Grappen over christendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Grappen over christendom

Berichtdoor RogerS » 24 feb 2016 18:51

Hi allemaal,

Mensen maken vaak grappen over religie. In de meeste gevallen zit daar ook geen slechte bedoeling achter. Zo was er laatst een situatie waarbij iemand een grap maakte die te maken had met het christendom. Ik moest lachen daarom (ook deels door de manier waarop hij het bracht), ik vond het ook gewoon wel grappig.

Achteraf twijfelde ik wel: had ik dat wel moeten doen? Ik ben zelf iemand die op zoek is naar geloof, die daarvoor ook gebeden heeft naar God; misschien is het wel best onrespectvol naar God om te lachen om andermans grappen over geloof terwijl je zelf ook zoekt naar geloof en daarvoor bidt naar God.

Hoe denken jullie daarover?

Roger
Laatst gewijzigd door RogerS op 24 feb 2016 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 24 feb 2016 19:20

Ik zou me daar geen zorgen over maken. Humor is een van de belangrijkste dingen in het leven en over vrijwel alles moet ooit een keer een grapje over gemaakt kunnen worden. Humor relativeert en verlicht. Bovendien kun je er zelf niks aan doen dat je bepaalde dingen grappig vindt en om grapjes moet je zeker kunnen lachen. Het lijkt me niet God's bedoeling om de humor van onder andere het Christendom niet in te zien.

Bovendien is humor Bijbels te onderbouwen. Ik citeer uit de KJV:

KJV schreef:At noon, Elijah began making fun of them. "Pray louder!" he said. "Baal must be a god. Maybe he's day-dreaming or using the toilet or traveling somewhere. Or maybe he's asleep, and you have to wake him up."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2016 20:24

Tja, het zal van persoon tot persoon verschillen hoe mensen erop reageren. Persoonlijk vind ik dat je er best grapjes over moet kunnen maken, maar omdat je nooit weet hoe het bij de ander zal aankomen, is het beter het niet te doen tenzij je weet dat de ander 'het kan hebben'.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 24 feb 2016 20:26

RogerS schreef:Mensen maken vaak grappen over religie.
Hoe denken jullie daarover?

Humor relativeert. Humor is echter ook een behoorlijk subjectieve aangelegenheid.

Zou u de grap eens willen opschrijven en willen delen? Wie weet kunnen we er ook om lachen. Wellicht dat we aan de hand van die grap de zaak wat concreter kunnen benaderen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2016 20:32

JohannesHermanus schreef:Humor relativeert. Humor is echter ook een behoorlijk subjectieve aangelegenheid.

Zou u de grap eens willen opschrijven en willen delen? Wie weet kunnen we er ook om lachen. Wellicht dat we aan de hand van die grap de zaak wat concreter kunnen benaderen.


Als het een topic wordt waar iedereen zijn grappen en moppen kan wegzetten, vrees ik dat het ontzettend uit de hand gaat lopen en dat er mensen zijn die zich gekwetst zullen voelen. De theorie bespreken lijkt me beter omdat dan niemand zich uitgesloten voelt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 24 feb 2016 20:49

Mortlach schreef:Als het een topic wordt waar iedereen zijn grappen en moppen kan wegzetten, vrees ik dat het ontzettend uit de hand gaat lopen en dat er mensen zijn die zich gekwetst zullen voelen. De theorie bespreken lijkt me beter omdat dan niemand zich uitgesloten voelt.


Niet zo zuur! :P Dat zal vast wel meevallen, aangezien topicstarter er ook hard om kon lachen. Zullen we afspreken dat we alleen het grapje van topicstarter hier posten? Ik ben nu wel benieuwd eigenlijk.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 24 feb 2016 20:49

Deal wat mij betreft. Dan houden we het bij dat grapje en gebruiken we die als een soort van kapstok.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2016 21:39

kinpruik schreef:Niet zo zuur! :P Dat zal vast wel meevallen, aangezien topicstarter er ook hard om kon lachen. Zullen we afspreken dat we alleen het grapje van topicstarter hier posten? Ik ben nu wel benieuwd eigenlijk.


Dat is niet zuur, dat is rekening houden met het feit dat er mensen zijn voor wie geloof een te serieuze zaak is om grapjes over te maken. Het lijkt me dat de inbreng van deze mensen van wezenlijk belang is voor dit gesprek en dan is het dus niet handig ze voor het hoofd te stoten/weg te jagen door allerlei moppen te gaan posten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 24 feb 2016 21:57

Mortlach schreef:Dat is niet zuur, dat is rekening houden met het feit dat er mensen zijn voor wie geloof een te serieuze zaak is om grapjes over te maken. Het lijkt me dat de inbreng van deze mensen van wezenlijk belang is voor dit gesprek en dan is het dus niet handig ze voor het hoofd te stoten/weg te jagen door allerlei moppen te gaan posten.


Niemand heeft het ook over 'allerlei' moppen, slechts de grap uit de casus. Het is wel zo handig om als je over een grap discussieert, dat je dan weet wat de grap is. Anders lijkt het me een nogal abstracte, niet concrete discussie waar we uiteindelijk toch niks mee opschieten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2016 22:07

kinpruik schreef:Niemand heeft het ook over 'allerlei' moppen, slechts de grap uit de casus. Het is wel zo handig om als je over een grap discussieert, dat je dan weet wat de grap is. Anders lijkt het me een nogal abstracte, niet concrete discussie waar we uiteindelijk toch niks mee opschieten.


Het gaat, lijkt mij, dan ook niet over die specifieke grap, maar over grappen in het algemeen. Het is in dat licht gezien geen enkel probleem om het over abstractie te hebben. Je kunt zeggen waarom je vindt dat grappen wel of niet kunnen en daarover met elkaar van gedachten wisselen. Maar als je daadwerkelijk grappen (zelfs 1) gaat posten, zorg je ervoor dat sommige mensen minder geneigd zijn mee te praten, en dat lijkt me niet de bedoeling.

Nu, dat gezegd, vind ik dat je wél grappen moet kunnen maken en dat als een grap 'steekt', dat wijst op een mate van 'gehechtheid' (in Boeddhistische zin). Als je echt vrij bent van wensen en verlangens, kan een grap je niet meer deren, zelfs niet als het over zoiets belangrijks gaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogerS
Verkenner
Verkenner
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:01

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor RogerS » 24 feb 2016 22:17

Ik wil de specifieke content van de grap om persoonlijke redenen liever niet delen, maar om toch iets meer informatie te geven: het was een grap over mensen die visioenen van Jezus krijgen.

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 24 feb 2016 22:42

RogerS schreef:Ik wil de specifieke content van de grap om persoonlijke redenen liever niet delen, maar om toch iets meer informatie te geven: het was een grap over mensen die visioenen van Jezus krijgen.


Prima!

Mortlach schreef:Het gaat, lijkt mij, dan ook niet over die specifieke grap, maar over grappen in het algemeen. Het is in dat licht gezien geen enkel probleem om het over abstractie te hebben. Je kunt zeggen waarom je vindt dat grappen wel of niet kunnen en daarover met elkaar van gedachten wisselen. Maar als je daadwerkelijk grappen (zelfs 1) gaat posten, zorg je ervoor dat sommige mensen minder geneigd zijn mee te praten, en dat lijkt me niet de bedoeling.

Nu, dat gezegd, vind ik dat je wél grappen moet kunnen maken en dat als een grap 'steekt', dat wijst op een mate van 'gehechtheid' (in Boeddhistische zin). Als je echt vrij bent van wensen en verlangens, kan een grap je niet meer deren, zelfs niet als het over zoiets belangrijks gaat.


Opzich eens. Mijn voorstel zou dan ook zijn om topicstarter te laten bepalen of de grap gepast is om te posten. Dat heeft hij bij deze gedaan.

Ontopic:
Ik denk dat het vooral afhangt van het gezelschap waar je je in bevindt. Grappen hebben inderdaad een sociale functie, zoals hierboven wordt aangegeven. Die sociale functie hoeft alleen niet altijd en in elk gezelschap mogelijk gediend te worden. Bijvoorbeeld heb ik op mijn werk veel christelijke collega's dus maak ik bewust niet zulke grove grappen als die ik wel in mijn normale vriendenkring zou maken. Dat lijkt me ook gewoon normaal. Tijdens principiële discussies uit ik dan wel weer gewoon mijn mening, ook als die door een collega als 'grof' zou worden bestempeld.

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor JohannesHermanus » 24 feb 2016 23:28

RogerS schreef:Ik wil de specifieke content van de grap om persoonlijke redenen liever niet delen, maar om toch iets meer informatie te geven: het was een grap over mensen die visioenen van Jezus krijgen.

Om persoonlijke redenen... hmmm, wel dan zal het grapje wel niet zo grappig zijn. Wat mij betreft ook einde discussie dan, geen zin in abstracte toestanden. Veel plezier met uw grappige overpeinzingen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Chaya » 24 feb 2016 23:33

RogerS schreef:Hi allemaal,
Mensen maken vaak grappen over religie. In de meeste gevallen zit daar ook geen slechte bedoeling achter.

De keren dat ik ongewild een grap hoorde, was dat zeer zeker wel bedoeld om te spotten.
RogerS schreef:Achteraf twijfelde ik wel: had ik dat wel moeten doen? Ik ben zelf iemand die op zoek is naar geloof, die daarvoor ook gebeden heeft naar God; misschien is het wel best onrespectvol naar God om te lachen om andermans grappen over geloof terwijl je zelf ook zoekt naar geloof en daarvoor bidt naar God.

Achteraf zeg ik, doe hier niet meer aan mee en distantieer je hiervan. Openlijk.
Het gevaar bestaat dat je gebeden verhinderd worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2016 23:46

Als christen moet je tegen spot kunnen. Neem een voorbeeld aan Jezus. En het is ook weer niet zo dat we dat totaal niet verdienen op basis van ons gedrag
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten