Docu: houdt God van vrouwen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor Neliz » 10 mar 2016 18:08

Ik begrijp dat deze docu al een tijdje bestaat, aangezien hij in 2013 een prijs gewonnen heeft, maar onlangs werd hij op de Internationale Vrouwendag nog eens op TV getoond...

Ik vind de docu fascinerend. Eerlijk en onverbloemd zien we hoe een orthodox protestantse vrouw uit Staphorst haar bedenkingen heeft bij dogma's die haar zijn aangeleerd. Zonder haar geloof of haar spiritualiteit te willen verliezen, is ze niet bang te beproeven wat echt is en wat bijzaken of onzaken zijn.

Voor mij is het midden van de docu van bijzonder belang, wanneer haar homoseksuele zoon erbij betrokken wordt...

Wat een prachtvrouw vind ik dit, in tegenstelling tot de jongeren in die andere docu die ik onlangs plaatste (EO - voor de zomer).

Hier de link naar uitzending gemist: http://www.npo.nl/2doc-houdt-god-van-vr ... KN_1680134

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor heintje » 26 jun 2016 16:49

Docu niet gezien, maar de vraag: "Houdt God van vrouwen?" wil ik me wel aan wagen:

Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is. (de vrouw op 1 lijn met slaven en vee...)

Doch indien zij immers een man heeft, en haar geloften op haar zijn, of de uitspraak harer lippen, waarmede zij haar ziel verbonden heeft; En haar man dat gehoord, en tegen haar stil zal gezwegen hebben, dat niet brekende; zo zullen al haar geloften bestaan, mitsgaders alle verbintenis, waarmede zij haar ziel verbonden heeft, zal bestaan. Maar indien haar man die dingen ganselijk te niet maakt, ten dage als hij het hoort, niets van al wat uit haar lippen gegaan is, van haar gelofte, en van de verbintenis harer ziel, zal bestaan; haar man heeft ze te niet gemaakt, en de HEERE zal het haar vergeven.
(Als een vrouw een gelofte heeft gedaan of een eed heeft gezworen kan deze teniet worden gedaan door haar vader of door haar echtgenoot indien zij getrouwd is. Dit alles met de goedkeuring van de Heere.)

Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft. Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor u lieden leven.

Want Ik zal alle heidenen tegen Jeruzalem ten strijde verzamelen; en de stad zal ingenomen, en de huizen zullen geplunderd, en de vrouwen zullen geschonden worden;

Ziet toch, ik heb twee dochters, die geen man bekend hebben; ik zal haar nu tot u uitbrengen, en doet haar, zoals het goed is in uw ogen; alleenlijk doet dezen mannen niets;

Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.......................Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man. Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.

En er zijn er nog meer waaruit blijkt dat God net iets minder met vrouwen opheeft dan met mannen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Yoshi

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor Yoshi » 26 jun 2016 16:59

Toch blijft het ontzettend grappig een atheïst te horen praten over God. Iets waarin hij/zij zegt niet te geloven maar toch ontzettend veel tijd aan verspeeld.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor heintje » 26 jun 2016 17:13

Yoshi schreef:Toch blijft het ontzettend grappig een atheïst te horen praten over God. Iets waarin hij/zij zegt niet te geloven maar toch ontzettend veel tijd aan verspeeld.

Ik kan me inleven in anders denkenden. En verspillen? Misschien moet je er eens over gaan nadenken, dat er mensen zijn die anders denken dan jij en waarom ze dat doen. Welke goede reden ze daarvoor hebben. verdiep je eens in atheisme, islam, hindoeisme en wetenschap. Best boeiend allemaal en misschien leer je er iets van.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Yoshi

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor Yoshi » 26 jun 2016 17:25

Reeds gedaan (beroepsmatig) en ook op een wat hoger niveau dan als hobbyist zelf wat zaken bij elkaar zoeken op internet.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor heintje » 26 jun 2016 18:40

Interessant Yoshi. Welk beroep is dat als ik vragen mag?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Yoshi

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor Yoshi » 26 jun 2016 18:48

heintje schreef:Interessant Yoshi. Welk beroep is dat als ik vragen mag?

Dat was de Pabo (HBO) waar ik een semester geloofsovertuigingen heb gestudeerd (keuzevak). Daarin kwamen christendom (katholicisme en protestantisme), jodendom, islam, boeddhisme en hindoeïsme. aan bod kwamen inclusief bezoekjes naar kerk, moskee en synagoge en ontmoetingen met imam, rabbi, priester en dominee. Ook nog een jaar lang in de avonduren gestudeerd voor lesbevoegdheid voor katholiek en protestants primair onderwijs.

Maar dat is allemaal in een vorig leven, sta inmiddels niet meer voor de klas. Kom nu wel veel in aanraking met Indiase collega's waarvan ene groot deel hindoeïstisch is maar ook iemand die een natuurgodsdienst aanhangt.

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor heintje » 26 jun 2016 19:03

Dat moet dan interessante gesprekken opleveren. Ooit ook vergelijkende godsdienst-wetenschappen gestudeerd? Want ik begrijp dat dit vak het onderspit heeft moeten delven ten koste van theologie.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Yoshi

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor Yoshi » 26 jun 2016 19:06

heintje schreef:Dat moet dan interessante gesprekken opleveren. Ooit ook vergelijkende godsdienst-wetenschappen gestudeerd? Want ik begrijp dat dit vak het onderspit heeft moeten delven ten koste van theologie.

Nee nooit gedaan.
Het levert wel aardige gesprekken op, maar we zijn allemaal professionals dus er worden geen debatten gevoerd. Hoeft ook niet. Ik respecteer hun geloof, zij dat van mij en zo nu end an leggen we elkaar wat uit.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor blijblij » 26 jun 2016 20:30

heintje schreef:Dat moet dan interessante gesprekken opleveren. Ooit ook vergelijkende godsdienst-wetenschappen gestudeerd? Want ik begrijp dat dit vak het onderspit heeft moeten delven ten koste van theologie.


? ? Waar ? Wanneer? Waarom?
Volgens mij is de afgelopen jaren juist in Utrecht en Leiden de bachelor godgeleerdheid opgeheven....

Gebruikersavatar
heintje
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1153
Lid geworden op: 05 jun 2016 11:40

Re: Docu: houdt God van vrouwen?

Berichtdoor heintje » 26 jun 2016 20:50

Ik dacht gehoord/gelezen te hebben dat in de opleiding tot theoloog in Nederland, de vergelijkende godsdienstwetenschappen niet meer onderwezen werden. dat ze m.a.w. zijn losgekoppeld van elkaar. Natuurlijk zal de dominee iets moeten weten over islam en hindoeisme en vele andere gods-overtuigingen, maar hoe religies ontstaan zijn is volgens mij een vak dat niet inherent wordt onderwezen. Maar ik kan het mis hebben en lezen dominees tegenwoordig de koran, Pascal Boyer en Daniel Dennett.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten

cron