet mijn bedoeling om hier een discussie op te starten over het ontstaan van het heelal.
We gaan in dit topic ervan uit, dat alles door God geschapen is, tijdens de eerste 6 dagen!
En het is niet de bedoeling dat we gaan fantaseren
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De planeten

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2016 11:48

Het zal al lastig genoeg zijn om de reden te achterhalen waarom God planeten zou hebben geschapen, maar als dat lukt, wat doen we dan met al die exo-planeten - planeten rond andere sterren. Daar vinden we er tegenwoordig wekelijks meer van. Het hele feit dat we die dingen kunnen vinden, vind ik al fantastisch. Maar waarom ze uberhaupt bestaan? En met name om een reden te verzinnen die te maken heeft met de mens.... Ik ben blij dat ik het niet hoef te doen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De planeten

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2016 11:54

Mogen gelovigen op zoek gaan naar leven buiten de aarde? Het is een vraag die niet alleen christenen, maar ook joden bezighoudt.

Joodse uitleggers menen dat er in de joodse Bijbel verwijzingen zijn te vinden die zouden kunnen duiden op leven op andere planeten dan de aarde. De bekendste daarvan is volgens sommige rabbijnen Richteren 5:23. Debora zegt daar in haar lofzang na de overwinning van Barak op Sisera: „Vloekt Meroz, zegt de Engel des Heeren; vloekt haar inwoners geduriglijk.” Joodse exegeten denken bij Meroz aan een planeet of ster, omdat Debora in Richteren 5:20 de sterren noemt die meestreden tegen Sisera. Meroz moet daarbij bewoond zijn, omdat Debora de inwoners van Meroz vervloekt.

HET GEHELE ARTIKEL
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De planeten

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2016 12:25

Ik raak altijd onzettend in de war van dit soort "mag dit"-vragen. Waarom zou het niet mogen?

Mars heeft in ieder geval de omstandigheden gehad waarin leven heeft kunnen bestaan: juiste temperatuur + vloeibaar water. Het zou toch bijzonder zijn als de Mars Rover sporen vindt van (microbiologisch) Martiaans leven...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De planeten

Berichtdoor Mortlach » 12 mar 2016 12:34

Omdat ik Jupiter toch al heb genoemd: Op het oppervlak van Jupiter is een permanente storm, de zogenaamde Rode Vlek.

Link

Even voor het perspectief: die storm is groter dan de volledige aarde. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten