De laatste reformatie?!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor learsi » 21 mar 2016 21:49

Nina schreef:(David) Sorensen en Torben Søndergaard zijn verschillende personen. De eerste heeft niks met TLR te maken.


Okee, bedankt, leek veel op elkaar, maar bij David werd dus een boek van Hinn verkocht.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Robin84
Verkenner
Verkenner
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2012 19:49
Locatie: Gouda

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Robin84 » 24 mar 2016 22:47

Waarom zouden Todd, Benny en al die anderen erbij horen, als ik vragen mag?
~ Sola Gratia ~

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2016 14:24

Van de laatste reformatie heb ik nog nooit gehoord (behalve hier dan). Wel van de laatste revolutie. Maar dan in het italiaans: L'ultima rivoluzione.
Waar zou dat over gaan? Ik krijg er een beetje het idee bij van een verlangen naar een soort van messiaanse werkelijkheid. Een wereld, waarin alles beter is dan in onze wereld. Wat dat betreft is het uitzien naar de Messias geen puur religieuze aangelegenheid van het Oude Testament. Dat leefde ook onder de heidenen. Op een bepaald moment was de wereld ook rijp voor het evangelie. Ofwel: het gáát echt ergens over in de Bijbel. Het is niet maar een boodschap die leuk is binnen de vier muren van het kerkgebouw, het is een boodschap voor de wereld.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Julian Brasser » 01 apr 2016 09:19

Morgen ga ikzelf met iemand anders de straat op om te bidden voor mensen. Dit gaat mijn aanpak worden:

- Roep met een beetje stemverheffing "Mevrouw!" of "Meneer!". Daarna "mogen wij u wat vragen?".
- Als we een "ja hoor" of iets dergelijks krijgen, dan zeggen we zo ongeveer dit: "Wij horen bij een wereldwijde christelijke beweging, uit de volle breedte van alle kleuren en smaken van kerken, die bidt voor mensen op straat - voor pijnlijke plekjes op je lichaam, een ziekte of mensen die op krukken lopen - en we zien dat vaak, in de naam van Jezus mensen genezen worden. Soms gebeurt dat na meerdere malen bidden. Ook daarom doen wij dit minimaal met z'n tweeën, want anders voelen wij ons zo 'alleen' als het niet gebeurt - maar (trek een hoopvol gezicht) vaak gebeurt het wel!"
- Vraag of je ook voor hem/haar mag bidden en leg dan de hand op de betreffende plek of de wang, en gebied dan de pijn/ziekte weg te gaan in Jezus' naam. Dit mag in een vrij gebed. De rest wijst zich vanzelf.

Het leek me wel nuttig om dit te vertellen, want de aanpak zoals het mij voorgedaan was, leek mij bij nader inzien toch niet zo effectief omdat je mensen al een vraag voorlegt terwijl ze nog geeneens weten wie je bent, en sympathie hebben kunnen ontwikkelen tegenover jou. Ook de manier waarop je bovenstaande vertelt zorgt voor wat ik zou noemen een 'warme inleiding'.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Arco » 01 apr 2016 10:35

Beste Julian,

Ik ben erg benieuwd of jouw warme aanpak werkt!

Wat ik zelf erg mooi vind over wat ik zie aan de aanpak van The Last Reformation, dat het niet draait om de genezing, maar dat genezen de sleutel is om bij mensen het Evangelie te verkondigen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Yoshi » 01 apr 2016 16:04

Julian Brasser schreef:Morgen ga ikzelf met iemand anders de straat op om te bidden voor mensen. Dit gaat mijn aanpak worden:

- Roep met een beetje stemverheffing "Mevrouw!" of "Meneer!". Daarna "mogen wij u wat vragen?".
- Als we een "ja hoor" of iets dergelijks krijgen, dan zeggen we zo ongeveer dit: "Wij horen bij een wereldwijde christelijke beweging, uit de volle breedte van alle kleuren en smaken van kerken, die bidt voor mensen op straat - voor pijnlijke plekjes op je lichaam, een ziekte of mensen die op krukken lopen - en we zien dat vaak, in de naam van Jezus mensen genezen worden.

Dat is gewoon evangelicaal. Dus niet zoals je beweert uit de volle breedte van alle kleuren en smaken van kerken.

