Grappen over christendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 16:55

Neliz schreef:Normaal gesproken betaal ik flink voor psychologische analyses. Hier krijg ik het pro deo en zelfs ongevraagd. Dank daarvoor. ;) helaas ontbreekt het aan bruikbaar advies... Hoeveel vraag je daar voor?

Ik begrijp het volkomen als u door deze confrontatie uw eigen gevoel ontkent, u vind het lastig accepteren. Al helemaal van een wildvreemde. Het liefst spreekt u de feiten tegen om maar niet geconfronteerd te worden met het negatieve gevoel. U kunt het proces waarin u zich bevind vergelijken met die van rouwverwerking. Geef het de tijd, laat alles bezinken en voldoende op u in werken. Ik bereid me alvast voor op uw volgende fase: boosheid en protest (voor zover u zich al niet bevind in die fase, want ik meen toch al enig protest te ontdekken in uw reactie). Mijn analyse is "voor God" overigens!

Neliz schreef:Zelfs bij jouw 'flauwe' grap over de weerman is de context belangrijk.

Kijk aan, u erkent in ieder geval nog enige humor. Ook u bevestigt het feit dat humor een subjectieve aangelegenheid is. Er zullen er ongetwijfeld ook zijn die er hartelijk om kunnen lachen!

Neliz schreef:Maar niet slechts de context, ook de motivatie speelt mee. Die denk ik redelijk te kunnen inschatten bij verschillende mensen. Als zodanig kan dezelfde grap door verschillende personen toch heel anders over komen, denk je niet?

Volledig mee eens. Maar als ik me alles aan zou trekken van wat een ander vind, doet, denkt en voelt... dan ben ik mezelf niet meer, maar een ander!

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 25 feb 2016 18:11

JohannesHermanus schreef:Ik begrijp het volkomen als u door deze confrontatie uw eigen gevoel ontkent, u vind het lastig accepteren. Al helemaal van een wildvreemde. Het liefst spreekt u de feiten tegen om maar niet geconfronteerd te worden met het negatieve gevoel. U kunt het proces waarin u zich bevind vergelijken met die van rouwverwerking. Geef het de tijd, laat alles bezinken en voldoende op u in werken. Ik bereid me alvast voor op uw volgende fase: boosheid en protest (voor zover u zich al niet bevind in die fase, want ik meen toch al enig protest te ontdekken in uw reactie). Mijn analyse is "voor God" overigens!


Hoe kom je erop? Zat er vanochtend iets in je koffie wat er niet in thuis hoorde?

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor RogerS » 25 feb 2016 18:28

Chaya schreef:
De keren dat ik ongewild een grap hoorde, was dat zeer zeker wel bedoeld om te spotten.



Hmmm, misschien heb je daar wel gelijk in. Al denk ik dat daar in dit specifieke geval geen sprake van was. Kwam ook door de manier waarop hij het bracht; de toon was niet spottend.

Chaya schreef:Achteraf zeg ik, doe hier niet meer aan mee en distantieer je hiervan. Openlijk.
Het gevaar bestaat dat je gebeden verhinderd worden.


Oké, thanks voor je advies. En als je het nou gewoon grappig vindt, ook al kies je daar niet bewust voor? Zou je dan moeten proberen toch een strak gezicht te trekken?

En is dat inderdaad zo, dat God gebeden niet zou verhoren om die reden, ook al is de desbetreffende persoon die bidt geen christen?

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 18:58

kinpruik schreef:Hoe kom je erop? Zat er vanochtend iets in je koffie wat er niet in thuis hoorde?

Niet dat ik mij er bewust van ben. Wel ben ik altijd royaal met de melk, ik ben dan ook een echte zuivelsmoel. Het is dat er geen koe bij mij in de tuin staat, anders hing ik er waarschijnlijk de hele dag onder...

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor pindas83 » 25 feb 2016 19:03

[quote="JohannesHermanus"
Misschien hebben ze hier een toilet! Sprak hij hoopvol...[/quote]

Ik heb een hekel aan woordgrapjes, al was het alleen maar om het woord grapje :-&

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 19:06

Dan zal ik ze niet lezen als ik u was.

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 25 feb 2016 19:27

JohannesHermanus schreef:Niet dat ik mij er bewust van ben. Wel ben ik altijd royaal met de melk, ik ben dan ook een echte zuivelsmoel. Het is dat er geen koe bij mij in de tuin staat, anders hing ik er waarschijnlijk de hele dag onder...


+1. Melk is goed voor elk!

Neliz schreef:Life of Brian is me te flauw. Ik heb hem nooit geheel gezien altijd maar fragmenten. Niet helemaal mijn humor, hoewel ik Britse humor normaal toch erg leuk vind...


Oke, dan is het vooral dat je een andere smaak hebt. Heb je ook religieuze bezwaren tegen dit soort films?
Laatst gewijzigd door kinpruik op 25 feb 2016 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 23:18

pindas83 schreef:Voor zo 'n gevat persoon als het uwe, valt me deze reactie toch ietwat tegen.

Ik vrees dat de humor bij u in een notendop past... Desalniettemin wil ik u toch enige handvatten aanreiken om met deze teleurstelling om te kunnen gaan. Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat u niet de enige bent die met teleurstellingen te maken heeft. Probeer iets realistischer in het leven te staan en onthoud: hoe minder verlangens, hoe minder teleurstelling(en). Denk niet in uitkomsten, maar meer aan de som! Raakt u desondanks toch nog teleurgesteld? Geen probleem van maken, er zijn ergere dingen in het leven.

Accepteer de teleurstelling, omhels de tegenvaller!

Nou zoutloze krakeling, niet te afgezaagd doen hoor. Daar krijg je lage tafeltjes van.

:)C
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 25 feb 2016 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2016 23:23

RogerS schreef:Hi allemaal,

Mensen maken vaak grappen over religie. In de meeste gevallen zit daar ook geen slechte bedoeling achter. Zo was er laatst een situatie waarbij iemand een grap maakte die te maken had met het christendom. Ik moest lachen daarom (ook deels door de manier waarop hij het bracht), ik vond het ook gewoon wel grappig.

Achteraf twijfelde ik wel: had ik dat wel moeten doen? Ik ben zelf iemand die op zoek is naar geloof, die daarvoor ook gebeden heeft naar God; misschien is het wel best onrespectvol naar God om te lachen om andermans grappen over geloof terwijl je zelf ook zoekt naar geloof en daarvoor bidt naar God.

Hoe denken jullie daarover?

Roger

Niks nieuws onder de zon, dit gebeurde in de jaren dertig al.

Afbeelding

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Neliz » 26 feb 2016 10:50

kinpruik schreef:Like, dan is het vooral dat je een andere smaak hebt. Heb je ook religieuze bezwaren tegen dit soort films?


Nee, religieuze bezwaren heb ik niet...

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor pindas83 » 26 feb 2016 12:13

JohannesHermanus schreef:
Ik vrees dat de humor bij u in een notendop past... Desalniettemin wil ik u toch enige handvatten aanreiken om met deze teleurstelling om te kunnen gaan. Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat u niet de enige bent die met teleurstellingen te maken heeft. Probeer iets realistischer in het leven te staan en onthoud: hoe minder verlangens, hoe minder teleurstelling(en). Denk niet in uitkomsten, maar meer aan de som! Raakt u desondanks toch nog teleurgesteld? Geen probleem van maken, er zijn ergere dingen in het leven.

Accepteer de teleurstelling, omhels de tegenvaller!

Nou zoutloze krakeling, niet te afgezaagd doen hoor. Daar krijg je lage tafeltjes van.

:)C


''Dan zal ik ze er niet in lezen als ik u was.''

Had beter geweest Dr. Phil :D

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 26 feb 2016 13:23

pindas83 schreef:''Dan zal ik ze er niet in lezen als ik u was.''
Had beter geweest Dr. Phil :D

Dat is het intrappen van een open deur in uw geval. Gewoon helemaal niet lezen is verstandiger, dan ergert u zich ook niet.

Dr. Phil nog wel. Een duurbetaalde papa is het, stelt ook altijd dezelfde vraag:

Wie denkt u nu eigenlijk wel niet wie u bent?

Met de nadruk op nu, want later kan alles weer anders zijn. Goed, ik ga nog even wat freud eten, daar blijf je jung van.

Quasi
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 08 dec 2015 09:32

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Quasi » 27 feb 2016 09:27

Misschien kan JohannesHermanus een topic 'Woordgrappen' openen?
Dit zijn namelijk geen grappen meer over het christendom...

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 27 feb 2016 14:51

Quasi schreef:Misschien kan JohannesHermanus een topic 'Woordgrappen' openen?
Dit zijn namelijk geen grappen meer over het christendom...

Merkte hij narrig op. :D

Quasi
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 08 dec 2015 09:32

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Quasi » 27 feb 2016 16:27

JohannesHermanus schreef:Merkte hij narrig op. :D


Narrend of narrig? :D


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 68 gasten