Ik wens je heel veel plezier en hoop dat je groepje de verwensingen van hel en verdoemenis achterwege laten die dit soort groepjes ook wel eens laten horen wanneer mensen er geen prijs op stellen.

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Julian Brasser » 02 apr 2016 12:05

---verwijderd--- Je mag allang blij zijn als mensen ingaan op je vraag of je voor ze mag bidden
Laatst gewijzigd door Julian Brasser op 02 apr 2016 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor gravo » 02 apr 2016 13:30

Arco schreef:(...)dat het niet draait om de genezing, maar dat genezen de sleutel is om bij mensen het Evangelie te verkondigen.

Mag ik even wijzen op de contradictio in terminis die in bovenstaande zin aan de orde is?

Enerzijds wordt gezegd dat het niet draait om genezing.
Anderzijds lees ik dat genezen de sleutel is.

Welnu, om in de metafoor van de sleutel te blijven: een sleutel is (ook in letterlijke zin) waar het om draait. De sleutel is de enige en laatste blokkade om binnen te komen. Draait die sleutel eenmaal (lees: is er eenmaal genezing), dan volgt de rest vanzelf.

Kortom het is onzin om te zeggen dat het niet draait om genezing, maar dat diezelfde genezing wel de sleutel is.

Overigens ben ik van mening dat genezingen gebeuren door medicijnen en de werking van het lichaam.
De genezingen in de Bijbel zijn verhaal-genezingen. Onmisbaar voor het juiste zicht op Jezus, maar niet bedoeld om te verwijzen naar letterlijke gebeurtenissen in het verleden, het heden of in de toekomst.
Al die christelijke medicijnmannen met hun "wonderbaarlijke genezingen" zijn dan ook fake. Ze zijn in de kern niet anders dan de heidense medicijnmannen die met een magisch wereldbeeld, met suggestie en met de krachtige werking die rituelen op mensen hebben de werkelijkheid slechts in schijn veranderen. Quod non.

Pas met de uitvinding van penicilline werden infecties genezen.
Hoe valt dit te rijmen met het magisch-heidense wereldbeeld dat sommige christenen van toen en nu hanteerden?
Konden die infecties zonder penicilline dan niet genezen worden "in de wonderlijke Naam van Jezus"?
Je raadt het antwoord al: nee, dat kon inderdaad niet.
Net zoals het nu nog steeds niet kan.

We hebben Jezus niet nodig voor ons aardse heil, maar voor ons eeuwige heil.
Hij geeft ons geen goddelijk lichaam, maar een goddelijke Geest.
Geen nieuw uiterlijk, maar een nieuw innerlijk.

Zoek eerst het Koninkrijk van God (en alle andere dingen zullen u toegeworpen worden).

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Julian Brasser » 02 apr 2016 16:38

Ik ben vanmiddag met iemand de straat opgegaan, maar teleurstelling overheerst nu. Het is vreselijk om op je in te laten werken dat mensen al vastgeroeste gedachten hebben over het geloof dus er niet over willen praten. Ook hebben wij niemand ontmoet die voor zich wilde laten bidden. We hebben verschillende openingszinnen geprobeerd, maar niets sloeg aan. Je begint je dan af te vragen of de hoeveelheid tijd die je hierin steekt, het allemaal wel waard is. Je begint dan ook iets van Jezus' teleurstelling en afwijzing te voelen. Ik breng dit alles in gebed naar Jezus en we zien wel wat ik ermee ga doen.

Overigens hebben we wel gesprekken gehad over het geloof, maar het waren puur gesprekken waar je niet verder mee komt. Iedereen vervalt in zijn karikatuur en dat is het dan. De Jehova's getuigen hebben het ons afgepikt en mensen verhard. Ook karikaturale evangelisten horen hierbij.

Als je niet in de gaten hebt dat je handelt volgens een karikatuur die mensen van jou als christen-evangelist (of Jezus-gekkie) hebben, dan vindt je het allemaal prachtig. Zo ook mijn reisgenoot, die is tevreden naar huis gegaan.

Maar ik ben hier te nuchter voor. Ik zal hooguit nog mensen aanspreken in het toevallige voorbijgaan, maar nooit meer gepland zoals nu. Ook is het naar mijn mening dit niet waard om dit in een team te doen. Als je het op je hart krijgt om iemand aan te spreken: dán is de tijd om het te vragen. Maar dan wel als je op weg bent naar iets anders.

Yoshi

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Yoshi » 02 apr 2016 16:45

Welkom terug in de realiteit.

Nina

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Nina » 03 apr 2016 07:41

Julian Brasser schreef:Ik ben vanmiddag met iemand de straat opgegaan, maar teleurstelling overheerst nu. Het is vreselijk om op je in te laten werken dat mensen al vastgeroeste gedachten hebben over het geloof dus er niet over willen praten. Ook hebben wij niemand ontmoet die voor zich wilde laten bidden. We hebben verschillende openingszinnen geprobeerd, maar niets sloeg aan. Je begint je dan af te vragen of de hoeveelheid tijd die je hierin steekt, het allemaal wel waard is. Je begint dan ook iets van Jezus' teleurstelling en afwijzing te voelen. Ik breng dit alles in gebed naar Jezus en we zien wel wat ik ermee ga doen.

Overigens hebben we wel gesprekken gehad over het geloof, maar het waren puur gesprekken waar je niet verder mee komt. Iedereen vervalt in zijn karikatuur en dat is het dan. De Jehova's getuigen hebben het ons afgepikt en mensen verhard. Ook karikaturale evangelisten horen hierbij.

Als je niet in de gaten hebt dat je handelt volgens een karikatuur die mensen van jou als christen-evangelist (of Jezus-gekkie) hebben, dan vindt je het allemaal prachtig. Zo ook mijn reisgenoot, die is tevreden naar huis gegaan.

Maar ik ben hier te nuchter voor. Ik zal hooguit nog mensen aanspreken in het toevallige voorbijgaan, maar nooit meer gepland zoals nu. Ook is het naar mijn mening dit niet waard om dit in een team te doen. Als je het op je hart krijgt om iemand aan te spreken: dán is de tijd om het te vragen. Maar dan wel als je op weg bent naar iets anders.


Ik kan me voorstellen dat je het een domper vond. Ikzelf vind de straat opgaan ook een beetje gedwongen over komen; het is niet zo 'mijn ding'.
Is het niet veel natuurlijker om in je omgang met de mensen die dagelijks op je pad komen, het evangelie te delen? Dan overvalt het mensen niet zo, omdat je al met hen in gesprek bent of een relatie met hen hebt. Iemand zomaar aanspreken kan heel rauw op hun dak vallen.

Ik vind het wel heel knap van je dt je dat zomaar durft, en daar je vrije tijd voor wilt inzetten. Probeer een manier te vinden die bij jou past om bruikbaar te zijn voor het Koninkrijk, zou ik zeggen..

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor hans0166 » 03 apr 2016 08:24

ergens kan ik me het wel voorstellen, we zijn ver verwijderd van de eerste gemeente.

ik wil toch even wat zeggen over de mensen die waarschuwen voor de valse kerken die op zullen staan.... óók de reformatorische kerken en alle andere kunnen hieronder vallen met hun schismatieke geschiedenis... (kunnen ! )
Ieder kerkje heeft zijn eigen profeetje....

Ik heb wel heel grote moeite met de genezingen, als mens krijg ik daar een hele grote waaromvraag. Iemand uit mijn naaste omgeving ligt al jaren op bed vanwege verlammingen... als díe op mag staan... dát zou voor mij pas een wonder zijn, en niet wat je ziet van die half hysterische evangelishe stromingen..
Ik durf dit filmpje niet aan haar te laten zien. Net als bijna alle gehandicapten leeft de hoop op genezing, die niet zomaar zal komen, wat een pijn zal dit weer veroorzaken.
Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de genezing door Christus volledig zal zijn, wat je echter ziet is bij de meesten nog steeds een raar loopje of beweging. En laat ook maar eens zien dat je eerst duizend afwijzingen krijgt ipv alsof iedereen er maar aan mee will werken.
Een meid met krukken en een zeer enkeltje die verder loopt zegt mij niet zoveel.

Nina

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Nina » 03 apr 2016 08:59

hans0166 schreef:ergens kan ik me het wel voorstellen, we zijn ver verwijderd van de eerste gemeente.

ik wil toch even wat zeggen over de mensen die waarschuwen voor de valse kerken die op zullen staan.... óók de reformatorische kerken en alle andere kunnen hieronder vallen met hun schismatieke geschiedenis... (kunnen ! )
Ieder kerkje heeft zijn eigen profeetje....

Ik heb wel heel grote moeite met de genezingen, als mens krijg ik daar een hele grote waaromvraag. Iemand uit mijn naaste omgeving ligt al jaren op bed vanwege verlammingen... als díe op mag staan... dát zou voor mij pas een wonder zijn, en niet wat je ziet van die half hysterische evangelishe stromingen..
Ik durf dit filmpje niet aan haar te laten zien. Net als bijna alle gehandicapten leeft de hoop op genezing, die niet zomaar zal komen, wat een pijn zal dit weer veroorzaken.
Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat de genezing door Christus volledig zal zijn, wat je echter ziet is bij de meesten nog steeds een raar loopje of beweging. En laat ook maar eens zien dat je eerst duizend afwijzingen krijgt ipv alsof iedereen er maar aan mee will werken.
Een meid met krukken en een zeer enkeltje die verder loopt zegt mij niet zoveel.


Waarom heb je moeite met genezingen? Jezus genas doorlopend mensen, en Hij heeft ons d opdracht gegeven dat ook te doen. Je hebt dus moeite met Zijn opdracht, begrijp ik?

Ik weet ook niet waarom niet iedereen die genezing zoekt, deze niet krijgt. Maar dat is niet mijn zaak, dat is Gods zaak. Dat doet niets af aan de opdracht overal het evangelie te brengen en mensen tot discipelen te maken, hen te dopen, zieken te genezen en demonen uit te drijven. Dat laatste is onze opdracht, wat de Heer er mee doet is aan Hem.

Ik heb elders op RW onlangs geschreven over een vrouw de in de rolstoel zat, en overal bij werd geholpen. Ze kon zelfs geen vork naar haar monde brengen, ze was totaal afhankelijk. Ze is 100% genezen, eerst deels nadat zij was gezalfd door de kerkenraad. Zij gaf toen haar getuigenis voor een jeugdgroep, en die jongeren vroegen of zij mochten bidden voor volkomen herstel. Dit hebben zij gedaan, en zij is helemaal genezen.
Soms geeft God niet meteen een volkomen herstel, en moeten we doorgaan met bidden. Ik heb ook wel eens voor iemand gebeden die versleten knieën had, en pas na een aantal keer bidden kwam er volledig herstel. Ik heb ook eens meegemaakt dat er helemaal geen herstel kwam, maar dat de Heer sprak tot de zieke en zei dat er wrok in haar leven was. Hier moest ze eerst mee aan de slag.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor hans0166 » 03 apr 2016 14:11

Je hebt dus moeite met Zijn opdracht, begrijp ik?


nee je begrijpt het totaal niet.

maar dat de Heer sprak tot de zieke en zei dat er wrok in haar leven was. Hier moest ze eerst mee aan de slag


en hier gaat het wat mij betreft mis. God stelt geen voorwaarden!... zijn genezing is onvoorwaardelijk direct en zonder eisen vooraf. Hij geneest of hij doet het niet, half werk draagt niet Zijn handtekening, wiens dan wel is niet zo moeijlijk te raden.

Nina

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor Nina » 03 apr 2016 15:21

En hier gaat het wat mij betreft mis. God stelt geen voorwaarden!... zijn genezing is onvoorwaardelijk direct en zonder eisen vooraf. Hij geneest of hij doet het niet, half werk draagt niet Zijn handtekening, wiens dan wel is niet zo moeijlijk te raden.


Ik denk dat je er naast zit. God draagt ons op anderen te vergeven, willen wij vergeven worden. En dan kan herstel van ziekte wel eens (een poosje) uitblijven.

Dat er soms verscheidene keren moet worden gebeden, voordat volledige genezing optreedt, zag je ook bij Jezus. De blinde die door Hem genezen werd, zag mensen aanvankelijk als bomen wandelen. Nadat de Here hier nogmaals mee aan de slag gaat, volgt volledig herstel.
In de door mij genoemde casus had de kerkenraad door moeten gaan met bidden voor haar, maar dat deden ze niet.
Daardoor volgde pas later volledig herstel. Mensen kunnen verbetering ervaren, maar geen volledig herstel, we moeten dan doorgaan met bidden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten